Pitkästä aikaa taloon löysi tiensä vanha om601-moottorinen jossa kaikki ei kuitenkaan ole kunnossa. Kitisevän hihnankiristimen ja laturin vaihdon jälkeen huomio kiinnittyi moottorin puhdittomuuteen ja epätasaiseen käyntiin, erityisesti tyhjäkäynnillä. Vaihdoin suodattimet ja irroitin suuttimet jotka kävi tarkistuksessa, ei mitään vikaa niissä. Ruuvailin suuttimet takaisin, vaihdoin paluuletkut ja autoa käymään, ilmailin suutinputkien muttereista. Annoin käydä hetken tyhjäkäyntiä joka oli samanlainen epätasainen ja konetta heiluttava kuin ennenkin. Sitten laitoin kierroksia ja käynti tasoittui kuten ennenkin, mutta yhtäkkiä kone ryntäsi täysille huutamaan ja talli täyttyi savusta. Juoksin autoon sisälle ja sain sammumaan vaihteella ja jarrulla. Moottori kyllä ehti huutaa 20-30sekuntia.
Tänään tarkistin kaasuvivuston ja moottorin öljymäärän jonka jälkeen uudestaan tulille. Kesti hetken startata, mutta käyntiääni samanlainen kuin ennenkin. Kierroksilla taas veti äkisti kiekat tappiin ja sammutin välittömästi vaihteella. Miksi kone ryntäsi? Pumpussa vika vai polttiko moottoriöljyä? Eilisen episodin jälkeen kyllä savuttaa jo kohtuullisilla kierroksilla, ennen ei yhtään. Hajosiko ryntäyksessä jotain? Konehuone näyttää kyllä siltä kuin remppaa olisi tehty erityisesti polttoainepuolella kun suutinputkista lähtien kaikki on vähän vinksallaan.
Mitä seuraavaksi, syöttöpumpun kimppuun vai vaihtomoottoria etsimään? Emännän auto, mutta ei tuolla nyt ajamaankaan uskalla lähteä kun "kiihdyttää itsekseen".
Historiasta ei mitään tietoa, EGR on tulpattu.
W124 200d -95 moottoriongelmat
Re: W124 200d -95 moottoriongelmat
Voihan olla että se lähtiu käymään moottori öljyllä eli kansi pahvi on antautunut öljykanavan kohdalta ja öljy menee sylinteriin.
onkos syöttö pumppua ruuvattu?
Voi rivipumppukin lähteä hummailemaan mutta en ole kuullut mersuissa...joissakin työkoneissa kylläkin.
No ei kai emäntä ole tankkaillut bensaa tankkiin vahingossa?
onkos syöttö pumppua ruuvattu?
Voi rivipumppukin lähteä hummailemaan mutta en ole kuullut mersuissa...joissakin työkoneissa kylläkin.
No ei kai emäntä ole tankkaillut bensaa tankkiin vahingossa?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 200d -95 moottoriongelmat
Bensaa ei ole tankkiin laitettu. Pumpun ruuvauksesta ei tietoa. Kulkupuoli on ainakin tuntunut laiskimmalta mitä näitä on vuosien saatossa meillä ollut. Ehkä se kansi pitänee napata pois seuraavaksi. Nyt tuntui aina viimeistään 3000 kierroksen kohdalta vetävän vetävän omatoimisesti lisää kierroksia.
Re: W124 200d -95 moottoriongelmat
Tuliko auto siis ajamalla vai kärryllä pihaan? Kuinka pitkään olet ajellut autolla ennen tätä suuttimien irrotusta?
Jos kärryllä pihaan, myydään "vikana kitisevä hihna??". Hajotettu edellisellä jotain, yritetty korjata, hajotettu lisää, ei toimi.
Myyntiin.
Jos kärryllä pihaan, myydään "vikana kitisevä hihna??". Hajotettu edellisellä jotain, yritetty korjata, hajotettu lisää, ei toimi.
Myyntiin.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Re: W124 200d -95 moottoriongelmat
Ajamalla tuli pihaan, kohtuullisen pitkän hakumatkan päästä. Toimi ongelmitta lukuunottamatta ravistelevaa/ontuvaa tyhjäkäyntiä ja kitinää moniurahihnasta. Yhteensä jotain 700km tuli ajettua ennen tätä. Voiman puute jopa 200 dieseliksi oli kyllä havaittavissa, savutusta ei kierroksillakaan ennen tätä ryntäystaipumusta.