Haksa kirjoitti:Halokeenit mulla on ja on aivam perseestä. Laittakaas kuvia lisävalovirityksistä
Vanha postaus, mutta tämä kysymys on minulle hyvin henkilökohtainen, koska mökille ajetaan Suomen porokolarialtteimman tieosuuden kautta ja silmissä on ollut aina sellainen vika, että pimeässä näen huonosti ja ihan pimeässä en ollenkaan.
W212 ILS xenoneilla valokuvio on tällainen:
Lisätään + NBB alpha xenon pari, eli quad xenon. Verratkaa erityisesti valokuvion leveydestä kertovaa piha-aitaa tien vasemmalla puolella noin 100 metriä auton edessä (tolppien väli on noin 50 m ja suoran päähn on 400 m):
Ulkonäkö ei mielestäni vetäjän kattovaloilla parantunut:
Valtavien kanisterien ulkonäkö ja keulan pesemisen ahtaus alkoi ahdistaa, joten muutaman talven jälkeen askartelin tällaisen turhauttavan projektin kanssa:
Ja valot päällä:
Tyylilaji oli toivomani väärää säleikköä lukuunottamatta ja näkemääkin oli suunnilleen NBB xenonin edestä, mutta Lazer Triple-R 750 valokuvio on putkimaisempi jo ilman säleikköä. Varsinainen Waterloo tuli sitten suuntaukset kohdillaan säleikkö paikalleen asennettuna, kun isotähtisen säleikön vaakarivat ilmeisesti toimivat heijastimena, joka tekee häiritsevän kirkkaan läiskän liian lähelle estäen siten kauemmas näkemisen. Tässä ilman säleikköä kuvatussakin ruudussa näkyy selvästi, että valotehoa on, koska nyt tulee 400 metrissä suoran päässä oleva mutka näkyviin kunnolla. Tämä olisi vielä kelvannut, mutta valokuvio meni rikki säleikkö paikallaan:
En lähtenyt tervaamaan säleikön ripoja, vaan annoin periksi ja vaihdoin tilalle LED-panelin perinteisellä kilpitelineasennuksella.
Tämän W-Light Comberin valoteho on niin hillitön, että W212 vakioxenonien lähivalojen valoteho oli tämän rinnalla jo ihan eri paria. Nyt on tilalla X-Visionin Genesis 600 paneli samalla asennuksella. LED ajovalojen pariksi suosittelen silti saman valaisimen Optibeam Commander versiota, jonka kylmempi värilämpötila sopii paremmin LED ajovaloihin. Tuo Genesis on 4500 K värilämpötilallaan aika lailla vakioxenonin kanssa samaa värisävyä.
Omalta osaltani arvonta on päättynyt X-Vision Genesis panelin asennuksen jälkeen. Valokuvio on NBB Xenonia lyhyempi, mikä on useimmissa käyttötilanteissa pelkästään etu. Silti valokuvio on leveä ja selvästi tasaisempi ilman huippuvalokohtia tai varjostumia, jotka NBB:n laillisen rajamailla menevää referenssilukumittauksen huolellisen blueprinttauksen vuoksi näkyvät NBB:n valokuviossa selvästi renkaan muotoisina varjostumina 300 metrissä (sattumalta ne varjostumat osuvat tarkalleen normimittauksen referenssipisteiden kohdalle, kun kilometrin mittaisen outlaw pistevalon valokuvio on tyyppihyväksytyssä versiossa levitetty sen verran, että sille saadaan myyntilupa. Hallittu valokuvio on tuon X-vision panelin erityispiirre, jolla se erottuu edukseen monista muista LED-paneleista. Valokuvio ei näytä samaan värilämpötilaan valituilla xenonpolttimoilla oikeastaan lainkaan lisävalomaiselta, vaan nokalle syttyy vain hyvin tehokkaat ja miellyttävät kaukovalot ilman mitään erityisiä korostuksia tai valkohehkuisia valokuvassa puhki palavia kohteita kun lisävalo jatkaa sata metriä lisää siitä, mihin auton omat valot yltävät. Ja tyylilaji on tämä, vaikka yllä olevassa kuvassa onkin vielä tuo vanha W-Light paneli.
Ja jos nyt joku on asentamassa halogeenivaloiseen autoonsa lisävaloja, kannattaa harkita myös X-Vision Domibar LED-panelia. Pojan S203:ssa on tuollainen paneli, ja se toimii vanhemman auton heikompien valojen parina hyvin, koska toisin kuin Genesis, joka lisää valoa vain matalana laakana kauas, Domibar (X:lla tai ilman) tukee myös auton heikkoja valoja jo lähempänä polttamatta silti etualaa puhki lumisella tiellä.