W209 270cdi tehoton alakierroksilla?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

W209 270cdi tehoton alakierroksilla?

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Eli mersu on tehoton alakierroksilla, siinä 2500rpm kohdilla tulee puhtia ihan mukavasti, mutta tuo alarekisteri aivan kuollut?

Ostin auton alkuvuodesta ja sillon ihmettelinkin auton tehottomuutta alakierroksilla, mutta ajattelin kun pistetään tuikun ohjelma sisään tulee ne tehot sieltä... ja tulihan niitä mutta suurinosa nimenomaan sinne ylärekisteriin.

Ukolla on 270cdi ML mersu myöskin ohjelmalla ja siinä kaasuun vastaa myöskin nopeasti ilman viivettä...

Enkä tätä silleen ajatellutkaan ennenkun pari päivää sitten ajoin samalla tuikun ohjelmalla olevaa 2004 270cdi c-mersua ja mitä ihmettä autohan veti heti alarekisteriltä kun höpelö ilman minkäänlaista kaasuviivettä. Reagoi käytännössä välittömästi polkimen liikkeeseen, ero on oman auton alavääntöön huomattava, yläkierroksilla vetoja tuntuu sit taasen olevan molemmissa autossa saman verran :o

Tämä tuntuu olevan yleinen vika, kun muistan joskus 7vuotta sitten ihmetelleeni samaa asiaa oman 220cdi väyrysen kanssa ja tänään fiksailin aamulla kaverin 2001 väyrystä jossa myöskin ohjelma ja samalla tavalla alarekisterin vääntö puuttui kokonaan..

Omasta autosta olen käynyt alipaineletkut läpi, vaihtanut N75 purkit keskenään, katsonut että turbon tanko liikkuu normaalisti, ahtovuotoja en ole löytänyt, imusarjan läpät näkyy liikkuvan, suuttimista kolme uutta ja kaksi korjattua, korkeapaine pumppu uusittu ja myöskin vaihdelaatikko uusittu vuosi sitten. Egr venttiili putsattu. Vikakoodeja ei ole, ei mustaa tai mitään näkyvää savua putkesta vaikka miten kiihdyttelee.

Niin mikä ihme tässä voi tuon alaväännön kadottaa? Entinen w211 220cdi ohjelmalla vastasi myöskin välittömästi kaasuun, mutta ajattelin aina ennen että johtuu tuosta uudemmasta tekniikasta ja nämä vanhat on aina noita laiskempia reagoimaan kaasuun, nyt vaan muuttu käsitys kun koeajoin tuon samanlaisen om612 tekniikalla olevan mesen...

Pystyykö esim autocomin livedatasta saamaan mitään arvoja joista selviäisi mikä siellä mättää?

Tuossa topicissa käytännössä vastaavat oireet ja puoliautoa uusittu eikä tuntunut vika selviävän tai aloittaja ei ainakaan ole siitä ilmoittanut...
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 68&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: W209 270cdi tehoton alakierroksilla?

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Kävin tuossa vielä ilta-ajeluilla, autocomilla katsoin live-datasta niin paikaltaan lähtiessä täyskaasulla syöttö käy maks 95mm ja ahdinpaine 2474hpa ja railpaine 1350bar eli tuntus olevan varmaan iskussa niiltäosin...

Nollasin vielä lopuks vaihteiston adaptaation ja ajelin puoltuntia hissukseen...
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: W209 270cdi tehoton alakierroksilla?

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Tänään kävin läpi vielä kerran kaikki letkut, putket, johdot ym.

Veli oli sit jeesinä kaasua painamassa niin sellanen vika löyty et eihän se imusarjan läppätanko liikkunut mihinkään vaikka kuinka kaasutteli, kuuluuko sen liikkua miten?

Katottiin niin ei se liikkunut veljen 220cdi eemelissäkään vaikka kuinka kaasutteli :o

Kiihdytyksiä tein omalla autolla ja veto tulee vasta n2500rpm jälkeen ja sama homma oli tuossa 220cdi eemelissä, onko noilla läpillä niinkin suuri merkitys alakierroksiin??
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W209 270cdi tehoton alakierroksilla?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole merkitystä niin että tuollaista ongelmaa seuraisi, paitsi tietysti jos läpät on koko ajan kiinni jolloin kyllä savuttaa kierroksilla.
wiimax.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6487
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W209 270cdi tehoton alakierroksilla?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

muistelen että välttämäti kuumana ei liikutellu lääpiä, kyllä mun väykky liikuttaa niitä ainakin kylmänä
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: W209 270cdi tehoton alakierroksilla?

Viesti Kirjoittaja JP83 »

No se vois selittää sen ettei tanko liikkunut mihinkään suuntaan kun kone lämmin :o

Ilmamassa mittarinkin vaihdoin ristiin, ei vaikutusta.

Tuokun vaan rolkattelee siihen 2500rpm asti ja sit mennään, tosin minkäänlaista voimasavua ei persiistä tule...

Se kaverin 270cdi taas vastasi kaasuun aivan välittömästi ja paikaltaan lähtiessä kumit vaan ulis, oma miettii sen reilun sekuntin ja sit tulee tehot mukaan...

Kulutuskin on viiden litran pintaan, taitaa olla helpompi kun antaa olla, säästyy rahat ja hermot :D
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6487
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W209 270cdi tehoton alakierroksilla?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

JP83 kirjoitti:
Kulutuskin on viiden litran pintaan, taitaa olla helpompi kun antaa olla, säästyy rahat ja hermot :D
Ihan mitattuna vai? No sitten on kyllä vikaa, ei mee viismukinen ja vielä tolla kopalla ikinä tuollaseen kulutukseen... jos on mittarilukema niin sitten uskon (oon monasti aatellu tehdä tojomiehille näytteen, pistää starilla parskut kohilleen ja ajella muutama tonni ja ottaa kuva 'mersun kulutuksesta' :D )
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: W209 270cdi tehoton alakierroksilla?

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Mittarin mukaan tietysti, todellinen sen reilun puol litraa enemmän :D
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W209 270cdi tehoton alakierroksilla?

Viesti Kirjoittaja dealer »

ei mee viismukinen ja vielä tolla kopalla ikinä tuollaseen kulutukseen...
Jep, jos todellinen keskikulutus jää alle seiskan niin saa olla tyytyväinen, ellei ajo ihan pelkkää pitkää matkaa ole.
wiimax.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W209 270cdi tehoton alakierroksilla?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mersu on paineohjattu.
Eli jos ahtopaine toteutuu, niin tekee myös syöttömäärä.
Jos ahtopaineen nousu syystä tahi toisesta hidastuu => syöttömäärän nousu hidastuu => vaste kaasuun on huono ja alavääntö jää puuttumaan, ku se ei kerkiä toteutumaan.
- Ahtojärjestelmän tiiviys
- Imupuolen tukokset
- Ahtopaineanturin kiinnitys, kunto - välittyykö tieto
- Ohjelma pyytää max 1,5bar ahtoja (2500mbar) ja 95mm syöttöä.

Lisäksi mittaa järjestelmän alipaineen määrä
Katso kaasupolkimen toiminta livedatasta
Ahtoilman lämpötila, imu/ulkoilman lämpö, vaihteiston ja moottorin lämpö
Polttoainesuodatin
Pakoputki tukossa
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: W209 270cdi tehoton alakierroksilla?

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Äsken kävin taas autocomin kanssa ja tutkiskelin ja kuulostelin ahtoletkut läpi kun kaveri painoi jarrua vaihdepäällä ja nosti kierroksia -> ei löytynyt vuotoja tai suhinoita

-Egr putken käytin irti, pieni kerros nokea mut ei mitään isompaa, otin myös EGR:lle menevän alipaineletkun irti ja tulppasin sen siinä toivossa et alipaine nousisi? Ei vikatiloja tai havaittavia muutoksia tehoissa, millasellahan mittarilla tuon alipaineen sais mitattua ja mitä se kuulus olla?

-Ilmanputsari kopan alta katoin, katin pannat ym ympäristöt onko vuotojälkiä -> puhdasta on, pakoputkesta tulee ilmat pellolle kunnon paineella kun kaasuttaa

- Ahtopaine anturi tuntuu toimivan loogisesti max 2500 ja 95syöttöä kiihdytyksissä

-Ilmamassamittari taas antoi maksimi lukemaksi 1360mg ilmanvirtaukseksi, onko liian vähän?

- Polttoainesuodatin uusittu alkuperäisellä 3kk sitten

- Imuilman lämpötila 20astetta ja kovassa kiihdytyksessä nousi sinne +40asteeseen

- Kaasupolkimen prosentit juoksi loogisesti 0-100%

- Vaihteiston lämmöt +80astetta samoinkuin moottorin

- Ulkoilma +15astetta

- Minkään laista savuhuntua ei peräpeilistä näy vaikka kuinka kiihdyttelee, ei tule vikatiloja tai koodeja. Vaihteistokin vaihtaa nätisti

Ei kai tässä jää paljon vaihtoehtoja kun turbo paskana, tai imusarja aivan tukossa tai joku mahdoton ahtovuoto jossain...
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
MikaJK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 06.08.2019 18:58

Re: W209 270cdi tehoton alakierroksilla?

Viesti Kirjoittaja MikaJK »

Suuttimien tiivisteprikat vaihtoon. Itselläni oli lähes huomaamaton vuoto yhdessä suuttimessa. Auto muuttui täysin kun vaihtoi kaikki tiivisteprikat.
Hiljaisempi, alavääntö alkaa n1500rpm, kulutus tippui, moottorin ääni pieneni.
Helppo testata vuotaako suuttimen tiiviste on laittaa kone käyntiin ja kaataa vettä suutinkuoppiin. Jos alkaa prosisemaan kuin vesi kiehuisi niin suuttimen prikka vuotaa.
Vastaa Viestiin