W164 ML320 Ilmastointimurheita
W164 ML320 Ilmastointimurheita
Vuosimallin 2009 ML:n ilmastointi välillä kiukuttelee.
Välillä toimii ja välillä ei. Kävi taannoin täytössä, kun kuvittelin olevan kylmäaineen vajausta, mutta kylmäainetta olikin ihan oikea määrä.
Sellainen huomio, että mielestäni jos auto seisoo ylämäessä, niin toimii lähtiessä liikkeelle. Stoppaa sitten jossain vaiheessa ja kylmän tuotto loppuu. Siis toimii, mutta ei toimi...
Täytön jälkeen se asentaja epäili kompressorin olevan rikki. Mutta luulisi että siinä tapauksessa se ei tuottaisi lainkaan kylmää? Jotenkin tuo tuntuisi ennemmin olevan joku kontaktimurhe.
Onko ideoita tai mielipiteitä?
Välillä toimii ja välillä ei. Kävi taannoin täytössä, kun kuvittelin olevan kylmäaineen vajausta, mutta kylmäainetta olikin ihan oikea määrä.
Sellainen huomio, että mielestäni jos auto seisoo ylämäessä, niin toimii lähtiessä liikkeelle. Stoppaa sitten jossain vaiheessa ja kylmän tuotto loppuu. Siis toimii, mutta ei toimi...
Täytön jälkeen se asentaja epäili kompressorin olevan rikki. Mutta luulisi että siinä tapauksessa se ei tuottaisi lainkaan kylmää? Jotenkin tuo tuntuisi ennemmin olevan joku kontaktimurhe.
Onko ideoita tai mielipiteitä?
Re: W164 ML320 Ilmastointimurheita
Samanlaista oiretta W639 3.0 V6 CDI Vianossa. Kävi myös ilmastointihuollossa ja ainetta oli 500g jäljellä. toimii siis välillä ja nyt kovimmilla helteillä ei ollenkaan. Kompuraa epäili myös syypääksi mutta voiko olla jokin muu vika?
Re: W164 ML320 Ilmastointimurheita
Jahas, on taas käyty ilmastointeja huollattamassa... Oliko ylä- ja alapaineet viitearvojen sisällä? Ammattitaitoinen asentaja kyllä niistä osaa lukea jos kompura on heikko tai x-vena ei toimi oikein.
Jos kuumimmilla helteillä hiipuu, niin toimiiko lisäflekti keulalla normaalisti? Useimmissa nykylaitteissa lienee tunnistin, joka lyö pois päältä jos paineet kasvaa liian isoiksi. Yleisin syy on silloin huono/rikkinäinen flekti keulalla.
Näissä kannattaisi aina sulkea lämmityslaitteen sekoilu pois tukkimalla kuumavesikierto kennolle. Jos sen jälkeen kompura käy ja lisäflekti rullaa, mutta kylmää ei tule, paineet vaan uudestaan seurantaan.
Jos kuumimmilla helteillä hiipuu, niin toimiiko lisäflekti keulalla normaalisti? Useimmissa nykylaitteissa lienee tunnistin, joka lyö pois päältä jos paineet kasvaa liian isoiksi. Yleisin syy on silloin huono/rikkinäinen flekti keulalla.
Näissä kannattaisi aina sulkea lämmityslaitteen sekoilu pois tukkimalla kuumavesikierto kennolle. Jos sen jälkeen kompura käy ja lisäflekti rullaa, mutta kylmää ei tule, paineet vaan uudestaan seurantaan.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W164 ML320 Ilmastointimurheita
Oisiko helpoin että se menisi star testerin nokkaan ja sieltä selviää varmasti vika.
Itseltäni just tutkin omani vikaa ja selkeä paikka löytyi kuvien kera.
Itseltäni just tutkin omani vikaa ja selkeä paikka löytyi kuvien kera.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W164 ML320 Ilmastointimurheita
Mitäs kaikkea Starilla saa selville ilmastoinnista?atlas kirjoitti:Oisiko helpoin että se menisi star testerin nokkaan ja sieltä selviää varmasti vika.
Itseltäni just tutkin omani vikaa ja selkeä paikka löytyi kuvien kera.
Re: W164 ML320 Ilmastointimurheita
Ensinnäkin tehdään kylmäpiiri testi...jos kaikki on on vika sähköisisssä osissa...se ilmoittaa tai itse löysin ainakin kahdesta paikasta tai oikeastaan useammasta saman koodin ja se näytti sen ihan kuvan kanssa missä se sijaitsee...se kertoi mitä tehdä ja mittaus vastus arvot piti syöttää koneelle jota se vertasi tieto kantaan.
Sitten voi tarkkailla live dataa jossa on oikeat vertais arvot ja jos ne on erilaiset näkee mikä ei ole kunnossa.
Testeri siis neuvoo liittimet ja komponentin ja mitä mittaat...todella fiksua ja tuossa kiinan kopiossakin ihan suomeksi kaikki.
Sitten voi tarkkailla live dataa jossa on oikeat vertais arvot ja jos ne on erilaiset näkee mikä ei ole kunnossa.
Testeri siis neuvoo liittimet ja komponentin ja mitä mittaat...todella fiksua ja tuossa kiinan kopiossakin ihan suomeksi kaikki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W164 ML320 Ilmastointimurheita
Kiitos vastauksista. Minun tapauksessa en oikein usko tuohon flektin ongelmaan. Toimimattomuus ei oikeastaan ole lämpötilariippuvainen. Tai vaimo tällä ajaa, mutta tuntuu olevan enemmänkin täysin satunnainen. Toki kuvaus ei ehkä ole tarkin mahdollinen, mutta samaa toki tehnyt itsellekin. Perjantaina tosi lämpöisenä päivänä toimi ihan hyvin tai oikeammin alkoi yhtä äkkiä toimimaan.
Soitin läheiseen MB huoltoon Venetmäelle ja varasin ajan sinne. Työn vastaanottaja sanoi Starilta selviävän vikakoodit, mutta ei hän mistään paineiden mittaamisesta ymmärtänyt mitään. Kai se on siis vain toivottava, että se Star osaa antaa oikean diagnoosin.
Soitin läheiseen MB huoltoon Venetmäelle ja varasin ajan sinne. Työn vastaanottaja sanoi Starilta selviävän vikakoodit, mutta ei hän mistään paineiden mittaamisesta ymmärtänyt mitään. Kai se on siis vain toivottava, että se Star osaa antaa oikean diagnoosin.
Re: W164 ML320 Ilmastointimurheita
Tänään on taas ilmastointi toiminut moitteetta, kun lämpöä "vaan" 22 astetta. Hellekeliillä ei mitään elämää...
Re: W164 ML320 Ilmastointimurheita
Tässä aikani makusteltua se taitaa mennä näin:
- Kompressori toimii, koska laite kerran jäähdyttää.
- Kylmäine pysyy sisällä, ei siis ainakaan pahoja vuotoja
- Fan toimii myös, kuumallakin saattaa jäähdyttää ja auton nesteet ei kuumia.
Kompressorissahan on käämi joka kytkee hihnalla olevan pyörän kompressorin akseliin. Vaikuttaisi siis siltä, että tuo kytkin ei kytke tai se ei pysy päällä. Se ei siis saa aina jännitettä. Mistäs se voisi johtua? Liitin hapettunut, johto poikki tai sitten komentoa ei tule. Komennon puuttuminen sitten varmaankin johtuisi noista paineiden vääristä arvoista, jolloin ohjaus pudotetaan pois. Ne taas varmaankin johtuisi paineantureiden viasta? Se varmaankin näkyisi Starilla ja on jäänyt muistiin.
- Kompressori toimii, koska laite kerran jäähdyttää.
- Kylmäine pysyy sisällä, ei siis ainakaan pahoja vuotoja
- Fan toimii myös, kuumallakin saattaa jäähdyttää ja auton nesteet ei kuumia.
Kompressorissahan on käämi joka kytkee hihnalla olevan pyörän kompressorin akseliin. Vaikuttaisi siis siltä, että tuo kytkin ei kytke tai se ei pysy päällä. Se ei siis saa aina jännitettä. Mistäs se voisi johtua? Liitin hapettunut, johto poikki tai sitten komentoa ei tule. Komennon puuttuminen sitten varmaankin johtuisi noista paineiden vääristä arvoista, jolloin ohjaus pudotetaan pois. Ne taas varmaankin johtuisi paineantureiden viasta? Se varmaankin näkyisi Starilla ja on jäänyt muistiin.
Re: W164 ML320 Ilmastointimurheita
Magneettikytkimen ohjauksen virtapiirien viat pitäisi näkyä testilaitteella. Järjestelmän paineita Star tuskin lukee, mutta kaikkien antureiden arvoista voi päätellä jo jotakin. Jos testeri ei anna mitään vikaa, mutta höyrystin ei saavuta riittävän alhaista lämpötilaa, on aine luultavasti vähissä, venttiili jumissa tai kompressori heikko.
Viallinen paineanturi luultavasti näkyy testerillä siten, että se ilmaisee kylmäainetta olevan liian vähän. (eli piiri auki) Tämän varmistamiseksi on järjestelmän paineet mitattava manometreillä.
Viallinen paineanturi luultavasti näkyy testerillä siten, että se ilmaisee kylmäainetta olevan liian vähän. (eli piiri auki) Tämän varmistamiseksi on järjestelmän paineet mitattava manometreillä.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W164 ML320 Ilmastointimurheita
Magneettikytkimen välys kulunut liian suureksi? Volvossa oireet juurikin noin että helteellä ei toiminut tai toimi vähän aikaa, lauhemmalla yleensä toimi.
Korjautunee poistamalla säätölevy kytkimen alta jotta välykseksi tulee n. 0,5mm.
Korjautunee poistamalla säätölevy kytkimen alta jotta välykseksi tulee n. 0,5mm.
SLK200K(ex), Pole 2 LRSM, S60 T5 AWD, 951, V40
Re: W164 ML320 Ilmastointimurheita
Näitä kompressoreita on näköjään kykimillä ja kytkittömiä. Tämä taitaa olla kytkimetön. Mistähän sen saisi selville?
Kompuran kyljestä kuvattuna tunnus on: OEM A0022305811
Tuohon myydään niitä pyöriäkin, mutta taitaa olla sellainen solenoidi-ventiillillä aktivoitava... Siis se kompressori?
Kompuran kyljestä kuvattuna tunnus on: OEM A0022305811
Tuohon myydään niitä pyöriäkin, mutta taitaa olla sellainen solenoidi-ventiillillä aktivoitava... Siis se kompressori?
Re: W164 ML320 Ilmastointimurheita
Tässä muuten hyvä havainnevideo siitä kytkimettömästä kompurasta:
https://youtu.be/DPuYF0eNK6M" onclick="window.open(this.href);return false;
https://youtu.be/DPuYF0eNK6M" onclick="window.open(this.href);return false;