W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin haju

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
hc3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: La 18.07.2009 00:13
Paikkakunta: Åbo

W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin haju

Viesti Kirjoittaja hc3 »

Tosiaan kesän/kevään ensimmäiset helteet on koitua väyrysen kohtaloksi, tilanne kestänyt jo muutaman viikon ja kohta päätyy auto aurajokeen pystyyn jos sisäilma ei alkaa raikastumaan, kyseessä siis automaatti-ilmastoinnilla varustettu versio

Aluksi hommasin puhdistusspay paukkupullon ja vaihdoin suodattimet, ei vaikutusta

Ilmastointihuolto tehtiin jos se olis auttanu mutta ei

Otsonoinnista ei ollu hyötyä

Auto oli myös pr varustelus (paikallinen ilmastointi spesiaalifirma), käskin heidän myrkyttää kenno koska sielä varmaan vilisee hometta ja muita eliöitä + kattoo miksei kondenssivettä oo tullu pihalle asti, jonkun vehkeen laitto autoon pöhisemään ja sillä ei ollu vaikutusta ja kondenssiveden poistoputkiin eivät vissiin edes kattoneet

Tilannehan on se että haju ei tuu pelkästään sillon kun tuuletus päällä vaan jos auto muutaman tunnin parkissa ja menee ineen niin sisällä todella kitkerä haju ja tuuletuksen kun laittaa päälle niin oikein pöllähtää ummehtunu, tunkkainen ja kuivan olonen maku suuhun

Noita kondenssivedenpoistoputkia ku kattelin niin ihan kuivana on eli mihin se vesi sitten on jääny, onko kennon alla joku mihin sen tiputtaa ja siitä pitäs putkia pitki lähtee meneen, koitin putkia sorkkia jos olis tukoksia mutta eipä sekään tuottanu tulosta eli miten tän asian kans nyt pitäs edetä ja saako noita putkia jotenki kaivettua käsiin muuta kun loppupätkän jalkatilan verhoilujen alta?

Pitäs nyt ainakin saada oikeaoppisesti desinfioitu kennon pinnasta homeet veks ja sitten selvittää noi poistoputket koska sinne ku se vesi on jääny lillumaan niin hajut on varmaan taatut
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja atlas »

Luulen että vedet on jo lattiamaton alla jos ei ulkona...ensin valuma syy kuntoon ja sitten saat vasta haju ongelmat kuntoon...voi olla että joutuu jopa kennonkin irroittamaan ja ympäriltä kaikki osat että homeen saat poistettua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja dealer »

Suodattimet vaihdoit hanskakotelon taakse, ettei jalkatilan kautta ?
wiimax.fi
Avatar
hc3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: La 18.07.2009 00:13
Paikkakunta: Åbo

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja hc3 »

atlas kirjoitti:Luulen että vedet on jo lattiamaton alla jos ei ulkona...ensin valuma syy kuntoon ja sitten saat vasta haju ongelmat kuntoon...voi olla että joutuu jopa kennonkin irroittamaan ja ympäriltä kaikki osat että homeen saat poistettua.
Jalkatilat ei mistään kohtia tunnu kostealta enkä hajua paikallista sinne, mutta hanskalokeron kun irrottaa ja haistelee sinne kennolle päin niin siellä tunkkainen haju
Avatar
hc3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: La 18.07.2009 00:13
Paikkakunta: Åbo

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja hc3 »

dealer kirjoitti:Suodattimet vaihdoit hanskakotelon taakse, ettei jalkatilan kautta ?
Juu, vaihdoin kaikki 4 suodatinta, mutta siellä hanskalokeron takana olevat nyt jo tullu harmaaksi ja myös tarttunu haju niihin
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1407
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja Karel »

Alkukuvaus vahvistaa käsityksiäni ilmastointihuolloista. Pieni jumppa litkujen kanssa, rahat pois ja auto pihalle.

Nyt on vaan purettava kojetaulua ja keskikonsolia kunnes kaikki paska on saatu pestyä pois. Jos siis kiinteidenkin mattojen alla konsolin ympäristössä varmasti on kuivaa.

Tutki aluksi kaikki kanavat konepellin alta tuuletusilman sisäänottoritillöiltä sinne suodattimille asti. Onko konepellin alla oleva ritilä ehjä? Haiseeko siellä kun auto seisoo? Hyvässä lykyssä joku hiirenraato tms. on jossakin.

Kondenssiveden poistoputkia voi varovasti ronkkia esim. rautalangalla. Näissä suodattimilla varustetuissa autoissa ei tosin höyrystimen koteloon kerry roskia samalla tavalla kuin vanhemmissa autoissa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alkukuvaus vahvistaa käsityksiäni ilmastointihuolloista. Pieni jumppa litkujen kanssa, rahat pois ja auto pihalle.
Joku on tässä käsittänyt väärin.
Ilmastoinnin huolto on ilmastoinnin huolto, ei sillä korjata vikoja. Huolto kyllä kannattaa ajoittain tehdä mm. koska kylmäaineen määrä vähenee 3-5% vuodessa vaikka järjestelmä olisi kunnossa. Aivan turha pyörittää kompuraa jatkuvasti liian vähäisen kylmäainemäärän takia ja rasittaa sitä, kulutuskin nousee.
Luonnollisesti on mahdollista että ilmastoinnin toimimattomuus saattaa korjaantuakin huollolla, jos se johtui liian vähäisestä kylmäainemäärästä.
Useimmiten korjaantuminen on kuitenkin tilapäistä, koska järjestelmä vuotaa.
Se, mitä huollossa yleensä typeryyksiä tehdään, on sellainen tilanne että täytetään ilmastointi ja lähetetään auto jatkamaan matkaa vaikka järjestelmä oli tullessa tyhjä. Silloin pitäisi tutkia mistä järjestelmä vuotaa eikä päästää vuotavaa järjestelmää ajoon tyhjenemään.

Jos korjaamo on ehdottanut ilmastoinnin kylmäainehuoltoa korjaukseksi tähän ongelmaan niin siellä ei ole oikein homma hallussa.

Paljonko muuten kylmäainetta oli ennestään järjestelmässä ?

Tarkista konetilan puolelta hieman muoveja purkaen, ettei ilmanoton sulkuläppä ole jumissa.
wiimax.fi
Avatar
hc3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: La 18.07.2009 00:13
Paikkakunta: Åbo

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja hc3 »

Ilmastointihuollon otin omasta tahdosta koska ei ollu tietoa onko tarpeeksi nesteitä, nestettä oli 840g eli ei paljoa kadonnu

Kyllä ritilä on ehjä jos tarkotat tota joka pelkääjän puolella konepellin saranan vieres eikä löytyny sisältä yllätyksiä

Mistäs toi ilmanoton sulkuläppä tarkalleen löytyy?

Ja ritilän alla/puhaltimen kotelos haisee myös
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siellä ritilän alla on kääntyvä läppä, minun väyrysessä oli joskus jäänyt kiinni ja oli tunkkaista sisällä. Tosin kelit sellaiset että oli pakkasiakin, jolloin lasit ei pysyneet sulina.
wiimax.fi
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja ido59 »

"Se, mitä huollossa yleensä typeryyksiä tehdään, on sellainen tilanne että täytetään ilmastointi ja lähetetään auto jatkamaan matkaa vaikka järjestelmä oli tullessa tyhjä"

Monessa vanhassa -- siis suomalaisen auton keski-ikäisessä ja nuoremmassakin -- kylmäaine pysyy yhdellä täytöllä sisällä juuri sen vuoden tai jopa kaksi. merkittävä osa tulee täyttöön järjestelmä tyhjänä. useimmat omistajat eivät halunne maksaa siitä, että tutkitaan ja korjataan mistä tetrafluoroetaani katoaa vuodessa autosta, joka ei ole silmäterä eikä ehkä edes vuoden päästä enää käytössä. mikä järkevää usein onkin. on helpompaa käyttää joka kevät kylmäainetäytössä. mielestäni se ei ole 'huollon typeryyttä'. sillä järjestelmän typpi- ja uv-täyttöä, uv-vianetsintää mahdollisine auton purkamisineen höyrystin mukaanlukien olisi typerää tehdä 'kaupanpäälle', jos homma on hinnoiteltu kilpailukykyisenä normitäyttönä. tai en tiedä miten mahtipontinen hyväntekeväisyyspalvelu dealerin pajalla on :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin no, tarkoitan että järjestelmä on nimenomaan tyhjä eli kylmäainetta ei ole yhtään. Niissä tapauksissa ilmastointi todella harvoin täytöllä toimii viikkoa paria kauemmin helteillä ennen kuin kylmäaineet on karanneet. Vuoto on siis sellainen ettei se ilmene huoltolaitteen alipainetestissä, mutta paineella aineet karkaa. Sitten vaikka ainetta on niin vähän ettei kompura enää lähde tuottamaan painetta loputkin kylmäaineet vuotaa taivaan tuuliin.
En kirjoittanut tarpeeksi tarkkaan mitä tarkoitin, siis se että huoltoliike ei kerro asiakkaalle että järjestelmä pitää tarkistaa vuotojen varalta on typeryyttä. Eihän sille mitään voi, jos asiakas toteaa että annetaan olla. maksaa ja lähtee.

Vuotopaikan etsiminen on tottakai maksullista, mutta ei kallista. Jos järjestelmä oli tyhjä ja huoltolaite suostui sen täyttämään (eli vuototesti meni läpi) niin riittää kun ajoneuvo on tuulensuojassa, laittaa hetkeksi käyntiin ja ilmastoinnin maksimijäähdytykselle, sitten sammuttaa ja piipparilla tutkii missä vuoto. Purkamista ei tarvita, korkeintaan pari kiinnitysnastaa lukkopellin edessä olevasta muovista että voi raottaa sitä. Vuoto on mersuissa 95% lauhdutinkennossa, 5% kompura / letkun hankauma. (väyrysissä saattoi olla kuivaimesta alaosa ruostunut kokonaan pois, kuten koko autosta muutenkin) Höyrystimen vikaa en ole tavannut mersuissa yhtään. Jos sieltä vuotaa piippari reagoi ilmasuuttimista sisällä autossa.

Jos auton omistaja tietää että kylmäaineet pysyvät vuoden tai kaksi kannattaa laitattaa vuodonkorjausaine huollon yhteydessä.
Tietysti vuodon tutkiminen on turhaa, jos ei joka tapauksessa korjauta järjestelmää vaikka kyseessä on pitkäaikainen käyttöauto (mistäpä muusta tietäisi, että täytöllä menee aina vuoden pari)
wiimax.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1407
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja Karel »

Näinpä. Minulle kävi toistamiseen takavuosina väykyn kanssa niin, että laite piti pari-kolme viikkoa aineet sisällä, ja sen jälkeen se oli tyhjä. Usea ilmastointifirma, kerran jopa merkkihuolto otti työn vastaan tietäen että tyhjenee aika äkkiä, teki jotakin, veloitti työstä ja aineista, ja samat muutaman viikon tyhjenemissyklit sen kuin jatkuivat.

Sellitykseksi tarjottiin, että huoltolaite ei ilmaissut mitään vuotoa, vaan täytti systeemin ja ilmoitti kaiken olevan ok. Kukaan ei suostunut palauttamaan rahaa, vaikka kaikki oli hukkaan heitettyä. Eli juuri sellainen tilanne, että kesti imun, muttei painetta. Pari firmaa ilmoitti reklamaation jälkeen, että eivät ala etsimään vuotoa tuollaisesta täyteen pakatusta "helvetistsä". (E430) Yksi avulias kioski pisti kuitenkin tiivistysaineet sisään, mutta täysin hukkaan heitettyä sekin.

Lopulta kyllästyin pelleilyyn, ja aloin itse etsiä vuotoa. Öljyinen alue lauhdutinkennosta paljasti sen aika äkkiä. Uusin kennon ja samalla kaikki o-renkaat. Sen jälkeen kaikki on nyt toiminut kolme vuotta moitteetta ilman aineiden lisäämistä.

Vuoto järjestelmässä on usein paikassa, jossa on likaista ja usein öljyistä muutenkin. Vuotava ilmastointi vuotaa melko suurella varmuudella myös öljyä ulos. Kuinka usein näissä ilmastointien "huolloissa" korjataan myös öljyn määrä oikeaksi? Öljyn vaje vie kompressorin ennenaikaiseen hautaan monin verroin nopeammin kuin kylmäaineen vajaus.

Siksi pidän hyvin arveluttavana ja kyseenalaisena käyttää nimitystä "ilmastointiHUOLTO" toimenpiteestä, jossa lopputuloksena ei ole muuta kuin kylmäaineen määrän mahdollinen lisäys. Se ei todellisuudessa huolla, vaan voi pidemmän päälle rikkoa kompressorin vuotavassa järjestelmässä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sellitykseksi tarjottiin, että huoltolaite ei ilmaissut mitään vuotoa, vaan täytti systeemin ja ilmoitti kaiken olevan ok.
Juuri tämä on sitä osaamattomuutta. Huoltolaite kun testaa alipaineella joka voi olla enintään 1 bar luokkaa, ei sillä selviä kuin isommat vuodot.
Vuoto järjestelmässä on usein paikassa, jossa on likaista ja usein öljyistä muutenkin. Vuotava ilmastointi vuotaa melko suurella varmuudella myös öljyä ulos.
Kyllä, kennosta näkee usein vuotokohdan. Toisaalta kompuran alla on usein hieman öljyä mutta se ei tarkoita sitä että kompurassa olisi varsinainen vuotopaikka, eli sen perusteella ei kannata tarkemmin tutkimatta kompressoria vaihtaa.
Kuinka usein näissä ilmastointien "huolloissa" korjataan myös öljyn määrä oikeaksi?
Ainahan sitä lisätään. Sen verran uutta öljyä kuin vanhaa likaista tuli pois +xx grammaa. Komponentteja uusittaessa on olemassa mallikohtaiset öljymäärät kennolle, kuivaimelle jne...
Jos öljyn määrä pitäisi korjata juuri siihen määrään mikä ilmastoinnissa alunperin on öljyä, niin sitten purkaa koko systeemin, kuivaa paikat ja uudet öljyt sisään. Hyöty käytännössä = 0.
Se ei todellisuudessa huolla
Ei pidä paikkaansa.
Kyllä huoltaa. Korjaa kylmäaineen määrän oikeaksi, vaihtaa / lisää öljyt, kuivaa kosteutta pois. Tekee kaiken mitä voi huoltoa tehdä.
Mikä se HUOLTO kylmäainepuolelle olisi, ellei nämä ?

Yksittäisten huonojen kokemusten perusteella voidaan toki sanoa moottoriöljynvaihdostakin ettei se huolla, vaan rikkoo.
wiimax.fi
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1510
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

ido59 kirjoitti:"Se, mitä huollossa yleensä typeryyksiä tehdään, on sellainen tilanne että täytetään ilmastointi ja lähetetään auto jatkamaan matkaa vaikka järjestelmä oli tullessa tyhjä"

Monessa vanhassa -- siis suomalaisen auton keski-ikäisessä ja nuoremmassakin -- kylmäaine pysyy yhdellä täytöllä sisällä juuri sen vuoden tai jopa kaksi. merkittävä osa tulee täyttöön järjestelmä tyhjänä. useimmat omistajat eivät halunne maksaa siitä, että tutkitaan ja korjataan mistä tetrafluoroetaani katoaa vuodessa autosta, joka ei ole silmäterä eikä ehkä edes vuoden päästä enää käytössä. mikä järkevää usein onkin. on helpompaa käyttää joka kevät kylmäainetäytössä. mielestäni se ei ole 'huollon typeryyttä'. sillä järjestelmän typpi- ja uv-täyttöä, uv-vianetsintää mahdollisine auton purkamisineen höyrystin mukaanlukien olisi typerää tehdä 'kaupanpäälle', jos homma on hinnoiteltu kilpailukykyisenä normitäyttönä. tai en tiedä miten mahtipontinen hyväntekeväisyyspalvelu dealerin pajalla on :D
Se nyt vaan on kiellettyä, että tyhjä järjestelmä täytetään etsimättä ensin vuotopaikkaa ja korjaamatta vuotoa!
Luvat pois moisilta puoskareilta, Tukes ottaa mielellään tietoja vastaan.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
hc3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: La 18.07.2009 00:13
Paikkakunta: Åbo

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja hc3 »

Sulkuläppää en oo kerinny vielä katteleen ku muis hommis menny aika mutta huomasin sellasen että kun lämmöt laittaa tappiin niin tuntuis ainakin se pahin tunkkaisuus katoavan jopa kokoneen vai haistaako kolvi vaan paremmin kylmästä ilmasta?
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1407
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja Karel »

Diilerillä meni näköjään tunteisiin? Jos teillä on homma hanskassa, niin hyvä juttu, en ole muuta väittänyt. Eikä näitä pidä ottaa henkilökohtaisesti.

En vaan tajua, miksi pitää puhua toisten suulla ja kääntää asia päälaelleen. Jos diileri hoitaa asiat mallikkaasti, niin maassamme on lukemattomia pajoja, joissa asiat eivät ole yhtä hyvin. Kai sen saa sanoa?

Näissä on se ongelma, että kuluttajat eivät ymmärrä mitä ilmastoinnin huoltamisella tarkoitetaan. Sen takia niitä teetetään ja tehdään siinä toivossa, että jokin ongelma sen kautta poistuisi, vaikka asiantuntija heti tietää, että pelkkä kylmäainejumppa ei sitä poista. Kuitenkin se tehdään, ymmärrettävästi, koska kassaan kilahtaa rahaa ja esimerkiksi tetrafluorietaanin markkinahinta on nykyään suorastaan sikamainen.

Sanoin olevani sitä mieltä, ettei pelkkä kylmäaineen lisääminen ole varsinaista huoltamista, enkä muuta kantaani. Tämä näköjään haluttiin ymmärtää tahallisesti väärin. Oikea öljy ja sen riittävä määrä on se, mikä kompressoria voitelee ja estää leikkaamasta kiinni. Ei se öljymäärä ole tuulesta temmattu. Kuten diilerikin kertoo, joka komponentille on määritelty tietty öljymäärä järjestelmässä. Miten ammattilainen voi sen jälkeen väittää, että hyöty on nolla, jos öljy vaihdetaan ja määrä korjataan oikeaksi? Tietysti se on iso työ, mutta pitkään vuotaneessa ja vanhassa laitteistossa se on ainut tapa selvittää missä mennään. Lisäksi epäpuhtaudet, jotka suurimmaksi osaksi ovat kompressorin kulumisesta tulevia partikkeleita, ovat enimmäkseen juuri öljyn seassa.

Mitä tarkoittaa +xx grammaa? Jos öljyä aina vain lisäilee, niin sekään ei ole hyvä. Ei siksi, että voitelua voisi olla liikaa, mutta se muuttaa tilavuuden, jossa kylmäaine toimii ja voi vaikuttaa tehoon.

Enkä ymmärrä argumentointia kosteuden poistamisesta. Miten kosteus pääsee suljettuun ja paineistettuun järjestelmään, joka kaiken lisäksi on varustettu kosteutta sitovalla kuivaimella?

Tetrafluorietaaniin liittyy myös yksi aikamme autoalan suurimmista kusetuksista. Nyt lainsäädäntöä on ilmeisesti kiristetty, mutta tuota samaa varjeltua salaseurojen ihmeainetta on tähän asti saanut suihkutella ihan laillisesti ja vapaasti ilmakehään, mutta kukaan ei ole sitä tiennyt.

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/10a-2 ... atastrofi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse asiassa se tuskin on laitonta vieläkään, sillä noitakin purkkeja on maailmalla vielä vähän joka autotallissa. Eikä ainakaan Tukes tai mikään mukaan taho ole julkaissut velvoitetta palauttaa pulloja mihinkään.

Sitten on vielä maailmalla lähes yhtä yleinen Difluorietaani, joka on luku sinänsä…

Aloittajalle: Sulkuläpän toiminta on tietysti hyvä olla kunnossa, mutta toimimaton läppä ei sinänsä aiheuta mitään epämääräistä hajua autoon.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja dealer »

Diilerillä meni näköjään tunteisiin? Jos teillä on homma hanskassa, niin hyvä juttu, en ole muuta väittänyt. Eikä näitä pidä ottaa henkilökohtaisesti
Ei vähäisimmässäkään määrin, eri mieltä voi olla ihan rauhallisin mielin. Jos täällä alkaa ottaa henkilökohtaisesti sellaisen että on eri mieltä jonkun kanssa esimerkiksi ilmastoinnin huolloista ja korjauksista, niin saattaa olla ettei kovin montaa vuotta jaksa roikkua mukana, tai ainakaan minä en jaksaisi.
Oikea öljy ja sen riittävä määrä on se, mikä kompressoria voitelee ja estää leikkaamasta kiinni. Ei se öljymäärä ole tuulesta temmattu. Kuten diilerikin kertoo, joka komponentille on määritelty tietty öljymäärä järjestelmässä. Miten ammattilainen voi sen jälkeen väittää, että hyöty on nolla, jos öljy vaihdetaan ja määrä korjataan oikeaksi?
Siten, että kaiken öljyn poistaminen purkamalla ja uusimalla järjestelmää riittävästi tulee niin kalliiksi että sillä rahalla ostaa ja asennuttaa uuden kompuran ja muutakin. Mitenkään muuten öljyn määrää ei saa juuri alkuperäisen määrän mukaiseksi. Ajatuskin tuollaisesta "huollosta" on turha. Mersuihin kompuroita vaihdetaan muutenkin niin vähän ettei huoleta omissa autoissa. Itse jokainen toki saa ja voi tehdä tai teettää autolleen mitä haluaa. En millään usko että öljyn määrä on oltava juuri se tietty, että kompressorin voitelu toimisi. Kun öljyä on riittävästi voitelu pelaa.
Meidän porukoilla vanhin jatkuvasti liikenteessä oleva ilmastoitu auto on pojan -92 124 johon on pari kertaa tehty hänellä ollessa (7 vuotta) ilmastoinnin - mikänytsittenonkaan - ja hyvin toimii edelleen, ajettu ainakin reilu 500tkm.
En vaan näe mitään järkeä alkaa toimivaa ilmastointia purkamaan ja vaihtamaan osia öljyjen määrän selvittämisen takia. Omaan 123:een jouduin vaihtamaan paisuntaventtiilin ja kuivaimen, jonka jälkeen ilmastointi on toiminut 6 kesää. Nyt ei lähtenyt päälle kun kokeilin, joten jotain pitää tehdä jos aikoo helteillä ajella.
Mitä tarkoittaa +xx grammaa?
Sitä, että yleensä kaksinumeroinen luku grammoja joka riippuu monistakin asioista.
Enkä ymmärrä argumentointia kosteuden poistamisesta. Miten kosteus pääsee suljettuun ja paineistettuun järjestelmään, joka kaiken lisäksi on varustettu kosteutta sitovalla kuivaimella?
Luetko kuivaimen vaihtoakaan ilmastoinnin huoltotoimenpiteeksi ? Minkä verran kuivain voi sitoa kosteutta ? Miten kylmäaine pääsee pois suljetusta järjestelmästä, tai mitä sille tapahtuu, kun kylmäaineen määrä kuitenkin vähenee pikkuhiljaa koko ajan ?
....maassamme on lukemattomia pajoja, joissa asiat eivät ole yhtä hyvin. Kai sen saa sanoa?
Ilman muuta, kukaan ei liene väittänyt ettei saisi tai että kaikkialla osattaisiin asiat ilmastointiin liittyen hyvin.
...miksi pitää puhua toisten suulla ja kääntää asia päälaelleen
...haluttiin ymmärtää tahallisesti väärin
Missä kohtaa, vai käviköhän niin että ollaan vaan joistain asioista eri mieltä, ehkä vain väärinkäsitystenkin vuoksi, ja asioiden riitelemistä lähdet kääntämään henkilöiden riitelemiseksi.
Olen kyllä voinut käsittää jotain väärin, ei olisi ensimmäinen kerta. Ehkä sinäkin ? Ei tämä vakavaa ole, mukavaa keskustelua ja uskoisin että lukijatkin viihtyvät.
wiimax.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1407
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja Karel »

No, sovitaan sitten niin, että kylmäaineen pois imeminen ja takaisin laitto mahdollisine lisäyksineen on huoltamista. Ei se tietenkään mitään huononna.

Pointtini oli lähinnä se, että niitä teetetään turhaan, tai ”varmuuden vuoksi”, vaikka järjestelmä selvästi kaipaisi muutakin, tai sitten ei kaipaisi yhtikäs mitään. Osansa tähän tietysti vaikuttaa sekin, että ilmastoinnit ovat Suomessa verraten uusi asia. Kysyntä ”huolloille” on kasvanut monin verroin nopeammin kuin mitä kokeneita osaajia on kertynyt. Mutta jos aineen lisäämistarve on tihentynyt, niin ainakin tiivisteiden vaihto pitäisi laskea osaksi asiallista huoltoa. Väheneehän se aine pikkuhiljaa, koska mikään tiiviste ei ole 100% jatkuvan paineen alaisena. Ellei koko systeemi ole hermeettisetsi suljettu niin kuin jääkaapeissa.

Meidän näkemyseroissamme vaikuttaa varmasti myös harrastettavan kaluston ikä. If it aint broken, dont fix it… Ei hyvin toimivaa laitteistoa tietenkään kannata mennä purkamaan vain huoltamismielessä.

Kaikissa niissä autoissa, joiden kanssa olen leikkinyt, on paljon vaiheita takana, ilmastoinnit eivät ole toimineet, eikä ole tietoa mitä ja milloin niille on jotakin tehty. Kaikkia ei ole edes ollut muutettu uusille aineille. Silloin mielestäni purku, huuhtelu ja tiivisteiden ja kuivaimen vaihto on mielestäni asianmukainen huolto. Monesti tällainen potilas saatetaan viedä ”ilmastointihuoltoon” tietämättä mitä se edes tarkoittaa.

Ei se kuivain paljon kykene kosteutta sitomaan, jos grammoissa lasketaan. Mutta niin kauan kuin laitteisto pidetään paineistettuna, niin se kestää periaatteessa auton iän. Vanha avoimena ollut kuivain voidaan teoriassa ”elvyttää” ja kuivata kuumuudella, jolloin siihen sitoutunut kosteus poistuu. Se ei kuitenkaan maksa vaivaa, ja koska se kerää myös epäpuhtauksia, vaihto uuteen on ainut viisas ratkaisu.

Kun sanot, että Mersuihin kompuroita vaihdetaan vähän, niin ikävä kyllä olet oikeassa. Kun se vanhasta autosta hajoaa, niin siitä ei välitetä, vaan veivataan ikkunoita auki. Katso myyntipalstoilta kaikki yli 30 vanhat Mersut, kuinka monissa on ilmastointi kunnossa?

Kun ilmoituksessa lukee vanhan kohdalla ”ilmastointi vaatii täytön”, voit olla aika varma, että vikaa on muutakin. Muutenhan se kannattaisi vain täyttää ja myydä toimivana, varsinkin kuin monessa klassikossa näyttää muiltakin osin satsatun ylläpitoon. 70-lukulaisissa asiasta ei sitten enää yleensä edes mainita, vaikka kuvista näkee, että autossa on ilmastointilaite.

Omasta väyrysestä kompura hajosi n. 250 tkm kohdalla, vaikka oli koko ajan ollut ”huollettu” ja aineet sisällä. Harva meiltä lähtenyt klassikko on ollut yli 500 tkm ajettu, mutta yhdessäkään ei ole ollut enää alkuperäistä kompuraa. Jostakin syystä ne vaan hajoavat, vaikka on ollut ”huollossa”. Jos teillä on alkuperäinen kompura kestänyt 500 tkm, niin se on ilahduttava poikkeus. Nettikauppojen runsas kompuroiden tarjontakin kielii siitä, että niille on maailmalla kysyntää.

Viimeisin hankintani: 36 vuotta vanha W126 Saksasta. Ajettu hiukan yli 300 tkm. Myyjä sanoi rehdisti ”kompressor ist defekt”. Arvaa vain, riittikö pelkän uuden kompuran hankinta? Piti käytännössä rakentaa uusiksi koko laitteisto. Mutta nyt tulee kylmää!
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kun ilmoituksessa lukee vanhan kohdalla ”ilmastointi vaatii täytön”, voit olla aika varma, että vikaa on muutakin.
Juuri näin, ja useimmiten kylmäainevuoto.
Katso myyntipalstoilta kaikki yli 30 vanhat Mersut, kuinka monissa on ilmastointi kunnossa?
Paljon on varmasti nytkin myynnissä niitä "vaati täytön" eli useimmiten rikki on.
Minulle on vuosien varrella tullut vaihdossa tai olen ostanut useampia mersuja joissa ei ilmastointi toimi, lähes aina on ollut ongelmana kylmäainevuoto, kenno tai putki / letku. Tosin eipä ne ole olleet yli 30 vuotta vanhoja, eikä ole ollut laitteita R12/korvaavien täyttöön että voisi siltä osin tehdä kaikkea itse.
Poikkeuksena 123 jossa kuivaimen sisuskalut vanhuuttaan irronneet ja tukkineet paisuntaventtiilin, vaihdoin osat ja puhaltelin samalla kurap*skat pois putkistoista mitä paineilmalla sai. Vuosikausia toimimattomana ollut järjestelmä täytettiin ja ilmastointi alkoi toimia. Jos joku olisi joskus viitsinyt sen verran huoltaa, että olisi kuivaimenkin vaihdattanut, niin ei olisi tuotakaan murhetta ollut.
Sen osalta homma meni niin että vein kylmäainehuollolle täytettäväksi ja osaava kaveri laittoi isceonit sisään ja kokeili ettei toimi, hetken ihmetteli ja sanoi että tukos on jossain, lienee kuivaimen sisukset irti joka on yleinen ongelma näin vanhoissa kun kuivain on tuon näköinen ettei aikoihin vaihdettu. Oikea oli diagnoosi. Kompura on sen näköinen että taitaa olla 39 vuotta vanha, mutta toki tämä on vain yksi yksilö.

Työpaikalla olen vaihtanut vaikkapa väyrysiin kennoja kymmenittäin. Muutama letku on ollut hankautunut ylhäältä kuskinpuolelta lukkopellin alta puhki. Kuivaimia ruostunut puhki. Kompurankin muistan yhden asiakkaan väyryseen vaihtaneeni töissä ja yhden omaan väyryseen, 600tkm mittarissa ja tilalle tuli osa saman verran ajetusta C200CDI:stä.
wiimax.fi
Avatar
hc3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: La 18.07.2009 00:13
Paikkakunta: Åbo

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja hc3 »

Osaako joku kertoa mistä rööristä sais parhaiten suihkuteltua kennolle myrkyt, jos siellä hometta/kasvustoa niin olis sitten seki kivi käännetty

Sisäilman sulkuläppä pelittää eli nyt sekin sitten katottu
Avatar
Merbedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ke 08.09.2010 22:30
Paikkakunta: Raahe

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja Merbedes »

Joskus törmäsin tälläseen videoon, en tiedä auttasko :roll: https://www.youtube.com/watch?v=vy47RyrjwiI" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 350cdi -09
W210 270cdi avantgarde -00
W201 250d -87
Avatar
hc3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: La 18.07.2009 00:13
Paikkakunta: Åbo

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja hc3 »

Kiitti

Ei ollu Wurthilla hyllykamaa mutta huomiseksi sai tilattua niin pääse tuonki kokeilemaan :thumbup:
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1407
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ihan hyvä video, mutta eipä tuossa juuri paljon likaa ulos tullut. Toisaalta: kun ilma suodatetaan, ei isompia roskia höyrystimeen asti pääse (jos kaikki on kunnossa).

Luin ketjun uudestaan ajatuksen kanssa. Ettei nyt vaan ole niin, että veden poistot ovat tukossa? Ei Suomen oloissa yleensä niin paljon kondenssia muodostu, että sitä ämpärikaupalla tulisi, mutta sen verran kuitenkin, että äkkiä siellä kahvikupillinen makaa kotelon pohjalla. Se määrä ei myöskään vielä valu yli kastelemaan mattoja jne.

Tee siis tuo videon toimenpide, mutta kiinnitä erityisesti huomiota noihin vedenpoistoletkuihin ja että niistä pääsee vapaasti valumaan.

Liitän tähän kuvan yhden korjaamani ilmastoinnin höyrystimestä. Tältä näyttää vanhassa autossa , missä ei ole raitisilmasuodattimia. Vertaa lian määrää siihen mitä tuossa Vanjojen videossa tuli ulos pulloon. Ja usko tai älä... tässä autossa ei haissut pahalle! Mutta eipä kotelossa vesikään seissyt...

Se vaan ihmetyttää taas kerran, että olet käyttänyt autoa ilmastointialan huoltoliikkeissä, mutta asialle ei ole osattu tai haluttu tehdä mitään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
hc3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: La 18.07.2009 00:13
Paikkakunta: Åbo

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja hc3 »

Vedenpoistoletkut tosiaan rassasin auki ja ainaki 40senttinen letku sinne uppos, kuskinpuoli oli tukos mut lopulta senkin auki

Juu siis toi pr varustelu todella erikoinen keissi, sanoin että kattoo poistoletkut auki ja myrkyttää kennosta homeet pois, kyselin vielä autoa viedes että mistä kautte saa homman hoidettu ja kertoi että koittavat kennon lämpötila-anturin kolosta, seuraavana päivänä soitti että wurthin tuotetta (ilmeisesti tätä desinfiointi pulloa minkä huomenna testaan) eivät saaneet ja jotain jutteli jostain höyryttämisestä että tunnin laite pöhisi. Kysyin vielä eikö ollu autos karmee haju kun oli päivän verran seissy pihalla ennen ku otti työn alle, asentaja totes ettei hän kyllä mitään erikoista haistanut, vanhan auton haju vain, vituttu jo niin paljo sen puhelun jälkeen etten edes kyselly enempi ku hain auton pois.
Avatar
hc3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: La 18.07.2009 00:13
Paikkakunta: Åbo

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja hc3 »

Pahimmat lemuthan tulee noista keskimmäisistä tuuletusaukoista ja siinähän kenno vieres, sivurööreistä hieman parempaa

Niin tosiaan ja mistähän toi johtuu että kun laittaa enemmän lämpöä koppiin niin tuntuu että ummehtunu haju katoas osittain ja kun vielä laittaa ilmastoinnin pois päältä niin tulee melkein puhdasta ilmaa, vois jopa ajella EC nappi pohjas niin kauan että homma selviää,mutta heittää jonkun verran lasia huuruun.
Avatar
hc3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: La 18.07.2009 00:13
Paikkakunta: Åbo

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja hc3 »

Nyt on wurthit suihkuteltu kennoon ja eilen vielä nakkasin otsonointi vehkeen pöhisemään sisälle niin sai pinttuneimpiä hajuja pois, parempaan päin on menty mutta vieläkin välillä tulee

Tuli tossa mieleen että voiko lämppärin moottorin puhaltimesta tulla hajut jos on ehtoopuolella, vastuksesta, hiilistä? Koitin laittaa webaston päälle ja samat hajut leijuu myös sillon ja ilmakanavatkin on puhdistettu niin ei pitäs niistäkään irrota mitään
Avatar
hc3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: La 18.07.2009 00:13
Paikkakunta: Åbo

Re: W210 ilmastoinnista lähtevä tunkkainen uitetun piskin ha

Viesti Kirjoittaja hc3 »

No nyt on keissi klousattu, laitoin poistoputkista crc airco cleaner pro vaahtoa pariin kertaan kotelon täyteen ja paluupostina oli vihertävää ja sameeta litkua, nyt puhaltaa raikasta ku homeet saatu veks, vielä ilmakanavien puhdistus niin lähtee loputkin pinttuneet :wtf:
Vastaa Viestiin