Jarrumäntä kotikonstein eloon? Homma ok..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Jarrumäntä kotikonstein eloon? Homma ok..

Viesti Kirjoittaja veppe »

Niinpä niin. Tänään oli tarkoitus vaihtaa takajarrulevyt + palat, koska täristivät jo pahasti. Satuin aloittamaan hankalammalta puolelta (mistäs tuon olisi etukäteen tiennyt..). Kuskin puolelta oli satulasta sisempi mäntä täysin jumissa. Ei mitään eloa. Ei mahtunut uuden levyn kanssa uudet palat väliin. Tunnin taistelin putkipihtien, papukaijapihtien, vasaran, jne kanssa. Mäntä vei ekan erän 10-0. Myös jarrupoljinta paineskeltiin, muttei auto käynnissä => jarrutehostin ei mukana. Tosin en usko, että olisi mitään auttanut, koska mäntä on selvästi ollut jo pitempään jumissa. Levy oli sisäpuolelta aivan syöpynyt ja jarrupala oli vain hiukan joistain kohdin hiponut levyä.

Koska tuo piti saada huomiseksi emännälle ajoon, niin häthätää vaihdoin toiselle puolelle myös. Siellä ei onneksi ongelmia ollut ja vanhat, tasaisesti (mutta melko vähän) kuluneet palat siirsin kuskin puolelle. Näin sain paketin kasaan, eli tilanne on tässä vaiheessa 10-1. Jarrut pitäis tietty saada täysin kuntoon, katsastuskin kun pitäis suorittaa kuun loppuun mennessä.

Millä keinoin siis saa täysin jumiintuneen männän liikkeelle? Muut männät liikkuivat hyvinkin kevyesti. Minulla ei ole mitään haluja purkaa koko satulaa, mieluummin pistän vaikka purkaamolta toimivan vaihto-osan tilalle, pääsee paremmalle tuntipalkalle ;) Tuosta topicista:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=11069
kaikki muu on kokeiltu, paitsi ruuvipuristin, kun ei tullut mieleen tuolla ulkona puuhatessa. Pari kappaletta löytyy tosi heppoisia, joten en usko niidenkään auttavan. Prässiä ei ole käytettävissä.. Kuis muuten tuo satulan hakkaaminen vasaralla vaikuttaa, kun sitä hermostuksissaan tuli jonnin verran nuijittua? Voiko aiheuttaa "pommin" joskus myöhemmin.. eli pistänkö suosiolla uutta satulaa tilalle :roll:

Kuinkas paljon muuten jarrunestettä menee suurinpiirtein, jos ne vaihtaa? Eikös sitä myydä puolen litran törpöissä, eli meneekö yksi, vaiko useampi?
Viimeksi muokannut veppe, To 22.09.2005 23:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Saiskos siitä jumiutuneestä männästä otetta Knipexeillä, tai muilla hyvillä putkitongeilla, jotta sitä sais kieräytettyä ja sillä tavoin ees jollain tapaa liikkumaan? Taannoin jouduin ottamaan pösöstä satulan kokonaan irti, että pääs takomaan sitä pajavasaralla. Äskeisen tempun tein siis siten, että mäntä oli 20 millisen pellin kulmalla ja lekaa annoin satulaan. Toinen vaihtoehtohan on sitten hankkia kokonaan uus (käytetty) satula, johon muuten kannattaa vaihtaa heti alkuun uuet kumiosat. Noita satuloita saa sangen halvalla esmes tän foorumin "myydään osia" palstan kautta.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17294
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kokonaan uusi satula maksaa reilun satkun ja on muutamassa minuutissa paikallaan.

Toinen vaihtoehto on ostaa käytetty satula muutamalla kympillä, postikulut 12,50 satulaan tiivisteet parillakympillä ja männät reilut 20 € / kpl. =reilu satku. :shock:

Mikäli on kyse "pitoautosta", melkein tohtisi suositella sitä uutta satulaa.

Käytetyt ovat tosiaan käytettyjä, nämä kun ovat kovin vanhoja autoja kaikki.

Käynnissä olo auttaa kyllä kun irrotat mäntää, jos viitsit vielä värkätä.
wiimax.fi
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Rasvaprässi on myös kova sana...
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Melkein joka kerta ovat totelleet puusepänpuristinta,jos ei silläkään,pullautat pihalle,hiot nelisatasella hiomapaperilla.
Länsirannikolla sanotaan kymmenen minuutin homma,ilman työkaluja :D
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Pasi H. kirjoitti:Rasvaprässi on myös kova sana...
toinen ääni prässille . :wink:
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Isoilla putkipihdeillä kun puristaa ensin mäntää sisäänpäin sitten kone käyntiin ja tehostajan avustamana painaa ulospäin. Jos ei tule ensimmäisellä yrityksellä, niin sitten sama uusiksi. Tarkoitan tässä siis isoja putkipihtejä Jos ei auta, niin sitten prässi käyttöön. Hiomalla ja uusilla tiivisteilla jumiutuneenkin satulan saa kyllä ihan hyvään kuntoon.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Juu kyllä on tähän mennes lähteny kaikki jarrut mitä pitäny herkistellä noilla puupuristimilla toimimaan! Helppo homma oikeenlaisilla puristimilla kun jättää sen männän puristukseen niin se puristimenrunko antaa aina voiman alla hieman periksi nii ei tarvi kun polkee jarrua niin mäntä herkistyy itekseen.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

juppepuputti kirjoitti:
Pasi H. kirjoitti:Rasvaprässi on myös kova sana...
toinen ääni prässille . :wink:
Kuten sanoin, ei prässiä ole käytettävissä. Tosin ehkä hallitunkasta sais värkättyä prässin :)

Voi olla, että taivun tässä tapauksessa joko uuteen tai käytettyyn satulaan. Kun olis tällä hetkellä paljon muutakin puuhaa kuin värkätä auton kanssa. Ei tuota ASD:täkään ole ehtinyt katsoa kuntoon, vaikkei olis kova homma mittailla piuhat ja magn.kytkin..

Ai niin, kuinka tuo mäntä pullautetaan pihalle, kun se ei liiku ulos eikä sisäänpäin? Pitääkö se satula purkaa kahdeksi kappaleeksi? Sehän on kai pulteilla kasattu..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

veppe kirjoitti:
juppepuputti kirjoitti:
Pasi H. kirjoitti:Rasvaprässi on myös kova sana...
toinen ääni prässille . :wink:
Kuten sanoin, ei prässiä ole käytettävissä. Tosin ehkä hallitunkasta sais värkättyä prässin :)
Eieieieieiei näin, ku nyt ei oo kyse mistään puristustunkkiprässistä, vaan vaseliinin tuuttaukseen tarkoitetusta rasvaprässistä. Siitä kierretään letkun päästä suutin (tai mikä lie) irti, ja se rässin letku kierretään site satulaan jarruletkun paikalle.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17294
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pari vuotta sitten tuli korjaamolle joku sitikka etujarrupalojen vaihtoon.

Omistaja kertoi asentajalle että hän on vaihtanut itse kuskinpuolelle mutta oli NIIN kauhia :x homma ettei ite ala toista puolta purkamaan.
Työkalutkin oli kuulemma pitänyt "tehä ite"

Työkaveri kuunteli toisella korvalla, nappasi renkaan irti, lukkotapin pois ja palat irti > auton omistaja hyppäsi viereen että MITÄ HELE :shock: ... Miten sinä tuon teit ? :shock:

Oli vaihtanut toisen puolen palat niin että halkaisi satulan, joka on kasattu viisikulmaisilla ruuveilla juuri hänenlaisensa taitajan törppöilyn estämiseksi. :lol:

Tarina on tosi, ei liity mitenkään tähän topiciin mutta tulipa vaan tuosta halkaisusta mieleen.
wiimax.fi
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1630
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Puusepän puristimella mäntä liikkeelle. Uusi kumitiiviste satsi. Hio männän ruosteiset kohdat. Laita pölysuojan sisään vaikka vähän ATF-öljyä. Jos laitat toiselle puolelle uuden satulan, niin tehoero voi olla liian suuri, että ei mene katsastuksesta läpi.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Männän on aika herkkiä halkeamaan kun niitä "naputellaan" sillä 3kg hienosäätövasaralla. Suosittelisen uutta satulaa.

Ja jatkossa joka renkaan vaihdon yhteydessä painaa meisselillä satulan välistä männät sisään ja polkee takaisin lähelle, niin ikinä ei ole männät noin jumissa :wink: Lisäksi samalla tarkastaa ettei palat ole jumissa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 874
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Putkitongeilla ja meisseleillä vääntelemällä en ole saanut muuta kuin männän reunat hajalle.
Hyväksi konstiksi olen havainnut: jarrupalat irti, sen puolen mäntä joka ei ole jumissa puusepänpuristimella kiinni. Sitten vain auton omalla jarrupolkimella painetta (auton käydessä) ja jumiutunut mäntä pullahtaa ulos. Hoonataan osat hienolla vesihiomapaperilla ja uusien tiivisteiden kera kasaan.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

OT: Luen jatkuvasti otsikon nopeasti vilkaistessa seuraavasti:

Emäntä kotikonstein eloon. :lol:
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

No vielä tyhmä kysymys perään. Kun sen männän pullauttaa pihalle (jos esim. lähtee jarrutehostimen avulla), niin lähteekö jarrunesteet samalla pihalle? Vai olikos siellä vielä jokin tiiviste välissä? Jos siis pullautan männän pihalle, uusin männän tiivisteet, niin tarviiko ilmata.

Tietty jos rasvaprässiä käytän, niin silloinhan tietenkin nesteitä vuotaa, koska satula irrotetaan. Tässä yritän selvittää "vähimmällä vaivalla" menetelmää :lol: Täytyy kai kuitenkin varautua suosiolla irrottamaan satula, jotta sen saa korjattua..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Juu, nesteet tulee ulos.
Samalla voisi harkita silikoninesteiden vaihtoa koko autoo, ne kun ei ime vettä. Ikinä. Ollenkaan.
-> eipä syövy paikat.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Rässi66 kirjoitti:Juu, nesteet tulee ulos.
Samalla voisi harkita silikoninesteiden vaihtoa koko autoo, ne kun ei ime vettä. Ikinä. Ollenkaan.
-> eipä syövy paikat.
Mutta eikö silloin pidä saada koko järjestelmä aivan puhtaaksi entisestä ja pitääkö uudet kumiset osatkin vaihtaa? Näin muistelen.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Ok, no joka tapauksessa tarkoitus on vaihtaa myös jarrunesteet, mutta ei ole tarkoitus laittaa silikoninesteitä :lol: Tuohon liittyvä kysymykseni ei ole saanut vielä vastausta, eli paljonko suunnilleen tuota nestettä jarrujärjestelmään menee. DOT4:stahan se kai on vaiko DOT5:sta? Kytkinhän käyttää samaa järjestelmää, eli kytkinkin pitää kai samalla ilmata (tai siis vaihtaa sinnekin nesteet)?
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mikkop »

veppe kirjoitti:Ok, no joka tapauksessa tarkoitus on vaihtaa myös jarrunesteet, mutta ei ole tarkoitus laittaa silikoninesteitä :lol: Tuohon liittyvä kysymykseni ei ole saanut vielä vastausta, eli paljonko suunnilleen tuota nestettä jarrujärjestelmään menee. DOT4:stahan se kai on vaiko DOT5:sta? Kytkinhän käyttää samaa järjestelmää, eli kytkinkin pitää kai samalla ilmata (tai siis vaihtaa sinnekin nesteet)?
Ei vaan DOT 5.1:stä. DOT 5 on nimenomaan sitä silikonipohjaista jota ei saa sotkea mihinkään muihin laatuihin. DOT 5.1 on alaspäin yhteensopiva muiden laatujen paitsi DOT 5:n kanssa.

Automaatissa litra riittää, kytkimen tarvitsemasta määrästä en tiedä, mutta jos varaat kolme puolen litran pulloa niin varmasti riittää.
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Hyvä vinkki kans on pitää auto päästöjen ja jarrujen kanssa kunnossa kun käyttää kaasua ja jarrua yhtä voimakkaasti...aina välillä kunnon jarrutuksia soraränneissä ja lusikkaa kohti tulipelliä ni ei o onkelmia. Kun automaattimiehetkin muistaa käyttää seisontajarruakin vielä...
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Mullahan on lusikka lähes aina kohti konehuonetta :lol:

Homma ois ok. Puusepänpuristin oli lopulta kova sana. Tosin ne rimpulat, mitä mulla oli valmiiksi ei ois kyllä auttaneet yhtään mitään. Kävin kotimatkalla hakemassa pari tukevampaa, niistä isommalla lopulta lähti mäntä liikkeelle kun tarpeeksi tiukkaan väänsi. Sen jälkeen reilun tunnin verran herkistelin mäntää jarrupolkimen avulla. Molemmat männät puristimella kiinni :arrow: toimi juuri niinkuin jarkki sanoi, puristin myötäsi voiman alla ja sitten palautti männän alkuasentoon. Tarpeeksi kauan kun herkisteli, niin lopulta liikkuivat männät jo sormivoimilla tiukasti puristamalla. :D

Tosin edelleen se alunperin täysin jumissa ollut mäntä jäi sellaiseksi, ettei kunnolla palaudu. Puristimen voiman allakin palautui hitaasti, kun taas toinen mäntä "jysähti" heti aina takaisin. Oletin siis, että jumiutunut jäisi laahaamaan helposti. Yllätys olikin suuri, kun se palauttikin palan paljon kauemmaksi levystä :!:

Lopulta jäi siis kokonaan mäntä irrottamatta ja tiivistesarja käyttämättä. Täytyy palauttaa huomenna KL:ään.. Jarrunesteetkin jäi vaihtamatta, kun kello alkoi käydä jo yhtätoista :wink: Täytyy vaihdella syksyn mittaan... Ja jarrusatulan pultitkin ostin uudet turhaan. Ne oli meinaan 16 mm kannalla :evil: Ikinä oo tullut mieleen ostaa 16 millin lenkkiavainta, hylsyllä ei väliin mahtunut, kun on se kallistuksenvakaajan tukitanko tiellä.
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Heavy kirjoitti:
Rässi66 kirjoitti:Juu, nesteet tulee ulos.
Samalla voisi harkita silikoninesteiden vaihtoa koko autoo, ne kun ei ime vettä. Ikinä. Ollenkaan.
-> eipä syövy paikat.
Mutta eikö silloin pidä saada koko järjestelmä aivan puhtaaksi entisestä ja pitääkö uudet kumiset osatkin vaihtaa? Näin muistelen.
Ei kumeja tartte vaihtaa. Vanhat olis hyvä saada pois, juu.
ilmausruuvit auki ja paineilmaa pääsylinteristä päin, niin johan puhistuu.
Sitten kun antaa tulla silikonia vähä läpi asti, niin se tuo loput vanhat ulos.
Veppe kirjoitti: Kytkinhän käyttää samaa järjestelmää, eli kytkinkin pitää kai samalla ilmata (tai siis vaihtaa sinnekin nesteet)?
Kyllä kai se on ihan oma systeeminsä, ei yhteisiä osia/nesteitä.
Olispa hauska, jarruttaessa vois vaihtaa samalla pienemmälle...
EDIT: Yhteinen säiliö/neste molemmille. Pääsylinteit toki erikseen.
Viimeksi muokannut Rässi66, Pe 23.09.2005 00:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

No missäs se kytkinnesteen säiliö sitten on? Ei ole pistänyt kyllä silmään, vaan saattaahan se jossain päin koneshuonetta ollakin. Kun eikös sinne kytkimelle mene paine siinä vaiheessa, kun poljin painetaan pohjaan. Ei se jarrupoljinta painamalla tarvii mennä.. Vaikka samassa painejärjestelmässä oliskin, niin kyllä sitä painetta voidaan ohjata useampaan eri paikkaan erikseen..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Joo, otetaans hieman takaisin, samalla säiliöllä ovat. :oops:
Eli kun vaihdat nesteen jarruihin, niin samalla hyvä vaihtaa sinne kytkimellekkin.
Ja jos laitat silarit, niin kytkinpiiri kans kuivaksi ensin.

Mersulla tehdään näköjään ihan omalla tavalla asiat...noo, kunhan pelaa.
Mec
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 25.01.2017 20:54

Re: Jarrumäntä kotikonstein eloon? Homma ok..

Viesti Kirjoittaja Mec »

Yksi kikka "jumiutuneen" männän painamiseksi sisään on jättää vanha kulunut jarrupala paikalleen ja sen ja jarrulevyn välistä painaa meisselillä. Ja yrittää saada meisseli mahdollisimman keskelle jarrupalaa. Idea se, että mäntä menee varmasti suorassa paikalleen, koska äsken väännettiin jo männän reunasta rautakangella eikä kanittava mäntä liikkunut mihinkään. Vanhan palan kun laittoi paikalleen niin meni kevyesti ruuvimeisselillä painamalla!
Mec
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 25.01.2017 20:54

Re: Jarrumäntä kotikonstein eloon? Homma ok..

Viesti Kirjoittaja Mec »

Yksi kikka "jumiutuneen" männän painamiseksi sisään on jättää vanha kulunut jarrupala paikalleen ja sen ja jarrulevyn välistä painaa meisselillä. Ja yrittää saada meisseli mahdollisimman keskelle jarrupalaa. Idea se, että mäntä menee varmasti suorassa paikalleen, koska äsken väännettiin jo männän reunasta rautakangella eikä kanittava mäntä liikkunut mihinkään. Vanhan palan kun laittoi paikalleen niin meni kevyesti ruuvimeisselillä painamalla!
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 553
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Jarrumäntä kotikonstein eloon? Homma ok..

Viesti Kirjoittaja jusi »

Lisää Niksi-Pirkkaa: jarrumännän saa kivasti liikkeelle myös Mersun pallonivelen vaihtotyökalulla.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Vastaa Viestiin