W126 tyhjäkäynti liian kova ~1200rpm, muuten pelaa hyvin.
W126 tyhjäkäynti liian kova ~1200rpm, muuten pelaa hyvin.
Terve. Semmonen robleema että joutokäynti kierrokset on turhan korkeat noin ~1100 mutta kun nyppää paineensäätimelle menevän piuhan irti niin samantien toimii normaalisti? Paitsi kylmänä ei lähde käymään kunnolla, Koitin toisella säätimellä ei vaikutusta toimintaan... Onko vaarallista ajella piuha irti? Kyseessä M103 KE-jetronic.. Oisko säätimessä paskaa? Uskaltaako puhaltaa paineilmalla, palikka maksaa kumminkin +400 rahaa.
Ilmeisesti tunnetaan myös nimellä EHA.
Ilmeisesti tunnetaan myös nimellä EHA.
Viimeksi muokannut Ässämies, Su 23.08.2020 16:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W126 paineensäädin robleema.
Tämän näköinen palikka kyseessä
https://www.merteil.fi/fin/s_sarja_80_9 ... an_osat-15" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli tuosta kun nyppää liittimen irti niin joutokäynti laskee ~1100 noin 800, ajaminen onnistuu mutta auto on tuhnumpi liikkumaan ja käynnistys huononee. Tuossa näkyy olevan messinki ruuvi kyljessä uskaltaakohan sitä koittaa säätää? koitin putsata palikkaa jarrukliinerillä ja paineilmalla, ei vaikutusta mihinkään, koitin varaosa ruiskun vastaavalla osalla mutta ei silläkään vaikutusta asiaan... Yleismittarilla mittasin että palikan läpi kulkee virta mutta onko sitten piuhojen toisessa päässä hämminkiä?
https://www.merteil.fi/fin/s_sarja_80_9 ... an_osat-15" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli tuosta kun nyppää liittimen irti niin joutokäynti laskee ~1100 noin 800, ajaminen onnistuu mutta auto on tuhnumpi liikkumaan ja käynnistys huononee. Tuossa näkyy olevan messinki ruuvi kyljessä uskaltaakohan sitä koittaa säätää? koitin putsata palikkaa jarrukliinerillä ja paineilmalla, ei vaikutusta mihinkään, koitin varaosa ruiskun vastaavalla osalla mutta ei silläkään vaikutusta asiaan... Yleismittarilla mittasin että palikan läpi kulkee virta mutta onko sitten piuhojen toisessa päässä hämminkiä?

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 163
- Liittynyt: La 25.02.2012 02:42
Re: W126 paineensäädin robleema.
Tuo palikka on nimeltään eha ja siitä kun nykäisee piuhan irti niin ruisku rupeaa toimimaan mekaanisesti.
Eli vika voi olla muuallakin esim. tyhjäkäyntiventtiilissä tai sen letkuissa.
Kannattaa ihan ekana tarkistaa että kaasuvivusto palautuu nii että se painaa vivustossa olevaa mikrokytkintä.
Eli vika voi olla muuallakin esim. tyhjäkäyntiventtiilissä tai sen letkuissa.
Kannattaa ihan ekana tarkistaa että kaasuvivusto palautuu nii että se painaa vivustossa olevaa mikrokytkintä.
Re: W126 paineensäädin robleema.
Otin koko palikan irti imusarjasta ja putsasin kumikaukalon ja toistaiseksi paikkasin halkeamat sikamassalla, tyhjäkäyntimoottori pyöri ainakin suoralla virralla, letkut oli ehjät. Vivusto painaa mikrokytkintä ja se toimii samoin kaasuläpän asentoanturi toimii tyhjäkäynnillä ja täysin auki.
Potentiometrin avasin ja hiilipinnat oli ehjät ja puhtaatkin, ainut mikä nyt vaivaa on että potentiometrille tulevaan liittimeen en saa minkäänlaista virtaa yleismittarilla auto käynnissä, missähän mahtaa piuhojen toinen pää olla niin ei tarvi koko autoo purkaa? Kylmänä käynnistäessä kone ei nosta kierroksia automaattisesti 1200-1300rpm vaan jää siihen toivottuun tyhjäkäyntiin noin 800rpm, mutta lämmetessään nostaa kierrokset 1000-1100rpm...
Mittasin 9 reikäsestä liittimestä 2 ja 3 reiästä sytysvirta päällä
Noin 5.74-5.68V~ eli onko se nyt niin että joku vikakoodi siellä on? Täytyy vielä koittaa toisella tyhjäkäynti moottorilla mitä se sanoo. Seostakaan ei vissiin pysty tarkistamaan jos on vikakoodi päällä..
Potentiometrin avasin ja hiilipinnat oli ehjät ja puhtaatkin, ainut mikä nyt vaivaa on että potentiometrille tulevaan liittimeen en saa minkäänlaista virtaa yleismittarilla auto käynnissä, missähän mahtaa piuhojen toinen pää olla niin ei tarvi koko autoo purkaa? Kylmänä käynnistäessä kone ei nosta kierroksia automaattisesti 1200-1300rpm vaan jää siihen toivottuun tyhjäkäyntiin noin 800rpm, mutta lämmetessään nostaa kierrokset 1000-1100rpm...
Mittasin 9 reikäsestä liittimestä 2 ja 3 reiästä sytysvirta päällä
Noin 5.74-5.68V~ eli onko se nyt niin että joku vikakoodi siellä on? Täytyy vielä koittaa toisella tyhjäkäynti moottorilla mitä se sanoo. Seostakaan ei vissiin pysty tarkistamaan jos on vikakoodi päällä..
Re: W126 tyhjäkäynti liian kova ~1200rpm, muuten pelaa hyvin
Lisätään vielä että jos tulee esim moottorijarrulla liikennevaloihin kierrokset laskeenoin 800-900rpm, kytkin pohjaan ja pomppaa samantien 1200rpm...
Re: W126 tyhjäkäynti liian kova ~1200rpm, muuten pelaa hyvin
oireet nyt eivät täysin identtisiä ole, mutta minulla tuossa w124 260e:ssä oli vaivana korkeahko joutokäynti eli hitusen alle 1000rpm ja kylmäkäynnistys piti auttaa kaasupolkimella. syy löytyi viallisesta yj-releestä.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
toistaiseksi ei tähdellistä elämässä.
menneitä:
r170 230 K
c123 230ce
W140 500se c124300CE
w201 190E
w124 260E Sportline w124 200E
a124 E220 s124 300TD
c123 230C c123 230CE s123 300TD
w126 260SE w126 500SE
c124 300CE c124 320CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
toistaiseksi ei tähdellistä elämässä.
menneitä:
r170 230 K
c123 230ce
W140 500se c124300CE
w201 190E
w124 260E Sportline w124 200E
a124 E220 s124 300TD
c123 230C c123 230CE s123 300TD
w126 260SE w126 500SE
c124 300CE c124 320CE
Re: W126 tyhjäkäynti liian kova ~1200rpm, muuten pelaa hyvin
Okei. Täytyy ruveta tutkimaan yj-relettä.
Re: W126 tyhjäkäynti liian kova ~1200rpm, muuten pelaa hyvin
Noniin nyt on kokeiltu toimivan auton yjrelettä ja tyhjäkäyntimoottoria, ei vaikutusta asiaan.
Onkos se nyt niin että määräjakajan päällä oleva kuusiokolo on seoksen säätöön sillä ainakin saa tyhjäkäyntiä kuriin mutta kuinka terveellistä se sitten on moottorille...
Onkos se ecu ohjain tuossa rintapellissä noin 15x3cm levee palikka?
Onkos se nyt niin että määräjakajan päällä oleva kuusiokolo on seoksen säätöön sillä ainakin saa tyhjäkäyntiä kuriin mutta kuinka terveellistä se sitten on moottorille...
Onkos se ecu ohjain tuossa rintapellissä noin 15x3cm levee palikka?
Re: W126 tyhjäkäynti liian kova ~1200rpm, muuten pelaa hyvin
Noniin eli tyhjäkäynti ongelma johtui potentiometristä, vaihdoin sen ja säädin 1 ja 2 pinnistä kone lämpimänä 0.7v, tyhjäkäynti on nyt hyvä.
Mutta, nyt en saa pulssisuhde mittarilla säädettyä seosta kun mittari näyttää prosentti arvolla vain 000.0%
Eli x11(oikea nimitys?) liittimeen mittarin piuhat niin
että liittimen reikiin 2- ja 3+
Moottori käynnissä näyttää tasaista 7.00v samalla tavalla mitattuna eli ei minkään näköistä "pulssia" ei tule.
Täytyiskö viedä nyt jonnekkin pajalle että saisi seokset tarkistettua putken päästä vai olisiko muita ideoita?
Ja vielä toinen kyssäri, mikähän mahtaa apparin jalkotilassa pitää nakuttavaa ääntä, ei auta vaikka virrat on pois, loppuu kyllä kun ottaa akusta kengän irti.
Mutta, nyt en saa pulssisuhde mittarilla säädettyä seosta kun mittari näyttää prosentti arvolla vain 000.0%
Eli x11(oikea nimitys?) liittimeen mittarin piuhat niin
että liittimen reikiin 2- ja 3+
Moottori käynnissä näyttää tasaista 7.00v samalla tavalla mitattuna eli ei minkään näköistä "pulssia" ei tule.
Täytyiskö viedä nyt jonnekkin pajalle että saisi seokset tarkistettua putken päästä vai olisiko muita ideoita?
Ja vielä toinen kyssäri, mikähän mahtaa apparin jalkotilassa pitää nakuttavaa ääntä, ei auta vaikka virrat on pois, loppuu kyllä kun ottaa akusta kengän irti.
Re: W126 tyhjäkäynti liian kova ~1200rpm, muuten pelaa hyvin
Sulla on lambda-anturi varmaan rikki tai johto poikki, sen pulssisuhteen/jännitteen pitäisi seilata koneen ollessa lämmin.
Nyt siis EHA ei ole ollenkaan pelissä mukana.
Nyt siis EHA ei ole ollenkaan pelissä mukana.
Re: W126 tyhjäkäynti liian kova ~1200rpm, muuten pelaa hyvin
Onko tuoss autossa lambda siis, oliko noissa facelift kuutosissa aina? Kaseissa ei ollut, minulla 1987 ei ole lambdaa mutta EHA toki on.masa11 kirjoitti:Sulla on lambda-anturi varmaan rikki tai johto poikki, sen pulssisuhteen/jännitteen pitäisi seilata koneen ollessa lämmin.
Nyt siis EHA ei ole ollenkaan pelissä mukana.
Oma EHA oli rikki tai väsynyt ja tilanne parani kun vaihdoin sen. Toki olin vaihtanut tyhjäkäyntimoottorinkin jo tai joka tapauksessa kummatkin meni vaihtoon korkean tyhjäkäynnin takia.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W126 tyhjäkäynti liian kova ~1200rpm, muuten pelaa hyvin
Koitin uudella lamdalla ja johdot ei ollut poikki nopealla katselulla sehän menee apparin jalkotilaan ja sieltä jonnekkin? Mutta lamdan vaihto ei auttanut mitään ongelmaan... Ei kyllä keksi mistä tuo voisi johtua, kyllä tuo kekkulironicikki on yksi vitsaus 

Re: W126 tyhjäkäynti liian kova ~1200rpm, muuten pelaa hyvin
Siis niiden 2 ja 3 nastan väliltä mitattuna lämpimällä moottorilla pitäisi sen pulssisuhteen vaihdella samassa suhteessa kuin lambda-anturi antaa vaihtelevaa jännitettä riippuen seoksesta. Onko sulla sellaista yleismittaria jossa on pulssisuhteen mittausmahdollisuus? Näissä on se pulssi ns. negatiivinen eli mittarista valitset negatiivisen.
Se pulssisuhde säätää EHAa jompaan kumpaan suuntaan riippuen pitääkö seosta rikastaa vai laihentaa, siis tekee tätä jatkuvasti.
Lambda-anturilta menee johto eculle joka muuttaa sen jännitten EHAn ohjaukseen sopivaksi pulssiksi ja jos pulssisuhde on 50% niin käsittäkseni se on silloin ikäänkuin keskiasennossa elikkä ei säädä sitä suuntaan eikä toiseen. Riippuen konetyypistä pulssisuhde säädetään sopivalle tasolle (pitäisi tietää oikea pulssisuhde tälle koneelle) siitä seoksensäätöruuvista kone tyhjäkäynnillä lämpimänä ja samalla tarkkaillaan pulssisuhdetta.
Jos seos on säädetty liikaa persiilleen niin voi olla aika hankala löytää se oikea kohta, hyvin pienet säädöt vaikuttaa aika paljon.
Mutta jokatapauksessa sen pulssisuhteen kuuluu seilata vähän kokoajan eikä olla kiinteästi sama koko ajan.
Korjatkoon joku viisaampi jos olen ihan höpöjä kirjoitellut.
Omasta 560SL:stä olen sitä tuolla menetelmällä säätänyt ja alunperin minulla oli siis lambda-anturi rikki ja tuosta 2-3 nastasta mitattuna kiinteä jännite viallisella anturilla, vaihdon jälkeen toimi oikein ja Fluken yleismittarilla jossa pulssisuhteen mittausominaisuus sain säädettyä.
Se pulssisuhde säätää EHAa jompaan kumpaan suuntaan riippuen pitääkö seosta rikastaa vai laihentaa, siis tekee tätä jatkuvasti.
Lambda-anturilta menee johto eculle joka muuttaa sen jännitten EHAn ohjaukseen sopivaksi pulssiksi ja jos pulssisuhde on 50% niin käsittäkseni se on silloin ikäänkuin keskiasennossa elikkä ei säädä sitä suuntaan eikä toiseen. Riippuen konetyypistä pulssisuhde säädetään sopivalle tasolle (pitäisi tietää oikea pulssisuhde tälle koneelle) siitä seoksensäätöruuvista kone tyhjäkäynnillä lämpimänä ja samalla tarkkaillaan pulssisuhdetta.
Jos seos on säädetty liikaa persiilleen niin voi olla aika hankala löytää se oikea kohta, hyvin pienet säädöt vaikuttaa aika paljon.
Mutta jokatapauksessa sen pulssisuhteen kuuluu seilata vähän kokoajan eikä olla kiinteästi sama koko ajan.
Korjatkoon joku viisaampi jos olen ihan höpöjä kirjoitellut.
Omasta 560SL:stä olen sitä tuolla menetelmällä säätänyt ja alunperin minulla oli siis lambda-anturi rikki ja tuosta 2-3 nastasta mitattuna kiinteä jännite viallisella anturilla, vaihdon jälkeen toimi oikein ja Fluken yleismittarilla jossa pulssisuhteen mittausominaisuus sain säädettyä.