Vähän löytyi keskusteluita 500 ajovaloista joten polkaistaan yksi ylös
Tuli muutama vuosi sitten hankittua lasit autoon. Myytiin 500 laseina vaan nyt hieman epäilyttää onko vai ei.. Huonosti löysin faktatietoa miten voi todentaa aidoiksi. Helpointa olisi verrata tietysti normaalin 124 valoihin vaan ei kenelläkään tuttavalla sellaisia ole.
Mikäli lasit tosissaan on 500 omat, aloitan tämän postauksen alle tarinaa niiden entisöinnistä.
Laitan tähän tunnistenumeroita mitä lasista löytyy sekä parit kuvat alle jos joku konkari sen perusteella voisi todeta asian laidan
Sumuvalon tilalla on niissä kaukovalo, eli erilainen "läpinäkyvämpi" lasi siinä kohtaa kuin vakiolaseissa. Sisäosa on kromattu, jota se ei ole kummassakaan perus 124 ajovalolasissa.
Kyllä nuo kovasti näyttää 500E laseilta, eikä niissä sillä tavalla mitään aitoutta ole että 500 lasi vaan on apukaukovalollinen toisin kuin muiden 124 sumuvalollinen. Tarkoitan että ei niitä kopioina ole saanut.
Juuri nyt kaksi 124:ää omassakin pihassa missä 500E ajovalolasit.
dealer kirjoitti:Sumuvalon tilalla on niissä kaukovalo, eli erilainen "läpinäkyvämpi" lasi siinä kohtaa kuin vakiolaseissa. Sisäosa on kromattu, jota se ei ole kummassakaan perus 124 ajovalolasissa.
Kyllä nuo kovasti näyttää 500E laseilta, eikä niissä sillä tavalla mitään aitoutta ole että 500 lasi vaan on apukaukovalollinen toisin kuin muiden 124 sumuvalollinen. Tarkoitan että ei niitä kopioina ole saanut.
Juuri nyt kaksi 124:ää omassakin pihassa missä 500E ajovalolasit.
Tätä juuri hain ovatko pitkien rihloilla vai sumareiden!
Tuota kromausta en tosin tiennytkään. Kromaus on aika huonossa hapessa. Johonkin rahaan joku niitä kai "kromailee" uudelleen..
Täytyypä ottaa lasit pöydälle ja alkaa työstämään siistimpään kuntoon, kiitoksia
Okei!
Toisessa lasissa on aika ikävä kiven iskemä. Tuon ehkä sais täytettyä esim. Jollain tuulilasin korjaussarjalla, en tiedä.
Vähän jännittää uskaltaako laseja alkaa hiomaan ennen kuin on kiven iskemän paikannut kun ovat muutenkin aika herkät hajoamaan ilmeisemmin hiodessa jos antaa lämmetä liikaa
Vinkkejä reiän paikkaamiseksi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jaiko kirjoitti:Olisiko uudelleen kromausta halvempi vaihtoehto laittaa perusumpioiden sumarien heijastimet kaukovaloihin ja napata niistä irti "peltikauha".
Onkohan perusumpioiden kehykset samalla tavalla kromatut vs 500 kehykset?
Vai meinataanko tuolla kromauksella umpion heijasti pintaa
Sorry, ei ollut luetun ymmärrys ja ajatukset synkronissa. Onneksi toisilla on, joten kuten epäilit, tarkoitin heijastinpintaa.
Tuohon kiveniskemään+reikään ei "halpissetit" auta (kokeilin tuulilasiin). Toimisiko jokin laadukas (kirkas) liima tilapäisratkaisuna?
5satkun lisäpitkän heijastaja on täsmälleen sama mikä on sumarina. Erona tosiaan se että sumarikäytössä polttimon edessä on se kuppi. Sen tarkoitus kait on se ettei sumari päälää ollessaa saisi häikiä vastaantulijalle.
Mutta tässä kuvallisia ohjeita E500 lisäpitkäkytkentään siten että palaneen polttimon vikavalokin toimii oikein. Samassa on vertailtu myös H4 polttimoiden valokuvioita yms ja muitakin.
Mähän purin omastani pois E500 kokonaiset umpiot ja pistin ne taipaleelle. Mielestäni niistä ei tullut valoa likimainkaan tarpeeksi. Sit jos olis laittanu xneonit olis tilanne varmaankin korjaantunut ja ilmeisesti moni on noin tehnytkin? Mä taas en halunnut sitä tehdä. Palautin siis kaiken takaisin ennalleen
Tässä kolmen vuoden takaa kuvia 500E -lasien kunnostuksesta. Noissa oli lasit jo aika kuluneet, ja lasin ja kehyksen välinen liimaus pettänyt, joten oli pakko tehä jotain ennen ku linssit tippuu tielle Maalasin kehykset jollain spray kromimaalilla, en nyt muista millä, mutta sellanen juttu jäi maalauksesta mieleen, et yhden kerroksen jälkeen kiilto oli hyvä ainakin märkänä, mutta toinen kerros teki pinnasta "tummemman", eli lopputulos ois varmaankin ollut parempi kui ei ois sitä toista siihe suihkassu.
Jari kirjoitti:Mielestäni niistä ei tullut valoa likimainkaan tarpeeksi.
No, millaisen lisävalon laitoit ?
Onhan noilla lisäpitkäumpioilla kuitenkin vallan hyvät kaukovalot verraten sumariumpioihin, ja sumarit taas melko turhat vaikka niitä voikin pitää päällä vastaantulijoiden hermoilematta kun niin lähellä lähivaloa ovat.
jackie kirjoitti:Tässä kolmen vuoden takaa kuvia 500E -lasien kunnostuksesta. Noissa oli lasit jo aika kuluneet, ja lasin ja kehyksen välinen liimaus pettänyt, joten oli pakko tehä jotain ennen ku linssit tippuu tielle Maalasin kehykset jollain spray kromimaalilla, en nyt muista millä, mutta sellanen juttu jäi maalauksesta mieleen, et yhden kerroksen jälkeen kiilto oli hyvä ainakin märkänä, mutta toinen kerros teki pinnasta "tummemman", eli lopputulos ois varmaankin ollut parempi kui ei ois sitä toista siihe suihkassu.
Jari kirjoitti:Mielestäni niistä ei tullut valoa likimainkaan tarpeeksi.
No, millaisen lisävalon laitoit ?
Onhan noilla lisäpitkäumpioilla kuitenkin vallan hyvät kaukovalot verraten sumariumpioihin, ja sumarit taas melko turhat vaikka niitä voikin pitää päällä vastaantulijoiden hermoilematta kun niin lähellä lähivaloa ovat.
No en mitään
Itseasiassa kävi niin että toi meni unille ja otin toisen kukineen ajoon ni tarve loppu siihen. Nythän mulla on matikissa (jolla vaimo ajelee) Seekkerin Ledit josissa kaksi Lediä / lyhty. Muuten ihan OK mutta täällä kun tienpenkat täytyy valaista peurojen ja kauriitten takia ni keskelle jää musta alue. Tykkään nuitten valokuviosta mutta sais olla leveämpi ja olisko niissä kolmelinssisissä sit jo parempi? Rumat ne kyllä on siitä ei pääse mihinkään.
Nyt sit olis edessä se että täytyy miettiä tuo valoasia tuohon. Tai no jos otan tuon 300DT:n ajoon. Siinä olis talvikumitkin valmiina alla ja lisävalotkin. 100W Philipsit Hellan 2satasille umpioille sekä niille kunnolliset johdotukset. Niissä vaan on yllättävän paljon valotehoa.
jackie kirjoitti:Tässä kolmen vuoden takaa kuvia 500E -lasien kunnostuksesta. Noissa oli lasit jo aika kuluneet, ja lasin ja kehyksen välinen liimaus pettänyt, joten oli pakko tehä jotain ennen ku linssit tippuu tielle Maalasin kehykset jollain spray kromimaalilla, en nyt muista millä, mutta sellanen juttu jäi maalauksesta mieleen, et yhden kerroksen jälkeen kiilto oli hyvä ainakin märkänä, mutta toinen kerros teki pinnasta "tummemman", eli lopputulos ois varmaankin ollut parempi kui ei ois sitä toista siihe suihkassu.
Tykkään nuitten valokuviosta mutta sais olla leveämpi ja olisko niissä kolmelinssisissä sit jo parempi?
Eipä ole Seekereistä kokemuksia. Yhteen autoon ostin W-Light Stormin jota on kovasti kehuttu pitkin nettiä, ja hintakin hyvin edullinen. Ei vaan oikein kehtaisi 124 keulalle laittaa ja maskin taakse ei kannata edes yrittää, kun on ilmastoinnin kenno siellä. Olisi kyllä kolmen setti Bosch 190 xenoneilla, mutta taidan laittaa ne 203:een kuten viime talvena. Niiden kaverina oli kattotelineessä pari ledbaria ja näki mielestäni hyvin.
Ledpaneeleista löytyy nykyään sopivaa valokuviota kenen tahansa tarpeisiin, kehitys on ollut parina viime vuonna hurjaa.
Taannoin erittäin suosittu (ja silloin kehuttu) W-Light Typhoon 590 on aivan p*skaa verrattuna nykyvaloihin. Jos sellainen tuntuu hyvältä lisävalolta ei ole kyllä päässyt kokeilemaan kunnollisia koskaan.
Eipä se toki pärjännytkään pyöreille lisäpitkille xenoneilla, ja ne ovat edelleen hyvä vaihtoehto.
rame kirjoitti:Onkohan hyvä resepti Kehyksen irrotukseen uuniin n. 100C ja puolisen tuntia aikaa?
En tiiä; nuo oli meillä 200D:ssä niin pitkään ja pitkälti irti kuivuneista liimauksistaan, et piti loppuajoiks ennen kunnostusta laittaa ilmastointiteipistä "luomet", ettei lasit ois jarruttaessa tippunu
Viimeksi muokannut jackie, Ma 31.08.2020 02:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jari Ke kirjoitti:Mutta tässä kuvallisia ohjeita E500 lisäpitkäkytkentään siten että palaneen polttimon vikavalokin toimii oikein. Samassa on vertailtu myös H4 polttimoiden valokuvioita yms ja muitakin.
Mieki pohdin tuota hyvän tovin taannoin, kun kaverin autoon lisäpitkälasit asensin, enkä muista löysinkö silloin noita ohjeita, mutta kaiken jären mukaan asennuksen pitäis olla sellainen et merkkivalo toimii. Tuoho kyseiseen autoon on vaan takaluukun johtosarja edelleen oottamassa vaihtoa, ja merkkivalo paloi siis jatkuvasti ennen noitten lisäpitkien laittoa ja sen jälkeenkin, joten ennen kuin sen luukun johtosarjan ehtii uusimaan, ei saa varmuutta onko asennus onnistunut... Sen opin joka tapauksessa tuossa yheydessä, että jos valokatkaisijan takakopan avaa, saattaa piuhat irrota töpselin sisältä hallitsemattomasti, joten piti käyä yhestä raadosta irrrottamassa katkaisija ja sahata kansi auki siten, että näki mihin järjestykseen piuhat tulee Löysin muutaman kuvan tuosta asennuksesta, mutta kaikkea ei näemmä tullut dokumentoitua, vaan onpa siellä se teurastettu valokatkaisijan liitin, et jos joku joskus pähkäilee piuhojen järjestyksen kanssa, niin tuolta löytyy malli: https://photos.app.goo.gl/3ZRTUsHqNwhckBE99" onclick="window.open(this.href);return false;
Kytkentöjä tullut mietittyä ja ajatellut että voisiko ne toteuttaa vastaavalla tavalla;
- Kytkisi nämä "500 lisäpitkät" omilla releillä toimimaan. Eli varastaisi asiallisesti herätteen auton omilta pitkiltä valoilta ja laittaisi molemmille puolille omat releet sekä johdoitukset polttimon kantoihin. Tällöin ei tosin toimi palaneen polttimon merkkivalo niin kuin pitää.
- Sitten jos innostun hommaamaan sumuvalollisen puskurin niin voisi johtosarjaa jatkaa sen verran että saa sumuvaloille vedettyä johdot. Ja sumuvaloilla pitäisi toimia palaneen polttimon merkkivalo.
Mutta eipä tuon pitäisi polttaa merkkivaloa koko aikaa sillä varastetaanhan lisävaloillekin herätteet pitkiltä.
Lasit saatu kehyksistä irroitettua ehjänä. Kaikista haastavin osuus oli saada kehyksen irroitus aluilleen. Muuten meni suht helposti koko homma kun rauhassa puuhasteli.
Laitoin lasin kehyksineen ensiksi uuniin 100 asteeseen noin 30 minuutin ajaksi näin ollen sai tiivisteen vähän pehmeämmäksi. Epäilen että nämä on joskus liimattu uudelleen kun vertaa toisiin laseihin mitkä purin muutamia vuosia sitten. Näissä oli liimaa epätasaisesti, välillä todella paljon ja välillä ei juurikaan ja todella tiukassa
Laitan parit kuvat alle taas. Kuvat työkaluista millä tein sekä lasit ja kehykset irrallaan. Kehykset ovat jo kierrätyskamaa.. Ajattelin ostaa uudet umpiot mihin vaihdan lasit sitten joskus. Ensin pitää vaan saada tuo kiveniskemä korjattua
dealer kirjoitti:Mistä kehykset sitten, vai aiotko laittaa vaan sellaisenaan peruskehykset noille ?
Sekin on vielä hiukan auki.. Täytyy etsiä löytyisikö jostain joku taho joka suorittaa kromauksia. Onko sitten fiksumpaa kromauttaa nuo vanhat kehykset vaiko uudet en tiedä
Aloitin kehyksistä irroittamaan tiivisteliimoja. Vuorokauden kun piti tiiviste ja liiman poistoainetta jota sai wurthilta lähti aika kivuttomasti liimat veke hammaslääkärin työkalulla rapsuttaen.
Harmikseni huomasin vaan että toisesta kehyksestä puuttuu pieni pala muovia jonka tuosta ylemmästä kuvasta näkeekin. Eli nämä kehykset saa unohtaa..
Kysyin mitä maksaisi alkuperäiset tavalliset w124 umpiot, reilu 700e kappale.
Joten kysymys kuuluu:
Onko tarvikeumpioiden välillä eroja umpion heijastinpinnoissa? Olen lukenut että ainakin linsseissä on eroja riippuen valmistajasta.. Mutta linssit löytyykin jo omasta takaa