Vesi. Talousvesi on Suomessa yleensä erittäin korkealaatuista. Vain paikkakunnilla joissa siinä on runsaasti kalkkia, mineraaleja tai metalleja, ei sen käyttö ole suotavaa. Tislattu vesi ei ole hyvä ratkaisu, jos talousvesi on hyvää. Tislatun veden pH on 7 kun taas talousveden sekä pakkasnesteen on lievästi emäksinen. Eli tislattu vesi muuttaa pH'n happamammaksi, joka ei ole suotavaa.
Laatu. Pakkasnesteiden laatu ei ole heikentynyt. Vika on siinä, että käytetään vääriä vanhan koostumuksen nesteitä, tai vielä pahempaa, annetaan pelkän värin ratkaista. "Punaisia" nesteitäkin on useita erilaisia, ja se edullinen perusneste ei ole esim uudempiin Mersuihin kelpoa. Vielä pahempaa ovat ns yleisnesteet: sellaista purkkia ei vaan ole, joka osaa muuttaa koostumustaan sen mukaan, minkä moottorin se näkee. Ja tässä kohtaa myös korjaamot menevät luvattoman usein pahasti metsään. Halutaan pitää varastoitavien tuotteiden määrä pienenä, ja ostaa vain halvinta = suurin kate. Kamalin harhaluulo on, että GM Dexcool olisi joku yleisneste, vaikka se on vain tavallinen peruslaatuinen G12-tyyppinen neste.
Kontaminaatio. Ne nesteet, jotka sekoitettuina muihin aiheuttivat herkimmin puuroutumista, ovat onneksi sen verran iäkkäisiin autoihin, että niitä harvoin enää tapaa. Joillei sitten taas kerran joku aiempi vaihtaja ole käyttänyt jotain muuta kuin pitäisi, ja mennyt esim pelkän värin mukaan... Ja yksi kamalia mokia on käyttää esim tiskikonepesuainetta järjestelmän puhdistukseen, se nyt vaan ei ole yhteensopivaa kaikkien materiaalien kanssa, ei kotonakaan.
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/320.1_en.html" onclick="window.open(this.href);return false; kertoo uudempien moottoreiden nesteet ja kun katsoo, mitä nesteitä 325.5 ja 325.6 sisältää, niin kummassakaan ei ole niitä halpoja peruspunaisia. Se 325.7 onkin sitten Nissan-Renault tekniikkaan.