W124 Hankinnassa, Sopiva Auto Löytynyt.
W124 Hankinnassa, Sopiva Auto Löytynyt.
Hei!
Eli olen hankkimassa "uudeksi" käyttöautoksi W124 mallin Mersun. Eli mitkä ovat tämän mallin hyvät ja huonot puolet? Tosiaan Bensiinimoottori on ainoa vaihtoehto jo heti alkuun, joten Diesel mallit jätetään heti pois pelistä!
Mitä eroja on muuten Noissa 15 Reikäisissä Alumiinivanteissa W124 mallisarjassa?
Eli olen hankkimassa "uudeksi" käyttöautoksi W124 mallin Mersun. Eli mitkä ovat tämän mallin hyvät ja huonot puolet? Tosiaan Bensiinimoottori on ainoa vaihtoehto jo heti alkuun, joten Diesel mallit jätetään heti pois pelistä!
Mitä eroja on muuten Noissa 15 Reikäisissä Alumiinivanteissa W124 mallisarjassa?
Viimeksi muokannut Pontus, To 19.08.2021 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: W124 Hankinnassa
Varhaisemmat pyöreäkulmaisillä reijillä varustetut = taotut
Myöhemmät kantikkailla reijillä varustetut = valetut
Muuttui joskus vv. 1990-1992.
Myöhemmät kantikkailla reijillä varustetut = valetut
Muuttui joskus vv. 1990-1992.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W124 Hankinnassa
Tietämättä minkä ikäluokan bensaa etsit, uudemmissa on maatuvat moottorin johtosarjat. Aiheuttavat isoja ongelmia. Eli jos etsit viimeisempiä malleja, yritä löytää yksilö jossa johtosarjat vaihdettu.
Ruoste kauttalinjan ongelma. Luukut, pohja, pyöränkotelot yms. Hyvät on harvassa ja ruosteettomia ei käytännössä ole.
Ruoste kauttalinjan ongelma. Luukut, pohja, pyöränkotelot yms. Hyvät on harvassa ja ruosteettomia ei käytännössä ole.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: W124 Hankinnassa
1.Sarjan tai 2.Sarjan auto haussa, E-keula eli 3.Sarja ei kelpaa..joop79 kirjoitti:Tietämättä minkä ikäluokan bensaa etsit, uudemmissa on maatuvat moottorin johtosarjat. Aiheuttavat isoja ongelmia. Eli jos etsit viimeisempiä malleja, yritä löytää yksilö jossa johtosarjat vaihdettu.
Ruoste kauttalinjan ongelma. Luukut, pohja, pyöränkotelot yms. Hyvät on harvassa ja ruosteettomia ei käytännössä ole.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: W124 Hankinnassa
Hyviä puolia on mm. nopea lämpeneminen talvella ja yllätyksetön ajettavuus, hiljaisuus.
Osia saa vielä kaikenlaista uutena tarvikeosana mistä vaan ja käytettyä osaa on valtavasti tarjolla.
Huonoja puolia on sinänsä vähän, ellei erehdy lahoa tai muuten loppuun ajettua ostamaan. Loppuun ajettua ei olekaan paitsi jos on jätetty huoltamatta ja mahdollisimman paljon kierretty kaikkea korjaamista / tehty rautalankapatentteja. Tai toisinpäin, hurjat kilometrit ajaa kun pitää huolta.
Ongelma on lähinnä suuri kulutus bensakoneisena. Esimerkiksi tässä kun vaimoni ajelee 8 km (yhteen suuntaan) työmatkaa kulutus on M102+automaatti 124 farkulla noin 16-17 euroa / 100 kilometriä, sedan 124 5v 300D:llä 8,30 euroa / 100 kilometriä. Vaikka tuntui, että bensamersukin tuohon sopisi, niin ei vaan pysty. Neljätuhatta kilometriä vuodessa ja ollaan samoissa kuluissa veroineen. Mitä lyhyempää ajo on, sitä suurempi on ero kulutuksessa dieselin hyväksi. Pontuksellahan tämä ei ole ongelma, kun ajoa on todella vähän, sikäli ooteetä.
Nyt pihassa olevalla C124 230:lla pääsee vähimmillään noin 7,5 litran kulutukseen sadalla pidemmässä ajossa, vaihteisto 5v manuaali.
Miten oli noiden murenevien johtosarjojen kanssa, tuliko se ongelma jo M111-moottorin myötä noin vuonna 1992 ? Siis kakkossarjan 124:ään, niitähän on 200 ja 220 M111 moottorilla.
Osia saa vielä kaikenlaista uutena tarvikeosana mistä vaan ja käytettyä osaa on valtavasti tarjolla.
Huonoja puolia on sinänsä vähän, ellei erehdy lahoa tai muuten loppuun ajettua ostamaan. Loppuun ajettua ei olekaan paitsi jos on jätetty huoltamatta ja mahdollisimman paljon kierretty kaikkea korjaamista / tehty rautalankapatentteja. Tai toisinpäin, hurjat kilometrit ajaa kun pitää huolta.
Ongelma on lähinnä suuri kulutus bensakoneisena. Esimerkiksi tässä kun vaimoni ajelee 8 km (yhteen suuntaan) työmatkaa kulutus on M102+automaatti 124 farkulla noin 16-17 euroa / 100 kilometriä, sedan 124 5v 300D:llä 8,30 euroa / 100 kilometriä. Vaikka tuntui, että bensamersukin tuohon sopisi, niin ei vaan pysty. Neljätuhatta kilometriä vuodessa ja ollaan samoissa kuluissa veroineen. Mitä lyhyempää ajo on, sitä suurempi on ero kulutuksessa dieselin hyväksi. Pontuksellahan tämä ei ole ongelma, kun ajoa on todella vähän, sikäli ooteetä.
Nyt pihassa olevalla C124 230:lla pääsee vähimmillään noin 7,5 litran kulutukseen sadalla pidemmässä ajossa, vaihteisto 5v manuaali.
Miten oli noiden murenevien johtosarjojen kanssa, tuliko se ongelma jo M111-moottorin myötä noin vuonna 1992 ? Siis kakkossarjan 124:ään, niitähän on 200 ja 220 M111 moottorilla.
wiimax.fi
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1453
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W124 Hankinnassa
230CE automaagi, rauhallisessa harrasteajossa isolla maantieosuudella 8 L satasella, mutta jep, mitä enemmän kaupunkia, sitä enemmän kuluu, itsellä ylärajana ollut 12 L satasella kun pääosin nurkkapyöritystä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: W124 Hankinnassa
124 bensakoneisena on aika hankala ylläpidettävä KE-jetin takia. Suosittelen kyllä vakavasti harkitsemaan dieseliä 2.5 tai 3.0. Jos vero kismittää, osta museorekisteröity. Ne säilyttää arvonsakin paremmin.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W124 Hankinnassa
Taitaa olla sama juttu, myös noitten esikammio Dieseleiden kohdalla, ei täällä etelä-suomesta löydy enää osaajia noihin malleihin..Sharedoc kirjoitti:124 bensakoneisena on aika hankala ylläpidettävä KE-jetin takia. Suosittelen kyllä vakavasti harkitsemaan dieseliä 2.5 tai 3.0. Jos vero kismittää, osta museorekisteröity. Ne säilyttää arvonsakin paremmin.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: W124 Hankinnassa
Niin...dealer kirjoitti:Hyviä puolia on mm. nopea lämpeneminen talvella ja yllätyksetön ajettavuus, hiljaisuus.
Osia saa vielä kaikenlaista uutena tarvikeosana mistä vaan ja käytettyä osaa on valtavasti tarjolla.
Huonoja puolia on sinänsä vähän, ellei erehdy lahoa tai muuten loppuun ajettua ostamaan. Loppuun ajettua ei olekaan paitsi jos on jätetty huoltamatta ja mahdollisimman paljon kierretty kaikkea korjaamista / tehty rautalankapatentteja. Tai toisinpäin, hurjat kilometrit ajaa kun pitää huolta.
Ongelma on lähinnä suuri kulutus bensakoneisena. Esimerkiksi tässä kun vaimoni ajelee 8 km (yhteen suuntaan) työmatkaa kulutus on M102+automaatti 124 farkulla noin 16-17 euroa / 100 kilometriä, sedan 124 5v 300D:llä 8,30 euroa / 100 kilometriä. Vaikka tuntui, että bensamersukin tuohon sopisi, niin ei vaan pysty. Neljätuhatta kilometriä vuodessa ja ollaan samoissa kuluissa veroineen. Mitä lyhyempää ajo on, sitä suurempi on ero kulutuksessa dieselin hyväksi. Pontuksellahan tämä ei ole ongelma, kun ajoa on todella vähän, sikäli ooteetä.
Nyt pihassa olevalla C124 230:lla pääsee vähimmillään noin 7,5 litran kulutukseen sadalla pidemmässä ajossa, vaihteisto 5v manuaali.
Miten oli noiden murenevien johtosarjojen kanssa, tuliko se ongelma jo M111-moottorin myötä noin vuonna 1992 ? Siis kakkossarjan 124:ään, niitähän on 200 ja 220 M111 moottorilla.
A) Mä en edelleenkään halua maksaa 1000€ vuodessa jostain Diesel verosta.
B) Minulla on työmatkaa per suunta tällä hetkellä 13,5 km (Helsínki-Espoo-Helsinki), jos minulle tulee menoa Helsingin keskustaan niin voin ( valitettavasti hypätä bussiin ja mennä sillä sinne keskustaan.) Lukuunottamatta muutamia kesän Cruising iltoja Stadi ja Vantaa, ja muutamia sunnutaiajeluita niin luulen että pärjään Bensa autolla.
C) tuolla allekirjoituksen C-sarjalaisella on samanlainen kulutus kuin Bensa moottorisella W124:lla joten tiedän että se syö Bensaa kaupunkiajossa hiukan enemmän kuin vastaava Diesel malli.
D) Olen köyhä, joten joudun ajamaan Bensalla, Dieselit on raharikkaille..


W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: W124 Hankinnassa
W124 käyttövoimavero ei kyllä ole lähellekään tonnia edes kahdessa vuodessa, kokonaispainosta riippuen reilut 400e vuodessa.
230 C 1978
Re: W124 Hankinnassa
Eikös noita murenevia ollu vain M104:ssa 3-sarjan E280/E320, ei 2-sarjan 280E/320E?dealer kirjoitti:Miten oli noiden murenevien johtosarjojen kanssa, tuliko se ongelma jo M111-moottorin myötä noin vuonna 1992 ? Siis kakkossarjan 124:ään, niitähän on 200 ja 220 M111 moottorilla.
Ite pian 10 vuotta ajanut W124 300E Aut. -87 bensalla enkä ole pois vaihtammassa vielä pitkääään aikaan. Välillä on käynyt mielessä vaihtaa uudempaan, mutta aina oon tullut järkiini


W124 300 E -87 Aut.
Re: W124 Hankinnassa
Varmaan muissakin ketjuissa tullut todettua että W/S124 on mitä mainioin käyttöharrasteauto
Omalta osalta kandidaatit olivat (E)280 TE (T), 300 TE tai (E) 320 TE (T) ja aika monta yksilöä kävin läpi ennen kuin hankin.
Koeajoin 230 TE:n myös mutta ainakin itselle se oli hieman hengetön ja personaaton tuohon korimalliin ja käytännön kulutuksella omassa käytössä ei ollut niin väliä kun kilometrejä ei tullut niin paljon. 124:lla voi edelleen ajaa paljon kunhan pysyy ns. edellä huoltojen kanssa kuten esim. JanneW124 ja silloin ymmärrän että diesel on ehdoton. Enkä jaksa uskoa että varsinkaan automaattina 230 E:n, 260 E:n ja 300 E:n kulutuserot ovat mahdottoman suuret. Enemmän kiinnittäisin huomiota että tekniikka on huollettu (sytkäosat, suuttimet, lambdat ym.) niin ei mene bensaa hukkaan. Ekomobiilejä näistä ei saa yrittämälläkään
Eli ilman muuta kuutoskoneinen olisi minun suositus harrastekäyttöön. Katselin että Ahvenanmaalla oli myynnissä huokea ja vähän ajettu 300 E-24, se olisi varmaan mainio ja tehokas harrastepeli. Muutama 300 TE-24 meni itseltä aikanaan ohi.
Muutama 2.sarjan 220 (T)E, 280 (T)E ja 320 (T)E tuli aikanaan myös vastaan. Ei varmaankaan huono idea niin saa tuoreimman tekniikan ns. pre-E-ulkonäöllä. Paremmin tietäjät voivat ottaa kantaa biohajoaviin johtosarjoihin, tulivatko jo uusilla koneilla vai vasta 3.sarjassa. Tosin itse järkeilin että M103 on kestävämpi ja halvempi huoltaa kuin M104 lukemani perusteella.
Edit. ASD on ehdoton jos aikoo ajaa talvella.
Taisit jossain mainita että tutullasi on korikorjaamo ja maalaamo, jota varmaan 124:ella jossain vaiheessa tarvitsee. Melkein kaikissa koreissa on jotain pientä fiksattavaa.

Omalta osalta kandidaatit olivat (E)280 TE (T), 300 TE tai (E) 320 TE (T) ja aika monta yksilöä kävin läpi ennen kuin hankin.
Koeajoin 230 TE:n myös mutta ainakin itselle se oli hieman hengetön ja personaaton tuohon korimalliin ja käytännön kulutuksella omassa käytössä ei ollut niin väliä kun kilometrejä ei tullut niin paljon. 124:lla voi edelleen ajaa paljon kunhan pysyy ns. edellä huoltojen kanssa kuten esim. JanneW124 ja silloin ymmärrän että diesel on ehdoton. Enkä jaksa uskoa että varsinkaan automaattina 230 E:n, 260 E:n ja 300 E:n kulutuserot ovat mahdottoman suuret. Enemmän kiinnittäisin huomiota että tekniikka on huollettu (sytkäosat, suuttimet, lambdat ym.) niin ei mene bensaa hukkaan. Ekomobiilejä näistä ei saa yrittämälläkään

Eli ilman muuta kuutoskoneinen olisi minun suositus harrastekäyttöön. Katselin että Ahvenanmaalla oli myynnissä huokea ja vähän ajettu 300 E-24, se olisi varmaan mainio ja tehokas harrastepeli. Muutama 300 TE-24 meni itseltä aikanaan ohi.
Muutama 2.sarjan 220 (T)E, 280 (T)E ja 320 (T)E tuli aikanaan myös vastaan. Ei varmaankaan huono idea niin saa tuoreimman tekniikan ns. pre-E-ulkonäöllä. Paremmin tietäjät voivat ottaa kantaa biohajoaviin johtosarjoihin, tulivatko jo uusilla koneilla vai vasta 3.sarjassa. Tosin itse järkeilin että M103 on kestävämpi ja halvempi huoltaa kuin M104 lukemani perusteella.
Edit. ASD on ehdoton jos aikoo ajaa talvella.
Taisit jossain mainita että tutullasi on korikorjaamo ja maalaamo, jota varmaan 124:ella jossain vaiheessa tarvitsee. Melkein kaikissa koreissa on jotain pientä fiksattavaa.
k 2.0t SW -98
A6 4.2 Avant quattro -99
ex. 300 TE -91
A6 4.2 Avant quattro -99
ex. 300 TE -91
Re: W124 Hankinnassa
Minulle taas euro on euro, menee se sitten veroon tai polttoaineeseen. Maksan mieluummin käyttövoimaveroa 400 euroa kuin ylimääräisestä polttoaineesta 800 euroa, kun voin valita kumman otan. Siinä jää muuhun käyttöön 400 euroa, mutta tosiaan kilometrejäkin tulee lähes kymppitonnin luokkaa vuodessa.A) Mä en edelleenkään halua maksaa 1000€ vuodessa jostain Diesel verosta.
[lisää OT]Juuri viikko sitten oli myynnissä entisen työpaikkani asiakkaalla aivan viimeisen päälle hyväkuntoinen 300D automaatti farkku alhaisilla kilometreillä alle kahdella tonnilla, uudet kesärenkaat, melkein uudet Nokian 8 nastarenkaat, vuosien varrella olen tehnyt kyseiseen autoon kansiremontin, on vaihdettu kardaanin nivelet, jarrut, pyöränlaakerit, syyläri, startti, laturi sen pitkäaikaisen omistajan aikana. Pakoputkisto melkein uusi, etuiskarit, pyöränlaakerit, vaikka jos mitä.
Pari pikkuista ruostekohtaa takavalon alla ja takaluukussa, toinen etulokasuoja vaihdettu ja huonosti maalattu. Ei hitsailtu eikä tarvetta hitsata. Pari päivää aiemmin leimattu puhtain paperein. Genesis 600 ledpaneeli keulassa ja Tomtom navi asennettu. Kävin koeajamassakin, ei sen paremmin voi auto toimia aivan kaikin puolin. Sanoinkin myyjälle että jos olisi edes mahdollisuutta ostaa lisää autoja pihaan, niin aivan varmasti veisin, mutta taannoin hankitut 300D ja 230CE entisten lisänä... Ei edes kukaan tuttu ollut auton tarpeessa, muutamalta kyselin. Ei tarvitse ostajan, kuka lieneekään, piiiiiitkään aikaan kuin tankkailla ja ajella menemään, kaikki remontit pyritty tekemään etukäteen vaikkei olisi niin tarvekaan. Keskikulutus oli mitattu muistaakseni parinsadantuhannen kilometrin matkalta 7,3 litraa sadalle. [OT]
wiimax.fi
Re: W124 Hankinnassa
Ruoste näissä taitaa se isoin huono puoli olla. Ulkokuori yleensä kukkii jo 30 vuoden iässä enemmän tai vähemmän, sehän on lähinnä kosmeettinen seikka ja jokainen itse päättää mikä on liikaa. Kriittisistä paikoista kannattaa kuitenkin huolestua ja tarkistaa:
-Takakelkka ja sen etummaiset korikiinnikkeet, myös hyvältä näyttävän massan alla saataa kuppa muhia.
-Etujousen kupit saattavat ruostua irti korista, ruoste osaa näissäkin muhia piilossa massan alla.
-Helmat varsinkin tunkkauskohtien kohdalta, etenkin muovihelmainen 2. sarja (1. sarjassa ei ole muovisomistetta helmapeltien päällä)
-Pyöränkotelot ja pohja ylipäätään
Hyviä puolia olikin jo mainittu, osat ovat pääsääntöisesti edullisia ja niitä on hyvin saatavilla. Tietoa ongelmiin, rakenteluun, paranteluun jne löytyy todella kattavasti. Auto on hyvä ajettava, näkyvyys on hyvä ja auton kulmat on helppo hahmottaa. Bensakoneissa KE-jetronic saattaa aiheuttaa päänvaivaa, mutta senkin kanssa pärjää. Tietoa, kokemuksia ja osia löytyy edelleen hyvin. Myös toimivia KE-jettejä on olemassa
-Takakelkka ja sen etummaiset korikiinnikkeet, myös hyvältä näyttävän massan alla saataa kuppa muhia.
-Etujousen kupit saattavat ruostua irti korista, ruoste osaa näissäkin muhia piilossa massan alla.
-Helmat varsinkin tunkkauskohtien kohdalta, etenkin muovihelmainen 2. sarja (1. sarjassa ei ole muovisomistetta helmapeltien päällä)
-Pyöränkotelot ja pohja ylipäätään
Hyviä puolia olikin jo mainittu, osat ovat pääsääntöisesti edullisia ja niitä on hyvin saatavilla. Tietoa ongelmiin, rakenteluun, paranteluun jne löytyy todella kattavasti. Auto on hyvä ajettava, näkyvyys on hyvä ja auton kulmat on helppo hahmottaa. Bensakoneissa KE-jetronic saattaa aiheuttaa päänvaivaa, mutta senkin kanssa pärjää. Tietoa, kokemuksia ja osia löytyy edelleen hyvin. Myös toimivia KE-jettejä on olemassa

Re: W124 Hankinnassa
Tämän tiimoilta tuli selattua Nettiautoa hetki ja tutkittua bensa-124 tarjontaa. Hyviä löytyy kyllä, mutta hinta karkaa monella yksilöllä aika ylös. Tosin Pontuksen budjetista en tiedä yhtään.
No, pari hintahaitarin alapäästä poimin tähän ja niistä omia mietteitä...
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/200/11596069" onclick="window.open(this.href);return false;
Rupinen on päältäpäin. Ilmoituksesta päätellen joku myy pitempiaikaista käyttöautoaan, ja mainitaan että korjattu aina tarvittaessa. Saattaa siis olla hyväkin.
Näkyy olevan automaatti, vaikka mainittu manuaali. Ilmastointikin on, tuskin toimii.
+ hinta (pyynti 1300)
+ kilometrit 299000
+ leimaa kevääseen saakka
+ ilmeisesti kahdet hyvät renkaat
- ruostetta pinnassa
-> ellei kauneusvirheet haittaa saattaisi olla erinomainen hintaluokassaan ?
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/11442218" onclick="window.open(this.href);return false;
Rupinen tämäkin, tosin helpompi väri siistiä. Huoltokirjassa merkintää jakoketjun vaihdosta ja kansiremontista.
Automaatti.
+ hinta (pyynti 1490)
+ leimaa kevääseen
+ huoltokirjasta päätellen ollut pitkään samalla omistajalla
- ruosteet
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/230/11491334" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei kaunis enää tämäkään. Kerrottu jonkinverran vaihdetun osia, tosin ei ole mainittu onko ne vaihdettu hiljattain vai 15 vuoden aikajanalla.
Manuaali.
+ hinta (pyynti 1600)
+ leimaa lähes vuosi
- matala, joka voi toki olla jollekulle mieluista. Pelkäänpä kuitenkin, että mainitut uudet takaiskarit tarkoittavat jotain ei-alkuperäistä viritystä jonka vuoki perä roikkuu, mutta en toki tiedä....
No, pari hintahaitarin alapäästä poimin tähän ja niistä omia mietteitä...
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/200/11596069" onclick="window.open(this.href);return false;
Rupinen on päältäpäin. Ilmoituksesta päätellen joku myy pitempiaikaista käyttöautoaan, ja mainitaan että korjattu aina tarvittaessa. Saattaa siis olla hyväkin.
Näkyy olevan automaatti, vaikka mainittu manuaali. Ilmastointikin on, tuskin toimii.
+ hinta (pyynti 1300)
+ kilometrit 299000
+ leimaa kevääseen saakka
+ ilmeisesti kahdet hyvät renkaat
- ruostetta pinnassa
-> ellei kauneusvirheet haittaa saattaisi olla erinomainen hintaluokassaan ?
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/11442218" onclick="window.open(this.href);return false;
Rupinen tämäkin, tosin helpompi väri siistiä. Huoltokirjassa merkintää jakoketjun vaihdosta ja kansiremontista.
Automaatti.
+ hinta (pyynti 1490)
+ leimaa kevääseen
+ huoltokirjasta päätellen ollut pitkään samalla omistajalla
- ruosteet
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/230/11491334" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei kaunis enää tämäkään. Kerrottu jonkinverran vaihdetun osia, tosin ei ole mainittu onko ne vaihdettu hiljattain vai 15 vuoden aikajanalla.
Manuaali.
+ hinta (pyynti 1600)
+ leimaa lähes vuosi
- matala, joka voi toki olla jollekulle mieluista. Pelkäänpä kuitenkin, että mainitut uudet takaiskarit tarkoittavat jotain ei-alkuperäistä viritystä jonka vuoki perä roikkuu, mutta en toki tiedä....
wiimax.fi
Re: W124 Hankinnassa
Tämmöinen tuli vastaan, on myös täällä Foorumilla myynnissä: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/230/11595176" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko tuossa tasonsäätö, kun katsoo konehuoneen kuvaa niin tuo säiliö joka on ABS-pumpun takana, vai liityykö tuo ASD-perään?
Ainakaan varustelistauksen mukaan tuossa ei ole tasonsäätöä..
https://www.lastvin.com/vin/GKamyAD53Kzd0M5QL" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko tuossa tasonsäätö, kun katsoo konehuoneen kuvaa niin tuo säiliö joka on ABS-pumpun takana, vai liityykö tuo ASD-perään?
Ainakaan varustelistauksen mukaan tuossa ei ole tasonsäätöä..
https://www.lastvin.com/vin/GKamyAD53Kzd0M5QL" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: W124 Hankinnassa
Liittyy ASD perään. Pumppu näyttää olevan nokka-akselin jatkeena.Pontus kirjoitti:Tämmöinen tuli vastaan, on myös täällä Foorumilla myynnissä: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/230/11595176" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko tuossa tasonsäätö, kun katsoo konehuoneen kuvaa niin tuo säiliö joka on ABS-pumpun takana, vai liityykö tuo ASD-perään?
Ainakaan varustelistauksen mukaan tuossa ei ole tasonsäätöä..
https://www.lastvin.com/vin/GKamyAD53Kzd0M5QL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W124 Hankinnassa
Ok. Mikäs on tuon systeemin funktio?JanneW124 kirjoitti:Liittyy ASD perään. Pumppu näyttää olevan nokka-akselin jatkeena.Pontus kirjoitti:Tämmöinen tuli vastaan, on myös täällä Foorumilla myynnissä: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/230/11595176" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko tuossa tasonsäätö, kun katsoo konehuoneen kuvaa niin tuo säiliö joka on ABS-pumpun takana, vai liityykö tuo ASD-perään?
Ainakaan varustelistauksen mukaan tuossa ei ole tasonsäätöä..
https://www.lastvin.com/vin/GKamyAD53Kzd0M5QL" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: W124 Hankinnassa
ASD lukko ohjataan päälle öljynpaineella. Pumppu hoitaa järjestelmään paineen... tuuning virittäjäthän laittaa näihin periin rasvanipan painelinjaan ja painaa soppelin esijännityksen päälle rasvaprässillä...Ok. Mikäs on tuon systeemin funktio?
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: W124 Hankinnassa
ASD on hydraulisella lukolla varustettu tasauspyörästö. Tässä tapauksessa nokka-akselin päässä oleva säteismäntäpumppu pumppaa/kierrättää säilössä olevaa ZH-M nestettä. Paine ohjataan perään kun järjestelmä havaitsee pyörimisnopeuseron etu -ja takapyörien välillä. Matalalla nopeudella saavutetaan 100% lukko, kovemmassa vauhdissa perä ei lukkiudu.Pontus kirjoitti:Ok. Mikäs on tuon systeemin funktio?JanneW124 kirjoitti:Liittyy ASD perään. Pumppu näyttää olevan nokka-akselin jatkeena.Pontus kirjoitti:Tämmöinen tuli vastaan, on myös täällä Foorumilla myynnissä: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/230/11595176" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko tuossa tasonsäätö, kun katsoo konehuoneen kuvaa niin tuo säiliö joka on ABS-pumpun takana, vai liityykö tuo ASD-perään?
Ainakaan varustelistauksen mukaan tuossa ei ole tasonsäätöä..
https://www.lastvin.com/vin/GKamyAD53Kzd0M5QL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W124 Hankinnassa
ASD-perällä varustetussa mersussa kun on kunnolliset talvirenkaat, niin on ilo lähteä liukkaamistakin risteyksistä ja ajella lumisllla paikoilla. Harmittavasti tahtovat vanhemmiten hieman herkemmin alkaa ääntämään nuo perät, mutta sehän ei yksittäistä autoa mitenkään huononna jos siinä ei äännä.
wiimax.fi
Re: W124 Hankinnassa
Jos on kyse ihan käyttöpelistä, niin mielestäni optimaalinen olisi -92/-93 220E M111-koneella, missä on jo sähköruisku, mutta koppa on vanha porkkanavilkkuinen ja myrkkymaalattu.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: W124 Hankinnassa
Juu ja taitaa olla hiukan pienempi kulutus tuossa M111 moottorissa, mutta kun tuttu ja turvallinen M102 kinnostais enemmän..Häksä kirjoitti:Jos on kyse ihan käyttöpelistä, niin mielestäni optimaalinen olisi -92/-93 220E M111-koneella, missä on jo sähköruisku, mutta koppa on vanha porkkanavilkkuinen ja myrkkymaalattu.

W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: W124 Hankinnassa
Nostetaampa tätä aihetta ylös!
Vielä ei ole löytynyt sopivaa autoa, mutta etsintä jatkuu. Kysymys liittyen Rengaskokoon on sekä 15:reikäisessä alumiinivanteessa ja Peltivanteessa sama rengaskoko? Jos on niin onko rengaskoko sama kuin W202:ssa eli 195/65 R15
Vielä ei ole löytynyt sopivaa autoa, mutta etsintä jatkuu. Kysymys liittyen Rengaskokoon on sekä 15:reikäisessä alumiinivanteessa ja Peltivanteessa sama rengaskoko? Jos on niin onko rengaskoko sama kuin W202:ssa eli 195/65 R15

W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: W124 Hankinnassa
Pelleissä oli sedanissa 185/65-15
ja farkussa 195/65-15
ja farkussa 195/65-15
Re: W124 Hankinnassa
Sama Alumiinivanteissa? Entäs Coupen Rengaskoko vakiona?cuuno kirjoitti:Pelleissä oli sedanissa 185/65-15
ja farkussa 195/65-15
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: W124 Hankinnassa
Tarkennetaan, että sedaneissa 4-sylinterisissä oli leveys 185 (tästä johtuen myös hieman pienempi ilmanvastuskerroin) ja 5-6 -sylinterisissä 195-leveät kumit. Coupessa 195/65. Erittäin edullisia kumeja siis saatavana.Pontus kirjoitti:Sama Alumiinivanteissa? Entäs Coupen Rengaskoko vakiona?cuuno kirjoitti:Pelleissä oli sedanissa 185/65-15
ja farkussa 195/65-15
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W124 Hankinnassa
Timo L. kirjoitti:Tarkennetaan, että sedaneissa 4-sylinterisissä oli leveys 185 (tästä johtuen myös hieman pienempi ilmanvastuskerroin) ja 5-6 -sylinterisissä 195-leveät kumit. Coupessa 195/65. Erittäin edullisia kumeja siis saatavana.Pontus kirjoitti:Sama Alumiinivanteissa? Entäs Coupen Rengaskoko vakiona?cuuno kirjoitti:Pelleissä oli sedanissa 185/65-15
ja farkussa 195/65-15

W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: W124 Hankinnassa
Täällä ollut rouvalla reilun seitsemän vuotta 220E automaatti ja meillä ollessa nyt 255t yhteensä ja 64tkm omaa matkaa takana. On 93 alkuvuoden autoja, joten juurikin myrkkyväri pinnassa ja tuo M111 on vain niin kiva... Kulkua melkein kuin kutosessa ja kulutus sekulissa 9 ja tien päällä 8. Aivan eri peli kuin M102:lla, niistä 200E on miusta vähän "korppusaha", vaikka kunnossa oleva sellainenkin kohtalaisesti liikkuu. Väännössä ja sitä myöten ajon vaivattomuudessa iso ero. Noita on ilmeisesti vain muutama kymmentä kappaletta maasssa tuolla koneella. Kun keskellä ysärin kaameinta lamaa ei 400 tuhannen mummon markan bensamersuille riittänyt ostajia (toki jälkituotuja on, kuten tuo meijänkin, joka on tuotu 2005). Hitsi kun ilmastointia ei ole, luukku ja sähkölasit edessä sekä karosisusta on ja irrotettava ORIS-koukku.Pontus kirjoitti: ↑To 10.09.2020 20:37Juu ja taitaa olla hiukan pienempi kulutus tuossa M111 moottorissa, mutta kun tuttu ja turvallinen M102 kinnostais enemmän..Häksä kirjoitti:Jos on kyse ihan käyttöpelistä, niin mielestäni optimaalinen olisi -92/-93 220E M111-koneella, missä on jo sähköruisku, mutta koppa on vanha porkkanavilkkuinen ja myrkkymaalattu.![]()
T: Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Re: W124 Hankinnassa
Juu itsellä on kokemusta myös tuosta M111 moottorista, sellainen oli mun mutsin entisessä W202:ssa, tosin 1,8 litraisena versiona. Kyllähän tuo M111 olisi mukava moottori. Ehkä olen vaan niin vanhanaikainen että haluan ajella näillä K-jet moottoreilla olevilla Mersuilla!Wade kirjoitti: ↑La 24.10.2020 22:35Täällä ollut rouvalla reilun seitsemän vuotta 220E automaatti ja meillä ollessa nyt 255t yhteensä ja 64tkm omaa matkaa takana. On 93 alkuvuoden autoja, joten juurikin myrkkyväri pinnassa ja tuo M111 on vain niin kiva... Kulkua melkein kuin kutosessa ja kulutus sekulissa 9 ja tien päällä 8. Aivan eri peli kuin M102:lla, niistä 200E on miusta vähän "korppusaha", vaikka kunnossa oleva sellainenkin kohtalaisesti liikkuu. Väännössä ja sitä myöten ajon vaivattomuudessa iso ero. Noita on ilmeisesti vain muutama kymmentä kappaletta maasssa tuolla koneella. Kun keskellä ysärin kaameinta lamaa ei 400 tuhannen mummon markan bensamersuille riittänyt ostajia (toki jälkituotuja on, kuten tuo meijänkin, joka on tuotu 2005). Hitsi kun ilmastointia ei ole, luukku ja sähkölasit edessä sekä karosisusta on ja irrotettava ORIS-koukku.Pontus kirjoitti: ↑To 10.09.2020 20:37Juu ja taitaa olla hiukan pienempi kulutus tuossa M111 moottorissa, mutta kun tuttu ja turvallinen M102 kinnostais enemmän..Häksä kirjoitti:Jos on kyse ihan käyttöpelistä, niin mielestäni optimaalinen olisi -92/-93 220E M111-koneella, missä on jo sähköruisku, mutta koppa on vanha porkkanavilkkuinen ja myrkkymaalattu.![]()
T: Wade

Tänään tuli ostettua yksi sarja 15-reikäisiä alumiinivanteita, halvalla sain alkuperäiset vanteet. Tosin vaatii hiekkapuhalluksen ja maalauksen, tämä menee vähän samalla kaavalla kuin tuon W123 hankkimisen aikana. Ensin ostat vanteet ja sitten vasta auton.


W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976