OM642 öljynkulutus
OM642 öljynkulutus
E 280 CDI "syö" öljyä aika paljon, saa muutaman päivän välein lisäillä kun tauluun tulee "Check engine oil level at next refueling"
Tarkastettu on että ei vuoda öljyä vaan nimenomaan syö/kuluttaa.
Samalla ilmenee välillä sitä nykimistä kiihdytyksessä mistä oon ennenkin kirjoittanut?
Tarkastettu on että ei vuoda öljyä vaan nimenomaan syö/kuluttaa.
Samalla ilmenee välillä sitä nykimistä kiihdytyksessä mistä oon ennenkin kirjoittanut?
Re: OM642 öljynkulutus
Voisko ahdin olla rikki? Ei nuo yleensä syö öljyä käytännössä yhtään. Onko autossa mittatikku? Voisiko olla myös anturivika?
Re: OM642 öljynkulutus
Venttiilikumivikoja ei taida mersulla juurikaan olla... entäs mäntävikaa/öljyrengas kittaantunut? Huohottaako?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 497
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: OM642 öljynkulutus
kokeile ottaa se öljykorkki irti tyhjäkäynnillä, että pomppiiko korkki.
jos vaikuttaa kiihtyvyyteen myös, niin voipi olla turbo. Oikeastaan sehän on se parasvaihtoehto, koska se on korjattavissa ja on ns motin ulkopuolinen osa.
jos vaikuttaa kiihtyvyyteen myös, niin voipi olla turbo. Oikeastaan sehän on se parasvaihtoehto, koska se on korjattavissa ja on ns motin ulkopuolinen osa.
W212 E350cdi
Re: OM642 öljynkulutus
MiHe kirjoitti:Venttiilikumivikoja ei taida mersulla juurikaan olla... entäs mäntävikaa/öljyrengas kittaantunut? Huohottaako?
Ei huohota
Re: OM642 öljynkulutus
Ahdin väljä. Mulla oma W211 om642 söi kanssa reippaasti öljyä ja syylliseksi paljastui juuri väljä ahdin.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Re: OM642 öljynkulutus
Mulla syö myös öljyä - omassa topicissa aihetta pohdittiin myös. Tuo huohottimen kalvo on tsekkauslistalla seuraavana, ahdin on juuri huollettu ja silti syö.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: OM642 öljynkulutus
Syöpä se öljyä mullakin ja huohotin sitä puskee. Ei vuoda silmälasitiiviste, ainakaan vielä. Tänään - eikun taisi olla eilen tätä kirjoittaessa - availin sen verran että tulppaan EGR:n karstatuubin ja samalla tuli huohotinventtiilin kalvokin tarkastettua. Se ei vanha ole koko venttiili, vuosi-puolitoista sitten vaihdoin ikään kuin varmuuden vuoksi ja kalvo on ehjä. Silti koko imulinja aivan öljyssä. Ja tiedän että tulee huohottimesta, ei turbosta. (Voi sieltäkin tulla, mutta sitä määrää on paha arvioida, jos niin on, kun huohotin puskee noinkin paljon).
Tässä jokin aika sitten testasin sen laittamalla huohotinletkun muovipullon kylkeen tehtyyn reikään, ja sen paikan imulinjassa tulppasin etten ilman suodatinta aja. Vedin sellaisen 10 kilsan lenkin moottoritiellä ja kyllähän se öljyä oli sinne puskenut. Se nyt ei iso noro ollut tuolla matkalla vielä, mutta kun se kerrotaan tuhannella niin alkaa olla aika lammikko.
Kuviakin on, mutta ei enää jaksa niiden kanssa plarata.
Nyt päätin että tulee catch can. Ei sitä nyt öljypolttimella sentään ajella, vaikkei se putken päästä näkyisikään.
Mutta yksi yllätyskin tuli, jonkin verran on karstaa imusarjoissa - sen mitä nyt näkee niitä irrottamatta - mutta ei ihan hirveästi kuitenkaan. Tässähän on EGR poistettu ohjelmalla pelistä n. 120 tkm kieppeillä, mutta nyt vasta tukin myös putken, siinä 187 tkm. Ja se mitä oli paskaputkessa lähti ihan kevyesti bräkleenillä. Ehkäpä tuosta jatkuvasta öljyliuotuksesta on jotain hyötyäkin ollut.
Niin se kulutus. Pahimmillaan pari litraa on vienyt öljynvaihtovälillä, jona olen pitänyt 15000.
Tässä jokin aika sitten testasin sen laittamalla huohotinletkun muovipullon kylkeen tehtyyn reikään, ja sen paikan imulinjassa tulppasin etten ilman suodatinta aja. Vedin sellaisen 10 kilsan lenkin moottoritiellä ja kyllähän se öljyä oli sinne puskenut. Se nyt ei iso noro ollut tuolla matkalla vielä, mutta kun se kerrotaan tuhannella niin alkaa olla aika lammikko.
Kuviakin on, mutta ei enää jaksa niiden kanssa plarata.
Nyt päätin että tulee catch can. Ei sitä nyt öljypolttimella sentään ajella, vaikkei se putken päästä näkyisikään.
Mutta yksi yllätyskin tuli, jonkin verran on karstaa imusarjoissa - sen mitä nyt näkee niitä irrottamatta - mutta ei ihan hirveästi kuitenkaan. Tässähän on EGR poistettu ohjelmalla pelistä n. 120 tkm kieppeillä, mutta nyt vasta tukin myös putken, siinä 187 tkm. Ja se mitä oli paskaputkessa lähti ihan kevyesti bräkleenillä. Ehkäpä tuosta jatkuvasta öljyliuotuksesta on jotain hyötyäkin ollut.
Niin se kulutus. Pahimmillaan pari litraa on vienyt öljynvaihtovälillä, jona olen pitänyt 15000.
Re: OM642 öljynkulutus
Mersu kävi korjaamolla ja sielä tarkistettiin turbo ja huohotin, jotka todettiin olevan täysin kunnossa samalla tarkistettiin ahtoputket välijäähy yms eikä sinnekkää öljyä ollu puskenu?
Ettei vaan olis männänrengas poissa pelistä
Ettei vaan olis männänrengas poissa pelistä
Re: OM642 öljynkulutus
Paljonko on metrejä takana?jack1 kirjoitti:Mersu kävi korjaamolla ja sielä tarkistettiin turbo ja huohotin, jotka todettiin olevan täysin kunnossa samalla tarkistettiin ahtoputket välijäähy yms eikä sinnekkää öljyä ollu puskenu?
Ettei vaan olis männänrengas poissa pelistä
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 497
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: OM642 öljynkulutus
näissä ei taida olla mahdollinen se ihme vika mikä oli jossain vw dieseleissä, että tandempumppu sai moottoriöljyä ja palautti sen tankkiin. Sitten auto söi sen polttoaineen seassa.
silmälasitiivisteen vuotaminen ei juuri öljyä syö. Itsellä se vuosi ennen korjausta ja vaikka aina on tippa auton alla niin ei se mitään öljynlisäystä silti tarvinnut. johtuu siitä, että parilla desiä jos kaadat koneen päälle, niin aika sotkun saa aikaiseksi, mutta ei se mittatikussa paljoa ole.
öljynpintaan kannattaa luottaa vain mittatikusta, koska jos öljy onkin korkealla ja sitten lisäät, niin moottorit tykkää syödä öljyt jotka on liian korkealla.
itse ennen silmälasitiivisteen korjausta käytin 10w40 öljyä. Katselin manuaalista, että se on ihan suositeltua, (kunhan ei aja millään superpakkasella). Jos kone syö, niin ei kannata 10w30 laittaa. on niin ohutta. Juuri nämä ohuet öljyt on syy miksi monet nykymoottorit syö öljyä.
silmälasitiivisteen vuotaminen ei juuri öljyä syö. Itsellä se vuosi ennen korjausta ja vaikka aina on tippa auton alla niin ei se mitään öljynlisäystä silti tarvinnut. johtuu siitä, että parilla desiä jos kaadat koneen päälle, niin aika sotkun saa aikaiseksi, mutta ei se mittatikussa paljoa ole.
öljynpintaan kannattaa luottaa vain mittatikusta, koska jos öljy onkin korkealla ja sitten lisäät, niin moottorit tykkää syödä öljyt jotka on liian korkealla.
itse ennen silmälasitiivisteen korjausta käytin 10w40 öljyä. Katselin manuaalista, että se on ihan suositeltua, (kunhan ei aja millään superpakkasella). Jos kone syö, niin ei kannata 10w30 laittaa. on niin ohutta. Juuri nämä ohuet öljyt on syy miksi monet nykymoottorit syö öljyä.
W212 E350cdi
Re: OM642 öljynkulutus
484tkmBehemoth kirjoitti:jack1 kirjoitti:Mersu kävi korjaamolla ja sielä tarkistettiin turbo ja huohotin, jotka todettiin olevan täysin kunnossa samalla tarkistettiin ahtoputket välijäähy yms eikä sinnekkää öljyä ollu puskenu?
Ettei vaan olis männänrengas poissa pelistä
Re: OM642 öljynkulutus
Ei ole yleinen sellainen vaurio esim. männänrenkaissa että tuollaista aiheuttaisi. Kilometrit on olemattomat kulumista ajatellen.
Meillä oli pojan OM647:sta huohotinrasiasta kalvo hajalla niin varmaan litra tuhannelle kului. Tässähän se oli tarkistettu, ilmeisesti korjaamo tiesi miten (itse en tiedä OM642:sta saako purettua tms.)
Meillä oli pojan OM647:sta huohotinrasiasta kalvo hajalla niin varmaan litra tuhannelle kului. Tässähän se oli tarkistettu, ilmeisesti korjaamo tiesi miten (itse en tiedä OM642:sta saako purettua tms.)
wiimax.fi
Re: OM642 öljynkulutus
Saa purettua OM642 huohotinvenan, useampi muovikynsi sivulta varovasti pienellä meisselillä syrjään. Tuollainen kalvo ja aivan ehjä mutta silti syö öljyä. Ja tuuppaa siis sitä turboon.
Luin jotain jenkkisivua ja tämä mainittiin kyseisen mallin ongelmaksi, vaikka mitä minulle on kerrottu, ei pitäisi olla normaalia. Tiedä sitten, täällä menee öljyä myös. Ei litraa tuhannelle, mutta vaihtovälillä 15 tkm saattaa pahimmillaan 2 litraa mennä.
Luin jotain jenkkisivua ja tämä mainittiin kyseisen mallin ongelmaksi, vaikka mitä minulle on kerrottu, ei pitäisi olla normaalia. Tiedä sitten, täällä menee öljyä myös. Ei litraa tuhannelle, mutta vaihtovälillä 15 tkm saattaa pahimmillaan 2 litraa mennä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 497
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: OM642 öljynkulutus
joku jenkki suositteli vaihtamaan jossain youtubessa, sen kulman joka menee huohottimesta kanteen. Koska nokan päässä on epäkesko joka linkoaa öljyn pois huohotuksesta, ja tuo kulma tiivistyy siihen tiivisteellä. vanhemmiten tuo tiiviste kovettuu eikä enää pidä ja öljy pääsee suoraan lingon ohitse huohotukseen.
https://www.youtube.com/watch?v=IoMXqaBMO6k" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=IoMXqaBMO6k" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 E350cdi
Re: OM642 öljynkulutus
A6420100131 ,joo toi vaihtoon aina huohottimen kanssa. n.30e osa..
ML320cdi sport-07 EX. m-sport taas.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 497
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: OM642 öljynkulutus
hyvä, tilaanpa tuon myös itselle, eiköhän se 230t ajettu ole jo vaihdon tarpeessa. vaikka ei öljyä kulutakkaan,
W212 E350cdi
Re: OM642 öljynkulutus
Hyvä vinkki, kiitos. Pitää hakea tuollainen.
Re: OM642 öljynkulutus
Tuli tehtyä kokolailla tuon jenkkivideon remppa. Se alumiinikulma venakopan takana oli todella vaikea saada irti. Jossain vaiheessa huolella liimattu. Katselin oil catch canille sopivaa paikkaa ja kyllä se vain siihen samaan paikkaan tuli kuin videossakin, muualla sille ei oikein ole tilaa. Vaikka siinä taisi olla GL ja minulla ML, mutta hyvin samalta se konehuone näyttää. Ja huohottimen imu siihen samaan ilmanputsarille menevään torveen, on se niin houkuttelevasti siinä, ettei malta olla käyttämättä. Täytyy myöntää että hieman kylmäsi alkaa sahata Y-haaraa kun tietää mitä uusi maksaa, mutta miksei kun oli justiin sopiva supistusletku valmiina.
Ei vuoda öljyt enää läppämoottorin päälle. Ei se tiivisteen vaihto tuohon väliin mitään auttanut, vuoti silti ja reilusti vuotikin. Hantin puolen putsarista sitten näkee miten hyvin mun omatekoinen erotin toimii. Sitä pitää tarkkailla.
Ei vuoda öljyt enää läppämoottorin päälle. Ei se tiivisteen vaihto tuohon väliin mitään auttanut, vuoti silti ja reilusti vuotikin. Hantin puolen putsarista sitten näkee miten hyvin mun omatekoinen erotin toimii. Sitä pitää tarkkailla.
Re: OM642 öljynkulutus
Kävi se mielessä, että kaiverranko vielä öljynerottimen kanteen tähden ja A6421010169
Re: OM642 öljynkulutus
Kyllä joo, tarttee toi jonkun merkinnän että on mersun osia!
Ihan hyvä ratkaisu ainaiseen öljy ongelmaan, pitääpä vähän tutkia tuota eemeliä saisiko vähennettyä öljyn määrää ahtoputkistossa.
Ihan hyvä ratkaisu ainaiseen öljy ongelmaan, pitääpä vähän tutkia tuota eemeliä saisiko vähennettyä öljyn määrää ahtoputkistossa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 497
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: OM642 öljynkulutus
"Se alumiinikulma venakopan takana oli todella vaikea saada irti. "
löysäsitkö venttiilikopan pultteja, sehän sanoi videolla, että muuten se puristaa sitä kulmaa ja ei tule.
löysäsitkö venttiilikopan pultteja, sehän sanoi videolla, että muuten se puristaa sitä kulmaa ja ei tule.
W212 E350cdi
Re: OM642 öljynkulutus
No en tietenkään, mutta kyllä se tuli.
Siitä videon katsomisesta oli viikon verran, en kai mä sellaista muistanut jos edes huomasin siitä olleen puhetta.
Siitä videon katsomisesta oli viikon verran, en kai mä sellaista muistanut jos edes huomasin siitä olleen puhetta.
Re: OM642 öljynkulutus
Siivooko tuollainen catch can niin hyvin öljysumun, jotta voi reitittää huohotuksen ilmafiltterin likaisellepuolen? Jotenkin ajattelis jotta kaikesta huolimatta huohotus olis "rasvaista" ja pian olis ilmafiltteri ihan taturassa... mutta hyvä huomio tuo huohotuksen lähdössä oleva kuluva paikka. Tuon Y-haaran puukotuksen jälkeen siihen venyy ihan hyvin päälle 60mm sisämitalla oleva silikoniletku joka istuu sitte hyvin suoraan turbon imuun. Etenkin kun katkaasun jälkeen päätä vähä ohentaa. Juuri eilen laitoin sen T-kappaleen korvaamaan alkuperäisen liitoksen.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: OM642 öljynkulutus
En tiedä vielä. Kerää se jotain, se on varma. Katson vähän aikaa miltä näyttää ja kerron kyllä. Huomenna on ensimmäinen vähän pidempi matka, sitten voisi katsoa tulosta.
Mulla on siinä 60-70 supistus motonetistä, eikä välihaaraa huohottimelle. Ei tarvinnut ohentaa Y-haaran päätä.
Mulla on siinä 60-70 supistus motonetistä, eikä välihaaraa huohottimelle. Ei tarvinnut ohentaa Y-haaran päätä.
Re: OM642 öljynkulutus
Tänä aamuna oli sellainen 400 km ajettu ja päätin katsoa onko keräimeen kertynyt mitään. No eipä juuri, yksi tippa. Aiemmin öljyä tuli kyllä turbolle ihan norona, että aina kun avasi putken, siellä oli vana turbon imuaukossa alhaalla. Nyt on se kulma venakopan taakse vaihdettu ja imu huomattavasti pienempi. Kyllä ne sieltä tulevat käryt silti täysin hukkuu imun sekaan putsarin likaiselle puolellekin, ei käryä. Ajattelin sellaisen tuhannen kilsan jälkeen tarkistaa suodattimen, kaipa se jo alkaisi näkyä jos sinne paljon kertyy.
Re: OM642 öljynkulutus
n. 700 km ajettu erottimen kanssa. Tästä saattaa tulla ongelma.
Mitään märkää siellä ei ollut, eli ei sinne enää öljyä nesteenä mene, mutta suodatin näyttää aika mustalta. Voi olla että pitää palauttaa se imu putsarin jälkeen.
Mitään märkää siellä ei ollut, eli ei sinne enää öljyä nesteenä mene, mutta suodatin näyttää aika mustalta. Voi olla että pitää palauttaa se imu putsarin jälkeen.
Re: OM642 öljynkulutus
Moi
No joo, varmaan olis parempi että tuon nököinen musta ei kulkisi ainakaan ilmamassamittarin läpi... eli linja vähintäänkin niiden turbon puolelelle joten äkkiä se onkin vanhas paikas. voi alkaa muuten niitä häiritä ja ne ainakin maksaa...
TJ
No joo, varmaan olis parempi että tuon nököinen musta ei kulkisi ainakaan ilmamassamittarin läpi... eli linja vähintäänkin niiden turbon puolelelle joten äkkiä se onkin vanhas paikas. voi alkaa muuten niitä häiritä ja ne ainakin maksaa...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: OM642 öljynkulutus
Tyhjensin öljynerottimen, mitähän olis nyt ajettu - pari tuhatta varmaan. 20ml oli kertynyt, vaikka on uusi kulma paikalla ja huohottimen kalvo ehjä. KYllä se vaan silti tykkää puskea öljyä, mutta onpahan nyt tuo määrä pois turbolta.