Elikkä olis tuollainen operaatio edessä iltapuhteena. Tuli vaihdatettua jokin aika sitten uudet jarrupalat pienellä nyrkkipajalla, no pikkuhiljaa on alkanut täristämään jarruttaessa, ensin ravisti niin per#####ti jossain satasen paikkeilla nyt hakkaa jo jossain 80:n paikkeilla. Tsekkasin sitten eilen että jarrusatulat on tiukalla ja siinä tutkaillessani huomasin toisen takalaikan näyttävän "hieman" epämääräiseltä, yleensähän niillä on tapana kulua tasaisesti mutta tuo näyttää lähinnä pyykkilaudalta.
No asiaan: Onko nuo kovinkin hankalat vaihtaa, kun en ole paljon tuolle alueelle itse viitsinyt vaivautua?
Jos jollain on jotain huomionarvoisia niksejä näinkin mittavan operaation suorittamiseen niin olisin erittäin kiitollinen vastauksista.
Siis, levyjähän ajattelit vaihtaa... Eteen vai taakse?
123:ssa homma edessä eteni seuraavasti:
- Jarrusatula irti (letkua ei tarvitse irroittaa) ja johonkin sopivaan paikkaan ohjausvarren päälle killumaan.
- Navan kuppi auki ja sen takana oleva mutteri irti. Mutteri on sellainen poikittaisella 6-kolopultilla kiristetty.
- Koko napa ja levy irtoaa kiskaisemalla.
- Levy on kiinni navan takaa ulospäin suuntautuvilla 6-kolopulteilla. Suunnilleen pyörän pulttien kokoiset.
Taakse:
- Jarrusatula pois
- Levy on ruuvilla kiinni (löytyy pultinreikien vierestä.
- Seisontajarrun kengät saattavat ahdistaa levyn irroituksessa. Jos pahasti, niin levyä tulee pyörittää sen verran, että sisällä oleva säätörilla osuu jonkun pultin reiän kohdalle. Käännä rillaa isolla ruuvarilla. Suunta täytyy kokeilla.
Tässä karkea ohje... Tuskin 124:ssa on oleellisia eroja.
Kyllä 124:ssä on etujarrulevyjen vaihdossa yksi hyvä ero. Nimittäin pyörännapaa ei tarvitse irrottaa Olikohan se levy kuitenkin kiinni yhdellä pienellä "ulkoapäin" ruuvattavalla ruuvilla. Myöskään koko jarrusatulaa ei muistaakseni tarvinnut irrottaa, otti vain yhden liukupultin irti ja keikkasi satulan sivuun.
Mutta kuitenkin se on varma, että 124:ssä ei napaa tarvitse irrottaa.
flosse kirjoitti:Siis, levyjähän ajattelit vaihtaa... 123:ssa homma edessä eteni seuraavasti: - Navan kuppi auki ja sen takana oleva mutteri irti. Mutteri on sellainen poikittaisella 6-kolopultilla kiristetty.
Aihetta jotenkuten sivuten, ainakin 123:n osalta:
Onko hyviä vinkkejä, miten takaisin asentaessa saa laakerin oikeaan kireyteen (siis tämähän ei Jarskin kommentin mukaisesti koske 124:n levyn vaihtoa, mutta koskee esim. 123:n juttua)- siis silleesti, ettei ole hetken päästä välystä, mutta rengas pyörii edelleen remontin jälkeenkin?
124 takajarrulevyjen vaihto on ainakin todellinen piece of cake.
pyöränpultit löysälle, kiilat eturenkaiden taakse (polttopuut ajavat muuten asian hyvin), perä tunkilla ilmaan, jakki tai vaikka pari vanhaa vannetta tueksi ettet saa autoa päällesi tunkin pettäessä.
pyörä pois ja jarrusatula irti (17mm muistaisin, saattoi olla 19) ja rautalangalla roikkumaan vaikka jousesta, kuitenkin niin ettei ole jarruletkun varassa koska se voi vaurioitua. Jarrulevyn kyljessä oleva kuusiokoloruuvi auki (koko: 5, käytä paljon CRC:tä tai WD-40:stä koska on varmasti aivan saatanan piukassa ja kuusiokolo pyöristyy helposti) ja levy irti. Jollei levy tahdo irrota niin yhdestä pultinreiästä klo 2-3 paikkeilta tasapäämeisselillä tms räpläten löysää seisontajarrun kiristintä. Jos lakkaa jarrulevy pyörimästää niin räpläät sitä väärään suuntaan, en vain muista mitenpäin se oli. Koeta vaikka ulkokehän suuntaan ensin.
Kun levy suostuu irtoamaan niin vaihda käsijarrukengät kun nyt kerran siellä olet. Katso tarkkaan miten vanhat olivat koska esim jouset ovat erilaiset eri päissä jarrukenkiä.
Uusi levy paikalle ja kuusiokolo kiinni, taas pultinreiästä kropaamaan sitä käsijarrun kiristintä kunnes levy ei pyöri ja sitten inan verran takaisinpäin.
Sitten satula takaisin paikalleen, rengas paikalle, auto alas, pultit kireälle ja baanalle. Siinä se.
100 km päästä vielä pulttien kireyden tarkistus jos on aluvanteet alla. Yleensä tarpeeton mutta kannattaa ottaa varman päälle.
hauskaa asennusta ja varaa tarpeeksi mallasta,
Henkka
Itselläni on siis W202 C220 -96 bensa. Onko tässä etujarrut tuon 284mm? Ilmeisesti faceliftatuissa uudemmissa W202:issa on 288mm? Millaisia kokemuksia tarvikelevyistä ja paloista on? Tässä etulevyt on muistaakseni jäähdytetyt? Olisin tilaamassa netin kautta, mutta nyt en voi levyjä tutkia autosta...
Tärkeä asia joka unohtuu joillakin korjaamoillakin.Puhdista teräsharjalla kaikki ruoste navan ja levyn välistä koska hetken päästä levyt saa taas vaihtaa koska tärinä jarrutettaessa on aivan he.....tillinen,levy ilmeisesti vääntyy keskiöstään.edit Olipas vanha juttu.
No, mun viesti oli kumminkin tuore ja levyjen vaihto olis edessä... 130tkm ajettu ja vähän ravistelee, en oo kyllä mittaillut kulumia mut ei toi uusiminen paljoo mitään maksa ni hoituu sekin, ei tartte varmaan mun aikana toisten tehdä...
Ruoste ei lähde kerta pyyhkäsyllä. Kivettyy tiukaksi lähes metallia muistuttavaksi pinnaksi, joka kuitenkin vääntää tai toimii jousena.
Kaikki vastinpinnat puhtaaksi, korostan vielä kaikki. Korjaamoilla ei ole aikaa ja itse ei haluaisi naama mustana hinkata