Homma eteni seuraavasti:
Pesin eilen likaisen moottorin ennen pakokaasun vastapaineen tunnistimen vaihtoa ja vaihdoin sitten tunnistimen. Onnistuin tiputtamaan vanhan anturin hylsyn kanssa jonnekin alas, hylsyn kalastin pohjapahvin päältä, mutta anturi jäi johonkin jemmaan. Moottorin vikavalo paloi anturin vaihdon jälkeen edelleen ja moottori oli edelleen vikatilassa, joten ajoin kaverin luo tekemään pikatestin. Aiempi aturivika oli poistunut, mutta tilalle oli tullut puolisen tusinaa uutta vikaa. Kaikenlaisia sähkövikoja ahtopaineen säätimestä aina moottorin kumityynyn ohjaamiseen. Yhteistä kaikille oli maadoituspuolen oikosulku. Päättelin, että vettä on päässyt väärään paikkaan.
Availin mm. moottorin päällä olevan ohjainyksikön (moottorin ohjainlaite?) liittimet ja puhaltelin paineilmalla. Missään ei näkynyt kosteutta. Tyhjensin vikamuistin, mutta samat viat löytyivät heti uudelleen. Ajoin vikatilassa kotiin ja laitoin sisätilanlämmittimen konehuoneeseen puhaltamaan yön ajaksi.
Tänään auto ei käynnistynyt. Flekti alkoi puhaltamaan heti sytytysvirran kytkemisen jälkeen, startti pyöritti normaalisti, mutta moottori ei käynnistynyt. Ohjainlaite moottorin päällä oli hyvin kuuma. Akun irrottamisen jälkeen se jäähtyi, mutta lämpeäminen alkoi akun kytkemisen jälkeen taas. Irrotin ohjainlaitteen tarkempia tutkimuksia varten.
Kansilevy tuntuu olevan liimattu hyvin kiinni. Ei vakuta päällisin puolin vuotavalta. Boksin alapinnasta löytyi muovinen pohjatulppa, jonka irrotin. Sisällä ei näyttänyt kostealta, tosin eihän siitä kunnolla sisään näe. Kannoin boksin sisätiloihin kuivumaan.
Availin tuolle boksille menevien johtosarjojen suojasukkia, mutta mitään normaalista poikkeavaa ei näkynyt. Kuivaakin oli.
Täytynee huomenna hakea Star kaverilta lainaan ja yrittää tutkia jotain, vaikka en kyseistä laitetta oikein osaakaan käyttää. Laitoin sisälämmittinen taas yöksi höhäämään lämmintä pannuhuoneeseen, lähinnä tuonne em. johtosarjojen suuntaan.
Boksi saattaa olla nyt kypsä, mutta mikä sen on aiheuttanut? Vesi väärässä paikassa, mutta missä? Jokin muu, onko sattuma vain korjannut satoa? Hyviä ideoita kellään?
W212 OM651 ei käynnisty moottorin pesun jäljiltä
Re: W212 OM651 ei käynnisty moottorin pesun jäljiltä
Olisi mukava löytää se anturi ensin pois väärästä paikasta vaikka epätodennäköistä että se oikosulkee.
W213 220d +W242 electric drive
Re: W212 OM651 ei käynnisty moottorin pesun jäljiltä
Totta, täytyy kalastaa se pudonnut anturi pois sieltä.
Jäi mainitsematta, että ohjainyksikön pienemmän liittimen kuori oli hieman kärsinyt. Huomasin sitä irrottaessani, että lukituslinkku ei oikein toiminut. Liitin oli kyllä paikoillaan, mitta linkku suti tyhjää. Vaati hieman kikkailua, että sen sai irrotettua. Jos vettä on mennyt liittimen sisään, voiko sitä kulkeutua pinnejä pitkin myös boksin sisään?
Jos ohjainyksikön joutuu vaihtamaan, pystyykö käytetyn osan naittamaan autoon vai meneekö esim. virtalukko tms. myös vaihtoon?
Auto sijaitsee Mäntsälässä. Todennäköisesti tässä joutuu turvautumaan ulkopuoliseen apuun, onko lähiseuduilla asiantuntemusta?
Jäi mainitsematta, että ohjainyksikön pienemmän liittimen kuori oli hieman kärsinyt. Huomasin sitä irrottaessani, että lukituslinkku ei oikein toiminut. Liitin oli kyllä paikoillaan, mitta linkku suti tyhjää. Vaati hieman kikkailua, että sen sai irrotettua. Jos vettä on mennyt liittimen sisään, voiko sitä kulkeutua pinnejä pitkin myös boksin sisään?
Jos ohjainyksikön joutuu vaihtamaan, pystyykö käytetyn osan naittamaan autoon vai meneekö esim. virtalukko tms. myös vaihtoon?
Auto sijaitsee Mäntsälässä. Todennäköisesti tässä joutuu turvautumaan ulkopuoliseen apuun, onko lähiseuduilla asiantuntemusta?
Re: W212 OM651 ei käynnisty moottorin pesun jäljiltä
Ne liittimet on noissa yleensä vähän kärsineitä kun avataan ja paskaa välissä. Siellä on nyt joku muu toimilaite luultavasti oikarissa mikä mahdollisesti vetää boksin antureiden syöttölinjan maihin. Jos boksi ei ole täysin pimeä siitä voi saada otettua kloonin ja työnnettyä softan käytettyyn purkkiin, silloin ei tarvitse vaihtaa mitään muita komponentteja paitsi tietysti se vian aiheuttaja.
Re: W212 OM651 ei käynnisty moottorin pesun jäljiltä
Vuorokauden mittaisen kuivattelun jälkeen moottori käynnistyi taas. Häiriövalo palaa ja vikatila on päällä. Sain kuitenkin siirrettyä ajokin sisätiloihin ja tein pikatestin. Samat viat kuin toissapäivänäkin. Moottorinohjain ei käy enää kuumana.
Sain näköyhteyden tippuneeseen vastapaineanturiin, köllöttelee siististi pohjapanssarin päällä. Täytyy ottaa töistä sopiva työkalu mukaan jolla saan sen kalastettua ylös.
Nyt auto on onneksi siirtokelpoinen, täytynee viedä jonnekin tutkimuksiin. Omat konstit alkavat loppua.
Sain näköyhteyden tippuneeseen vastapaineanturiin, köllöttelee siististi pohjapanssarin päällä. Täytyy ottaa töistä sopiva työkalu mukaan jolla saan sen kalastettua ylös.
Nyt auto on onneksi siirtokelpoinen, täytynee viedä jonnekin tutkimuksiin. Omat konstit alkavat loppua.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W212 OM651 ei käynnisty moottorin pesun jäljiltä
mtuitto kirjoitti:Homma eteni seuraavasti:
Pesin eilen likaisen moottorin ennen pakokaasun vastapaineen tunnistimen vaihtoa ja vaihdoin sitten tunnistimen. Onnistuin tiputtamaan vanhan anturin hylsyn kanssa jonnekin alas, hylsyn kalastin pohjapahvin päältä, mutta anturi jäi johonkin jemmaan. Moottorin vikavalo paloi anturin vaihdon jälkeen edelleen ja moottori oli edelleen vikatilassa, joten ajoin kaverin luo tekemään pikatestin. Aiempi aturivika oli poistunut, mutta tilalle oli tullut puolisen tusinaa uutta vikaa. Kaikenlaisia sähkövikoja ahtopaineen säätimestä aina moottorin kumityynyn ohjaamiseen. Yhteistä kaikille oli maadoituspuolen oikosulku. Päättelin, että vettä on päässyt väärään paikkaan.
Availin mm. moottorin päällä olevan ohjainyksikön (moottorin ohjainlaite?) liittimet ja puhaltelin paineilmalla. Missään ei näkynyt kosteutta. Tyhjensin vikamuistin, mutta samat viat löytyivät heti uudelleen. Ajoin vikatilassa kotiin ja laitoin sisätilanlämmittimen konehuoneeseen puhaltamaan yön ajaksi.
Tänään auto ei käynnistynyt. Flekti alkoi puhaltamaan heti sytytysvirran kytkemisen jälkeen, startti pyöritti normaalisti, mutta moottori ei käynnistynyt. Ohjainlaite moottorin päällä oli hyvin kuuma. Akun irrottamisen jälkeen se jäähtyi, mutta lämpeäminen alkoi akun kytkemisen jälkeen taas. Irrotin ohjainlaitteen tarkempia tutkimuksia varten.
Kansilevy tuntuu olevan liimattu hyvin kiinni. Ei vakuta päällisin puolin vuotavalta. Boksin alapinnasta löytyi muovinen pohjatulppa, jonka irrotin. Sisällä ei näyttänyt kostealta, tosin eihän siitä kunnolla sisään näe. Kannoin boksin sisätiloihin kuivumaan.
Availin tuolle boksille menevien johtosarjojen suojasukkia, mutta mitään normaalista poikkeavaa ei näkynyt. Kuivaakin oli.
Täytynee huomenna hakea Star kaverilta lainaan ja yrittää tutkia jotain, vaikka en kyseistä laitetta oikein osaakaan käyttää. Laitoin sisälämmittinen taas yöksi höhäämään lämmintä pannuhuoneeseen, lähinnä tuonne em. johtosarjojen suuntaan.
Boksi saattaa olla nyt kypsä, mutta mikä sen on aiheuttanut? Vesi väärässä paikassa, mutta missä? Jokin muu, onko sattuma vain korjannut satoa? Hyviä ideoita kellään?
Tarkistiko myös samin että sinne ei ole vettä mennyt,
entäpä se pudonut anturi onko löytynyt
.
Mökkillä
'
'
Re: W212 OM651 ei käynnisty moottorin pesun jäljiltä
Nappa kaikki näkyvät liittimet auki, onko jossain vettä, sen jälkeen star kiinni ja yksitellen takaisin ja joka välissä vikakoodien poisto niin näet minkä kohdalla se oikosulku maihin alkaa. Jos ei ole kokoajan vaikka anturit irti.