Jatketaan vielä. Aloin sattumoisin selailemaan Ebay ym. sivustoja mittariston näytön päivittämisen takia. Satuin löytämään
tällaisen ja pistin tilaukseen. Näyttö on fyysiseltä kooltaan hieman tuota W201 mittaristoa isompi, joten se jää vähän ulkopuolelle mittariston kehyksestä. 12,6 tuumaisena tuo on melkoinen parannus vanhaan 7 tuumaiseen. Ennen tilausta tein 3D-tulostimella sapluunan koon arivoimista varten. Valkoinen osa on itse näyttöä ja musta näytön runkoa.
Itse näyttökin saapui ja vaikuttaa olevan melko laadukasta tavaraa. Mini HDMI-HDMI adapteri piti vielä tilata, joten en ole tätä testannut.
Näytössä on kosketusnäytölle USB-johto ja saa tuosta AUX-johdolla äänenkin vaikka radiolle. Tällä hetkellä mittaristoa pyörittävän Raspberryn ääniä ei ole kytketty mihinkään ja radiossa olisi takana AUX-paikka. Saa nähdä kytkenkö.
Tällä hetkellä alkuperäisenä on vielä polttoainemittari, polttoaineen varoitusvalo ja öljynpainemittari. Lämpötilan mittaus ja alipaine ovat nekin, mutta ne on anturoitu myös Megasquirtin kautta. Polttoaineeseen ja öljynpaineeseen liittyvät mittaukset on siis digitalisoitava, jos tuon koko mittariston peittävän näytön laittaa.
Olen ennenkin ajatuksella leikitellyt ja nyt ajattelin sen toteuttaa. Tein mittaristoon (pl. alareunan varoitusvalot) liittyvistä komponenteista kaavion hahmottamista varten, katkoviivojen sisällä kokonaisuus mitä lähdetään tekemään.
Megasquirtin manuaalissa CAN-väylä on kuvattu kattavasti, mutta ei se yhdellä istumalla mene päähän. Onneksi Arduinoa varten on luotu kirjastoja, joilla pitäisi saada homman toimimaan. Siitä myöhemmin lisää, katsotaan alkuun anturointeja. Arduinolla toteutetaan niitä yhteensä 4:
- Polttoaineen varoitusvalo
Kaikkien antureiden (pl. ulkolämpötila) toinen pää on kytketty maihin. Tämän takia mittaukset pitää tehdä jännitteenjakajan kanssa, siitä periaatekuva:
Korjausoppaasta kävi ilmi, että öljynpaineanturin vastus käyttäytyy seuraavanlaisesti:
Öljynpaine [bar] | Resistanssi [Ω] |
0 | 10 |
1 | 69 |
2 | 129 |
3 | 184 |
Arduino mittaa jännitettä, joten tuo resistanssia vastaava jännite pitää laskea kaavalla 𝑉𝑜𝑢𝑡=𝑅2/(𝑅1+𝑅2)∗𝑉𝑖𝑛. Taulukkoa vastaavilla arvoilla ja 100Ω referenssivastuksella periaatekuvan mittauspiste tuottaa seuraavia arvoja.
Jännite on paloittain lineaarinen ja mitatusta jännitteestä riippuen öljynpaine luetaan eri "palalta".
Polttoaineanturin testausohjeen mukaan anturin resistanssi tulisi olla seuraavan taulukon mukainen:
Kohon asento | Resistanssi [Ω] |
Ylhäällä | 1.9 ± 0.7 |
Alhaalla | 78.3 ± 2.3 |
Oletetaan, että anturin vastus muuttuu lineaarisesti tuolla välilllä kun polttainetankin täyttöaste on välillä 0-100%. 10Ω referenssivastuksella mitattu jännite käyttäytyy seuraavalla tavalla:
Ulkolämpötilaanturin testiohjeessa oli annettu seuraavat arvot:
°C | Resistanssi [Ω] |
0 | 9798 ± 98 |
20 | 3747 ± 71 |
40 | 1598 ± 40 |
Koska resistanssi laskee lämpötilan noustessa, kyseessä on todennäköisesti NTC-termistori.
Erään sivuston laskurin kanssa laskettua arvot resistanssille huoneenlämmössä (R
25) ja β arvolle. Jännitejaon ja
yhden avuliaan kaavojen avulla sain kehitettyä tilannetta varten kaavan lämmpötilalle:
𝑇(°𝐶)=𝐵/((ln(𝑅1∗(1/((𝑉𝑖𝑛/𝑉𝑜𝑢𝑡)−1)))/R
25) + β/T
0)
Arvoilla β = 3848, R
25 = 3007 ja R1 = 10 kΩ termistorin vastus käyttäytyy lämpötilan suhteen näin:
Kytkentä tulee olemaan ulkolämpötila-anturin kanssa samanlainen kuin periaatekuvassa.
Polttoaineen varoitusvalon osalta kytkentä on yksinkertainen:
Öljynpaineen, polttoaineen määrän ja ulkolämpötilan mittauksille teen omat kirjastot, jotta Arduinon koodi pysyisi siistinä. Näistä lisää, kun ovat valmiita. Projektilla alkaa olemaan aika lyhyt To Do-lista ajo/leimakuntoa varten:
- Ohjaustehostimen uudelleenrakentaminen
- Kardaanin mitoitus ja hitsautus/tasapainoitus
- Jarrunestevuodon paikantaminen ja korjaaminen (kytkimen pääsylinteri kenties)
- Jäähdyttimen asennus ja järjestelmän täyttö
- Pakoputkiston asentaminen
- (Mittaristo, tehdään jos ehtii kaudelle/kauden aikana)
Ensi kertaan