Airmatic korjausta
Airmatic korjausta
Mielenkiinnostakyselen että onko kukaan koskaan perehtynyt airmatic sielunelämään ja tutkinut voiko etutolppien venttiilejä jotenkin kotikonstein korjata?
Omissa uusissa etutolpissa molemmat venttiilit jumissa ja myyjäfirma ei meinaa uusia tilalle antaa vaikka 2v takuu ja tolpat vajaa 4kk vanhat
Omissa uusissa etutolpissa molemmat venttiilit jumissa ja myyjäfirma ei meinaa uusia tilalle antaa vaikka 2v takuu ja tolpat vajaa 4kk vanhat
Re: Airmatic korjausta
Mikä auto ?
Ei näkyny kristallipallosta
Mullon W211 ehjiä venttiileitä, iitä ei ihan kuka vain vaihdakkaan....
Ei näkyny kristallipallosta

Mullon W211 ehjiä venttiileitä, iitä ei ihan kuka vain vaihdakkaan....
Viimeksi muokannut Bomber4, Pe 25.09.2020 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Star
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Airmatic korjausta
Ei vastaa kysymykseen, mutta miten kompura, onhan vedenpoisto ryynit vaihdettu? Lähinnä tulee mieleen, ettei ne uudetkaan venttiilit kovin pitkään pelaa, jos vettä lilluu putkissa.
Re: Airmatic korjausta
Auto on w211 e500 vm.2004 ja alustassa on kaikki uutta Ryynänen myöten ja tolpat on kyllä pelannut mutta autoa yritettiin kalibroida mersu huollossa niin totesivat että etutolppien venttiilit ei aukea ja mittasivat venttiilit niin käyttöjännite ja ohjaus jännite menee sekaisin
Re: Airmatic korjausta
Kovemmat otteet käyttöön varaosat myynyttä tahoa kohden, jos kerran oikeen tutkittu "ammattilaisen" toimesta jotta niis on vikaa...
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Airmatic korjausta
Juu on testattu mb huollossa ja lähetin vielä huollon raportin mukana missä todetaan venttiili viat mutta myyjä meinaa vaan että osta heiltä uudet heidän omakustannushintaan hintaan
eli huonolta näyttää takuuhuolto,no sen ainakin opin että siitä firmasta en osta enää mitään.
Sen takia kyselinkin mahdollista korjaus mahdollisuutta.

Sen takia kyselinkin mahdollista korjaus mahdollisuutta.
Re: Airmatic korjausta
Olisko Bomber4 mielenkiintoa/aikaa ruveta vaihtamaan venttiileitä?Bomber4 kirjoitti:Mikä auto ?
Ei näkyny kristallipallosta
Mullon W211 ehjiä venttiileitä, iitä ei ihan kuka vain vaihdakkaan....
Tai vaihtoehtoisesti paljonko pyydät ventteistä sekä vinkeistä miten ne vaihdetaan?
Re: Airmatic korjausta
olikos nyt niin että kompuran kyljessä oleva venttili jos reistailee niin ei anna välttämättä availla tolppien venttiileitä jolloin säätö ei luonnollisesti toimi ?
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Airmatic korjausta
Jotenkin on vaikea ajatella, että molemmat etutolpat olisivat yhtäaikaa venttiili vikaisia.
Voihan liittimestä mitata 12V ja venttiilin vastus. Starilla voi käskyttää myös venttiilit erikseen. Eli varmaankin mainittu kompuran ylipaineen poisto venttiili ensin tutkintaan
Voihan liittimestä mitata 12V ja venttiilin vastus. Starilla voi käskyttää myös venttiilit erikseen. Eli varmaankin mainittu kompuran ylipaineen poisto venttiili ensin tutkintaan
Re: Airmatic korjausta
Huollossa mittasivat pistokkeet irrallaan ja totesivat että ohjaus toimii oikein mutta kun pistokkeet laittaa tolppiin kiinni niin koko järjestelmä menee akkujännitteelle.
Kun ohjausjännite pitäisi olla 5-6v eli tolppien venttiilit "vuotaa" 12v jännitteen läpi
Kun ohjausjännite pitäisi olla 5-6v eli tolppien venttiilit "vuotaa" 12v jännitteen läpi
Re: Airmatic korjausta
Ja eikö ollut niin että tässä kuitenkin sai takapäätä laskettua moitteetta. Joskus oli yhdessä ML:ssä halpistakaiskarit laitettu, jonkin aikaa sai etsiä kolinaa kun ei millään uskonut että uudet takaiskarit kolisisivat ja olivat lisäksi todella jäykät, perä pomppi hidasteissa jne..
Uusi osakin voi olla rikki, ei olisi ensimmäinen kerta. Joskus jopa Mersun paketista otettu osa voi olla toimimaton
Uusi osakin voi olla rikki, ei olisi ensimmäinen kerta. Joskus jopa Mersun paketista otettu osa voi olla toimimaton

W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Airmatic korjausta
Tuosta tulee mieleen tyyppivika monissa vanhoissa autoissa, takavalot esim.: kun painaa vaikka jarruvaloa, niin muut valot himmenevät. Yleensä silloin on kyse maadoitusviasta, maajohdon kiinnitys peltiin on huono.E500 mb kirjoitti:Huollossa mittasivat pistokkeet irrallaan ja totesivat että ohjaus toimii oikein mutta kun pistokkeet laittaa tolppiin kiinni niin koko järjestelmä menee akkujännitteelle.
Kun ohjausjännite pitäisi olla 5-6v eli tolppien venttiilit "vuotaa" 12v jännitteen läpi
Miten etutolppein maadoitus, onko yhteinen molemmille?
Re: Airmatic korjausta
Takapäätä saa laskettua st*lla kyllä ja takana huoltoliikkeen asentamat arnott pussit mutta kalibrointi ei onnistu millään laitteella kokeilivat 3 eri testeriä
Auton omasta ohjauksesta ei tapahdu mitään kun etutolpat kiinni,st*lla saa kyllä etutolppiin ilmaa lisää mutta lasku ei onnistu.
Takapään saivat kalibroitu manuaalisesti mutta keulaa ei? Ehkä jos löytys vas.puolen org.tolppa niin vois kokeilla niillä?
Kerkesin heittämään kuskin puoleisen org.tolpan jo lepikkoon kun siitä iskari Sökö,oikea puoleinen vielä tallessa kun on kunnossa.
Ja mitä tulee tuohon maadoitukseen niin en osaa kyllä sanoa,pitää melkein kokeilla lisä maadoituksella
Auton omasta ohjauksesta ei tapahdu mitään kun etutolpat kiinni,st*lla saa kyllä etutolppiin ilmaa lisää mutta lasku ei onnistu.
Takapään saivat kalibroitu manuaalisesti mutta keulaa ei? Ehkä jos löytys vas.puolen org.tolppa niin vois kokeilla niillä?
Kerkesin heittämään kuskin puoleisen org.tolpan jo lepikkoon kun siitä iskari Sökö,oikea puoleinen vielä tallessa kun on kunnossa.
Ja mitä tulee tuohon maadoitukseen niin en osaa kyllä sanoa,pitää melkein kokeilla lisä maadoituksella
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Airmatic korjausta
Jos kokeilte niin laita sitten sulake siihen väliinE500 mb kirjoitti:Takapäätä saa laskettua st*lla kyllä ja takana huoltoliikkeen asentamat arnott pussit mutta kalibrointi ei onnistu millään laitteella kokeilivat 3 eri testeriä
Auton omasta ohjauksesta ei tapahdu mitään kun etutolpat kiinni,st*lla saa kyllä etutolppiin ilmaa lisää mutta lasku ei onnistu.
Takapään saivat kalibroitu manuaalisesti mutta keulaa ei? Ehkä jos löytys vas.puolen org.tolppa niin vois kokeilla niillä?
Kerkesin heittämään kuskin puoleisen org.tolpan jo lepikkoon kun siitä iskari Sökö,oikea puoleinen vielä tallessa kun on kunnossa.
Ja mitä tulee tuohon maadoitukseen niin en osaa kyllä sanoa,pitää melkein kokeilla lisä maadoituksella
ja pieni että ei hajoa lisää kun maa menee minne sattuu
boxsille sen voi laitaa mutta jos sen maa on kunnossa niin ei auta mitään
. .
Viimeksi muokannut FinlandMerceds, La 26.09.2020 13:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mökkillä
'
'
Re: Airmatic korjausta
E500 mb kirjoitti:Huollossa mittasivat pistokkeet irrallaan ja totesivat että ohjaus toimii oikein mutta kun pistokkeet laittaa tolppiin kiinni niin koko järjestelmä menee akkujännitteelle.
Kun ohjausjännite pitäisi olla 5-6v eli tolppien venttiilit "vuotaa" 12v jännitteen läpi
Mistä ihmeestä se 12 V vuotaa läpi kun kaikki tolppien venttiileille tulevat johdot tulee suoraan Airmatic ohjainlaitteelta. Mistä välistä se 12 V on mitattu? Auton rungon ja johtojen väliltä vai Airmatic ohjainlaitteen maapisteen väliltä?
Tuossa jo tulikin aiemmin vinkkiä mistä tuollainen voisi johtua.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Airmatic korjausta
Koko systeemissä taisi olla kompuran lisäksi 2 paikka mistä pitäis löytyä 12v molemat ohajain boxsin syötöjä
sen jälkeen suurin tais olla 7v
. .
sen jälkeen suurin tais olla 7v
. .
Mökkillä
'
'
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Airmatic korjausta
Se että auto nousee(tolpiin saa ilmaa mutta ei pois)
mutta ei laske johtuu monesti kompuran ventilistä, sen ohjauksesta, johdoista
. .
mutta ei laske johtuu monesti kompuran ventilistä, sen ohjauksesta, johdoista
. .
Mökkillä
'
'
Re: Airmatic korjausta
Mitenkäs maadoitus? Jos se ei ole kunnossa, niin tolpat eivät "vuoda" 12V läpi, vaan se on kelluva systeemi ja silloin on mahdollista että ainoastaan syöttöjännite on sieltä mitattavissa.
Kun mitataan liitin irti, niin maavika ei jännitemittauksessa välttämättä ilmene. Mittarin resistanssi kun on suuri, ettei se vaikuttaisi mittaukseen, mutta sitten kun pitäisi kulkea vähänkin virtaa, tilanne on maadoitusvian tapauksessa toinen.
Kun mitataan liitin irti, niin maavika ei jännitemittauksessa välttämättä ilmene. Mittarin resistanssi kun on suuri, ettei se vaikuttaisi mittaukseen, mutta sitten kun pitäisi kulkea vähänkin virtaa, tilanne on maadoitusvian tapauksessa toinen.
Re: Airmatic korjausta
Jos takapäätä saa ajettua Starilla ylös ja alas niin silloin kaiketi etupään ongelma ei voi olla kiinni kompuran venttiilistä...Takapäätä saa laskettua st*lla kyllä ja takana huoltoliikkeen asentamat arnott pussit mutta kalibrointi ei onnistu millään laitteella kokeilivat 3 eri testeriä
Auton omasta ohjauksesta ei tapahdu mitään kun etutolpat kiinni,st*lla saa kyllä etutolppiin ilmaa lisää mutta lasku ei onnistu.
Takapään saivat kalibroitu manuaalisesti mutta keulaa ei? Ehkä jos löytys vas.puolen org.tolppa niin vois kokeilla niillä?
Kerkesin heittämään kuskin puoleisen org.tolpan jo lepikkoon kun siitä iskari Sökö,oikea puoleinen vielä tallessa kun on kunnossa.
Ja mitä tulee tuohon maadoitukseen niin en osaa kyllä sanoa,pitää melkein kokeilla lisä maadoituksella
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Airmatic korjausta
Liittimestä (liitin kiinni) maajohto esiin ja sen ja rungon välistä jännitemittaus. Jos on mitattavissa huomattava jännite, maadoitus ei ole kunnossa. Se paikka jää sitten haettavaksi mistä se johtuu. Johtokin voi olla poikki.
Re: Airmatic korjausta
Tullutkin aikapaljon vinkkejä mistä vika vois johtua ja aloin itsekin epäilemään tolppien vikaa kun muka molemmissa yhtäaikaisesti?
autohan oli yli viikon huollossa ja siihen vaihdettiin sinä aikana aika paljon osia muttamuistin juuri erään seikan että voisiko vika olla siinä,eli takapussien uusimisen jälkeen autoa kokeiltiin kalibroida ensimmän kerran ja silloin ilmoitettiin että keula toimii liian hitaasti että lopettaa automaatti kalibroinnin ja silloin sanottiin että venttiili yksikkö pumpun vieressä pitää vaihtaa,siinä kuulemma vikaa "pätkii ohjausta keulassa" aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia,no venttiili yksikkö vaihdettiin (350e) ja sen jälkeen ilmoitettiin että ei onnistu edelläänkään kalibrointi ja toi kyseinen etutolppa vika.
Voisiko nyt olla niin että kyseinen vaihdettu pakka on väärä tai rikki ja tämä aiheuttaa ongelmia keulassa?
autohan oli yli viikon huollossa ja siihen vaihdettiin sinä aikana aika paljon osia muttamuistin juuri erään seikan että voisiko vika olla siinä,eli takapussien uusimisen jälkeen autoa kokeiltiin kalibroida ensimmän kerran ja silloin ilmoitettiin että keula toimii liian hitaasti että lopettaa automaatti kalibroinnin ja silloin sanottiin että venttiili yksikkö pumpun vieressä pitää vaihtaa,siinä kuulemma vikaa "pätkii ohjausta keulassa" aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia,no venttiili yksikkö vaihdettiin (350e) ja sen jälkeen ilmoitettiin että ei onnistu edelläänkään kalibrointi ja toi kyseinen etutolppa vika.
Voisiko nyt olla niin että kyseinen vaihdettu pakka on väärä tai rikki ja tämä aiheuttaa ongelmia keulassa?
Re: Airmatic korjausta
E500 mb kirjoitti:Olisko Bomber4 mielenkiintoa/aikaa ruveta vaihtamaan venttiileitä?Bomber4 kirjoitti:Mikä auto ?
Ei näkyny kristallipallosta
Mullon W211 ehjiä venttiileitä, iitä ei ihan kuka vain vaihdakkaan....
Tai vaihtoehtoisesti paljonko pyydät ventteistä sekä vinkeistä miten ne vaihdetaan?
Vastasinkin yyvee viestiisi. Voin myydä venttiilin ja voin kertoa kuinka vaihtuu.
Star