Miten käy OM602 W123:een
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ke 04.02.2004 13:18
- Paikkakunta: Helsinki
Miten käy OM602 W123:een
Tulin tuossa viikonloppuna siihen tulokseen, että nykyinen W123 230E (M102)on aika kallis ajaa näillä kilometreillä (40.000 km/vuosi) ja dieselöinti olisi nyt mielessä. Autosta en haluaisi luopua sen ruosteettomuuden ("huippukori") ja huonon nykyarvon takia. Dieselöinti olisi varmasti helpoin toteuttaa W123:n omilla moottoreilla (joita markkonoilla kyllä riittää), mutta niiden melutaso, kulutus ja tehottomuus ei houkuttele.
Olen nähnyt luonnossa OM601:n (W124 200D) W123:n nokalla ja täällä forumilla konehuoneeseen on ahdettu OM603 (W124 300D), joka ei kiinnikkeiltään ole suoraan sopinut. Miksiköhän OM602:sta (W124 350D) en ole kuullut samaan autoon istutetun? Oletan, että ko. moottori kävisi tuohon M102:sen vaihdelaatikkoon suoraan, eikä voimansiirtoon siis tarvitsisi puuttua. Eri asia on, olisivatko välityssuhteet mitenkään järkevät?
Miten tuo kone istuisi konehuoneeseen, käykö kannakkeet vai joutuuko rakentelemaan jotain patenttia? W124 250D:ssähän on kai jokin kardaanin värinänvaimennin (en tiedä onko muissa W124:ssa), joutuisikohan W123:een sellaisen rakentelemaan?
Kaikista rohkaisevista ja valaisevista tiedoista kiitollinen!
Olen nähnyt luonnossa OM601:n (W124 200D) W123:n nokalla ja täällä forumilla konehuoneeseen on ahdettu OM603 (W124 300D), joka ei kiinnikkeiltään ole suoraan sopinut. Miksiköhän OM602:sta (W124 350D) en ole kuullut samaan autoon istutetun? Oletan, että ko. moottori kävisi tuohon M102:sen vaihdelaatikkoon suoraan, eikä voimansiirtoon siis tarvitsisi puuttua. Eri asia on, olisivatko välityssuhteet mitenkään järkevät?
Miten tuo kone istuisi konehuoneeseen, käykö kannakkeet vai joutuuko rakentelemaan jotain patenttia? W124 250D:ssähän on kai jokin kardaanin värinänvaimennin (en tiedä onko muissa W124:ssa), joutuisikohan W123:een sellaisen rakentelemaan?
Kaikista rohkaisevista ja valaisevista tiedoista kiitollinen!
"Miksiköhän OM602:sta (W124 350D) en ole kuullut samaan autoon istutetun?"
No nyt kuulet: Täällä Ylivieskan seudulla on liikuskellut yksi W123 250D.
Tekstissäsi tuo "350" lienee näppihäiriö...
Kardaanissa on värinänvaimennin jokseenkin kaikissa W124, olipa sitten 200-250 tai 300, eikä se liene aivan välttämätön koska monet ovat nuukuuttaan jättäneet uuden ostamatta kun entinen on hajonnut.
Valitettavasti en osaa kertoa, kuinka työläs homma on toteuttaa - vaan siihen löytynee täältä vastaus ennenpitkää.
Sikäli kun Sinulla on "huippukori" W123, dieselöi ihmeessä ja juuri W 124 koneella, mielestäni ajatuksesi on oikein hyvä.
No nyt kuulet: Täällä Ylivieskan seudulla on liikuskellut yksi W123 250D.
Tekstissäsi tuo "350" lienee näppihäiriö...
Kardaanissa on värinänvaimennin jokseenkin kaikissa W124, olipa sitten 200-250 tai 300, eikä se liene aivan välttämätön koska monet ovat nuukuuttaan jättäneet uuden ostamatta kun entinen on hajonnut.
Valitettavasti en osaa kertoa, kuinka työläs homma on toteuttaa - vaan siihen löytynee täältä vastaus ennenpitkää.
Sikäli kun Sinulla on "huippukori" W123, dieselöi ihmeessä ja juuri W 124 koneella, mielestäni ajatuksesi on oikein hyvä.
wiimax.fi
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Liikkuuhan noita W123+OM602 yhdistelmiä aika lailla ympäri maata, niin luulisi ettei se nyt mikään kovin mahdoton homma ole sinne laittaa...
Moniin on vain taidettu törkätä samalla W124:n 5v laatikkokin kun kaikki mitä oken nähnyt on olleet 5 vaihteisia.
Moniin on vain taidettu törkätä samalla W124:n 5v laatikkokin kun kaikki mitä oken nähnyt on olleet 5 vaihteisia.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
W123 + OM602-yhdistelmiä on liikkunut täällä foorumillakin (allekirjoituksissa), mutta en muista, kenellä. Minä taas olen suoraan sitä mieltä, että jos sinulla on huippukuntoinen kori W123:ssa, pidä se ihmeessä alkuperäisenä. Niitä ei liiaksi Suomen teillä liiku. Lisäksi jos siinä on yhdistetty ehkä mallisarjan paras moottori (suorituskyky/taloudellisuus) niin pakettihan on ideaali jo nyt. Auton arvo ei ainakaan nouse, jos siinä harrastetaan mitä tahansa tekniikan-/korinvaihtotöitä.
W124 250 D-autoja löytyy ruosteettomina tuontiautoina hyvinkin matalista hintaluokista, eli jos rahkeet riittävät, hanki sellainen käyttöautoksi ja pidä huippukuntoinen W123:si "pyhäajokkina".
P.S. Onko mahdolista saada tarkempia tietoja autostasi? Vm., väri, varusteet?
W124 250 D-autoja löytyy ruosteettomina tuontiautoina hyvinkin matalista hintaluokista, eli jos rahkeet riittävät, hanki sellainen käyttöautoksi ja pidä huippukuntoinen W123:si "pyhäajokkina".
P.S. Onko mahdolista saada tarkempia tietoja autostasi? Vm., väri, varusteet?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ei muuta kuin kone vaihtoon vaan. Jos kerta 603 mahtuu pellin alle niin miksei myös 602.
Auton myyntiarvo varmaan tipahtaa juu (10 vuoden tähtäimellä), mutta kun miettii paljonko siinä ajassa ehtii säästää polttoainetta, niin halvaksi tulee. Ja varmasti uusi dieseli on mukavampi kone kuin vanha bensa. Ja ainahan sen bensakoneen voi viskata takaisin jos mobilistikärpänen joskus puraisee.
Mitenkäs perä? Kannattaisi varmaan vaihtaa harvempaan?
Ja / tai 5-vaihteinen laatikko koneen jatkeeksi.
Onnea rojektille!
Auton myyntiarvo varmaan tipahtaa juu (10 vuoden tähtäimellä), mutta kun miettii paljonko siinä ajassa ehtii säästää polttoainetta, niin halvaksi tulee. Ja varmasti uusi dieseli on mukavampi kone kuin vanha bensa. Ja ainahan sen bensakoneen voi viskata takaisin jos mobilistikärpänen joskus puraisee.
Mitenkäs perä? Kannattaisi varmaan vaihtaa harvempaan?
Ja / tai 5-vaihteinen laatikko koneen jatkeeksi.
Onnea rojektille!
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
..
Menee se se OM602kin nätisti w123:een. Kannakkeet joudut virittelemään itse.
5v-laatikon jatkoksi on 3,69 välityksinen (esim.240D.stä) perä kuulemma passeli..
Moottori käy suoraan laatikkoon kiinni, kytkinakselin pituudessa on tosin eroja.
5v-laatikon jatkoksi on 3,69 välityksinen (esim.240D.stä) perä kuulemma passeli..
Moottori käy suoraan laatikkoon kiinni, kytkinakselin pituudessa on tosin eroja.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Tietoa moottorin asennuksesta.
Länsi-Suomi lehdessä oli tänään myynti-ilmoitus, jossa kaupattiin MB 250/200D vm.-79/88. Autoa myy 1. omistaja. Hän varmaan osaisi kertoa hyvinkin tarkkaan ainakin miten 200D:n moottori on 123-koriseen sovitettu. Numero ilmoituksessa on 0400 814476. Pyynti oli muistaakseni 5000e ja ajettu 220tkm.
Tietääkö kukaan muuten kuinka käy prosenttien kun autoon vaihdetaan takaisin sen oma alkuperäis moottori. Maan yleiset tavat tietäen, luulisin että prosentit on pysyviä eikä niitä pois oteta. Olis varmaan aika helppoa soittaa jonnekkin maksulliseen numeroon ja kysyä, muttei kiinnosta niin paljon.Sivonen kirjoitti:Ei muuta kuin kone vaihtoon vaan. Jos kerta 603 mahtuu pellin alle niin miksei myös 602.
Auton myyntiarvo varmaan tipahtaa juu (10 vuoden tähtäimellä), mutta kun miettii paljonko siinä ajassa ehtii säästää polttoainetta, niin halvaksi tulee. Ja varmasti uusi dieseli on mukavampi kone kuin vanha bensa. Ja ainahan sen bensakoneen voi viskata takaisin jos mobilistikärpänen joskus puraisee.
Mitenkäs perä? Kannattaisi varmaan vaihtaa harvempaan?
Ja / tai 5-vaihteinen laatikko koneen jatkeeksi.
Onnea rojektille!
So long and thanks for all the fish
Nää tulkinnat tietysti muuttuu aina, enkä nykytulkinnoista osaa sanoa, kun laskevat yleensä osien vaihtoprosentteja. Vuosia sitten kun yhtä muutosta tein, oli katsastuinssin näkemys asiasta puhuttaessa, että samaa osaa voi vaihtaa toiseen vaikka sata kertaa, jos viitsii. Silloin tosin oltiin kiinnostuneita muutettujen osien prosenteista enempi.Heikki H. kirjoitti:Tietääkö kukaan muuten kuinka käy prosenttien kun autoon vaihdetaan takaisin sen oma alkuperäis moottori. Maan yleiset tavat tietäen, luulisin että prosentit on pysyviä eikä niitä pois oteta. Olis varmaan aika helppoa soittaa jonnekkin maksulliseen numeroon ja kysyä, muttei kiinnosta niin paljon.Sivonen kirjoitti:Ei muuta kuin kone vaihtoon vaan. Jos kerta 603 mahtuu pellin alle niin miksei myös 602.
Auton myyntiarvo varmaan tipahtaa juu (10 vuoden tähtäimellä), mutta kun miettii paljonko siinä ajassa ehtii säästää polttoainetta, niin halvaksi tulee. Ja varmasti uusi dieseli on mukavampi kone kuin vanha bensa. Ja ainahan sen bensakoneen voi viskata takaisin jos mobilistikärpänen joskus puraisee.
Mitenkäs perä? Kannattaisi varmaan vaihtaa harvempaan?
Ja / tai 5-vaihteinen laatikko koneen jatkeeksi.
Onnea rojektille!