
Muuten tosiaan toimii hyvin. Käynnistyy hyvin, ei savuta, ei kuluta huomattavia määriä öljyä, kiertää hyvin neljään tonniin asti (automaattivaihteisto), Ei huomaa erityistä tehottomuutta jollain tietyllä kierrosalueella.
Tähän mennessä tehty mm: cooleri vaihdettu uuteen pienen vuodon takia (vanhassa coolerissa oli aika paljon mustaa valuvaa mönjää. Liekö normaalia?). Samalla muut ahtoletkut tarkistettu. Pienempiä letkuja vaihdettu uusiin. Turbon siipien säätötanko tuntuu liikkuvan takertelematta reilulla liikeradalla. Imusarja ja egr puhdistettu (jonkin verran oli karstaa, mutta ei mitenkään täysin tukossa). Pakoputki käytetty irti. Äänenvaimennin, katti ja DPF näyttivät ehjiltä. (DPF:n näin tosin vain takaapäin. En turbon suunnasta) Nuo nyt ainakin. Jotain varmaan unohtui.
Kesän norjan reissulla auto meni monta kertaa vikatilaan, joka poistui auto sammuttamalla. Reissun jälkeen hankin iCarsoft vikakoodinlukijan. Vikakoodeina oli P1411 EGR lift sensor ja P0299 Turbocharger underboost. Underboost vikakoodi on tullut senkin jälkeen joitakin kertoja, mutta uuden coolerin jälkeen olen ehtinyt ajamaan vain vajaa sata kilsaa eikä ainakaan sinä aikana ole uudestaan tullut.
Ajon aikana mitä katselee iCarsoftin anturidataa niin minun ymmärryksen mukaan ei ole mitään ihmeitä. Vai miten lie.
Charge pressure sensor piikkaa kiihdyttäessä maks 2400hpa. Pääsääntöisesti pyörii 2200-2300hpa välillä kiihdytyksessä. Tasaisessa ajossa noin 1400-1500.
Rail pressure sensor saattaa kiihdytyksessä piikata 1600bar. Pääsääntöisesti reilu 1500bar.
Current injected quantity maksimissaan noin 60mm3/hub. Kiihdytyksessä kierrosten ollessa reilu 3000rpm ruiskutusmäärä noin 50-55mm3/hub. Tasakaasulla 80 vauhdissa päälle 30mm3/hub. tyhjäkäynnillä 7-11mm3/hub.
Jäähdytysnesteen lämpötila maks 86 astetta. Pitäisikö käydä lämpöisempänä?
Pedal value sensor kaasu pohjaan painaessa 99,xx%
MAF huippukierroksilla käy jopa 150g/s. 3000rpm ylöspäin maf noin 120-140.
Mitäköhän tuosta voisi vielä tarkistaa tai katsoa? Naapuri jo epäili, että jos kone on vain niin loppuun kulunut... Ajettu 310tkm eikä öljyä tai jäähdytinnestettä ole tarvinnut reilun 10tkm aikana lisätä ollenkaan niin en jaksa uskoa ihan loppu olevan.