Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
-
- Mersumies
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
300E -87 ilmastoinnin päivitys.
Vaatiko minkä osien vaihdon jotta uudemmat aineet pysyisi sisällä.
Vaatiko minkä osien vaihdon jotta uudemmat aineet pysyisi sisällä.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Kaikki o-renkaat ja kuivain ainakin menevät vaihtoon. Jos järjestelmässä ei ole vuotoja, voidaaan se täyttää Isceon-49 kylmäaineella, joka on yhteensopiva vanhojen ilmastointien freonien kanssa. Tällöin ei tietenkään tarvitse vaihtaa mitään osia järjestelmään.
R129 500SL 1989 (MR)
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Nelisenkymmentä vuotta vanhassa 123:ssa pysyi Isceon 49 kuusi vai seitsemän vuotta sisällä niin että ilmastointi toimi kuten pitää, vaikkei varmaan ikinä ollut vaihdettu muuta kuin itse vaihdoin kuivaimen ja paisuntaventtiilin ennen täyttöä. Minusta ei kannata päivitellä uudemmalle aineelle, ellei ole ilmastointi purettuna osiksi jonkin muun syyn takia, ja silloinhan onkin helppo vaihtaa esim. kompura tarvittaessa uudempaan.
wiimax.fi
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Myös kompuran voiteluöljyt. R12 aineilla mineraaliöljy (toimii yhteen myös Iceon kanssa kaiketi) ja 134 aineilla synteettinen.
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Jännä kun toi ICEON49 sisältää myös R134a:taMaastis kirjoitti:Myös kompuran voiteluöljyt. R12 aineilla mineraaliöljy (toimii yhteen myös Iceon kanssa kaiketi) ja 134 aineilla synteettinen.

No, onkos joku kompura semmoinen joka menee kiinnityksiltään heittämällä R12 tilalle? Esim M102.962 R12->R134a ihan vain bolt on? Tietenkin systeemi pitää puhdistaa kaikesta vanhasta kamasta.
Enivei dealerin kertoma conversio piti kyllä aika pitkään aineet sisällä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Joo, en ole kyllä yhtään perehtynyt mikä asia kylmäaineen ominaisuuksis vaikuttaa käytettävään öljyyn. Jossain luki että: R413A, joka tunnetaan myös nimellä ISCEON®. R12 CFC kylmäaina ja tuo R413A, kuten myös R134 on HCFC...Jännä kun toi ICEON49 sisältää myös R134a:ta Eli toi öljyjen sopivuus/epäsopivuus on mielenkiintoinen asia.
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Joo, en ole kyllä yhtään perehtynyt mikä asia kylmäaineen ominaisuuksis vaikuttaa käytettävään öljyyn. Jossain luki että: R413A, joka tunnetaan myös nimellä ISCEON®. R12 CFC kylmäaina ja tuo R413A, kuten myös R134 on HCFC...Jännä kun toi ICEON49 sisältää myös R134a:ta Eli toi öljyjen sopivuus/epäsopivuus on mielenkiintoinen asia.
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
-
- Mersumies
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Purettuna,eli lauhdutin,kuivain,kompura,letkut sisälle menevistä putkista irti.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
R134a on puhdas kylmäaine ja R4*** aineet yhdisteitä, missä sitovana aineena butaani, propaani, jne kuten huomasit.AK47 kirjoitti:Jännä kun toi ICEON49 sisältää myös R134a:taMaastis kirjoitti:Myös kompuran voiteluöljyt. R12 aineilla mineraaliöljy (toimii yhteen myös Iceon kanssa kaiketi) ja 134 aineilla synteettinen.Eli toi öljyjen sopivuus/epäsopivuus on mielenkiintoinen asia. Sitten onko mitään faktaa sille vanhalle väittämälle että R134a on molekyylikooltaan niin paljon pienempi että vuotaa letkujen läpi...r134
Molekyylikoon näkee helposti googlella, mutta eikös suurin ongelma ollut letkujen materiaali eri kylmäaineille ja niiden öljyille?
Typpi on säilytys ja puhdistusaine. RS-24 myös toimiva kylmäaine.
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Autodocilta moottoriremontin yhteydessä ostin W126:een sopivan ilmastoinnin kompuran joka toimii R134:llä. Meni heittämällä kiinni.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Monesti aiemmin olen kertonut omaa kokemusta 1983-1989 -R12-autojen kanssa, että monta vuotta ovat jo toimineet R134:llä ilman ongelmia. Täyttö on tehty ammattimiesten toimesta ilman minkään osien pl. kuivaimen vaihtoa. Jos haluaa letkuja/o-renkaita vaihtaa niin se on sinällään helppoa, kun kaikki liitokset ovat konehuoneessa. Jos systeemi purettuna, niin miksei vaihtaisi kaikkia kumiosia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Jos vaihtais o-renkaat ,(letkut, jos näitä nyt kannattaa vaihtaa),kuivaimen ja lauhduttimen niin mistä kannattaa hankkia. Tarvitsija Oulussa.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Noi letkut ..itse en löytänyt netistä mutta hydrauli liikkeestä saa teollisuuden puolelta kaasun kestävää letkua ..mutta ainut on sieltä mutta päitä joutuu rakentelemaan tai jopa juottamaan.
Toki sieltäkin saat o-renkaat vihreät jotka kestää r134 kaasuja...kuivaimet ja lauhdutin netistä ja ei ole kalleita ihan mistä vaan tilaat..vaikka fixuksen kautta tai ebaykin.
Toki sieltäkin saat o-renkaat vihreät jotka kestää r134 kaasuja...kuivaimet ja lauhdutin netistä ja ei ole kalleita ihan mistä vaan tilaat..vaikka fixuksen kautta tai ebaykin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Mielenkiintoinen topiikki ja kun selkenee ni pistä ihmeessä jatkoa!
Tossa kunnostettavassa Maticissa on ollu R12 aine ja kun aiheesta joskus kesällä sivujuonteena kyselin tutulta kylmäaine asentajalta niin sekin kertoi että 134:n voi laittaa suoraan ilman että mitään puuroutumisia tms ongelmia tulisi? Mistään kuivaimen vaihdosta ei ollu puhetta.
Täytyykin perehtyä aiheeseen tarkemmin meinaan alkuperin ajattelin etten välttämättä ilmastointiin kajoaisi. Toki jos se toimii moitteetta ni ainahan se etu olisi.
Ehkä ensin kuitenkin koeponnistus typellä ja jos ei vuoda ni sitten kuivain ja uudet aineet
Tossa kunnostettavassa Maticissa on ollu R12 aine ja kun aiheesta joskus kesällä sivujuonteena kyselin tutulta kylmäaine asentajalta niin sekin kertoi että 134:n voi laittaa suoraan ilman että mitään puuroutumisia tms ongelmia tulisi? Mistään kuivaimen vaihdosta ei ollu puhetta.
Täytyykin perehtyä aiheeseen tarkemmin meinaan alkuperin ajattelin etten välttämättä ilmastointiin kajoaisi. Toki jos se toimii moitteetta ni ainahan se etu olisi.
Ehkä ensin kuitenkin koeponnistus typellä ja jos ei vuoda ni sitten kuivain ja uudet aineet
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Voihan sinne laitta mitä vaan, mutta kuinka viisasta se on, on sitten toinen juttu.
Tetrafluorietaani (r134a) ei sekoitu mineraaliöljyjen kanssa, jota siis on vanhoissa r12 järjestelmissä.
Eli kyllä sieltä pelkällä uudella aineella kylmää tulee, jonkin aikaa. Mutta kompressorin voitelu kärsii, koska öljyn kuuluu sekoittua kylmäaineeseen ja kulkea sen mukana siellä kierrossa.
Isceon ja vastaavat ovat periaatteessa sitä 134:ää, mutta lisänä mm. propaania, jonka ansiosta se sekoittuu ja kuljettaa sitä mineraaliöljyä. Muuta eroa ei ole.
Jos käyttää puhdasta 134:ää pitäisi joko koko laitteisto huuhdella ja täyttää siihen ohjearvojen mukainen määrä esim. PAG 46-öljyä, tai jos haluaa helpommalla päästä, niin vaihtaa pelkän kuivaimen ja lisää siihen menevän määrän PAO-öljyä (+ sen normihävikin verran). PAO sekoittuu muiden öljylaatujen ja eri kylmäaineiden kanssa. Tämä vaihtoehto on aika turvallinen ja erittäin helppo tehdä.
Kaikkien tiivisteiden vaihto on aika työlästä, mutta osat eivät paljon maksa. Hyvällä tuurilla vanhat tiivisteet kestävät hyvin. Tai sitten ei. Sen PAO-öljyn pitäisi olla aika hellävarainen myös niiden vanhojen tiivisteiden kanssa.
Tetrafluorietaani (r134a) ei sekoitu mineraaliöljyjen kanssa, jota siis on vanhoissa r12 järjestelmissä.
Eli kyllä sieltä pelkällä uudella aineella kylmää tulee, jonkin aikaa. Mutta kompressorin voitelu kärsii, koska öljyn kuuluu sekoittua kylmäaineeseen ja kulkea sen mukana siellä kierrossa.
Isceon ja vastaavat ovat periaatteessa sitä 134:ää, mutta lisänä mm. propaania, jonka ansiosta se sekoittuu ja kuljettaa sitä mineraaliöljyä. Muuta eroa ei ole.
Jos käyttää puhdasta 134:ää pitäisi joko koko laitteisto huuhdella ja täyttää siihen ohjearvojen mukainen määrä esim. PAG 46-öljyä, tai jos haluaa helpommalla päästä, niin vaihtaa pelkän kuivaimen ja lisää siihen menevän määrän PAO-öljyä (+ sen normihävikin verran). PAO sekoittuu muiden öljylaatujen ja eri kylmäaineiden kanssa. Tämä vaihtoehto on aika turvallinen ja erittäin helppo tehdä.
Kaikkien tiivisteiden vaihto on aika työlästä, mutta osat eivät paljon maksa. Hyvällä tuurilla vanhat tiivisteet kestävät hyvin. Tai sitten ei. Sen PAO-öljyn pitäisi olla aika hellävarainen myös niiden vanhojen tiivisteiden kanssa.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
-
- Mersumies
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Tämä nyt pöydällä ja takana kuvan tyyppikilpi.
Tuossa nyt joitain kompuroita selailin ja näytti kylmäaineeksi r134a.
Oisko jollakin tarkempaa tietoa
Tuossa nyt joitain kompuroita selailin ja näytti kylmäaineeksi r134a.
Oisko jollakin tarkempaa tietoa
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
10P15C on ollut erittäin yleinen pumppu monessa autossa ja mersussa 80- ja 90-luvuilla. Tuossa on alun perin ollut R12, mutta pumppu on periaatteessa sama kuin uudet vastaavat ja uudemmille aineille. Tiivisteet vaan eri maeriaalia. Eli jos nyt haet tuolla kompuran mallilla, niin kaikki näyttävät r134:ää.
X-venttiili sen sijaan kannattaa vaihtaa ja nimenomaan r134:lle tarkoitettuun. Esim.: https://www.ebay.de/itm/EXPANSIONSVENTI ... %3A2334524
Jos pumppu tuntuu käsin pyrittäen terveeltä, niin en tekisi muuta kuin huuhtelisin läpi PAO tai PAG-öljyllä ja käsin pyörittämällä, ja valuttaisin kunnolla tyhjäksi ja täyttäisin uudet öljyt. Öljyn määrä lasketaan uusittujen osien mukaan. Uusi kaikki öljyt esim. PAG46-tyyppiin.
Jos haluat satsata enemmän niin uusit pumpun tiivisteet: https://www.ebay.de/itm/Klimakompressor ... Sw5Btc49bm
Toisaalta uusia tarvike 10P15C pumppuja saa muutamalla satasella, joten jos ei ole varma siitä, että osaa homman, ja on oikeanlaiset työkalut, niin ei kannata ruveta.
Tietysti kaikki o-renkaat uusiin ja tutki höyrystimen kunto korroosion ja likaisuuden varalta. Puhtaus on tuossa kaiken a ja o.
Tässä ohjeistusta aiheesta: https://www.w126-wiki.de/index.php?titl ... _auf_R134a
Tuossa on W126, mutta teknisesti ei eroa 124:ään. Tuossa kuvattu pumppu 10PA17C on muuten hyvin samanlainen kuin 10P15C, mutta hiukan isommalla tilavuudella. Muita eroja ei juuri ole.
X-venttiili sen sijaan kannattaa vaihtaa ja nimenomaan r134:lle tarkoitettuun. Esim.: https://www.ebay.de/itm/EXPANSIONSVENTI ... %3A2334524
Jos pumppu tuntuu käsin pyrittäen terveeltä, niin en tekisi muuta kuin huuhtelisin läpi PAO tai PAG-öljyllä ja käsin pyörittämällä, ja valuttaisin kunnolla tyhjäksi ja täyttäisin uudet öljyt. Öljyn määrä lasketaan uusittujen osien mukaan. Uusi kaikki öljyt esim. PAG46-tyyppiin.
Jos haluat satsata enemmän niin uusit pumpun tiivisteet: https://www.ebay.de/itm/Klimakompressor ... Sw5Btc49bm
Toisaalta uusia tarvike 10P15C pumppuja saa muutamalla satasella, joten jos ei ole varma siitä, että osaa homman, ja on oikeanlaiset työkalut, niin ei kannata ruveta.
Tietysti kaikki o-renkaat uusiin ja tutki höyrystimen kunto korroosion ja likaisuuden varalta. Puhtaus on tuossa kaiken a ja o.
Tässä ohjeistusta aiheesta: https://www.w126-wiki.de/index.php?titl ... _auf_R134a
Tuossa on W126, mutta teknisesti ei eroa 124:ään. Tuossa kuvattu pumppu 10PA17C on muuten hyvin samanlainen kuin 10P15C, mutta hiukan isommalla tilavuudella. Muita eroja ei juuri ole.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
-
- Mersumies
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Kompuran pesu ulkopuolelta ja tuon mangneettikytkimen olisin voinut käyttää irti,kunhan löytyis sopiva ulosvetäjä (kierteen koko). Oli jäänyt mopon mangneeton ulosvetäjä,mutta oli liian pieni. Oiskohan jotain mennyt väliin kun alkoi rahista.
Uusia osia: Lauhdutin,kuivain,o-renkaat ja tämä paisuntaventtiili numerolla 2018300684 Thermotecin
Kit140007. Oli vaan niin ahtaassa välissä,että vaihto mietitytti.
Täytyy tässä vaiheessa tyytyä tähän kokoonpanoon ja katsoa myöhemmin kompuran,höyrystimen vaihtoja,jos ei ala toimimaan.
Uusia osia: Lauhdutin,kuivain,o-renkaat ja tämä paisuntaventtiili numerolla 2018300684 Thermotecin
Kit140007. Oli vaan niin ahtaassa välissä,että vaihto mietitytti.
Täytyy tässä vaiheessa tyytyä tähän kokoonpanoon ja katsoa myöhemmin kompuran,höyrystimen vaihtoja,jos ei ala toimimaan.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
-
- Mersumies
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Tuolla välissä likaa ja aiheutti rahinaa. Irroitukseen pitä käydä ostamassa säädettävällä karalla oleva ulosvetäjä.
Laakeri oli vielä tikissä ja ilmeisesti helposti vaihdettavissa,kun oli lukkorenkaalla kiinni.
Kompura pyöräytin käsin ja oli ihan napakan tuntoinen vielä.
Laakeri oli vielä tikissä ja ilmeisesti helposti vaihdettavissa,kun oli lukkorenkaalla kiinni.
Kompura pyöräytin käsin ja oli ihan napakan tuntoinen vielä.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
-
- Mersumies
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Juu ja tutkin tuon höyrystimen,ettei pääse mitään ylimääräistä kiertoon.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
-
- Mersumies
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Kyllähän tuo laakeri vaihtuis samalla.
Tyyppinä 40BGS11 DS
Ei löytynyt sopivaa ulkokoolia millä painais pois.
Tarkka olis 58mm,mutta menis 57.5...57.8.
Tulisko kenelläkään mieleen tuohon haarukkaan menevää.
Tyyppinä 40BGS11 DS
Ei löytynyt sopivaa ulkokoolia millä painais pois.
Tarkka olis 58mm,mutta menis 57.5...57.8.
Tulisko kenelläkään mieleen tuohon haarukkaan menevää.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
-
- Mersumies
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Kierre mangneettikytkimellä oli 24mm 1.5 nousulla. Muuta en löytänyt,kuin kaksoisnipan ja joutu jonku kerran tankoa säätämään,kun ei ollut matalaa 12mm mutteria laittaa nipan sisälle.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
-
- Mersumies
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Laitoin kuivaimen paikoilleen,jotta sais putken oikeaan asentoon paisuntaventtiilille. Löysäsin hattua mihin putki tulis ja alkoi suhina kuulumaan. Hattu kireälle ja neuvoa kysymään.
Saan tuolla vanhalla putken oikeaan asentoon,mutta kiinnostais tietää miten tuon kanssa tulisi toimia oikein.
Saan tuolla vanhalla putken oikeaan asentoon,mutta kiinnostais tietää miten tuon kanssa tulisi toimia oikein.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Avaat sen uuden kuivaimen ja laitat paikalleen uusilla öljytyillä o-renkailla juuri ennen kuin koko systeemi tyhjiöpumpataan. Käytä vaikka vanhaa kuivainta mallintamisessa ym. Ei siinä muuta, mutta mitä pidempään uusi kuivain on ilman korkkeja, niin se kerää ilmasta kosteutta.
ps. Päätitkö sitten repiä tempomatin huut hemmettiin, vai mitä, kun näkyi olevan myytävänä?
ps. Päätitkö sitten repiä tempomatin huut hemmettiin, vai mitä, kun näkyi olevan myytävänä?

Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
-
- Mersumies
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Varaosa-autossa moinen härpäke ja omaan sitä en laita,nii joutais,jos jollakin kiinnostusta. Laita joku hinta nii saadaan tavara liikkeelle.En kuitenkaan aivan postikulujen hinnalla kehtaa myydä.
Juu tuolla vanhalla mallasin putken.
Mutta nyt jäi askarruttamaan pitäiskö nuo levennykset mitä vasten o-rengas on nii painua tuonne paisuntaventtiiliin.
Juu tuolla vanhalla mallasin putken.
Mutta nyt jäi askarruttamaan pitäiskö nuo levennykset mitä vasten o-rengas on nii painua tuonne paisuntaventtiiliin.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
-
- Mersumies
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Onhan tässä sen verran ohjetta tullut,että jos tarvetta nii laitan tulemaan.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Moi.
Ilmastoinnin korjausta olisi vm 1986 w124 230E:hen tarkoitus talven aikana tehdä.
Tässä siis R12 aineilla oleva laitos, joka laitettiin pari vuotta sitten kuntoon. Uusin kuivaimen ja vuotojen takia uusittiin lauhdutin sekä paisuntaventtiili. Järjestelmä täytettiin RS-24 ja se toimi yhden kesän. Auto oli talven säilössä ja seuraavana kesänä kompressori ei enää kytkeytynyt. Kokeilin täyttöventtiileistä, että painetta ei enää ollut.
Männäkesänä yritettiin paikallistaa vuotopaikkaa ja kompressorin tienoolta piippari havaitsi vuotoa. Se pitäisi saada tiiviiksi. Sitten ei oikeastaan olekaan kuin höyrystin ja letkut vanhaa...
Rassasin kompressorin irti. Se on myös malliltaan 10P15C. Alkuperäinen Nippondenson tekele.
Noh, nythän tässä olisi hyvä sauma uusia kompressori jolloin se vaihtuisi R134a aineelle ja PAG öljylle sopivaksi. Tuleeko muualle järjestelmään jäävän mineraaliöljyn kanssa ongelmia, vai onko määrä niin pieni ettei haittaa?
Kuivain menee uusiksi toki. Letkujakin voisi tietysti vaihtaa, mutta veikkaisin saatavuuden rajoittavan tätä. Nykyisten letkujen täyttönippoihin hommasin adapterit R134 täyttöä ajatellen.
Ilmastoinnin korjausta olisi vm 1986 w124 230E:hen tarkoitus talven aikana tehdä.
Tässä siis R12 aineilla oleva laitos, joka laitettiin pari vuotta sitten kuntoon. Uusin kuivaimen ja vuotojen takia uusittiin lauhdutin sekä paisuntaventtiili. Järjestelmä täytettiin RS-24 ja se toimi yhden kesän. Auto oli talven säilössä ja seuraavana kesänä kompressori ei enää kytkeytynyt. Kokeilin täyttöventtiileistä, että painetta ei enää ollut.
Männäkesänä yritettiin paikallistaa vuotopaikkaa ja kompressorin tienoolta piippari havaitsi vuotoa. Se pitäisi saada tiiviiksi. Sitten ei oikeastaan olekaan kuin höyrystin ja letkut vanhaa...
Rassasin kompressorin irti. Se on myös malliltaan 10P15C. Alkuperäinen Nippondenson tekele.
Noh, nythän tässä olisi hyvä sauma uusia kompressori jolloin se vaihtuisi R134a aineelle ja PAG öljylle sopivaksi. Tuleeko muualle järjestelmään jäävän mineraaliöljyn kanssa ongelmia, vai onko määrä niin pieni ettei haittaa?
Kuivain menee uusiksi toki. Letkujakin voisi tietysti vaihtaa, mutta veikkaisin saatavuuden rajoittavan tätä. Nykyisten letkujen täyttönippoihin hommasin adapterit R134 täyttöä ajatellen.
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Hifistellen voi tehdä maailman kalleinta. Onko auto sen arvoinen? R134 alkaa olla menneen talven lumia, ja sen hintaa kiskotaan koko ajan taivaisiin ympäristösyihin vedoten.
Viimeisen kokonaisen r134-systeemin jälkiasensin vuosi sitten auton omistajan toiveesta juuri kyseiselle aineelle (C126). Omaan autoon laitoin vielä kolme vuotta sitten. Nyt en enää laittaisi.
Ota se denso pöydälle. Irrota magneettikytkin. Tulppaa lähtöjen laippa akryylilevyllä tms., käännä pumppu akseli ylöspäin ja kaada öljyä tai vettä ja laita painetta testinipan kautta muutama baari. On normi varttituuman SAE liitin. Jos kuplia, niin vuoto on akselitiivisteessä. Jos ei kupli, sivele fairyvettä pumpun rungon liitoksiin. (Nekin yleensä päästä läpi yli 20v. iässä)
Alkuperäisen akselin hiilirengastiivisteen pystyy monesti elvyttämään hiomalla varovaisesti. Rungon tiivistykseen riittää lähes aina hapettumien poisto ja ohut sively tiivisteliimaa. Se vanha denso on monin verroin laadukkaampi kuin uudet korvaavat tarvikkeet. Samoin ovat uudet tarvike-akselitiivisteen aika heikkoja.
Kun pumppu on tiivistetty, laita kasaan, ja sisään hiilivetypohjainen kylmäaine. Löytyy eri valmisteita. Itse olen kehitellyt toimivan seoksen jossa 10-20%butaania ja loput propaania. Öljyksi käy vaikka PAO68, ei glykoliöljy (PAG). Vaihtoehtoisesti jatka vaikka RS-24 tai millä tahansa muulla hiilivety-tetrafluorietaaniseoksella jos haluat, mutta hinta voi olla kallis, ja ennen pitkää jokin paikka taas vuotaa kamat pihalle.
Älä koske kuivaimeen. Ei se vuodessa, eikä RS-24:n käytöllä miksikään ole mennyt tulpatussa laitteessa.
Varaa tähän remppaan huimat 50-100 euroa, ja sinulla toimii taas ilmastointi.
Jos päädyt tekemään kymmenen kertaa kalliimpaa remppaa tarvikeosilla, niin myy minulle se vanha denso.
Viimeisen kokonaisen r134-systeemin jälkiasensin vuosi sitten auton omistajan toiveesta juuri kyseiselle aineelle (C126). Omaan autoon laitoin vielä kolme vuotta sitten. Nyt en enää laittaisi.
Ota se denso pöydälle. Irrota magneettikytkin. Tulppaa lähtöjen laippa akryylilevyllä tms., käännä pumppu akseli ylöspäin ja kaada öljyä tai vettä ja laita painetta testinipan kautta muutama baari. On normi varttituuman SAE liitin. Jos kuplia, niin vuoto on akselitiivisteessä. Jos ei kupli, sivele fairyvettä pumpun rungon liitoksiin. (Nekin yleensä päästä läpi yli 20v. iässä)
Alkuperäisen akselin hiilirengastiivisteen pystyy monesti elvyttämään hiomalla varovaisesti. Rungon tiivistykseen riittää lähes aina hapettumien poisto ja ohut sively tiivisteliimaa. Se vanha denso on monin verroin laadukkaampi kuin uudet korvaavat tarvikkeet. Samoin ovat uudet tarvike-akselitiivisteen aika heikkoja.
Kun pumppu on tiivistetty, laita kasaan, ja sisään hiilivetypohjainen kylmäaine. Löytyy eri valmisteita. Itse olen kehitellyt toimivan seoksen jossa 10-20%butaania ja loput propaania. Öljyksi käy vaikka PAO68, ei glykoliöljy (PAG). Vaihtoehtoisesti jatka vaikka RS-24 tai millä tahansa muulla hiilivety-tetrafluorietaaniseoksella jos haluat, mutta hinta voi olla kallis, ja ennen pitkää jokin paikka taas vuotaa kamat pihalle.
Älä koske kuivaimeen. Ei se vuodessa, eikä RS-24:n käytöllä miksikään ole mennyt tulpatussa laitteessa.
Varaa tähän remppaan huimat 50-100 euroa, ja sinulla toimii taas ilmastointi.
Jos päädyt tekemään kymmenen kertaa kalliimpaa remppaa tarvikeosilla, niin myy minulle se vanha denso.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Kiitos kattavasta vastauksesta.
R134 oli mielessä lähinnä sen saatavuuden takia, pystyisi jatkossa normaalissa ilmastointihuollossa täyttämään mikäli tarve.
Vanhan kompuran tarkastus/kunnostus toki ihan varteenotettava vaihtoehto. Pitää sitten vähän perehtyä asiaan ja hommata täyttövehkeitä ja aineita itselle. Ostopalveluna korvaavien aineiden saatavuus on heikompaa ja hinta kova.
Ei ollut ilmainen temppu tuo ensimmäinen ilmastoinnin korjaus... ja jäi harmittavan lyhytikäiseksi.
Auto on allekirjoituksen 230E.
R134 oli mielessä lähinnä sen saatavuuden takia, pystyisi jatkossa normaalissa ilmastointihuollossa täyttämään mikäli tarve.
Vanhan kompuran tarkastus/kunnostus toki ihan varteenotettava vaihtoehto. Pitää sitten vähän perehtyä asiaan ja hommata täyttövehkeitä ja aineita itselle. Ostopalveluna korvaavien aineiden saatavuus on heikompaa ja hinta kova.
Ei ollut ilmainen temppu tuo ensimmäinen ilmastoinnin korjaus... ja jäi harmittavan lyhytikäiseksi.
Auto on allekirjoituksen 230E.
Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987
Otin magneettikytkimen pois. Komperessorin akselia pyörittävällä laipalla näyttäisi olevan tuollainen huopatiiviste, jonka ympärillä kuparin värinen liuska. Vähän näyttää toisesta reunastaan olevan purkautunut. Mutta itse hiilirengas lienee vasta sitten tuon takana, osa 44 ilmeisesti... Näyttäisi olevan lukkorengas tuon huopatiivisteen takana, sen avaamalla varmaankin hiilirengastiivisteen saa irralleen.
Mutta testataan tiiveys ennen kun puretaan enempää. Tein pellistä sapluunan letkulähtöjen tulppaukseen, täytyy askarrella tulppaus jostain vähän paksummasta. Ja rakentaa adapteri testinippaan.
Mutta testataan tiiveys ennen kun puretaan enempää. Tein pellistä sapluunan letkulähtöjen tulppaukseen, täytyy askarrella tulppaus jostain vähän paksummasta. Ja rakentaa adapteri testinippaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.