W204 ohjauskulmat ja puoltaminen ratkesi säätöpulteilla
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: To 13.08.2020 17:37
- Paikkakunta: E-Karjala
W204 ohjauskulmat ja puoltaminen ratkesi säätöpulteilla
Hei, ajoneuvoni on C220 cdi -12, jota käytin ohjauskulmien säädöissä, syynä puoltaminen oikealle. Säädettävää oli, mutta puoltaminen ei poistunut. Kertoivat, ettei Caster säätöä ole tässä autossa, joten sitä ei tehty. Jostain olin kuitenkin lukevinani, että juuri Casterilla voidaan säätää puoltamista, pitääkö tämä paikkansa? Kuinka se onnistuu tässä automallissa?
Puoltaminen on sen verran reilua, että jos ratista päästää irti niin lähtee saman tien vetämään oikealle. Ymmärrän, että tiet ovat syystäkin kaltevia, mutta ymmärrän senkin, ettei auton tule näin paljoa ojaan vängätä. Mitä tässä keksisi, kun kerran kulmat ovat nyt kunnossa ja renkaissa paineet oikein? Näyttävätkö nuo lukemat normaaleilta teistä, jotka noista ymmärrätte?
Arvot säädön jälkeen:
ETUAKSELI
kokonais auraus +1.3mm
puolitettu:
vas. oik.
+0,6mm +0,7mm
Camber:
-01,22° -00,39°
max ero: -00,83°
Caster:
+09.99° +10.21°
max ero: -00.22°
KPI kulma:
+12.96° +13.20°
summakulma:
+11.73° +12.81°
symmetriavirhe: +00.32°
TAKA-AKSELI:
kokonaisauraus: +2.9mm
puolitettu auraus:
vas oik.
+1.5mm +1.4mm
Max ero: +0.1mm
Camber:
-01.55° -01.21°
max ero: -00.34°
symmetria virhe: +00.05°
kulkukulma: +00.01°
Raideväliero: -00.08°
*Edit
Molemmille puolille asennettiin caster säätöpultit jolla saatiin oikealle n. asteen verran isompi caster arvo. Näin auto parani huomattavasti. Tämä on identtinen pultti merkkitiskin tuplahintaiseen verrattuna https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-58897-0
Oem numero A0003331071 kiitos käyttäjälle Dealer!
Puoltaminen on sen verran reilua, että jos ratista päästää irti niin lähtee saman tien vetämään oikealle. Ymmärrän, että tiet ovat syystäkin kaltevia, mutta ymmärrän senkin, ettei auton tule näin paljoa ojaan vängätä. Mitä tässä keksisi, kun kerran kulmat ovat nyt kunnossa ja renkaissa paineet oikein? Näyttävätkö nuo lukemat normaaleilta teistä, jotka noista ymmärrätte?
Arvot säädön jälkeen:
ETUAKSELI
kokonais auraus +1.3mm
puolitettu:
vas. oik.
+0,6mm +0,7mm
Camber:
-01,22° -00,39°
max ero: -00,83°
Caster:
+09.99° +10.21°
max ero: -00.22°
KPI kulma:
+12.96° +13.20°
summakulma:
+11.73° +12.81°
symmetriavirhe: +00.32°
TAKA-AKSELI:
kokonaisauraus: +2.9mm
puolitettu auraus:
vas oik.
+1.5mm +1.4mm
Max ero: +0.1mm
Camber:
-01.55° -01.21°
max ero: -00.34°
symmetria virhe: +00.05°
kulkukulma: +00.01°
Raideväliero: -00.08°
*Edit
Molemmille puolille asennettiin caster säätöpultit jolla saatiin oikealle n. asteen verran isompi caster arvo. Näin auto parani huomattavasti. Tämä on identtinen pultti merkkitiskin tuplahintaiseen verrattuna https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-58897-0
Oem numero A0003331071 kiitos käyttäjälle Dealer!
Viimeksi muokannut Meisselisti, To 03.10.2024 18:07. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
W204 fl
Re: W204 ohjauskulmat ja puoltaminen
Pari säätöpulttia että saa caster eroa niin että oikealla enemmän casteria. Jos ei puolla pahasti niin cambereiden säätö suht samaan tai sitten niin että ojan puolella enemmän negatiivistä camberia auttaa myös
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: W204 ohjauskulmat ja puoltaminen
Ainakaan mun 204 reaktiotangoissa ei ollu puslassa niitä lovia mihin sais urapultin.
Re: W204 ohjauskulmat ja puoltaminen
Ei tarvi olla lovia, säätö tapahtuu apurungossa olevien reikien avulla. Näin ainakin muistelen, pari vuotta sitten viimeksi laittelin tämmöiseen itse säätöpulttia...
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W204 ohjauskulmat ja puoltaminen
Auraukset ovat turhan paljon. Edessä ja takana. Oma kokemus, että saa olla edessä lähes 0 ja takana ihan hiukan aurausta.
Etupäässä oikea Caster voi olla n.1 astetta enemmän. Sen voi tehdä säätöpulteilla. Jostakin syystä väittävät herkästi, että niitä ei saa ( enään?)
Etupäässä oikea Caster voi olla n.1 astetta enemmän. Sen voi tehdä säätöpulteilla. Jostakin syystä väittävät herkästi, että niitä ei saa ( enään?)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: To 13.08.2020 17:37
- Paikkakunta: E-Karjala
Re: W204 ohjauskulmat ja puoltaminen
Puhutaanko nyt näistä https://www.pelicanparts.com/More_Info/ ... -00-18-M36 säätöpulteista, joita tulee olla etupäässä 2 per puoli (ylä ja ala)? Tukivarsissa on hahlot, joihin pulttien urat menevät? Tunteeko merkkihuolto tämmöistä säätötoimenpidettä, vai onko enemmänkin ns. epävirallinen tyyli? Osanumero 000 330 00 18.
W204 fl
Re: W204 ohjauskulmat ja puoltaminen
Noi sopi 203 koriin, jossa on tosin samanlaiset reaktiotangot kun 204, mutta kuukausi sitten ostin lemförder reaktiotangot, niin siinä oli vaan pyöreet reijät, eli noi on siihen ainakin turhat.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: To 13.08.2020 17:37
- Paikkakunta: E-Karjala
Re: W204 ohjauskulmat ja puoltaminen
Osittainen ratkaisu puoltamiseen oli se, että oikealle puolelle asennettiin säätöpultti. Nyt menee hieman paremmin mikäli tien kallistus ei ole suuri.
Viimeksi muokannut Meisselisti, To 03.10.2024 18:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W204 fl
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: To 13.08.2020 17:37
- Paikkakunta: E-Karjala
Re: W204 ohjauskulmat ja puoltaminen ratkesi säätöpulteilla
Auto on todella herkkä tien kallistuksille, onko ominaisuus vai voisiko syynä olla kulunut tukivarsi tai pusla? Puoltaminen väheni huomattavasti kun asensivat (camper tai caster) säätöpultit eteen oikealle.
W204 fl
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W204 ohjauskulmat ja puoltaminen ratkesi säätöpulteilla
Mitkä ne arvot ovat nyt?
Puslat pitää ensin tarkistaa, muuten ei onnistu.
Oikealla pitää olla n. 1 aste enemmän takakallistumaa, Casteria, niin oikealle vetäminen loppuu
Sitten auraus myös vaikuttaa, sen enemmän, mitä leveämpi rengas. Kulkukulma, että akselit ovat saman suuntaisia..
Kannattaa pyytää, että myös säädetään, ei vain tarkisteta. Ohjearvot sallii turhan ison haarukan
Puslat pitää ensin tarkistaa, muuten ei onnistu.
Oikealla pitää olla n. 1 aste enemmän takakallistumaa, Casteria, niin oikealle vetäminen loppuu
Sitten auraus myös vaikuttaa, sen enemmän, mitä leveämpi rengas. Kulkukulma, että akselit ovat saman suuntaisia..
Kannattaa pyytää, että myös säädetään, ei vain tarkisteta. Ohjearvot sallii turhan ison haarukan
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: To 13.08.2020 17:37
- Paikkakunta: E-Karjala
Re: W204 ohjauskulmat ja puoltaminen ratkesi säätöpulteilla
Kuvan raportti merkkiliikkeestä, jossa suoritettu säätöpultin asennus oikealle puoltamisen takia ja näköjään hieman säädetty auraustakin verrattuna aikaisempiin arvoihin toisessa liikkeessä (avausviesti). Onhan tuolla joitain arvoja punaisella edelleen. Kun auto ja tuo raportti minulle luovutettiin, sanottiin samalla että muuta ei ole tehtävissä, nyt pitäisi olla hyvä. Onhan se toki parempi, mutta tosiaan edelleen se tahtoo pienenkin tien kallistuman mukaan kammeta ojaan päin ja rattia täytyy vängätä hieman vastaan. Renkaina vakiot 225/45/17.EemeliErkki kirjoitti:Mitkä ne arvot ovat nyt?
Puslat pitää ensin tarkistaa, muuten ei onnistu.
Oikealla pitää olla n. 1 aste enemmän takakallistumaa, Casteria, niin oikealle vetäminen loppuu
Sitten auraus myös vaikuttaa, sen enemmän, mitä leveämpi rengas. Kulkukulma, että akselit ovat saman suuntaisia..
Kannattaa pyytää, että myös säädetään, ei vain tarkisteta. Ohjearvot sallii turhan ison haarukan
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W204 fl
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 104
- Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33
Re: W204 ohjauskulmat ja puoltaminen ratkesi säätöpulteilla
Camberia vasemmalla edessä vielä enemmän kuin oikealla. Ohjautuu pienemmän camberin puolelle (Virheellinen Camber -kulma aiheuttaa puoltamista sekä renkaan kulumisen toiselta sivulta.
Kartiovierintäperiaatteen johdosta ohjaus puoltaa sille puolelle, jonka Camber on positiivisempi). Oikealle enempi camberia ja auraus alueelle. Casteri näyttäisi ohjaavan taas pikkasen vasemmalle (Liian pieni tai negatiivinen Caster muuttaa ohjauksen levottomaksi.
Puolten välillä oleva ero aiheut-taa puoltamista pienemmän Caster -kulman puolelle.)
Kartiovierintäperiaatteen johdosta ohjaus puoltaa sille puolelle, jonka Camber on positiivisempi). Oikealle enempi camberia ja auraus alueelle. Casteri näyttäisi ohjaavan taas pikkasen vasemmalle (Liian pieni tai negatiivinen Caster muuttaa ohjauksen levottomaksi.
Puolten välillä oleva ero aiheut-taa puoltamista pienemmän Caster -kulman puolelle.)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: To 13.08.2020 17:37
- Paikkakunta: E-Karjala
Re: W204 ohjauskulmat ja puoltaminen ratkesi säätöpulteilla
Kiitos SilverS212 vastauksesta. Ymmärsinkö oikein, että oikealle eteen pitäisi säätää negatiivisempi Camber lukema, tyyliin -0°45'? Eikös tuo etu auraus ole "alueella" kun on säädön jälkeen vihreällä? Pitäisikö Caster säätää molemmille puolille suuremmaksi arvoksi, niin olisi vihreällä alueella ja vasemman lukeman ollessa pienempi ei puoltaisi oikealle?
Ajaminen on nyt siis sellaista, että koko ajan on pidettävä rattia parilla sormella ns. vasten vasempaa kohti ja n. sekunnin päästä käsien irrottamisesta ratista auto alkaa mennä oikealle (yleensä, koska tien kallistus). Ennen säätöpultin asennusta ja kulmien säätöä auto ampaisi saman tien kohti oikean puoleista ojaa kun kädet irrotti ratista. Parempaan on siis menty, mutta jos tästä vielä säätämällä parempikin voisi tulla, niin olisi aivan loistavaa. Vielä kun osaisi oikeilla eväillä vaatia merkkihuoltoa saada auto sellaisiin säätöihin, että ajettavuus paranisi entisestään. Säätöpultin asennuksen jälkeen suuntausraporttia antaessaan huoltoneuvojan viesti oli tyyliin "säädöt on nyt tehty ja siihen on tyydyttävä, muuta ei tehtävissä".
Ajaminen on nyt siis sellaista, että koko ajan on pidettävä rattia parilla sormella ns. vasten vasempaa kohti ja n. sekunnin päästä käsien irrottamisesta ratista auto alkaa mennä oikealle (yleensä, koska tien kallistus). Ennen säätöpultin asennusta ja kulmien säätöä auto ampaisi saman tien kohti oikean puoleista ojaa kun kädet irrotti ratista. Parempaan on siis menty, mutta jos tästä vielä säätämällä parempikin voisi tulla, niin olisi aivan loistavaa. Vielä kun osaisi oikeilla eväillä vaatia merkkihuoltoa saada auto sellaisiin säätöihin, että ajettavuus paranisi entisestään. Säätöpultin asennuksen jälkeen suuntausraporttia antaessaan huoltoneuvojan viesti oli tyyliin "säädöt on nyt tehty ja siihen on tyydyttävä, muuta ei tehtävissä".

W204 fl
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 104
- Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33
Re: W204 ohjauskulmat ja puoltaminen ratkesi säätöpulteilla
Kyllä, enempi camberia oikealle eteen kuin vasemmalla edessä. Ei riitä että camberit on tasan(sama negatiivinen kallistuma) edessä. Aikaisemminkin kehotettu säätämään enempi negatiivistä camberia oikealle.
Camberinsäätöpultti vasemalle eteen jotta saa rengasta pystymmäksi(positiivistä kallistumaa), jos siellä oikealla jo on se säätöpultti laitettu oikein (eli sillä on lisätty negatiivistä kallistumaa).
Camberinsäätöpultti vasemalle eteen jotta saa rengasta pystymmäksi(positiivistä kallistumaa), jos siellä oikealla jo on se säätöpultti laitettu oikein (eli sillä on lisätty negatiivistä kallistumaa).
Re: W204 ohjauskulmat ja puoltaminen ratkesi säätöpulteilla
Lievää oikealle puoltamista omassa S204, joten caster-kulma pitäisi saada oikealla edessä isommaksi ennen pyöränsuuntaukseen menoa. Kumpaan tukivarteen säätöpultti asennetaan?
Edit. Löytyi tieto että etummaiseen tukivarteen ja pultin asento siten että pyörä siirtyy eteenpäin
Edit. Löytyi tieto että etummaiseen tukivarteen ja pultin asento siten että pyörä siirtyy eteenpäin
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: To 13.08.2020 17:37
- Paikkakunta: E-Karjala
Re: W204 ohjauskulmat ja puoltaminen ratkesi säätöpulteilla
Tässä on viimeisin raportti kulmien säädöstä. Molemmilla puolilla on caster säätöpultit sekä toisella puolella camber säätöpultti sekä uudet narinahelat takana niin rauhoittui kummasti kulku ja oikealle puoltaminen. Raportissa ei siksi ole casterin alkuperäisiä lähtöarvoja, koska käytin auton uudelleen samassa paikassa kun yksi pultti ei riittänyt.
Alkuarvot mistä lähdettiin oli:
Vasen caster: 11.07
Oikea caster: 10.38
Alkuarvot mistä lähdettiin oli:
Vasen caster: 11.07
Oikea caster: 10.38
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W204 fl