M273 V8 bensa latausjännite?? / käynnistys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 844
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

M273 V8 bensa latausjännite?? / käynnistys

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

EDIT: aihe kääntynyt enemmän latauksen ja latausjännitteen sekä AGM akun ominaisuuksien ymmärtämiseen.

***************

Oliskohan kellään vastaavia kokemuksi ja vinkkiä mitä tehdä...

Eli satunnaisesti auto on hieman pitkässä startissa. Yleensä esiintyy jos ajon jälkeen sammuttaa ja kohta pian käynnistää uudelleen. Startti pyörittää hyvin mutta ottaa reilusti normaalia pidempään ennenkuin käynnistyy. Jos on pitkään seisonut niin vastaavaa ei esiinny.

Sitten taas joskus tekee niin että lähtee hyvin käyntiin mutta pyöräyttää ikäänkuin vaivoin puristusten yli. Tämäkin yleensä päivän aikana kun autolla on jo ajettu ja sen jälkeen ollut jonkin aikaa parkissa. Kylmä kone yleisesti ottaen lähtee käyntiin aina hyvin normaalisti.

Akku uusittu viime syksynä. Silloin oli noita laiskoja startteja lähes jatkuvasti, etenkin kylmällä koneella ja parani oleellisesti uudella akulla. Nyt kuitenkin kylmästä koneesta toimii kaikista normaaleiten. En ole akkua nyt sen kummemmin mittaillut, eikä siitä vanhastakaan pelkän yleismittarin kanssa mitään erikoista nähnyt...

Vielä käytös ei ole ollut ongelmaksi asti, mutta tuskin tuo nyt koitenkaan mikään ominaispiirre on?

TJ
Viimeksi muokannut Maastis, Pe 23.10.2020 23:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1559
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: M273 V8 bensa käynnistys

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Voit katsoa lepojännitteen mittaristosta ennen starttia ja varmistaa että on normaali. Olikohan se niin, että kilometrimittari valikko päälle ja sen jälkeen mittaristosta R nappia 3 kertaa.

Mulla tuo GL on myös dieselinä joskus laiskan oloinen pyörittämään ja vähä virtaisen oloinen. Nyt selvisi se virran kuluttaja, command tai sen ohjain on sökö...
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Triumph legend 900 Cafe Racer
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 844
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8 bensa käynnistys

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi
Mulla tuo GL on myös dieselinä joskus laiskan oloinen pyörittämään ja vähä virtaisen oloinen. Nyt selvisi se virran kuluttaja, command tai sen ohjain on sökö...
Tämäpä ihan hyvä vinkki, kuten toki myös lepojännite check ennen starttia. Millä totesit tuon comand ongelman?

Mietin että toi vois ehkä olla juurisyy mullakin tuohon laiskaan starttiin. Eli jos se kuluttais virtaa x aikaa sammuttamisen jälkeen ja jokin aika sammutuksesta sitten kriittisin kun kulutus pudottanu jännitteen == laiska startti. Ehkä näin kesäoloissa vielä pidempi odotusaika, jos kulutus kuitenkin jossain kohtaa sattuis loppuun, vois akku vähän "elpyä" ja vaikka virtaa oliskin kulunu olis lepojännite jälleen vakiintunu ja pyörisi normaalin tuntuisesti... ehkä... ja tietysti tällainen kuluttelija varmaan lyhentää akun ikääkin, koska ei auton edellinen OEM akkukaan leimojen mukaan ollu kun 4 vuotta vanha. Sittenhän tuos on vielä se alkuperäinen DVD laitteisto. Senkin sielunelämä on puoliepäselvä. Vois jäädä sekin kuluttaan virtaa.

Tuo pitkä startti. Voisko siihen vaikuttaa se aux ilmapumpun toiminta? Mitään herjoja siitä ei ole, mutta joskus käynnistäes sen kuulee, joskus ei... mikä sen toimintalogiikka muuten on?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1559
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: M273 V8 bensa käynnistys

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Mulla jumitti se comand siihen Mercedes Benz tekstiin, muutaman päivän joka kerta kun auton käynnisti. Sitten se oli tyhjentänyt akun yöllä ja nappasin comandin irti niin se oli selvästi lämmin vaikka autossa ei ollut virta ollut päällä. Auto oli ulkona likemmäs nolla kelissä ovet lukossa ja ns unitilassa.

Comandin pois oton jälkeen on lepovirta pysynyt korkeammalla kuin aijemmin. Olen nyt ajanut ilman sitä kun en ehtinyt tutkia kummassa on vika.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Triumph legend 900 Cafe Racer
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 844
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8 bensa käynnistys

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Mulla Comand ainakin toimii ihan normaalisti. Oon koittanu nyt tänää kattella tuota lepojännitettä. Eli hyppää autoon, tökkää tatista kertaalleen ja sitte napsuttaa 3 kertaa R napista. 11,6 näytti yön seisseenä. Vaihtelin talvirenkaita sitte alle niin ei tarvi kauaan seistä kun on jo laskenu 12. Noilla arvoilla pyöritti vielä ihan ok. Mutta tuntuis siltä että kyllä sielä jotain häikkää ehkä on. Akku on vuoden vanha Vartan AGM. Vertailuksi koitin kattoa ärrästä jossa noin 5 vuotta vanha Vartan tavallinen akku, niin yönyli seisseenä siinä 12,1. Sehän tässä näin tarkasteltuna on, että autos menee välittömästi kaikkia kulutuksia päälle kun oven avaa ja virrat nappaa ekaan asentoon. Mutta kyllä kai sen pitäis 12 paremmalle puolelle silti jäädä. GL seurailin myös ajossa niin välillä näyttelee 13 ja enimmäkseen 13,7...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 844
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8 bensa käynnistys

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Tuosta latausjännitteestä. Onko 13,7 riittävä AGM akulle? Tai siis mitä AGM akullisen Mersun kuuluisi näyttää tuolta jännite valikosta auton käydessä? Mietin tätä vaan kun artikkeleis ja akkuvalmistajie sivuilla on hienoja käppyröitä kuinka AGM akku vaatii korkeampaa latausjännitettä. Mutta eikös tuo 13,6 taso ole se mitä kaikki vanhempien vaihtovirtalatureiden säätimet on? Vai onko se AGM akun korkeampi latausjännite ihan 0,1-0,2 luokkaa?

Pitäis käydä tuolla R mallillakin ajelees ja kattoa mitä siinä näyttää jännitteeksi ajaes. Sen alkuperäisakku oli ainakin AGM. Nyt sielä tosiaan on ollut ongelmitta jo 4 vuotta tavallinen Varta jonka "tilapäisesti" heitin kun alkoi jännittää alkuperäisen akun kunto. Eikä ainakaan ole osoittanut merkkejä että antautuisi liian korkean latausjännitteen alla... No nyt se alkuperäinen on toiminut traktorin akkuna ja toimii siinäkin. Se traktori nyt ei ainakaan ole alkujaan suunnite AGM akulle (2003 mallia)

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 844
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8 bensa käynnistys

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Kävin nyt vähä aikanikuluksi tutkimas. Koitin ihan mitata konehuoneen apuvirtapisteistä jännittet autot käydessä. GL tosiaan näyttää mittaristossa sen 13,7 ja yleismittarin arvo 13,9. Vastaavasti R mallis mittariston näyttämä 14,2 ja mitattu 14,2. Eli kyllä GL latausjännite on matalampi. Onko se niinpaljon matalampi jotta ei riitä pitämään AGM akkua täydessä terässä? Ja mikä syynä/vaikuttavat tekijät alempaan jännitteeseen?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
amatoori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: M273 V8 bensa käynnistys

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Maastis kirjoitti: Ti 20.10.2020 20:18 Kävin nyt vähä aikanikuluksi tutkimas. Koitin ihan mitata konehuoneen apuvirtapisteistä jännittet autot käydessä. GL tosiaan näyttää mittaristossa sen 13,7 ja yleismittarin arvo 13,9. Vastaavasti R mallis mittariston näyttämä 14,2 ja mitattu 14,2. Eli kyllä GL latausjännite on matalampi. Onko se niinpaljon matalampi jotta ei riitä pitämään AGM akkua täydessä terässä? Ja mikä syynä/vaikuttavat tekijät alempaan jännitteeseen?

TJ
Mulla ei W204:ssa latautunu AGM akku täyteen kun ei ollu se auto AGM akulle tehty. Okei se oli kyllä paskan merkkinen akkukin. AGM akku tosiaan tarvitsee korkeamman jännitteen että se latautuu täyteen. "Tavallisen" akun vaihtaminen tilalle korjasi asian (Exide EA1000). Mutta ei siinä tollasta kyllä ollu että lämpösenä olis huonommin lähteny. Se vaan pyöritti laiskasti ja kovalla pakkasella ei lainkaa.

Joskus mulla oli pösössä tollanen vika että starttas huonosti lämpösenä, johtu siitä että venttiili ja rengas oli kulunu ja alko lämpösenä valskaamaan kun venttiilin varsi lämmetessä piteni. Venttiilien säätö (niillä ihanilla säätöpaloilla) korjas vian. Mut ei kai mersuissa tälläsiä vikoja ole. :roll:
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 844
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8 bensa käynnistys

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Tässä GL:ssä kyllä ainakin EPC tiedon pohjalta pitäis olla AGM akku A0055411001. Koitin eilen pistää laturin kiinni. Mulla on sellainen Zafir, powered by ctek laturi, joka on sellainen ctekin kookkaamman version näköinen. Siinä ei ole erikseen mitään AGM lataus toimintoa joten pistin pikalataus moodilla. Silloin latausjännite 14,5 volttia. Pitkään se ainakin illan aikana näytti vajaata akkua... ja kyllä aamulla pyöritti iloisesti! Tuo miksi lämpimänä tuntuu välillä niin nihkeältä liittynee varmaan siuhen että vajaa akku ja startis ei silloin riittävästi voimaa ja lämpöises konees tilanteesta riippuen tulee varmaan heti bensan syttymiseen johtava puristus joka voimattomassa pyörityksessä ns. Pökkää vastaan... ehkä...

Pitänee ehkä ottaa ja hommata uusi säädin laturiin ja kattoa jos se nostais latauksen jännitettä. Niitä näkyy olevan montaa sorttia tarjolla. Joissain oli maininta 14V ja toises 14,5V.

TJ

P.S. mersun venttiileis on hydrauliset välyksen poistajat.
Viimeksi muokannut Maastis, La 07.11.2020 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
amatoori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: M273 V8 bensa käynnistys

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Joo kyllähän tuo osakoodi AGM akulta näyttää. Exiden sivu ehdottelee tuohon molempia, tavallista sekä AGM:ää. Eihän se sun nykynen akkus mahdollisesti joku motonetin sznajder tai vastaava? Mä kyllä ensin testaisin hyvällä akulla ennenkuin alkaisin latauksen säädintä vaihtelemaan. Kokeile vaikka sen "R -mallin" Vartaa sinne.

Nuo sun jännitteet kuulostaa ihan järkeviltä. Alle 12V kertoo että akku on melko tyhjä ja latausjännite tällöin on normaalistikin vain hieman yli 13V koska akun nappaama virta laskee sitä. Vaikea uskoa että lataussäädin rikki olisi.

AGM akkuja tungetaan nykyää kaikkialle. Niissä on etuna nopeampi latauskyky mutta samaan aikaan niissä on myös heikkouksia. Mm se että ne ei tykkää jos startataan alle 50% varauksella sekä niissä on hieman pienempi kylmäkäynnistysvirta ja kapasiteetti suhteessa tilavuuteen kuin tavallisessa lyijyakussa. Ovat vieläpä kalliimpia. Mun mielestä ei ole järkeä laittaa AGM:ää jos sitä ei start-stopin takia ole pakko laittaa. Mersujen BMS/energianhallinan koodauksiin en oo päässy perehtymään, sprinterissäni kun ei sellaista ole ja w204 on siirtyny jo muille maille.

P.S. Niin oli siinä pösössäkin (tai siis nakutuksen poistajat), karkeesäätö paloilla.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 844
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8 bensa käynnistys

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Joo, ei ole halpiais AGM. Laitoin sinne vuosi takaperin Vartan AGM akun korvaamaan leimojen mukaan 5 vuotta vsnhan MB orkkis AGM akun. Vaihdon tein vastaavien oireiden takia... R mersus on ollu viimeiset 4 vuotta tosiaan AGM sijasta Vartan tavallinen lyijyakku ongelmitta.

Tuota latausjännitettä mietin lähinnä siksi, koska esim Vartan sivuille kraafit kertoo AGM akun tarvitsevan korkeampaa latausjännitettä versus normi lyijyakku. Mutta tasot on niin korkeita, jotta ei ainakaan mun kummassakaan autossa jännite sitä ole vaikka ovat alkujaan AGM akulla varustettuja. Lisäksi ehkä sama syy olisi alkujaankin nuuduttanut sen autossa olleen akun, joka kuitenkin nyt muussa käytössä jatkanut palvelustaan riittävän hyvin. Eli 4 litraisen diesel Lamborghinin talvikäynnistyksis...

EDIT: nyt meni jo itselläkin akut sekaisin. Eli traktorissahan onkin se R mallin alkuperäinen vuoden 2009 USA made MB AGM akku, jonka tilalle varmuudeksi pistin uudemman patterin :)

Tässä kuvakaappaus Vartan sivuilta:
Kuva

Eli tuon mukaan AGM pitäis ladata jopa 14,8V ja tavallistakin 14,4... Nyt R tapaukses tuo lähes toteutuukin kun tavallista akkua ladataan 14,2V jännitteellä, mutta GL 13,9 VS 14,8... saavuttaako akku täyttä varausta ollenkaan?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
amatoori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: M273 V8 bensa käynnistys

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Törmäsit samaan asiaan mihin minäkin sen w204:n kanssa. Ylläpitolatailin sitä muutaman viikon välein kun ei se vaan ladannu sitä täyteen vaikka kävi pidemmälläkin lenkillä. Sit vaihdoin akun "tavalliseen" Exiden EA1000:een jolla probleema poistu. Tosin ei se auto mulla sitten ollutkaan kuin noin vuoden sen jälkeen. Taisin mä sen silti kerran ladata verkkovirrasta.

Ei siinä kyl taida AGM akkukaan latautua jos vaan ajaa 10-15min pätkiä päivittäin. Sprinterissä mulla tulee vielä vähemmän, siihen asensin CTEK:n latauspistokkeen varausnäytöllä kuskin penkin sokkeliin et on mahdollisimman helppoo ja näkee varauksen kun menee autoon. Se vaan ketuttaa jos talvipakkasilla auto ei lähekkään käymään kun pitäis kiireessä lähtee keikalle.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 844
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8 bensa käynnistys

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Joo, pitänee ehkä laittaa myös ylläpitolaturi pellin alle ja pistää välillä töpseli kiinni... tai sitte kokeella pistää normi 100ah tuon tilalle. No harmillistahan se nyt on jos ei 250e akku, joka pitäis speksit täyttää, toimikaan odotetulla tavalla. vois tuo laturin säätimen vaihto auttaa jos löytäis sellaisen joka sitten oikiasti pitäis korkiempaa jännitettä. Koitin pistää Vartalle kommentoitavaksi jotta onko 13,9 liian vähän...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1559
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: M273 V8 bensa käynnistys

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Eipä se mullakaan ole koskaan ladannut kuin 13,8-13,9 maksimissaan. Olen silloin tällöin talvella käyttänyt akkulaturin kiinni. AGM on paikoillaan myös mulla.

Onko joissakin mersuissa pienempien päästöjen vuoksi tiputettu lataustehoa? Jonkun mallin volvoissa näin oli toimittu. Ideana on se, että kun kytketään laturi vapaalle --> rasittaa lataus vähemmän moottoria ja sitä kautta saastuttaa vähemmän :)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Triumph legend 900 Cafe Racer
amatoori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: M273 V8 bensa käynnistys

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Oon koittanu opiskella tässä että miten mersuihin toi akun latauksenhallinta on oikee toteutettu. Ilmeisesti flooded ja agm akkujen jännitteensäätimissä ja latureissa ei ole eroja. Latauksen hallinta ilmeisesti koodattu SAM-yksikköön. Jostain perkuleen syystä en saa DAS:lla luettua mun Sprinteristä SAM-yksikön koodauksia. Ihan kun niitä ei olis lainkaa.. Vaiks intternetistä kyllä löytyy juttua että siellä pitäis olla "Battery Management" parametrit.

Sieltä pitäisi siis pystyä asettamaan maksimijännitteet, virrat yms.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 844
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8 bensa käynnistys

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Sieltä pitäisi siis pystyä asettamaan maksimijännitteet, virrat yms.
Tämäpä mielenkiintoinen jos näin on. Eli se ei olisikaan kiinni itse säätimestä laturin persaukses. Pitääpä pistää kans töpseli kiinni ja koittaa kaivella valikoita.

Kokeilin nyt taas ladata laturilla tuon GL:n akun. Kun oli ollu yön yli laturis otin laturin irti ja mittasin parin tunnin päästä jännitteen konehuoneen apuvirtaliittimistä (joista myös latasin). Jännite oli 12,8V. Toistin mittauksen myöhemmin iltapäivästä ja jännite oli edelleen sama 12,8V. Pitää vilkaista huomenna onko pysyny. Vartan sivuilla oli myös tämä taulukko jännitteistä ja miten korreloi varauksen kanssa:

Kuva

Kysäisin naapurilta mitä hänen MB:n jännitevalikko näyttää ajossa ja 14,2 näytti kuten tuossa mun R mersussakin. Kokeilin sitten tsekata vielä myös traktorin latausjännitteen jossa R:n vanha AGM akku ja se latas myös 14,2V

Jotenkin alkaa entistä enempi tuntua siltä, että tuo GL:n alta 14V latausjännite ei ole riittävä jotta saisi nostettua AGM akun varauksen. Akkukaan ei ilmeisrsti oikein tykkää käytöstä jossa se on jatkuvasti vajaa...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
amatoori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: M273 V8 bensa latausjännite?? / käynnistys

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Onko se myös alle 14V jos jollakin oikeella AGM laturilla lataat sen täytee ja katot jonku 20 min ajon jälkeen kun startin viemä virta on palannu akkuihin? Esim jollakin Ctekin mxs:llä tai Defan vastaavalla laturilla siis. Tos taulukos muuten ei taida olla lämpötilavaikutusta vaa noi taitaa olla jotain 20 asteen lämmössä olevia jännitteitä.
amatoori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: M273 V8 bensa latausjännite?? / käynnistys

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Tuli tälläisiä ajatuksia mieleen seikoista jotka saattavat aiheuttaa havaintoharhan latauksen jännitteen mittauksessa:


-Jännite on alhainen koska se lataa voimakkaasti akkua

-Jännite on alhainen koska auto on tulkinnut akun olevan täynnä ja se on float tilassa. Agm versioissa jännite jotain 13.8V ja perinteisissä 13.4. Jännite välillä käy ylhäällä kun latauksen hallinta tutkii ottaako akku vastaan virtaa.

-Jännite on alhainen koska mittarivirhe/mittausvirhe. Jännite pitäisi mitata tarkalla mittarilla akun navoista. Jo 1% heitto mittarissa tarkoittaa yli 0.1V jännitettä ja mittarien virheet voivat olla jopa useita prosentteja.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: M273 V8 bensa latausjännite?? / käynnistys

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Tuossa on käsitelty AGM akkua ja latausjännitteen merkitystä useamman kirjoituksen verran.
Itse mittaisin latausjännitteen ekana. Jos se on kunnossa, ja startti on "hidas" , niin akku on kypsä. Alle 14V lataus, niin akku ei tule ikinä täyteen. Minulla E212 lataa 14,8V.
Mercedes ME saa valikkoon mm. latausjännitteen, näkyy koko ajan kännykässä.

viewtopic.php?p=1211993#p1211993
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 844
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8 bensa latausjännite?? / käynnistys

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Pitääpä lueskella läpi...

Moi

Samoja asioita pohtinut myös. Mutta kyllä tuossa GL:ssä on latauksen jännitetaso yleisesti ottaen sen noin 0,4V alempana kuin R mallissa. Kumnassakin on tullu nyt seurattua jännitenäyttöä noin 15-30km ajomatkat. GL mittariston näyttämä noin 0,2V pielessä, eli näyttää vähemmän kun yleismittari konehuoneen apuvirtanavoista. R mallis tismalleen yhtenevät lukemat mittariston ja yleismittarin välillä. R ajatellen lukema 14,2-14,3 on tietysti aika "optimi" jos vertaa Vartan taulukoihin tuolle tavalliselle lyijyakulle. GL osalta taas 13,8-13,9 on Vartan taulukkoon nähden melkein 1V alakanttiin...

Mulla ei ole AGM akulle tarkoitettua älylaturia ja tästä syystä latasin nyt tuolla Zafir.100 laturilla "hiutaleen kuvalla". Laturi on joku liki 20 vuotta sitten hankittu inan edullisempi kun Ctek, mutta ilmeisesti vastaava (päällä lukee powered by Ctek). Sillä ladatessa jännite nousee jotain käyrää 14,5V asti. Ilman lumihiutaletta jännite tais olla 14,2V. En havaannu mitata laturin jännitettä yön latauksen jälkeen, mutta navoista irrottamisen jälkeen jännite oli autossa 13,06, josta se laski 1,5h aikana tasoon 12,8 ja pysyi siinä ainakin seuraavat tunnit. Vartan taulukon mukaan akku olis silloin 75% ladattu... Eli voisko tuosta päätellä sitten että lataamalla 14,5V jännitteellä ei pääse 100% varaustasoon? Vaan pitäis olla se 14,8V että pääsis ylemmäs kuin 75%... Ja tosiaan jos auto lataa alle 14V niin ei toivoakaan saada akun varausta kuin puoleen.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14646
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M273 V8 bensa latausjännite?? / käynnistys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minulla prefacelift 211 latausjännite on auton näytöstä katsoen 13,6-13,7 volttia, akku Varta G14 (AGM) jonka joku edellisistä omistajista hankkinut.
Auto on ollut meillä vajaa kolme vuotta, akun ikää en tiedä. Laturi on vaihdettu edellisen omistajan aikana, Bosch vaihtolaturi.
Jos ajetaan lyhyttä ajoa talvella, alkaa ehkä kerran kuukaudessa tulla ilmoitusta kuluttimien poiskytkennästä heti käynnistyksen jälkeen.
Silloin lataan akkua Ctekillä vuorokauden verran, tai minkä aikaa ehtiikään ennen seuraavaa käyttöä.
Jos on pakkasia, pidetään autoa "roikassa" ennen lähtöä ja systeemissä on kiinteästi asennettu Defa laturi lataamassa akkua lämmityksen ajan. Silloin ei Ctekiä tarvitse käyttää.

Kaikkiin näihin (211) joutuu akkua lataamaan erikseen tavalla tai toisella, jos ajo on lyhyttä. Noita defan tai calixin latureita asennettiin aikoinaan sitä mukaa kun asiakkaat tuli kyselemään mitä "electrical consumers switched off..." tarkoittaa, kun ensin tarkistettiin akun /akkujen kunto ja se että pääakku oli oikeanlainen.

Jännitteen mittaaminen akun navoista ja akun kunnon päätteleminen siitä ei minulta onnistu, koska jo siinä vaiheessa kun klikkaa avaimen napista ovien lukituksen auki herää monta boksia valmiuteen ja virrankulutus kohoaa melkoiseksi josta johtuen akun jännite on mitä on.
Tai jos ovet ei ole lukittuna, sama asia tapahtuu kun avaa oven tai takaluukun kahvasta. En pidä järkevänä akunkengän irrottelua akun testaamisen vuoksi.
Akkutesteri löytynee joka korjaamolta ja akkuja myyvästä liikkeestä, ja omien kokemusteni mukaan sellaisella saatu mittaustulos kertoo akun kunnosta erittäin hyvin, osaten eritellä onko ongelma alilataus vai akku oikeasti huono tai jopa oikosulussa.

Kuluneella viikolla kävi korjaamolla eräs 204 (-09 prefacelift) johon tehtiin huoltoa. Minä ajoin auton sisään halliin, ja käynnistäessä (juuri ajosta tullutta) autoa se lähti kyllä hyvin käyntiin, mutta startti tuntui laiskalta.
Kun huolto oli tehty, kysyin asiakkaalta onko hän huomannut saman asian, ja saisinko vielä testata akun, toki ilman mitään veloitusta. Asiakas sanoi että onhan se hieman laiska ollut, mutta hyvin on lähtenyt auto vielä käyntiin, ja että testaa ihmeessä.
Akun testitulos kertoi että akun kapasiteetista oli jäljellä 21%, akku oli alkuperäinen VRLA.
Sain luvan vaihtaa uuden akun, ja kyllähän se aivan erilaiselta kuulosti sitten käynnistyskin. Sanoin asiakkaalle, että en osaa ennustaa selviäisikö vanhalla akulla vielä miten pitkään, mutta alijännite ei yleensä ottaen hyväksi ole käynnistyshetkelläkään eikä akku tuosta enää millään parempaan kuntoon elvy, kun auto on säännöllisessä työmatka-ajossa pitkällä (+50km) matkalla.

Joskus on tullut kokeiltua näitä heikkokuntoisena hylättyjä akkuja latailla, elvytystoiminnolla ja miten milloinkin, mutta ei niistä millään enää kunnollista saa. Omissa autoissa on usein ollut akkuja joita korjaamolla vaihdettu uusiin ja jääneet kunnossa olevina joutilaaksi, mutta ne ovat aina sellaisia että asiakas on halunnut vaihdattaa uuden akun riippumatta nykyisen kunnosta.
mbosa.fi
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 844
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8 bensa latausjännite?? / käynnistys

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Minulla E212 lataa 14,8V.
Jos Vartan sivujen taulukoihin uskominen niin tuo kuulostaa juuri siltä mitä pitäiskin olla AGM akun kanssa ja tässä automallissa olis oikiasti otettu huomioon mitä akkua käytetään.
Jännitteen mittaaminen akun navoista ja akun kunnon päätteleminen siitä ei minulta onnistu, koska jo siinä vaiheessa kun klikkaa avaimen napista ovien lukituksen auki herää monta boksia valmiuteen ja virrankulutus kohoaa melkoiseksi josta johtuen akun jännite on mitä on.
Juu, noinhan se juurikin on. Turha mittailla jos auto herätetään ensin. Siksi olen myös nyt tehnyt niin että auto on pelti auki tallissa ja mittaan niistä apuvirtaliittimistä. GL ja R kun akku on sielä apparin penkin alla hankalassa paikassa.
Kaikkiin näihin (211) joutuu akkua lataamaan erikseen tavalla tai toisella, jos ajo on lyhyttä. 
Itse ajan pääosin 30km suuntaansa työmatkaa. Koskaan en ole vielä joutunut käyttämään säännöllistä ylläpitolatausta käytössä olleilla autoilla. Näin siis mikäli akku ollut kunnossa. No GL nyt ei juuri käytetä tuohon työmatkaan eikä työmatkaa ole nyt muutenkaan ajettu yli puoleen vuoteen säännöllisesti kun työt tehdään etänä... eli nyt jos ajetaan niin ajo on 14-15km kertasuorite ja sekin pääosin dieselillä...

GL akku on tosiaan vuoden ikäinen Varta AGM. Olen nyt kyllä hyvin vakuuttunut, että ongelma tän akun kanssa on auton latausjännite joka ei tälle akkutyypille ole riittävä. Mahdollisesti tämä sama ongelma on nuuduttanut ennen aikojaan myös auton edellisen omistajan autoon vaihtaman 2015 leimatun MB Orginal AGM akun.

Vaihtoehdot olis joko:
- alkaa ylläpitolatailuun
- tuunata lataus korkeammalle jännitteelle
- vaihtaa akuksi tavallinen lyijyakku jolle tuo nykyinen jännitetaso riittäis paremmin.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14646
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M273 V8 bensa latausjännite?? / käynnistys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siksi olen myös nyt tehnyt niin että auto on pelti auki tallissa ja mittaan niistä apuvirtaliittimistä. GL ja R kun akku on sielä apparin penkin alla hankalassa paikassa.
Mikä on akun kunto, nyt kun olet sen mitannut ? Millaisessa varaustasossa se on / onko kapasiteetti vielä yli 90% ?
Noistahan tätä nyt voi miettiä mille alkaa, kun akku on mittailtu.
mbosa.fi
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 844
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8 bensa latausjännite?? / käynnistys

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Yees, eli 1,5h laturin irroituksesta ja tähän hetkeen peilaten noin vuorokausi takaperin yleismittarilla mitattuna akun jännite oli 12,8V. Nyt juuri äsken mitattuna jännite näytti olevan 12,73V. Eli vähän laskenut mutta akku edelleen Vartan taulukkoon peilaten siinä 70-75% varautuneena.

Jos nyt pohtii vielä tuota latausjännitteen nostamista nykyisestä tasosta vähintään 14,5V tasoon niin ilmeisesti kuitenkin ainut vaikuttava tekijä on itse säädin laturin perässä? Osassa on mainittu jännitteeksi 14,5V osassa 14. Tähän threadiin ja myös muihin threadeihin on tullut kommenttia mahdollisesta ohjelmallisesta jännitteen nostosta, mutta muissa lukemissani threadeissa se on ainakin kumottu jollain tasolla. Eli että latausjännitettä ei pystyisi ohjelmallisesti manipuloida?

TJ
Viimeksi muokannut Maastis, La 07.11.2020 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
TPLtre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: M273 V8 bensa latausjännite?? / käynnistys

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ostin myös AGM-akun 2008 ML:ään pari vuotta sitten ja on ilmennyt, että sen varaustaso ei ole aivan riittävä. Hyvin on kuitenkin lähtenyt käyntiin, tähän asti. Laiskuus vaivannut, kun se kuitenkin toimii talvellakin. Jossain vaiheessahan se toiminnan raja tietysti tulee vastaan, latausjännite 14.4V. Luulenpa että seuraava on normi lyijyakku.

Starilla lyhyesti tutkin joskus, mutta en löytänyt heti mitään versiokoodausta tms, niin siihen se jäi. Kuten sanottu, laiskuus ja kun se nyt toimii, niin älä korjaa toimivaa. Voi olla että siellä ei moista mahdollisuutta olekaan, mutta en voi varmasti sanoa.
amatoori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: M273 V8 bensa latausjännite?? / käynnistys

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Maastis kirjoitti: La 24.10.2020 15:06 Yees, eli 1,5h laturin irroituksesta ja yähän hetkeen peilaten noin vuorokausi takaperin yleismittarilla mitattuna akun jännite oli 12,8V. Nyt juuri äsken mitattuna jännite näytti olevan 12,73V. Eli vähän laskenut mutta akku edelleen Vartan taulukkoon peilaten siinä 70-75% varautuneena.

Jos nyt pohtii vielä tuota latausjännitteen nostamista nykyisestä tasosta vähintään 14,5V tasoon niin ilmeisesti kuitenkin ainut vaikuttava tekijä on itse säädin laturin perässä? Osassa on mainittu jännitteeksi 14,5V osassa 14. Tähän threadiin ja myös muihin threadeihin on tullut kommenttia mahdollisesta ohjelmallisesta jännitteen nostosta, mutta muissa lukemissani threadeissa se on ainakin kumottu jollain tasolla. Eli että latausjännitettä ei pystyisi ohjelmallisesti manipuloida?

TJ
Eiköhän sun kannata käydä hakemassa kunnon laturi jossa agm moodi. (ainakin Ctek MXS 5.0 polar tunnistaa automaattisesti, ei tarvi arpoa.)

Mä koitan vielä tutkia tota jännitteen muuttamista. Tosiaan SAM yksikössä sen pitäisi olla mutta niitä ei kait jokaisessa tapauksessa pääse perinteisesti koodailemaan. Kumpa joku Mersun virallisesti kouluttama expertti voisi vähän valaista asiaa. Lähteehän sieltä tehtaalta samoja mallisarjoja joko AGM akulla tai tavallisella, ja toisaalta, esimerkiksi Sprinterin extra akun retrofit ohjeissa on että se pitää koodata SAM:iin. Menee tietenkin Vedocin kautta noi viralliset.

Tossa on jonkun tekemä käännös Sprinterin SAM yksikön koodauksista, siellä on jos mitä latauksen säätöä. Lähde sprinter-source.com.

https://gofile.io/d/dyt8r7

Voisko joku starin omaava vilkaista oman autonsa SAM yksikkö saako millaisia koodauksia sieltä näkyviin? Mulla tosiaan Sprinter ei näytä mitään ja toinen auto on hybridi joten siinä kaikki on kovin erilailla. Siinä kun ei ole perinteistä laturiakaan.
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3864
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M273 V8 bensa latausjännite?? / käynnistys

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Tuo sprinter juttu vaikuttaa siltä että siinä vaikutettan sen "hupi" akun latautumiseen kun se on asennettu







. .
Mökkillä
'
amatoori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: M273 V8 bensa latausjännite?? / käynnistys

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Juu se ohjaa sitä kontaktoria joka erottaa ne akut ellei laturi lataa. Eli että hupikäyttö ei vie starttiakulta virtoja.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 844
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8 bensa latausjännite?? / käynnistys

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Viikonlopun mittainen jänniteseuranta päättyi nyt sitten seuraavasti. Eli konehuoneen puolelta apuvirta liittimistä mitattu akun jännite oli 1,5h akkulaturilatauksen jälkeen 12,8V. Laturi latasi jännitteellä 14,5V. 2 vuorokautta myöhemmin jännite oli pudonnut arvoon 12,7V. Tän mittauksen jälkeen kävin heittääs reisun noin 40km suuntaansa. Palattuani annoin auton seistä konepelti valmiiksi avattuna pari tuntia ja mittasin jännitteen joka oli 12,72V. Eli ei se vaan varaudu täydemmäksi auton laturin tarjoamalla max 13,9V jännitteellä. Seurailin ajellessa niin jännite vaihteli välillä 13,2-13,9V (arvoissa huomioitu mittariston näytön noin 0,2V poikkeama yleismittarilla mitattuun). Tuossa jännite näytössä yksi iso ero R vastaavaan on pienen jännite-eron lisäksi se, että R pysyy jännite lähes kokoajan siinä 14,2 ja GL taas vaihtelee epäloogisesti 13,2-13,9 välillä. Ta on siinä jokin loogisuus liittyen moottorin pyörimisnopeden muutokseen. Ei itse käyntinopeuteen vaan nopeuden muutoksen myötä arvo heilahtelee.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
amatoori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: M273 V8 bensa latausjännite?? / käynnistys

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Ootko ihan varma siitä yleismittarisi lukeman tarkkuudesta?
Vastaa Viestiin