Ois seuraavanlainen ongelma M123 koneen kanssa. Nimittäin, auto ei halua käynnistyä kylmänä helpolla. Joutuu pumppaamaan kaasua jonkun verrankin, ja sen jälkeen auto lähteekin käyntiin kun antaa kaasua startatessa. Ongelma on se, että auto loikkaa heti korkeille kierroksille, ja joudun painamaan kaasarin "vipuvartta" (eli siis tämä pedaalilta monen mutkan kautta kaasariin kiinnittyvä varsi) sormella varovasti ja kevyesti kohti tyhjäkäyntiä säätävää alipainekelloa (?), jotta kierrokset tippuvat tolkullisiksi.
Vivuston ei pitäisi kanittaa mistään. Onko kenellkään kokemuksia tuon Solexin säätämisestä, ja tuosta mahdollisesta viasta? Ei ole varmaan tarkoituksenmukaista startata autoa aina siten, että kone lähtee heti kylmänä huutamaan hoosiannaa
Käsittääkseni tämä kaasutin kärsii kaasuttimen rungon lämpövääntymisestä jonka vuoksi sen säätäminen ei enää onnistu vanhemmalla iällä. Vikaa korjataan laittamalla paksumpi tiiviste kannen ja rungon väliin. Tiivisteen joutuu tekemään itse esim kopiokoneen avulla. Netistä löytyy tietoa hakemalla.
Pari kertaa tuollaisen Solexin purkanut atomeiksi ja kasanut korjaussarjoilla. Alkoivat sen jälkeen toimia kuin uutena. Tuo on kaiketi herkkä sille, ettei ruuveja kiristä liikaa. Näin muistaisin, ja väärästä kasauksesta/kiristyksistä vääntyminenkin sitten kuumana useimmiten johtuu. Kokeile nyt aluksi irrottaa vivusto, ja selvitä, että sen liikeradat ovat kunnossa, ja että palautuu jouhevasti.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Velimies alkaa olla aika edistynyt tämän 4A1:n kanssa. Kohta 15-vuotta sillä on ollut oma 250 ja viimeksi tänä syksynä kävi säätämässä vuosia seisseen vastaavan.
Itselläkin sama Solexi 250:n nokalla ja korjaussarja tilattuna.
Itse on tohdi hommaan ruveta vaan sen lupasi hoitaa vanhempi
kokenut mekaanikko.
Epäilen että hieman laihalla käy nyt kun pienemmällä kaasulla ei tunnu oikein normisti etenevän ja vähän miettii.
Toki neulaventtiili kuulemma myös tod.näk. kulahtanut.
Odotan mielenkiinnolla miten toimii korjauksen jälkeen,
toivottavasti ei tarvitse pettyä.
Ässä2007 kirjoitti: ↑Ti 04.10.2022 23:10
Itselläkin sama Solexi 250:n nokalla ja korjaussarja tilattuna.
Itse on tohdi hommaan ruveta vaan sen lupasi hoitaa vanhempi
kokenut mekaanikko.
Epäilen että hieman laihalla käy nyt kun pienemmällä kaasulla ei tunnu oikein normisti etenevän ja vähän miettii.
Toki neulaventtiili kuulemma myös tod.näk. kulahtanut.
Odotan mielenkiinnolla miten toimii korjauksen jälkeen,
toivottavasti ei tarvitse pettyä.
Kannattaa ainakin tutkia samalla, että kaikki alipaineletkut on ehjät, oikeilla paikoillaan ja että alipainekellot toimii. Muuten tuota ei saa toimimaan kunnolla vaikka itse kaasari olisi kuinka hyvä tai korjattu.