W202 vilkuttelee öljynpinnan varoitusvaloa - missä vika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

W202 vilkuttelee öljynpinnan varoitusvaloa - missä vika

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Terve!
Oon uusi tuttavuus tällä foorumilla. Vaikuttaa erittäin asialliselta porukalta tämä teidän kokoonpano, joten päätin ottaa yhteyttä jos vaikka pulmani ratkeaisi.
Hain Saksasta lokakuussa 2004 Auton (MB C220CDI A Kombi 1999 195tkm). Kaikki meni hienosti ja auto on nyt Suomen kilvissä. Vikana on öljynpinnan varoitusvalo; se alkaa palaa n. 15-60 sek startista ja sammuu aikanaan kun kone on lämmin, satunnaisesti. Öljyä tietysti on yläviivaan asti, vaihdettu merkkiliikkeessä Mobil 1 0W-40. Autoon tehtiin ennen ostoa laaja sähkötesteri koe (vianetsintä), eikä löytynyt mitään vikaa. Testin ajoi Mercedes Kunzmann GmbH Aschaffenburgissa. He veikkasivat anturivikaa. Tuntuu silti että koneen käyntiäänessä on jonkinlainen metallinen "kilistys" juuri silloin kun valo palaa. Mikä mahtaa olla vikana; onko syytä huoleen. Auto on muuten tip top ja km-luku vahvistettu mersun leimaamalla huoltokirjalla.
Kiitos etukäteen, t. Tero
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Mietinpä vaan tuota kilistystä kun sillä ölyvalolla ei pitäisi olla mitään tekemistä öljynpaineiden kanssa, siis jos öljynpaine laskee ei valo syty.

Onkohan siellä joku tukos jossakin tai öljynkierto häiriö jossakin kanavassa, ja öljy jää joskus palaamatta kokonaisuudessaan öljypohjaan, kilistys :?: vajaata voitelua :?:

Mutta anturivikahan voipi olla mitä todennäköisin :?:
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Benzo kirjoitti:Mietinpä vaan tuota kilistystä kun sillä ölyvalolla ei pitäisi olla mitään tekemistä öljynpaineiden kanssa, siis jos öljynpaine laskee ei valo syty.

Onkohan siellä joku tukos jossakin tai öljynkierto häiriö jossakin kanavassa, ja öljy jää joskus palaamatta kokonaisuudessaan öljypohjaan, kilistys :?: vajaata voitelua :?:

Mutta anturivikahan voipi olla mitä todennäköisin :?:
- Tosi on, voipi olla että edellinen omistaja on saanu pilattua hyvän auton kun on jättänyt huoltamatta, viim 50tkm ei ollu leimoja... 5 kk vanha Dekran katsastus oli tosin päästäny läpi Ok, ja niissäkin lapuissa oli kilsat linjassa... Sinänsä kirottua jos vika on tosiaan öljyn kierrossa - veikkaan ettei sitä pysty vianetsintä testerillä toteamaan...?
-Tero
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Jos siellä moottorissa on esimerkiksi öljynpaineen kanssa ajoittaisia ongelmia, voi kilistyksen aiheuttaa vaikka jakoketju, koska "viimeisen" ketjun kiristyksen saa aikaan öljynpaine, eli jos öljynpaine putoaa, se voi hieman löystyttää venynyttä ketjua, ja ketju laahaa hieman jonnekin, ( tai siis tässä tapauksessahan siellä on niitä kaksi rinnakkain ) mutta jotakuinkin noin asia menee.

Kannattaa viedä tutkittavaksi ennen kuin tekee sen kummempia johtopäätöksiä.
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Viesti Kirjoittaja Tero M »

No niin... voipi olla että ongelma on suurempi kuin ensi arvaamalla olis voinu päätellä. :(
Pitänee kylmästi kysellä seuraavia huoltoaikoja Raision Veholla.
Tuleeko mieleen jokin pikainen tarkistuskohde, jos tosiaan ketjut kilistää niin silloin moottorin kanssa pitää olla varovainen? Öljyä ei syö (<0,5d/1000km), tehot on tallella (ei vikatilassa), lähtee hienosti laakista käymään jne. Mitä nyt remmit vähän vikisee.
Nimim. ei se ikä vaan ne ajokilometrit
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Ei tuosta kannata yö-unia menettää, aina noista mielessä kasvaa isoja peikkoja, ja rupeaa kuvittelemaan isompia mitä onkaan, kannattanee viedä tutkittavaksi, jos kilometrit pitää paikkansa niin sinulla on mitä todennäköisimmin auto, jolla on ajettu vasta sisäänajo :lol:
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Setämiehellä on C:ssään ollut samanlaista vikaa uudesta asti. Öljyn tason merkkivalo saattaa syttyä jonkun matkaa ajettua ja sammua yhtä mysteerisesti. Anturia ei kuitenkaan ole vielä vaihtanut, kun on mittatikusta testannut, että öljyä on koneessa vaikka valo palaakin.

t.
Risto
E500 – 211.070
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kyllä se voi olla öljynsuodatinkin, jos on täysin tukossa niin ei päästä läpi kuin notkeat öljyt. :oops:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Hyvä että on ollu muillakin vastaavaa öljyntasolampun vikaa. Koitin ostaa tip top pitoauton, ja nää moottorin varoitusvalot on semmoisia missä ei kyllä saisi olla minkäänlaista häikkää. Katotaan mihin suuntaan ongelma lähtee kehittymään.
Kuten tuontiautoguru tuttu hyvin sanoi; "aina niissä on jotain nyppimistä ollu, ja tulee olemaan!"
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Avatar
messer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 13.10.2003 15:16
Paikkakunta: tuusula

Viesti Kirjoittaja messer »

Onkohan mahdollista että öljyjen viskositeetti olis väärä ,nimittäin itse viime vaihdossa kysyin huoltomieltä että miksi ei laita 0W öljyjä (vaan 5W50) luulin että 0W olis aina paremmat .
Huoltomies sanoi ettei W202 SAA käyttää niin liruja öljyjä...
Tiedä nyt siitäkin olisko ukolla ollut vaan kyseinen öljy loppu .
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

messer kirjoitti:Onkohan mahdollista että öljyjen viskositeetti olis väärä ,nimittäin itse viime vaihdossa kysyin huoltomieltä että miksi ei laita 0W öljyjä (vaan 5W50) luulin että 0W olis aina paremmat .
Huoltomies sanoi ettei W202 SAA käyttää niin liruja öljyjä...
Tiedä nyt siitäkin olisko ukolla ollut vaan kyseinen öljy loppu .



"Ukolla" on ollut vajausta nimenomaan juuri W202 kkoseen parhaiten soveltuvasta öljystä, eli 0W40, itse en muuta ole käyttänyt kun tuo tuli markkinoille, molemmat Mersut saavat öljynvaihdossa sitä :wink:
Vastaa Viestiin