W212 OM642 korkea latausjännite
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: To 19.07.2018 16:16
W212 OM642 korkea latausjännite
Hei,
Auto on mennyt muutaman kerran limp modeen ja antanut erilaisia vikakoodeja, mm. MAF anturia (molemmat) jne. Vaihdettu on turbon sähköistä säädintä, testattu imusarjan läppämoottorit, dpf paine-ero anturia jne. Kaikkia mahdollisia testejä tehty STAR:lla ja ei merkkejä vioista. Myöskin DPF näyttäisi olevan todella puhdas paine-ero mittausten perusteella.
Ennen limp modeen menoa auto käy korkeilla kierroksilla samaan tyyliin kuten dpf-polton ollessa päällä, yhtäkkiä saattaa vetassa limp modeen ja tehot häviää. Vikavalo ei kuitenkaan tässä vaiheessa syty. Limp moden jälkeen startatessa vikavalo syttyy, mutta uudelleen starttaus poistaa limp moden.
Eilen pääsin starin päähän ja limp mode ei toki silloin tullut päälle eikä vikakoodejakaan löytynyt. Kaikki testit siis myös STAR:lla meni OK ja arvot vihreällä. Pähkäilyn jälkeen huomattiin että STAR näyttää latausjännitteeksi 15,2V tyhjäkäynnillä! Kierroksilla näytti myös samaa, vaikkakin kaasua lipsutellessa tipahti ajoittain n. 13V. Akku on vanha enkä ole sitä uusinut vastikään.
Mikähän tässä olisi uusinnan tarpeessa? Akku, laturi vai onko näihin jonkin jännitteen säädin tai vastaava?
Auto on mennyt muutaman kerran limp modeen ja antanut erilaisia vikakoodeja, mm. MAF anturia (molemmat) jne. Vaihdettu on turbon sähköistä säädintä, testattu imusarjan läppämoottorit, dpf paine-ero anturia jne. Kaikkia mahdollisia testejä tehty STAR:lla ja ei merkkejä vioista. Myöskin DPF näyttäisi olevan todella puhdas paine-ero mittausten perusteella.
Ennen limp modeen menoa auto käy korkeilla kierroksilla samaan tyyliin kuten dpf-polton ollessa päällä, yhtäkkiä saattaa vetassa limp modeen ja tehot häviää. Vikavalo ei kuitenkaan tässä vaiheessa syty. Limp moden jälkeen startatessa vikavalo syttyy, mutta uudelleen starttaus poistaa limp moden.
Eilen pääsin starin päähän ja limp mode ei toki silloin tullut päälle eikä vikakoodejakaan löytynyt. Kaikki testit siis myös STAR:lla meni OK ja arvot vihreällä. Pähkäilyn jälkeen huomattiin että STAR näyttää latausjännitteeksi 15,2V tyhjäkäynnillä! Kierroksilla näytti myös samaa, vaikkakin kaasua lipsutellessa tipahti ajoittain n. 13V. Akku on vanha enkä ole sitä uusinut vastikään.
Mikähän tässä olisi uusinnan tarpeessa? Akku, laturi vai onko näihin jonkin jännitteen säädin tai vastaava?
w212 350cdi 4-matic
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 OM642 korkea latausjännite
Akku on varmaan loppu. Uusi AGM akku sisään. Tarkkaile sitten latausjännitettä. Et mainitse akun tai autonkaan ikää.
(Esim Mercedes ME Adapteri on ilmainen palikka, jolla saat parikymmentä eri asiaa kännykän ruutuun ajaessa livenä koko ajan)
btw. En olisi yllättynyt, jos akun jännitteen heiluminen aiheuttaisi mahdollisesti muitakin vikakoodeja.
Siis, ehkä kannattaa varmuudeksi uusia myös pikku akku samalla ( siis ei kuitenkaan ihan samaan aikaan, niin välttynee vikakoodi vyöryltä)
(Esim Mercedes ME Adapteri on ilmainen palikka, jolla saat parikymmentä eri asiaa kännykän ruutuun ajaessa livenä koko ajan)
btw. En olisi yllättynyt, jos akun jännitteen heiluminen aiheuttaisi mahdollisesti muitakin vikakoodeja.
Siis, ehkä kannattaa varmuudeksi uusia myös pikku akku samalla ( siis ei kuitenkaan ihan samaan aikaan, niin välttynee vikakoodi vyöryltä)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: To 19.07.2018 16:16
Re: W212 OM642 korkea latausjännite
Auto siis vuosimallia 2012 ja varmaankin alkuperäinen akku, täytyy tänään tutkia tarkemmin. Kilometrejä kertynyt 180tkm.
Missä tämä "pikku akku" on ja mitä virkaa se toimittaa?
Missä tämä "pikku akku" on ja mitä virkaa se toimittaa?
w212 350cdi 4-matic
Re: W212 OM642 korkea latausjännite
start/stop käynnistys ja ainakin sedanissa peräkontin pohjalevyn alla varapyöräkaivon vieressä.Rantalankila kirjoitti: ↑Ke 25.11.2020 14:42 Missä tämä "pikku akku" on ja mitä virkaa se toimittaa?
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 OM642 korkea latausjännite
Pikkuakku.
Kun ei ole Start Stop, niin on kojelaudan päässä ihan pieni Akku. Varmistaa tietokoneiden sähkön tasaisuutta esim. käynnistämisen yhteydessä.
Noita erilaisia CAN yms. laitteita taitaa olla Mesen väylässä liki 50 kpl.
Siksi onnistuu esim. ison akun vaihto ilman ongelmia, kun sähköt ei katoa hetkeksikään.
https://mbworld.org/how-tos/a/mercedes- ... ery-389645
Kun ei ole Start Stop, niin on kojelaudan päässä ihan pieni Akku. Varmistaa tietokoneiden sähkön tasaisuutta esim. käynnistämisen yhteydessä.
Noita erilaisia CAN yms. laitteita taitaa olla Mesen väylässä liki 50 kpl.
Siksi onnistuu esim. ison akun vaihto ilman ongelmia, kun sähköt ei katoa hetkeksikään.
https://mbworld.org/how-tos/a/mercedes- ... ery-389645
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W212 OM642 korkea latausjännite
Vähän off-topic mutta miksikäs tietokoneiden sähkön tasaisuutta tarvitaan vain rattivaihteisessa mallissa? Niille 50 ohjainlaitteelle ei tule kullekin erikseen jännitettä isosta ja pienestä akusta eli aika vaikea mopoakulla mitään auttaa jos sen kytkee ison akun rinnalle siinä kuin starttimoottorinkin.EemeliErkki kirjoitti: ↑Pe 27.11.2020 10:53 Pikkuakku.
Kun ei ole Start Stop, niin on kojelaudan päässä ihan pieni Akku. Varmistaa tietokoneiden sähkön tasaisuutta esim. käynnistämisen yhteydessä.
Urbaani legendat on välillä kovin sitkeitä.
Re: W212 OM642 korkea latausjännite
SBC ja ISM, niin olen lukenut. Eli jarrujärjestelmän ja vaihteiston servomodulin varavoimana. Mersun omat dokumentit kertovat erittäin valaisevasti asiasta: "muut sähköjärjestelmät". Kukaties jotain muuta.
Omassa ML:ssä ei ole SBC:tä, mutta hyvin samantyyppiseltä tuntuu mäkilähtöavustin. Jos pysähdyn jotain astelukemaa jyrkempään ylämäkeen, jarrupolkimessa tuntuu kuin olisi vähän ilmaa ja se jää pitämään jarrua päällä. Kun painaa kaasua, se vapautuu ja sen huomaa pienenä nytkähdyksenä liikkeelle lähtiessä. Jonkinasteinen sekasikiö kaiketi.
Hyvin oletettavaa olisi, että liittyy juuri turvallisuussysteemeihin, ehkä siis myös airbageihin.
Ihmettelin itsekin miksi tuossa on pikkuakku, mutta niin vaan on. Todellisesta syystä on tosiaan urbaanilegendoja liikkeellä.
Tähän olisi kyllä kiva saada kattava vastaus joskus.
Omassa ML:ssä ei ole SBC:tä, mutta hyvin samantyyppiseltä tuntuu mäkilähtöavustin. Jos pysähdyn jotain astelukemaa jyrkempään ylämäkeen, jarrupolkimessa tuntuu kuin olisi vähän ilmaa ja se jää pitämään jarrua päällä. Kun painaa kaasua, se vapautuu ja sen huomaa pienenä nytkähdyksenä liikkeelle lähtiessä. Jonkinasteinen sekasikiö kaiketi.
Hyvin oletettavaa olisi, että liittyy juuri turvallisuussysteemeihin, ehkä siis myös airbageihin.
Ihmettelin itsekin miksi tuossa on pikkuakku, mutta niin vaan on. Todellisesta syystä on tosiaan urbaanilegendoja liikkeellä.
Tähän olisi kyllä kiva saada kattava vastaus joskus.
Re: W212 OM642 korkea latausjännite
Minä olen itselleni antanut ymmärtää että Siksi kun se vaihteenvalitsin on sähköinen.
SBC:tähän näissä ei ole ollut ikinä, toki ABR:ssä on hold toiminto myös.
SBC:tähän näissä ei ole ollut ikinä, toki ABR:ssä on hold toiminto myös.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: To 19.07.2018 16:16
Re: W212 OM642 korkea latausjännite
Iso akku tuli vaihdettua.
Vikakoodeja edelleen tulee satunnaisesti mutta limp modeen ei ole ainakaan vielä mennyt. Edelleen latausjännite huitelee noin 15V. Tyhjäkäynnillä kaasua lipsutellessa sisävalot himmenee ja kirkkenee.
Pikku akkua en ole vaihtanut enkä usko että siinä vika voisi olla. Seuraavaksi pitänee yrittää vaihtaa jännitteensäädin ja/tai laturi.
Oivoi. Alkaa usko loppua.
Vikakoodeja edelleen tulee satunnaisesti mutta limp modeen ei ole ainakaan vielä mennyt. Edelleen latausjännite huitelee noin 15V. Tyhjäkäynnillä kaasua lipsutellessa sisävalot himmenee ja kirkkenee.
Pikku akkua en ole vaihtanut enkä usko että siinä vika voisi olla. Seuraavaksi pitänee yrittää vaihtaa jännitteensäädin ja/tai laturi.
Oivoi. Alkaa usko loppua.
w212 350cdi 4-matic
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 OM642 korkea latausjännite
Latausjännite pitäisi olla n14,8V
Eli millä mittaat?
Minun kokemus on, että olisi hyvinkin tasainen koko ajan, kun on käynnissä.
Ehkä lataussäädin on kaput tai jokin moottorin maadoituskaapeli on löysällä
Maadoituskaapeli vian voisi löytää mittaamalla moottorin ja auton peltirungon välistä jännitettä. Jos kunnossa, on tasan 0,0 V
Eli millä mittaat?
Minun kokemus on, että olisi hyvinkin tasainen koko ajan, kun on käynnissä.
Ehkä lataussäädin on kaput tai jokin moottorin maadoituskaapeli on löysällä
Maadoituskaapeli vian voisi löytää mittaamalla moottorin ja auton peltirungon välistä jännitettä. Jos kunnossa, on tasan 0,0 V
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: To 19.07.2018 16:16
Re: W212 OM642 korkea latausjännite
Laturi ja säädin vaihdettu ja edelleen vikakoodeja antaa. Lähinnä vikakoodi tulee aina MAF:lle.
Putsaustakin olen kokeillut, mutta ei ole tuntunut auttavan. Pakko kai se on yrittää sitten uskoa että vika olisi MAF:ssa ja yrittää uusia ne. Mukavan hintavat osat, ainakin jos koko Y-haara menee.
Jos jollain löytyy ehjää käytettyä niin YV:tä vain.
Putsaustakin olen kokeillut, mutta ei ole tuntunut auttavan. Pakko kai se on yrittää sitten uskoa että vika olisi MAF:ssa ja yrittää uusia ne. Mukavan hintavat osat, ainakin jos koko Y-haara menee.
Jos jollain löytyy ehjää käytettyä niin YV:tä vain.
w212 350cdi 4-matic
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 OM642 korkea latausjännite
Lataus tuli ilmeisesti kuntoon laturin vaihdolla? Mitä näyttää latausjännite nyt? Pysyykö vakaana?
btw. Näitä ongelmia ja ratkaisuja lukee moni muukin, siksi olisi hyvä kertoa myös ongelman ratkaisuista.
btw. Näitä ongelmia ja ratkaisuja lukee moni muukin, siksi olisi hyvä kertoa myös ongelman ratkaisuista.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: To 19.07.2018 16:16
Re: W212 OM642 korkea latausjännite
Niin, hankala sanoa. Eihän tämä varsinaista vikaa ole antanut korkeasta latausjännitteestä. Tällä hetkellä lataa noin 14,8V obd portin mukaan aika tasaisesti. Liikkeessä jossa laturi vaihdettiin kertoi mitanneensa yleismittarilla tarkemmin ja ei nähnyt suurta eroa.EemeliErkki kirjoitti: ↑Ti 08.12.2020 10:19 Lataus tuli ilmeisesti kuntoon laturin vaihdolla? Mitä näyttää latausjännite nyt? Pysyykö vakaana?
btw. Näitä ongelmia ja ratkaisuja lukee moni muukin, siksi olisi hyvä kertoa myös ongelman ratkaisuista.
w212 350cdi 4-matic
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W212 OM642 korkea latausjännite
Normaalisti lataa siisRantalankila kirjoitti: ↑Ti 08.12.2020 16:23Niin, hankala sanoa. Eihän tämä varsinaista vikaa ole antanut korkeasta latausjännitteestä. Tällä hetkellä lataa noin 14,8V obd portin mukaan aika tasaisesti. Liikkeessä jossa laturi vaihdettiin kertoi mitanneensa yleismittarilla tarkemmin ja ei nähnyt suurta eroa.EemeliErkki kirjoitti: ↑Ti 08.12.2020 10:19 Lataus tuli ilmeisesti kuntoon laturin vaihdolla? Mitä näyttää latausjännite nyt? Pysyykö vakaana?
btw. Näitä ongelmia ja ratkaisuja lukee moni muukin, siksi olisi hyvä kertoa myös ongelman ratkaisuista.
. .
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: To 19.07.2018 16:16
Re: W212 OM642 korkea latausjännite
Näin tuntuisi. Tosin ei varsinainen vika poistunut joten epäilen että vanhakin laturi ja jännitteensäädin oli kunnossa. OBD:llä näytti silloin tosin 15,2V maksimissaan.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ti 08.12.2020 16:26Normaalisti lataa siisRantalankila kirjoitti: ↑Ti 08.12.2020 16:23Niin, hankala sanoa. Eihän tämä varsinaista vikaa ole antanut korkeasta latausjännitteestä. Tällä hetkellä lataa noin 14,8V obd portin mukaan aika tasaisesti. Liikkeessä jossa laturi vaihdettiin kertoi mitanneensa yleismittarilla tarkemmin ja ei nähnyt suurta eroa.EemeliErkki kirjoitti: ↑Ti 08.12.2020 10:19 Lataus tuli ilmeisesti kuntoon laturin vaihdolla? Mitä näyttää latausjännite nyt? Pysyykö vakaana?
btw. Näitä ongelmia ja ratkaisuja lukee moni muukin, siksi olisi hyvä kertoa myös ongelman ratkaisuista.
. .
w212 350cdi 4-matic
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 OM642 korkea latausjännite
En usko, että turhaan korjattiin latausta. Selkeästi oli latauksessa vikaa. Ylijännite rikkoo akun uudestaan. Ja ilmeisesti sinullakin tuli muitakin ongelmia sen johdosta.
MAF vika on sitten ihan eri juttu. Toivotaan että se löytyy myös.
Ei taida MAF-anturi olla kovin yleinen ongelma.
Pyydä se ME-adapteri ilmaiseksi omasta merkkihuollosta.
MAF vika on sitten ihan eri juttu. Toivotaan että se löytyy myös.
Ei taida MAF-anturi olla kovin yleinen ongelma.
Pyydä se ME-adapteri ilmaiseksi omasta merkkihuollosta.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: To 19.07.2018 16:16
Re: W212 OM642 korkea latausjännite
Vikakoodit joita antaa siis edelleen on:
14B100 Component Hot film mass air flow sensor has a plausibility error.
100E00 The lower limit value of component B2/7 (Right hot film mass air flow sensor) has been reached.
101600 The lower limit value of component B2/7 (Right hot film mass air flow sensor) has been reached.
14B100 Component Hot film mass air flow sensor has a plausibility error.
100E00 The lower limit value of component B2/7 (Right hot film mass air flow sensor) has been reached.
101600 The lower limit value of component B2/7 (Right hot film mass air flow sensor) has been reached.
w212 350cdi 4-matic
Re: W212 OM642 korkea latausjännite
Korjaantuko tämä millä konstilla?Rantalankila kirjoitti: ↑Ti 08.12.2020 19:03 Vikakoodit joita antaa siis edelleen on:
14B100 Component Hot film mass air flow sensor has a plausibility error.
100E00 The lower limit value of component B2/7 (Right hot film mass air flow sensor) has been reached.
101600 The lower limit value of component B2/7 (Right hot film mass air flow sensor) has been reached.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300