juusmon R129 SL600 -97
Re: juusmon R129 SL600 -97
Nahan täyttö ja maalaus oli yllättävän helppoa. Suosittelen kokeilemaan. Isompiinkin korjauksiin pystyy, ja tuossa samassa satsissa tulee myös välineet repeämien korjaukseen - repeämän taakse liimataan pala verkkoa ja päälle täyteaineet ja värit. Musta oli tietysti siitä helppo, että sitä ei tarvinnut sävyttää vaan väri oli suoraan kohdallaan, mitä nyt tuo lakan kiilto ei ihan osu. Hankin myös harmaan sarjan jolla ajattelin yrittää korjata matkustajan istuinosan harmaata osaa, josta on väri kulunut pois, mutta siihen projektiin en vielä uskaltanut sitten lähteä.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Miltä näyttää tuo puolikiiltävä kohta, jos käyt läpi nahanhoitoaineella?
Re: juusmon R129 SL600 -97
Ainakaan yksi kierros mehiläisvahakäsittelyä ei auttanut. Vahan ollessa tuoreena pinnassa eroa ei ollut, mutta kun pyyhki ylimääräiset pois / kiillotti vähän, ero tuli taas esiin.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Kiitos informatiivisesta nahkapenkin ehostamiskuvauksesta.
Koska sama meikkaus pitäisi tehdä oman auton penkille aloin miettiä, että onko tuo lakkaus oikea tapa viimeistellä työ? Nimittäin kyseinen nahkahan on läpivärjättyä nahkaa eikä pinnoittamalla värjättyä. Nyt lakka luo nahan pintaan uuden kerroksen eli pinnoitteen.
Miten musta kenkälankki toimisi? Lankki yleensä imeytyy nahkaan, jolloin värjää ja 'ravitsee' nahkaa. Näin ainakin kengissä. Vaarana on tietysti että plankatusta penkistä saa mustan kupeen valkoiseen paitaan.
Koska sama meikkaus pitäisi tehdä oman auton penkille aloin miettiä, että onko tuo lakkaus oikea tapa viimeistellä työ? Nimittäin kyseinen nahkahan on läpivärjättyä nahkaa eikä pinnoittamalla värjättyä. Nyt lakka luo nahan pintaan uuden kerroksen eli pinnoitteen.
Miten musta kenkälankki toimisi? Lankki yleensä imeytyy nahkaan, jolloin värjää ja 'ravitsee' nahkaa. Näin ainakin kengissä. Vaarana on tietysti että plankatusta penkistä saa mustan kupeen valkoiseen paitaan.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Hyvä kysymys, en tosiaan tiedä. Tässä oli tuo puolikiilto tosiaan siinä värissä mukana.Efraim kirjoitti:Koska sama meikkaus pitäisi tehdä oman auton penkille aloin miettiä, että onko tuo lakkaus oikea tapa viimeistellä työ? Nimittäin kyseinen nahkahan on läpivärjättyä nahkaa eikä pinnoittamalla värjättyä. Nyt lakka luo nahan pintaan uuden kerroksen eli pinnoitteen.
Niin, se kai noiden lakkojen pointtina osittain on, että ne sitovat maalin nahkaan.Efraim kirjoitti:Miten musta kenkälankki toimisi? Lankki yleensä imeytyy nahkaan, jolloin värjää ja 'ravitsee' nahkaa. Näin ainakin kengissä. Vaarana on tietysti että plankatusta penkistä saa mustan kupeen valkoiseen paitaan.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Paluumatkalla Norjasta huomasin, että ratissa tuntui pieni värinä, joka riippui nopeudesta ja alkoi joskus 80km/h paikkeilla. Värinä ei ollut riittävän voimakas tuntuakseen penkissä, mutta esim. ilmastoinnin ritilään kiinnitetty kännykkäteline kyllä värisi silminnähden. Mietin tuolloin, että ehkä kyse oli renkaista, mutta se olisi ollut vähän outoa koska kesäkumit laitettiin keväällä uusiksi eikä niillä kovin montaa tonnia ollut ajettu. Jätin kuitenkin asian hautumaan ja ajattelin, että kokeillaan sitten talvirenkailla uudestaan.
Eilen kävin pitkästä aikaa ulkoiluttamassa SL:ää kunnolla ja ongelma ilmenee myös talvikumeilla. Latasin iPhoneen VibrationAnalysis-nimisen appin ("vibration" -hakusana App Storessa löytää muuten lähinnä jotain aivan muuta...), joka osoittautui rajoitettuna ilmaisversionakin aika näppäräksi työkaluksi. Laitoin kännykän vaihdekepin eteen jalopuulle ja lähdin ajelemaan. Värinä alkaa tai ainakin muuttuu havaittavaksi n. 75km/h nopeudessa, jolloin se on n. 10Hz. Siitä se nousee nopeuden mukaan siten, että se on n. 17Hz kieppeillä vajaan 130km/h nopeudessa. Vaikuttaa suht lineaariselta suhteelta. Värinä ilmenee niin vapaalla kuin vedossa.
Mitäs raati veikkaa? Alustan osia autoon ei ole hirveästi tunnetun historian aikana vaihdettu. Ohjausiskari on n. 23tkm ikäinen Febi.
Eilen kävin pitkästä aikaa ulkoiluttamassa SL:ää kunnolla ja ongelma ilmenee myös talvikumeilla. Latasin iPhoneen VibrationAnalysis-nimisen appin ("vibration" -hakusana App Storessa löytää muuten lähinnä jotain aivan muuta...), joka osoittautui rajoitettuna ilmaisversionakin aika näppäräksi työkaluksi. Laitoin kännykän vaihdekepin eteen jalopuulle ja lähdin ajelemaan. Värinä alkaa tai ainakin muuttuu havaittavaksi n. 75km/h nopeudessa, jolloin se on n. 10Hz. Siitä se nousee nopeuden mukaan siten, että se on n. 17Hz kieppeillä vajaan 130km/h nopeudessa. Vaikuttaa suht lineaariselta suhteelta. Värinä ilmenee niin vapaalla kuin vedossa.
Mitäs raati veikkaa? Alustan osia autoon ei ole hirveästi tunnetun historian aikana vaihdettu. Ohjausiskari on n. 23tkm ikäinen Febi.
Re: juusmon R129 SL600 -97
En oikeen jaksa uskoa että väljät nivelet tai puslat aiheuttaisi värinoitä, varsinkin jos välykset on luokkaa mitä ei normaali katsastuksessa moitita. Kyllä se täytyy tulla pyörivistä massoista... Voisko vanteen tai jarrulevyn alla olla jotain sinne kuulumatonta? Entäs kardaani?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: juusmon R129 SL600 -97
Katsastuksessa auto kävi toissa viikolla ilman mitään moitteita. Vaikea uskoa, että liittyisi vanteisiin, kun tapahtuu sekä talvi- että kesävanteilla. Miten jarrulevyn alla voisi olla jotain joka vaikuttaisi? Teoriassa voisi tietysti olla kiero levy, mutta jotenkin en usko siihenkään. Levyt ja palat joka nurkassa on uusittu 16tkm sitten.
Kardaania funtsin itsekin. Tukilaakeri? Tosin sen mitä tuota pikaisesti googlailin, niin ilmeisesti yleensä tuntuu hanurissa asti? Toki voihan se olla, ettei vain tunnu vielä.
Kardaania funtsin itsekin. Tukilaakeri? Tosin sen mitä tuota pikaisesti googlailin, niin ilmeisesti yleensä tuntuu hanurissa asti? Toki voihan se olla, ettei vain tunnu vielä.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Muistahan raportoida. Aihe kiinnostaa minuakin. CL:ssa on vielä pieni ärsyttävä värinä jota ajan takaa. Renkaat on uudet, vanteet tarkistettu, ja jopa yksi vanne joka asiantuntijoiden mielestä ei pitäisi vaikuttaa, on uusittu.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: juusmon R129 SL600 -97
Taajuudet vaikuttaisi pyörimistaajuuksilta. Kierroksiksi muutettuna 10Hz on 600rpm ja 17Hz 1020rpm. Jos takarenkaat on 275/35/18 niin 75km/h ne pyörivät 630rpm joka on noin 10,5Hz. 130km/h takarenkailla 1093rpm ja 18,2Hz. Aika lähelle osuvat mittaamiasi taajuuksia. Takarenkaan vierintäkehän katsoin jollain nettilaskurilla (1,982m). Ja eturenkaat pyörinevät suurinpiirtein samaa tahtia.
Pyörimistaajuuden tärinää aiheuttaa mm. epätasapaino.
En tiedä perän välitystä, mutta kardaani pyörinee jonkun verran nopeammin...
Pyörimistaajuuden tärinää aiheuttaa mm. epätasapaino.
En tiedä perän välitystä, mutta kardaani pyörinee jonkun verran nopeammin...
Re: juusmon R129 SL600 -97
Hyvä havainto! Taajuus- ja nopeusmittaukset eivät tosiaan ole mitenkään ihan täysin tarkkoja, koska silmäilin kännykän näyttöä ja nopeusmittaria samalla kun yritin pysyä hengissä liikenteessä
Lienee mahdollista, että mittaukseni oli ihan puutaheinää ja poimin sieltä tuon pyörimistaajuuden, joka kenties esiintyy jossain määrin joka tapauksessa? Pitäisi ehkä yrittää uudestaan joku kerta niin, että olen itse matkustajana.
Vanteiden osuutta tähän pitäisin silti epätodennäköisenä, koska sekä 16" talvisarja että 18" kesäsarja ovat suorat, ja kesävanteet on viime keväänä tasapainotettu uusien renkaiden asennuksen yhteydessä.

Vanteiden osuutta tähän pitäisin silti epätodennäköisenä, koska sekä 16" talvisarja että 18" kesäsarja ovat suorat, ja kesävanteet on viime keväänä tasapainotettu uusien renkaiden asennuksen yhteydessä.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Hei noista uusista linkkuavaimista , saitko avaimen punaisella hätänapilla ja riittääkö 300€
Mb e 213 220 Blue tec -21
Mb e 212 200 CDI -14
Mb SL 500 -98
Mb e 212 200 CDI -14
Mb SL 500 -98
Re: juusmon R129 SL600 -97
245 euroa kappale maksoivat 2019, nykytilanteesta en tiedä. Tässä 97:ssa on 1-nappinen infrapuna-avain, en osaa sanoa noista 98+ radiotaajuuksilla toimivista omakohtaisesti, mutta foorumeilla olen kyllä nähnyt raportteja siitä että niitäkin on taas saanut ainakin Euroopassa (myös jenkkimallisia, joissa on paniikkinappula).
Re: juusmon R129 SL600 -97
Kunnon pakkaskelin kunniaksi piti käydä ulkoiluttamassa SL:ää ensi kertaa yli kuukauteen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
On kyllä hienossa kunnossa tämä SL
Re: juusmon R129 SL600 -97
Pitkästä aikaa pientä puuhastelua SL:nkin kanssa. Ketjun alkupäätä lukeneet ehkä muistavat, että laittelin multicontour-istuimien ilmapusseja uusiksi jo pian auton hankinnan jälkeen. Niistä kaikki olivat lievästi sanottuna kehnossa kunnossa, eli ihan täysin palasina. Pussejahan löytyy 5 per istuin. Selkänojan sivuttaistuet, ristiselkään 2kpl ja sitten istuinosassa reisituki. Kaikki selkänojan pussit saa hankittua erikseen, mutta tuo reisituen pirulainen on leivottu istuinpehmusteeseen, jotka sitten maksavat suht paljon, varsinkin kun myös lämmityselementti on osa samaa nippua. No, joskus ennen korona-aikaa vähän kuolailin yhtä W202 C43:a, jossa oli vastaavat säädettävät istuimet, ja tulin katsoneeksi varaosakatalogista miten ns. pussihommat on siellä hoidettu. Kas vain, reisituen ilmapussi oli oma erillinen osansa, A2109100375, joka kustantaa esim. Fixpartsissa vain noin 70e. Nyt sain vihdoin aikaiseksi tilata sellaisen.
Istuinosan irrotus on parin minuutin homma, ja ilmapussiin, tai sen jäänteisiin, pääsee käsiksi kun rullaa varovasti istuimen etuosan päältä verhoilua pois tieltä. Alkuperäinen ilmapussukka on tuosta valkoisesta kankaasta liimattu pehmusteeseen, mutta irtoaa suht siististi. Itse ilmapussin repaleet ropisevat sieltä välistä sitten lattialle...
Ainoa pieni mutka matkassa oli että tuon W202/W210-osan letkuliitin oli ihan erilainen. Onneksi vanhassa ei ole mitään vikaa, sen kun vain leikkasi sen vanhasta putkesta pois ja työnsi uuteen.
Päätin tälläkin kertaa olla kiinnittämättä pussia mitenkään, teoriana se että kyllä se siellä kahden vaahtomuovipalan ja nahan puristuksessa varmaankin paikallaan pysyy. Toinen puoli ainakin on pysynyt kohta 3 vuotta. Tässä uudessa osassa oli kolme remmiä, joille ei SL:n istuimessa ole oikein mitään vastakappaleita.
Myös tämän projektin jälkeen tuli todettua, että koko ominaisuus on täysin hyödytön. Ei noin pienellä säätövaralla tee yhtään mitään reisituessa. Mutta perfektionismin lisäksi oli myös toinen syy laittaa tämäkin kuntoon - nimittäin se, että molempien istuimien ilmapussit ovat kaikki yhdessä piirissä, ja kun matkustaja räpelsi säätöjään ja avasi tämän reisituen venttiilin, ilma pihisi ulos myös kuskin ristiseläntuesta, joka puolestaan on kaikkea muuta kuin hyödytön ominaisuus. Ja sekös ärsytti - ainakin melkein yhtä paljon kuin naljailu siitä että "mihin tässä romussa edes uskaltaa koskea". No nyt uskaltaa, eikä taida olla enää yhtään toimimatonta varustetta/ominaisuutta.
Istuinosan irrotus on parin minuutin homma, ja ilmapussiin, tai sen jäänteisiin, pääsee käsiksi kun rullaa varovasti istuimen etuosan päältä verhoilua pois tieltä. Alkuperäinen ilmapussukka on tuosta valkoisesta kankaasta liimattu pehmusteeseen, mutta irtoaa suht siististi. Itse ilmapussin repaleet ropisevat sieltä välistä sitten lattialle...
Ainoa pieni mutka matkassa oli että tuon W202/W210-osan letkuliitin oli ihan erilainen. Onneksi vanhassa ei ole mitään vikaa, sen kun vain leikkasi sen vanhasta putkesta pois ja työnsi uuteen.
Päätin tälläkin kertaa olla kiinnittämättä pussia mitenkään, teoriana se että kyllä se siellä kahden vaahtomuovipalan ja nahan puristuksessa varmaankin paikallaan pysyy. Toinen puoli ainakin on pysynyt kohta 3 vuotta. Tässä uudessa osassa oli kolme remmiä, joille ei SL:n istuimessa ole oikein mitään vastakappaleita.
Myös tämän projektin jälkeen tuli todettua, että koko ominaisuus on täysin hyödytön. Ei noin pienellä säätövaralla tee yhtään mitään reisituessa. Mutta perfektionismin lisäksi oli myös toinen syy laittaa tämäkin kuntoon - nimittäin se, että molempien istuimien ilmapussit ovat kaikki yhdessä piirissä, ja kun matkustaja räpelsi säätöjään ja avasi tämän reisituen venttiilin, ilma pihisi ulos myös kuskin ristiseläntuesta, joka puolestaan on kaikkea muuta kuin hyödytön ominaisuus. Ja sekös ärsytti - ainakin melkein yhtä paljon kuin naljailu siitä että "mihin tässä romussa edes uskaltaa koskea". No nyt uskaltaa, eikä taida olla enää yhtään toimimatonta varustetta/ominaisuutta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Kyllä auto pitää kunnossa olla 
Nythän sen voi hyvillä mielin myydä kun kaikki kynsitty kuntoon

Nythän sen voi hyvillä mielin myydä kun kaikki kynsitty kuntoon

MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: juusmon R129 SL600 -97
Niin... paitsi että siitä tulisi paha mieli
Ei, tämä ei ole kyllä lähdössä yhtään mihinkään, varsinkaan kun arvostuskäyrän pohja alkaa olla näiden osalta vihdoin nähty.

Re: juusmon R129 SL600 -97
Kyllä oli mukavaa luettavaa useammaksi illaksi, huollettu ja pidetty niinkuin tällaista pitääkin. Toi panorama katto kyllä "tekee" ton kovan katon.
Useita eri merkkisiä avoja (MX-5, terve vaan E38) omistaneena tykkäsin kovankaton kanssa ajamisesta jämäkkyyden takia, samaisessa autossa ovien lukkopuolella olevien ohjurien vaihdolla kovempaan materiaaliin oli todella iso vaikutus korin letkuuteen, Huomattavasti isompi kuin pohjaan kiinnitettävillä lisätuilla tai etulokareiden sisälle kiinnitettäviin "butterfly" tuilla.
Ajoneston kanssa tuli tapeltua aikanaan, UK tuonnissa oli sirullinen avaimenperä (siellä vakuutusyhtiöt on hinnoitelleet ajoneston "pakolliseksi"). Teippasin avaimenperässä olleen sirun kojelaudan sisällä piilotetun lukijan viereen siksi kunnes oli aikaa ja motivaatiota purkaa koko ajonesto pois (vanhentunutta tekniikaa ja ärsyttävä käyttää, piti osua aina jetsulleen oikeeseen kohtaan kojelaudan alapuolta, aikaa käynnistämiseen oli vähän ja jos ei kerrasta lähtenyt niin sama jumppa uusiks).
Useita eri merkkisiä avoja (MX-5, terve vaan E38) omistaneena tykkäsin kovankaton kanssa ajamisesta jämäkkyyden takia, samaisessa autossa ovien lukkopuolella olevien ohjurien vaihdolla kovempaan materiaaliin oli todella iso vaikutus korin letkuuteen, Huomattavasti isompi kuin pohjaan kiinnitettävillä lisätuilla tai etulokareiden sisälle kiinnitettäviin "butterfly" tuilla.
Ajoneston kanssa tuli tapeltua aikanaan, UK tuonnissa oli sirullinen avaimenperä (siellä vakuutusyhtiöt on hinnoitelleet ajoneston "pakolliseksi"). Teippasin avaimenperässä olleen sirun kojelaudan sisällä piilotetun lukijan viereen siksi kunnes oli aikaa ja motivaatiota purkaa koko ajonesto pois (vanhentunutta tekniikaa ja ärsyttävä käyttää, piti osua aina jetsulleen oikeeseen kohtaan kojelaudan alapuolta, aikaa käynnistämiseen oli vähän ja jos ei kerrasta lähtenyt niin sama jumppa uusiks).
Re: juusmon R129 SL600 -97
Hyvä että kelpaa lukemistoksi 
Juttelin mekaanikon kanssa siitä 80km/h alkavasta värinästä. Hänelle tuli mieleen kardaani tai sen nivelet, mutta uutena ideana myös se, että kardaanin epätasapaino voi johtua jopa ruostesuojauksesta, jos toinen puoli akselista on ruiskittu massalla. Ihan mielenkiintoinen teoria. Pitäisi tutkituttaa kun ei ole itsellä nosturia edelleenkään, mutta ehkä syssymmällä.
Toisena hommana tuli huomattua, että lämmöt nousevat ehkä vähän turhan korkealle. Parin liikennevalopysähdyksen aikana sataseen, ajossa ilmastoinnin kanssa ~96, mikä on ollut jo pidemmän aikaa normaali kun on oikeasti kuuma, mutta tänään oli jo (auton mukaan) 21-22 asteen ulkolämmöissä näin. Kokeilin pyörittää flektiä käsin sammutettuani auton, ja kyllähän se pyöri helposti. Sinänsä mielestäni hienoa suunnittelua, että järkyttävän kokoinen pata ahtaassa tilassa ei nosta lämpöjä tuon enempää, vaikka visko on loppu. Ei edes huudata sähköflektejä vielä noissa lämmöissä. Taitaa olla rajana 105 astetta tms että alkaa moottoria jäähdyttämään niillä.
Uutta viskoa tilaukseen. Alkuperäinen maksaa vain n. 1100 euroa
. Tilasin Vemon valmistaman reilulla satkulla. Riski on sinänsä pieni, koska vaihdon pitäisi olla helppo homma - ei tarvitse syyläriäkään irrottaa edes virallisten ohjeiden mukaan.
Mutta, tarttis sen 65mm ohuen kiintoavaimen. Mistähän tuollaisen saisi lainaan, vuokralle tai järkihintaan ostettua? 80 euroa ei ole järkihinta...

Juttelin mekaanikon kanssa siitä 80km/h alkavasta värinästä. Hänelle tuli mieleen kardaani tai sen nivelet, mutta uutena ideana myös se, että kardaanin epätasapaino voi johtua jopa ruostesuojauksesta, jos toinen puoli akselista on ruiskittu massalla. Ihan mielenkiintoinen teoria. Pitäisi tutkituttaa kun ei ole itsellä nosturia edelleenkään, mutta ehkä syssymmällä.
Toisena hommana tuli huomattua, että lämmöt nousevat ehkä vähän turhan korkealle. Parin liikennevalopysähdyksen aikana sataseen, ajossa ilmastoinnin kanssa ~96, mikä on ollut jo pidemmän aikaa normaali kun on oikeasti kuuma, mutta tänään oli jo (auton mukaan) 21-22 asteen ulkolämmöissä näin. Kokeilin pyörittää flektiä käsin sammutettuani auton, ja kyllähän se pyöri helposti. Sinänsä mielestäni hienoa suunnittelua, että järkyttävän kokoinen pata ahtaassa tilassa ei nosta lämpöjä tuon enempää, vaikka visko on loppu. Ei edes huudata sähköflektejä vielä noissa lämmöissä. Taitaa olla rajana 105 astetta tms että alkaa moottoria jäähdyttämään niillä.
Uutta viskoa tilaukseen. Alkuperäinen maksaa vain n. 1100 euroa

Mutta, tarttis sen 65mm ohuen kiintoavaimen. Mistähän tuollaisen saisi lainaan, vuokralle tai järkihintaan ostettua? 80 euroa ei ole järkihinta...
- anselmi123
- Vakiokalustoa
- Viestit: 362
- Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
- Paikkakunta: LPR
Re: juusmon R129 SL600 -97
https://www.ebay.com/p/1164999157 Tuommoinen tuli vastaan. Toinen vaihtoehto ois tehdä itse...
Star C3 @LPR
Re: juusmon R129 SL600 -97
No joo, Jenkeistä noita tosiaan löytyy jostain syystä paremmin. Tuntuu vaan niin höhlältä maksaa tuontikuluina reilusti enemmän kuin itse tuote maksaa... Itse tekemiseen ei ole mahdollisuuksia, tai ei ainakaan niin että tulisi halvemmaksi.anselmi123 kirjoitti: ↑Ke 30.06.2021 18:40 https://www.ebay.com/p/1164999157 Tuommoinen tuli vastaan. Toinen vaihtoehto ois tehdä itse...
Re: juusmon R129 SL600 -97
No niin, tuo anselmin linkkaama työkalu tuli tilattua, vajaat viiskymppiä se kaikkineen maksoi. Tuli nopeasti eBay Global Shipping Programin kautta ja tullauksetkin hoituivat sen kautta ilman mitään kontribuutiota meikäläiseltä, joten ihan jees.
Liitetiedostojen raja on näköjään tullut taas vastaan joten linkataan kuvat sitten ulos.

Työ alkoi irroittamalla flektin kehys/ilmanohjain.


Jotta koko kehyksen sai nostettua pois, piti irrottaa syylärin ylivuotoletku syylärin päästä, kuten ylläoleva kuva havainnollistaa. Siltikin meni vähän nitkutteluksi, olisi kannattanut irrottaa myös termarille menevä ylävesiletku, mutta laiskuus voitti ja kokoamisvaiheessa siitä rankaistiin.
Ensin kuitenkin varsinainen työ eli viskon irrotushomma. Idea on avata viskon 8mm kuusiokolopultti ja nostaa koko paketti tuulettimineen, viskoineen ja pultteineen ylös. Tilaa syylärin ja pultin välissä on todella vähän, joten laitoin "voimankäyttövaiheen" ajaksi pahvin väliin.

Huomasin, että työkalupakistani puuttuu kokonaan noin iso kuusiokolohylsy. Sopiva olisi löytynyt varastosta, mutta ei se olisi räikän kanssa mahtunut tuonne väliin ilman syylärin irrotusta. Perinteisellä kuusiokoloavaimella, jonka jatkeena pitkä hylsy ja jatkovarsi, sekä aiemmin mainitulla erikoistyökalulla sain pultin antautumaan, vaikka vähän jännittikin. Pultin pyörittely auki oli aika inhottavaa puuhaa, ja kuusiokoloavainta sai vähän väliä kalastella magneettityökalulla moottorin roiskesuojamuovin päältä.
Lopulta myös tila loppui, ja pahvi piti ottaa pois, jolloin myös kämmenselkä sai syyläristä joka projektille pakolliset haavat ja nirhaumat. Pultin kierre on aika pitkä ja lopulta tila loppui oikeasti, enkä saanut sitä enää kierrettyä enempää auki kuusiokoloavaimella. Rautasahaa sen lyhentämiseksi ei ollut käsillä, mutta onneksi keksin, että ahtaaseen paikkaan tarkoitetun 1/4" räikän kara on juuri sopivan kokoinen, ja sillä sain pultin lopulta irti.

Magnesiumista valmistettua flektiä ei kuulemma uutena enää saa, ja käytettynä eivät ole ilmaisia, joten sen kanssa pitää olla varovainen. Sellainen pikkuhuomio muille 600-omistajille jotka tätä joskus ehkä lukevat, että jossain kohtaa (jo ennen faceliftiä) flekti muuttui 9-lapaisesta 11-lapaiseksi, ja jälkimmäinen vaatii myös uudemman ("vahvistetun") vesipumpun.
Seuraavaksi vähän jänskätti että mitenhän käy pultin kanssa, kun uusi visko on paljon ohuempi kuin vanha


Onneksi kuitenkin oli helppo todeta, että hihnapyörän kierre on riittävän pitkä, ettei pidemmällekään kierretty pultti pohjannut.
Sitten vain homma nippuun. Flekti kiinnittyy viskoon 4kpl 10mm pulteilla, jotka kiristetään 10Nm momenttiin. Sitten kun kiroilu on lakannut ja visko pultteineen on saatu kierrettyä loppuun asti, se pitäisi kiristää 45Nm momenttiin. No, käsivaralla meni johonkin, koska ei tuonne pirukaan työnnä momenttiavainta, kuten ehkä aiemmasta jo tuli selväksi.
Loppusilauksena sitten flektin ohjurit paikalleen ja aiemmin irroitettu vesiletku kiinni. Ja se mainittu laiskan rangaistus:

Eli flektin ilmanohjurikotelo halkesi yläosastaan. Ei onneksi vaikuta mihinkään, paitsi ehkä siihen että ensi kerralla halkeaa varmaan helposti alaosastaan.
Ja lopputulos? Näyttäisi, että ei mitään vaikutusta, eli lämmöt kiipeävät edelleen lämpimänä päivänä sinne satkun kieppeille ja vähän ylikin kaupunkiliikenteessä, vaikkei ilmastointi olisi päällä. Lyhyellä motaritestipätkällä tuntui myös pysyvän siellä 95-98 asteessa. Lämpimänähän nämä käyvät, mutta olen maailmalta lukenut mm. floridalaisia kokemuksia, että lämmöt eivät koskaan nouse paljoa yli 90 asteen. Jos nuo pitävät paikkansa eikä kyse ole viileämmästä termostaatista (käsittääkseni se on kaikilla markkinoilla sama 87-asteinen), omani käy aika lämpöisenä. Seuraavana olisi varmaankin syylärin vaihto. Nekin ovat kiven alla nykyään ja olen miettinyt sellaisen hankkimista varastoon joka tapauksessa... Voi olla että nyt kuitenkin tyydyn seurailemaan tilannetta, kun se ei vielä ole varsinaisesti hälyttävä vaan edelleen viitearvoissa. Ja eiköhän tämä kesäkin kohta taas lopu!
Liitetiedostojen raja on näköjään tullut taas vastaan joten linkataan kuvat sitten ulos.

Työ alkoi irroittamalla flektin kehys/ilmanohjain.


Jotta koko kehyksen sai nostettua pois, piti irrottaa syylärin ylivuotoletku syylärin päästä, kuten ylläoleva kuva havainnollistaa. Siltikin meni vähän nitkutteluksi, olisi kannattanut irrottaa myös termarille menevä ylävesiletku, mutta laiskuus voitti ja kokoamisvaiheessa siitä rankaistiin.
Ensin kuitenkin varsinainen työ eli viskon irrotushomma. Idea on avata viskon 8mm kuusiokolopultti ja nostaa koko paketti tuulettimineen, viskoineen ja pultteineen ylös. Tilaa syylärin ja pultin välissä on todella vähän, joten laitoin "voimankäyttövaiheen" ajaksi pahvin väliin.

Huomasin, että työkalupakistani puuttuu kokonaan noin iso kuusiokolohylsy. Sopiva olisi löytynyt varastosta, mutta ei se olisi räikän kanssa mahtunut tuonne väliin ilman syylärin irrotusta. Perinteisellä kuusiokoloavaimella, jonka jatkeena pitkä hylsy ja jatkovarsi, sekä aiemmin mainitulla erikoistyökalulla sain pultin antautumaan, vaikka vähän jännittikin. Pultin pyörittely auki oli aika inhottavaa puuhaa, ja kuusiokoloavainta sai vähän väliä kalastella magneettityökalulla moottorin roiskesuojamuovin päältä.
Lopulta myös tila loppui, ja pahvi piti ottaa pois, jolloin myös kämmenselkä sai syyläristä joka projektille pakolliset haavat ja nirhaumat. Pultin kierre on aika pitkä ja lopulta tila loppui oikeasti, enkä saanut sitä enää kierrettyä enempää auki kuusiokoloavaimella. Rautasahaa sen lyhentämiseksi ei ollut käsillä, mutta onneksi keksin, että ahtaaseen paikkaan tarkoitetun 1/4" räikän kara on juuri sopivan kokoinen, ja sillä sain pultin lopulta irti.

Magnesiumista valmistettua flektiä ei kuulemma uutena enää saa, ja käytettynä eivät ole ilmaisia, joten sen kanssa pitää olla varovainen. Sellainen pikkuhuomio muille 600-omistajille jotka tätä joskus ehkä lukevat, että jossain kohtaa (jo ennen faceliftiä) flekti muuttui 9-lapaisesta 11-lapaiseksi, ja jälkimmäinen vaatii myös uudemman ("vahvistetun") vesipumpun.
Seuraavaksi vähän jänskätti että mitenhän käy pultin kanssa, kun uusi visko on paljon ohuempi kuin vanha


Onneksi kuitenkin oli helppo todeta, että hihnapyörän kierre on riittävän pitkä, ettei pidemmällekään kierretty pultti pohjannut.
Sitten vain homma nippuun. Flekti kiinnittyy viskoon 4kpl 10mm pulteilla, jotka kiristetään 10Nm momenttiin. Sitten kun kiroilu on lakannut ja visko pultteineen on saatu kierrettyä loppuun asti, se pitäisi kiristää 45Nm momenttiin. No, käsivaralla meni johonkin, koska ei tuonne pirukaan työnnä momenttiavainta, kuten ehkä aiemmasta jo tuli selväksi.
Loppusilauksena sitten flektin ohjurit paikalleen ja aiemmin irroitettu vesiletku kiinni. Ja se mainittu laiskan rangaistus:

Eli flektin ilmanohjurikotelo halkesi yläosastaan. Ei onneksi vaikuta mihinkään, paitsi ehkä siihen että ensi kerralla halkeaa varmaan helposti alaosastaan.
Ja lopputulos? Näyttäisi, että ei mitään vaikutusta, eli lämmöt kiipeävät edelleen lämpimänä päivänä sinne satkun kieppeille ja vähän ylikin kaupunkiliikenteessä, vaikkei ilmastointi olisi päällä. Lyhyellä motaritestipätkällä tuntui myös pysyvän siellä 95-98 asteessa. Lämpimänähän nämä käyvät, mutta olen maailmalta lukenut mm. floridalaisia kokemuksia, että lämmöt eivät koskaan nouse paljoa yli 90 asteen. Jos nuo pitävät paikkansa eikä kyse ole viileämmästä termostaatista (käsittääkseni se on kaikilla markkinoilla sama 87-asteinen), omani käy aika lämpöisenä. Seuraavana olisi varmaankin syylärin vaihto. Nekin ovat kiven alla nykyään ja olen miettinyt sellaisen hankkimista varastoon joka tapauksessa... Voi olla että nyt kuitenkin tyydyn seurailemaan tilannetta, kun se ei vielä ole varsinaisesti hälyttävä vaan edelleen viitearvoissa. Ja eiköhän tämä kesäkin kohta taas lopu!
Re: juusmon R129 SL600 -97
Teetä siihen mittojen mukaan täys'kuparinen jäähdytin. Kupari luovuttaa paremmin lämpöä kuin alumiini.
Saisko noihin jotain viritystermostaattia?
Saisko noihin jotain viritystermostaattia?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: juusmon R129 SL600 -97
Oletko varmistanut termostaatin toiminnan? Ja ainakin w124 taisi saada eri asteisia termostaatteja?
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: juusmon R129 SL600 -97
Noo, ehkä ei ihan ensimmäisenä temppuna kuitenkaan sitä. Uusia syyläreitä kyllä löytyy vielä vanhaa varastoa ainakin eBay-kauppiailla.
Vaihdoin termostaatin 3v sitten pian auton hankittuani uuteen Mahleen. Vanha jumitti auki ja lämmöt pysyivät puolestaan liian alhaalla. En ole löytänyt suoraan muita kuin 87-asteisia, mutta näissä termostaatti myydäänkin yhdessä mötikässä johon myös mm. syylärin ylävesiletku tulee kiinni. Ilmeisesti itse pelkkä termostaattiosa on mahdollista vaihtaa siihen mötikkään. Harmi, että taisin nakata alkuperäisen mäkeen silloin 2018 - muuten voisi yrittää askarrella siihen sopivan termostaatin, jos mitoiltaan sopiva löytyy jostain. Pitää ehkä käydä vielä vilkaisemassa kellarissa josko olisin ollut fiksu ja säästänyt vanhan.
Re: juusmon R129 SL600 -97
En ollut vielä silloin niin fiksu, näemmä. Sittemmin on tullut kyllä säästettyä kaikki ei-varmuudella-rikkinäinen varmuuden vuoksi kuin mikäkin hamsteri.
Lueskelin dokkareita ja tuo 87-asteinen termari aukeaa kokonaan 103 asteessa. Sen yli lämpö ei kyllä olekaan kiivennyt ainakaan huomatessani, joten ehkä tässä nyt ei kannata taas lähteä sen enempää hötkyilemään.
Lueskelin dokkareita ja tuo 87-asteinen termari aukeaa kokonaan 103 asteessa. Sen yli lämpö ei kyllä olekaan kiivennyt ainakaan huomatessani, joten ehkä tässä nyt ei kannata taas lähteä sen enempää hötkyilemään.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Nyt kun olen muutaman kerran ajellut viskon vaihdon jälkeen, olen huomannut, että aivan kylmänä heti moottorin käynnistyksen jälkeen uuden viskon havaitsee siitä, että flektin suunnalta kuuluu lähes suihkumoottorimainen humina. Se loppuu pian kun kone on vähänkin lämmennyt. Ilmeisesti kytkin ottaa kylmänä kiinni, mutta vähän lämpimänä ei niinkään? En sitten tiedä, kertooko tämä siitä, että uusi toimii paremmin vaiko vain eri tavalla kuin vanha. Huomenna pääsee pitkästä aikaa ajamaan edes vähän pidemmän maantiepätkän, kun ajan mökille 100km päähän. Pitää pitää lämpöjä silmällä, mutta veikkaanpa että mitään ihmeempiä havaintoja ei tule tehtyä, koska pahimmat helteet menivät jo.
Maanantaina käytin auton öljyn- ja jarrunesteenvaihdossa sekä ilmastointihuollossa. Satuin huomaamaan, että muutaman vuoden tauon jälkeen Teboilin 10W-60 -täyssynteettistä saa taas kaupasta (Motonet). Laitoin sitä ensimmäisen vuoden tai pari edelliseen SL:ään, mutta yhtäkkiä sitä ei enää löytänytkään mistään. Olen järkeillyt, että tällaiseen kuumana käyvään, lähinnä kesäkäytössä olevaan vekottimeen on ihan hyvä laittaa tuollaista vähän korkeampien lukujen tavaraa, joten ihan kiva että sitä taas saa helposti. Tokihan kalliimpia ja/tai netistä tilattavia vaihtoehtoja on, mutta jostain syystä olen ottanut tavaksi hankkia öljyt kivijalasta.
Täytyy muuten sen verran mainostaa lähipalvelua eli Pasilan (Triplan) Autoasi-huoltoa, että he hoitavat ainakin tällaiset "geneeriset" asiat hyvin ja halvalla. 38 euron öljynvaihto omilla öljyillä ja suodattimella ei houkuttele läträämään itse, eivätkä 70 euron jarrunesteen vaihto tai 79 euron ilmastointihuolto pahasti kirpaisseet nekään, varsinkin kun jälkimmäiseen meni yli 300g kylmäainetta josta ei erikseen viitsitty laskuttaa. En ehkä lähtisi teettämään mitään kovin mersuspesifisiä remppoja monimerkkihuollossa, mutta aika paljon säästyy aikaa ja vaivaa kun ei tarvitse tällaisten asioiden takia toiselle puolelle kaupunkia raahautua.
Maanantaina käytin auton öljyn- ja jarrunesteenvaihdossa sekä ilmastointihuollossa. Satuin huomaamaan, että muutaman vuoden tauon jälkeen Teboilin 10W-60 -täyssynteettistä saa taas kaupasta (Motonet). Laitoin sitä ensimmäisen vuoden tai pari edelliseen SL:ään, mutta yhtäkkiä sitä ei enää löytänytkään mistään. Olen järkeillyt, että tällaiseen kuumana käyvään, lähinnä kesäkäytössä olevaan vekottimeen on ihan hyvä laittaa tuollaista vähän korkeampien lukujen tavaraa, joten ihan kiva että sitä taas saa helposti. Tokihan kalliimpia ja/tai netistä tilattavia vaihtoehtoja on, mutta jostain syystä olen ottanut tavaksi hankkia öljyt kivijalasta.
Täytyy muuten sen verran mainostaa lähipalvelua eli Pasilan (Triplan) Autoasi-huoltoa, että he hoitavat ainakin tällaiset "geneeriset" asiat hyvin ja halvalla. 38 euron öljynvaihto omilla öljyillä ja suodattimella ei houkuttele läträämään itse, eivätkä 70 euron jarrunesteen vaihto tai 79 euron ilmastointihuolto pahasti kirpaisseet nekään, varsinkin kun jälkimmäiseen meni yli 300g kylmäainetta josta ei erikseen viitsitty laskuttaa. En ehkä lähtisi teettämään mitään kovin mersuspesifisiä remppoja monimerkkihuollossa, mutta aika paljon säästyy aikaa ja vaivaa kun ei tarvitse tällaisten asioiden takia toiselle puolelle kaupunkia raahautua.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Tänään olikin toiminnallinen päivä! Maanantaina vein SL:n keraamiseen pinnoitukseen ja tänään sain sen sieltä pois. Kiilto on mitä mainioin, ja kävi niin hyvä tuuri että tänään tuli vähän vettäkin joten pääsi näkemään miten se helmeilee. Hauskan tuntuinen tuo pinta, kun se on älyttömän liukas (eihän siihen saisi koskea juu, mutta operoipa tämän auton takakonttia ilman).


Kiitokset Autoehostus Wax on, Wax off Järvenpäässä. Palvelu oli erinomaista, homma tuli tehdyksi sovitussa aikataulussa ja budjetissakin pysyttiin vaikka sanoin, että jos pitää valita vähän huonomman ja vähän kalliimman työn välillä, niin otetaan jälkimmäinen budjetista riippumatta.
Iltapäivästä oli sitten vuorossa vaihteeksi vähän ruuvailua. Kävimme vmoi73:n kanssa Kannelmäen Nesteen nosturilla vähän puuhastelemassa (kiitos avusta ja osasta näistä kuvista!). 2h 20min saatiin menemään ja 70 euroa siitä lystistä maksettiin - vähän sopii miettiä, kannattaako tällainen harrastus kun tuolla saa jo tunnin ammattimiehen aikaa tai melkeinpä pari etelänaapurissa. "Hauskana" yksityiskohtana melkein koko ajan siellä jonotti vuoroaan ulkomaalaistaustainen herrasmies, jonka autosta oli juuri pöllitty katalysaattori, ja hän oli uutta asentamassa.

Yksi homma oli vaihtaa ADS:n tasontunnistusanturien ja kallistuksenvakaajien väliin tulevat tangot (A1293200132 & A1293200232). Niissä on elastiset päät, jotka aikanaan hajoavat. Sitten kun ne hajoavat, tiedossa on yleensä hinauskeikka kun auto on tontissa.
Tässä havainnollistus tuosta elastisuudesta:

Jos tätä joskus joku ADS II:lla varustetun SL:n omistaja lukee (onhan meitä Suomessa varmaan ainakin viisi), niin nämä kannattaa tehdä heti pois, helppo ja halpa homma. Kolmekymppiä kappale maksoin noista per kpl, vaikka ovat 129-alkuiset osat. Harvinaista herkkua.
Etutanko olikin jo aika loppu, taka ei niinkään. Johtuneeko siitä, että tuon yläpuolella on monenlaista öljynlähdettä joista vuosien varrella on tippunut ja roiskunut.



Lisäksi halusin vaihtaa laatikkoöljyt, vaikka niillä olikin ajettu vasta 20tkm ja karvan verran alle 3 vuotta. Sitä edeltävästä historiasta on kuitenkin laatikon osalta niin vähän tietoa, että halusin nähdä mitä sieltä löytyy. Autossahan on nyt reilut 136tkm mittarista. Ei löytynyt onneksi mitään yllätyksiä eli ulos tuli varsin puhdasta litkua eikä öljypohjassa ollut mitään ylimääräistä tavaraa. Todennäköisesti kuvitelmaa, mutta kotimatkalla loota tuntui silti vaihtavan jopa entistä paremmin. Tähän vaihtamisen tarkkailuun tuli ehkä vähän herkistyttyä taannoisella CL-reissulla, koska siinä vaihdot ovat tosi hienostuneita.

Tässä löytyy vielä turbiinista tyhjennysproppu, joten vaihto tehtiin ihan vain valuttamalla ilman huuhtelua. Samalla vaihdettiin pistoke, vaikka tuskin se vielä vuosi (pitääkin muuten muistaa tarkistaa miltä TCU:n päässä näyttää nykyään).


Kiitokset Autoehostus Wax on, Wax off Järvenpäässä. Palvelu oli erinomaista, homma tuli tehdyksi sovitussa aikataulussa ja budjetissakin pysyttiin vaikka sanoin, että jos pitää valita vähän huonomman ja vähän kalliimman työn välillä, niin otetaan jälkimmäinen budjetista riippumatta.
Iltapäivästä oli sitten vuorossa vaihteeksi vähän ruuvailua. Kävimme vmoi73:n kanssa Kannelmäen Nesteen nosturilla vähän puuhastelemassa (kiitos avusta ja osasta näistä kuvista!). 2h 20min saatiin menemään ja 70 euroa siitä lystistä maksettiin - vähän sopii miettiä, kannattaako tällainen harrastus kun tuolla saa jo tunnin ammattimiehen aikaa tai melkeinpä pari etelänaapurissa. "Hauskana" yksityiskohtana melkein koko ajan siellä jonotti vuoroaan ulkomaalaistaustainen herrasmies, jonka autosta oli juuri pöllitty katalysaattori, ja hän oli uutta asentamassa.

Yksi homma oli vaihtaa ADS:n tasontunnistusanturien ja kallistuksenvakaajien väliin tulevat tangot (A1293200132 & A1293200232). Niissä on elastiset päät, jotka aikanaan hajoavat. Sitten kun ne hajoavat, tiedossa on yleensä hinauskeikka kun auto on tontissa.
Tässä havainnollistus tuosta elastisuudesta:

Jos tätä joskus joku ADS II:lla varustetun SL:n omistaja lukee (onhan meitä Suomessa varmaan ainakin viisi), niin nämä kannattaa tehdä heti pois, helppo ja halpa homma. Kolmekymppiä kappale maksoin noista per kpl, vaikka ovat 129-alkuiset osat. Harvinaista herkkua.
Etutanko olikin jo aika loppu, taka ei niinkään. Johtuneeko siitä, että tuon yläpuolella on monenlaista öljynlähdettä joista vuosien varrella on tippunut ja roiskunut.



Lisäksi halusin vaihtaa laatikkoöljyt, vaikka niillä olikin ajettu vasta 20tkm ja karvan verran alle 3 vuotta. Sitä edeltävästä historiasta on kuitenkin laatikon osalta niin vähän tietoa, että halusin nähdä mitä sieltä löytyy. Autossahan on nyt reilut 136tkm mittarista. Ei löytynyt onneksi mitään yllätyksiä eli ulos tuli varsin puhdasta litkua eikä öljypohjassa ollut mitään ylimääräistä tavaraa. Todennäköisesti kuvitelmaa, mutta kotimatkalla loota tuntui silti vaihtavan jopa entistä paremmin. Tähän vaihtamisen tarkkailuun tuli ehkä vähän herkistyttyä taannoisella CL-reissulla, koska siinä vaihdot ovat tosi hienostuneita.

Tässä löytyy vielä turbiinista tyhjennysproppu, joten vaihto tehtiin ihan vain valuttamalla ilman huuhtelua. Samalla vaihdettiin pistoke, vaikka tuskin se vielä vuosi (pitääkin muuten muistaa tarkistaa miltä TCU:n päässä näyttää nykyään).