Hetkinen Imuaukosta avitat venttiliä aukeamaan? Sullako on koppa vielä paikoillaan?
Se kyllä nyt hiukan ihmetyttää että kun nokka menee alas niin venttiili ei aukea vaan venttiililautanen pysyy vasten seetiä
![Eh :eh:](./images/smilies/icon_eh.gif)
Jokin tuossa nyt ei täsmää
![Problem :problem:](./images/smilies/icon_problem.gif)
Onko nuo jäykemmät jouset olleet paikoillaan ennen koneremppaa? Jos on niin onko nokat kuluneet ja siksi nokan liike ei riitä avaamaan venttiiliä tyhjän nostimen kanssa? Kun on jäykät jouset niin nostimet mitä nokka on painanut tosiaan voi mennä totaalityhjiksi mutta itte olen edelleen siinä uskossa et nokan liike riittää avaamaan venttiilin tyhjilläkin nostajilla? Tai sit mulle on vaan käyny tuuria omissa ja mun luulo on väärä.
Kun nokka osoittaa ylös niin nostimen pitäisi olla "veltto" pitkältä matkalta ja varmaan se onkin? Tyyliin enempi kuin 5mm? En ole koskaan mitannu nokan pituutta ja siis sen aikaansaamaa liikkeen pituutta. Olet varmaan painellu nostinta tuossa kohtaa kun nokka osoittaa ylös? Nostimen pitäis painua helposti sormivoimin nostimen säätövaran verran eli useita millejä. (Edittiä: Normaalistihan mosa mikä on ajossa niin nostin on ja täytyykin olla kivikova mutta nyt kun on seissy pitkään ni ne mitä nokka on painanu ovat tyhjentyneet)
Mittaa nokkien pituudet. Jos on vaparin akselit laitettu niin niissä toisessa vai oliko kumassakin taisi olla pidemmät nokat kuin ahdetun nokka-akseleissa? Tieto nokkien pituudesta varmaan löytyy tältä foorumilta ja voin mäkin tarvittaessa mitata 606 vaparin nokkien pituudet.
Jos venttiilit kerta aukeaa järkevällä voimalla ja menee vahvemman jousen ansiosta myös kiinni niin täytä ne nostimet öljyllä ja laita paikoilleen.
Täyttö hoituu silleen et upotat sen nostimen puhtaaeen m-öljyyn ja sit pumppaat sitä keskinappulaa. Tyyliin 10 - 15 painallusta saa sen nostimen täyttymään ja nostimesta tulee kova. Eikä nostinta enää sormivoimin eikä pienellä pakollakaan saa nippuun jos se nostin vaan on ehjä. Jos sormivoimin saa öljyn ulos tulemaan on se nostin satavarmasti rikki --> roskiin
Ja sitten jos teet noin ja kun laitat nippuun ni pyöritä se mosa pari kertaa ympäri kampuranpäästä!!!
Laitetaas täähän että miksi? Eli kun jouset kerta on muut kuin alkuperäiset niin riittäähän varmasti tilaa sillä jousella mennä nippuun täyden nostimen kanssa kun nokka on täysin alhaalla!!! Jos jousilanka on paksumpi niin liikevara voi olla lyhyempi kuin alkuperäisellä josella! Nyt kun ja jos täytät ne nostimet ja siinä kohtaa kun akselia laitat paikoilleen niin joku nokka saattaa painaa jousenliikkumatilan nollaan ja kun pukkeja kiristää ni jokin paikka sanoo poks! Puhumattakaan siitä et kun mosaaa alkaa veivata ympäri! Josus jousen alle laitetaan lisäaluslevyjä joka entisestään kaventaa liikkumavaroja
Ja vielä: Jos on noin että ne venttiilijouset ovat niin jäykät että ne painaa nostimen tyhjäksi tyyliin vuorokaudessa tai viikossa ja nokka-akseli ei yllä tyjän nostimen kanssa venttiiliä avaamaan niin miten sen mosan saa käymään tyyliin vikon seisomisen jälkeen? Nostin tosiaan painuu nippuun voiman edessä ja sit pienemmälläkin voimalla jos ne on rikki.