250 dieselin hydraulinostaja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

250 dieselin hydraulinostaja

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Tyhjäkäynnillä pitää kone aikamoista naputusta, kun antaa kierroksia, niin ääni häviää. Oletan, että yksi hydraulinostajista on hajalla. Kannattaako vaihtaa vain se rikkinäinen, vai vaihdetaanko yleensä kaikki samalla kertaa?
Ja kun venttiilikopan irrottaa, miten pystyy tunnistamaan, mikä nostajista on rikki? Ajattelin kuitenkin vaihtaa vain sen rikkinäisen tässä vaiheessa...
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Olisiko vain tukossa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Onkohan nostaja hajonnut, ettei vain olisi mennyt tukkoon.. Onko sinulla öljyn vaihto lähellä? Voisit koittaa fortekäsittelyä nyt alkuun.
Terveisin
Tero
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Öljyt vaihdoin öbaut 600 km sitten, ja sen jälkeen ajettu 350 km moottoritietä + sekalaista loput. Olis sen luullut aukeavan jo tässä käsittelyssä.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ei aukea

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Jos jokin knööli menee nostajan öljykanavaan, niin eipä siinä taida uudet öljyt ja polkeminen auttaa. Tuo forte tms. käsittely tarkoittaa öljyn viskositeetin pudottamista oleellisesti ja sen jälkeen koneen tyhjäkäyntiä 15-20min.

Nuo pesuaineet ovat lähes puhdasta kerosiinia...
Terveisin
Tero
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Eli siis pesuaineet sisään, käyttö ohjeen mukaan, senjälkeen öljyt ja suodatin vaihtoon????
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kangas »

Tuplawee kirjoitti:Eli siis pesuaineet sisään, käyttö ohjeen mukaan, senjälkeen öljyt ja suodatin vaihtoon????
Todennäköisesti kepulikonstit eivät auta tuohon vaivaan, kuin korkeintaan tilapäisesti. Ne nostajat (l. painajat) veltostuvat ajan oloon ja ne on yleensä koneen pysähdiksissä ollessa kantamaan jääneiden venttiilien kupit kun naputtelevat ennen kuin täyttyvät uudestaan. Pistä vaan kaikki uusiksi, ne maksaa sata markkaa kappale.

Varasin tänään huoltoajan omalle 250 D:lle, jossa asennetaan lohkolämmitin ja vaihdetaan nuo jo orastavasti naputtelevat venakupit. Kokemuksesta tiedän, että talven kylmillä niiden kanssa menee hermot, kun naputus kestää ja kestää... Vaarallista se ei koneelle kuitenkaan ole.

-- Tommi
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Kuinkas nää oikein vaihdetaan, onnistuuko kotikonstein, vai pitääkö viedä korjaamolle?
Avatar
Nokitykki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 08.04.2003 09:51
Paikkakunta: Kurikka/Vaasa

Nostimien vaihto

Viesti Kirjoittaja Nokitykki »

Paininkuppien vaihto´:

1. Venttiilikoppa irti
2. Jakoketjun kiristin irti (sijaitsee lohkon vasemmassa etureunassa)
3. Nokkapyörä irti nokka-akselista. Tais olla tähtikantainen pultti. Älä päästä jakoa hyppäämään. Kannattaa sitoa ketju kiinni pyörään.
4. Nokan laakeripukit pois.
5. Nokka veke.
6. Nostimet irti esim. pihdeillä.
7.Uusien nostimien asennus runsaan öljyn kanssa.
8. Nokka paikoilleen ja laakeripukit oikeaan momenttiin.
9. Nokkapyörä paikoilleen jonka jälkeen jakoketjun kiristin kiinni, mielellään uuden tiivisterenkaan kera.
10. Jakomerkkien tarkistus.
11. Muut irralliset tilpehööri paikoilleen.
12. Rukouksia ja starttaus 8)
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Tais tulla korjaamokeikka....
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kangas »

Tuplawee kirjoitti:Tais tulla korjaamokeikka....
Huollossa tuohon menee reilu tunti, eli ~50 euron juttu työn osalta.

-- Tommi
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Väittivät korjaamolla, että vaatii erikoistyökalun, jolla pumppu lukitaan paikoilleen, ettei ajoitus muutu. Ja tällaista työkalua ei kuulemma ihan joka korjaamossa sitten ole. Voisko tää juttu olla totta????
Avatar
Kaitsu K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 16.07.2003 15:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu K »

Omituiselta kuulostaa.
Muistaakseni korjausoppaassakin on ohje nokka-akselin vaihdosta, eli sen pystyy helposti tekeen itse. Miksei siis korjaamollakin onnistuisi?
Ei kai se ajotus siitä muutu jollei sitä muuteta pumpulta. vai?
-300D -85
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ei siinä tosiaan tarvita mitään pumpun lukitsimia. Älä vie siihen pajaan.

Homma menee juuri niin kuin tuossa yllä on kuvattu. Itse kiristin nokkapyörän kahdella nippusiteellä ketjuun kiinni jolloin pysyi varmasti kiinni.

Nokkapyörän saa nokka-akseliin kiinni vain yhteen asentoon, joten ajoitus pysyy kohdallaan.

Kupit nousee hyvin ylös myös imukupilla.

Homman voi teettää pajalla tai tehdä itse. Ei siihen tuntia enempää tuhraudu, joten halpaa on, teetpä niin tai näin.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Kyseisellä erikoisavaimella ajoitetaan syöttöpumppu, eikä sillä ole mitään tekemistä jaon hyppäämisen kanssa. Kun nostimet vaihdetaan se ei vaikuta pumpun ajoitukseen.

Kyseinen erikoisavain ei ole mikään kallis ja se löytyy varmasti jos kyseessä on mersuista mitään tietävä paja. Minulla on kyseinen työkalu.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Nostimet vaihdettu. Äänet hävisivät, kone käy todella nätisti.
Korjaamo A ei hommaan ryhtynyt, kun ei ollut pumpun lukitustyökalua. Korjaamo B teki homman ja veloitti hommasta 162€!!!
Yritti ensin veloittaa 192 €.
Seuraavaksi, kun auton vien johonkin pajalle, täytyy etsiä korjaamo C=> :evil:
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kangas »

Tuplawee kirjoitti:Korjaamo B teki homman ja veloitti hommasta 162€!!!
Yritti ensin veloittaa 192 €.
Seuraavaksi, kun auton vien johonkin pajalle, täytyy etsiä korjaamo C=> :evil:
Kun pelkkä nostin maksaa KL-varaosilla 17 euroa ja niitä menee viitoseen 10 kappaletta, niin silti pidät 162 euroa töineen kovana? Eihän tuo pelkkä työn osuus voi kuitenkaan olla, silloinhan veloitus olisi yli kolminkertainen normaaliin verrattuna.

-- Tommi
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Niin, siis tää 162€ oli vaihtotyön hinta. Nostimet ostin etukäteen Motonetista...
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kangas »

Tuplawee kirjoitti:Niin, siis tää 162€ oli vaihtotyön hinta. Nostimet ostin etukäteen Motonetista...
Todella törkeää rahastusta! Paljonko siihen oli saatu aikaa kulumaan? Paikallinen MB-paja veloittaa 44 euroa / tunti ja nostimien vaihtoon ei juuri tuntia kauempaa mene.

-- Tommi
Vastaa Viestiin