300GE 1991 koronaprojektina

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12309
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

-230k- kirjoitti: Ti 29.12.2020 04:13 itse olen nyt suosiolla porannut tapin paksumman lukituspään pois hyvällä poranterällä,hoituu parissa minuutissa.
lyömällä tappi vain litistyy ja laajenee päästään jos ei suosiolla lähde. nimimerkillä yhden tiivistesarjan vaihtanut jarrusatulaan kun ajattelin että kyllä se lämmöllä ja lyömällä väkisin. suli kaikki kumit :lol: :D

kiva lukea g mersu projektia, näitä ei kovin usein vastaan tule :thumbup:
Illalla löysin tämän eli ihan vaan lyömällä ovat. Täytyy ottaa pora esiin.

https://www.youtube.com/watch?v=Qo5Cpd3Ti5g

Itekkin opettelen tän kanssa niin ei voi paukutella vielä henkseleitä.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12309
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Bensapumpun teline ja korin kannakkeet lähti hyvin ruosteista puhtaaksi 5% sitruunahapossa. Muutaman yön olivat hapotuksessa ja aina välillä teräsharja/puukko käsittely. Toki irtoruosteet laikkasin/neekerintukkasin ensin irti.

Kuva20210103_184414 by Kari Pykäläinen, on Flickr

Jakolaatikon kaksi kannatinkumia on nyt vaihdettu, taaimmaiset. Etummainen jossain vaiheessa vielä. Samalla putsasin rungon kannakkaista ruosteet ja käsittelin ruosteensyöjällä sekä maalilla. Kannatinkumien rungot maalalsin myös putsauksen jälkeen mustiksi - kumit oli omassa G500ssa aiemmin ja ne on visuaalisesti ehjät.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12309
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Vasen etujarrusatula täysin jumissa, siis männät 4 kpl. On käynyt niin kuumana että kulumisantureiden osat sulaneet ja jarrupalojen kitkapinta murenee. Yritin painaa mäntiä sisään pihdeillä niin jarrupalan metallilevy on ihan pehmeää ja vaan taipuu. Oikealla liikkuu kaiki 4 mäntää.

Tuo satula pitää varmaan vaihtaa kokonaan, taikka yrittää kunnostaa mutta jos on noin pahasti jumissa niin tuskin enää saa kuntoon? No kannattaa se varmaan katsoa ensin, kunhan saisi vaan irti. 19 mm kannalla olevat 2 pulttia on niin tiukassa että työkalut vaan vääntyy piloille.

Saisikohan sen niin auki etä halkaisis jarrusatilan tuossa paikoillaan, sitten ottas jarrulevyn irti - se kun taitaa olla vaan lukittu yhdellä ruuvilla kuten takarumpukin, löysin G550 videon jossa näytettiin levyn vaihto.

https://www.youtube.com/watch?v=mIWaQJ1yFtg

Sitte pääsisi poraamaan niitä pultteja auki takapuolelta, en nyt muuta keksi. Lämpöäkään sinne ei oikein saa kun on ahdasta ja isoja metalliosia joita pitäs lämmittää.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3176
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja jackie »

karra kirjoitti: Ma 11.01.2021 22:1919 mm kannalla olevat 2 pulttia on niin tiukassa että työkalut vaan vääntyy piloille
Nyt kyl kuulostaa siltä, et työkalut on pehmeempiä ku ne jarrupalojen taustat, jos kert vääntyvät etkä oo saanu ees pulttien kantoja pyöreiks :mrgreen:

Ootkos kattonu satuloitten hintoja?
w126 300 SEL -89
w124 200D -89 (käyttis, saattohoidossa) ja -92 (tuon -89:n edeltäjä ja ehkä vielä seuraajakin)
w124 250D -90 (seuraava käyttis)
w124 300D -90 (pyhäauto)
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
s202 C180 -98
w460 300GD -83
w638 Vito 110CDI -03
w168 A160 automatic Avantgarde -01
Mazda B2000 GLX -89 :oops:

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2101
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Pieni kaasupoltin voisi olla ratkaisu :wink:
...ei ole paljon nyrkkiä isompi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12309
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

jackie kirjoitti: Ma 11.01.2021 23:57
karra kirjoitti: Ma 11.01.2021 22:1919 mm kannalla olevat 2 pulttia on niin tiukassa että työkalut vaan vääntyy piloille
Nyt kyl kuulostaa siltä, et työkalut on pehmeempiä ku ne jarrupalojen taustat, jos kert vääntyvät etkä oo saanu ees pulttien kantoja pyöreiks :mrgreen:

Ootkos kattonu satuloitten hintoja?
Joo saan lainaksi järeämpi avaimia illalla. Sellainen halpis pyöränpulttiavain vääntyi kun metrin jatkovarrella yritin. Pulttien momentti on asennettaessa 265 Nm ja ne pitäs uusia joka kerran.

Satuloita saa Autodocilta 100 ... noin 360 euron välillä ja pantti päälle. Valmistaudun siihen että tilaan uudet satulat jostain sekä levyt kun ne on saksassa max muutaman kympin kappale, kun ei ole jäähdytetyt.

Cuuno, minulla on pikkuinen kaasupoltin ja olen sillä jarru- sekä polttoaineputkia tästä availlut jo, muuten ei lähteneet. Homma jatkuu toivottavasti pian.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12309
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

cuuno kirjoitti: Ti 12.01.2021 01:55 Pieni kaasupoltin voisi olla ratkaisu :wink:
...ei ole paljon nyrkkiä isompi
Cuunonkin tuntema scaniahuolto saapui paikalle kymppipyörällä. 3/4 vääntövarsi ei mahtunut sinne väliin. Järeämmällä puolen tuumalla ja yli metrin jatkovarrella väännettiin ja pam, hylsy pyörähti. Ylempi lähti kyllä sillä tavalla, pultitkin ovat erilaisia. Sitten kuumennettiin Sievert-butaanipolttimella ja otettiin toinen hylsy. Perkeleesti sai vääntää mutta lähti se alempikin.

Toinen puoli ei ollut edes tiukassa, jarriusatula siinä on uudempi eli se on vaihdettu joskus. Irroitettiin samalla panhard-tangon pultit löysälle, nekään ei ollee tiukassa; avainväli 24 mm.

(M)asentaja otti satulan mukaan ja ja lupasi yrittää irrottaa kaikki 4 mäntää, sitten tehdään päätös yritetäänkö huoltaa tuo vai meneekö molemmat uusiksi. Levyt kannattaa uusia, vasen on ihan paskana sieltä sisäpuolelta kun se saatiin jo irti. Pultit pitää kyllä uusia kun on kulmat jo menneet, jarrut on mallia Perros, ei Alfred Teves.

Onneksi saa apuja vielä kun sitä tarvii.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2101
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Lemin Scania247 ...aivan huippu :thumbup:
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 322
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Vanhemmat Mersut on siitä hyviä että yleensä paikat saa auki kunhan on hyvät työkalut ja oikeat metodit. Todellinen laatu näkyy vielä vuosikymmentenkin jälkeen.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12309
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Efraim kirjoitti: Ke 13.01.2021 09:43 Vanhemmat Mersut on siitä hyviä että yleensä paikat saa auki kunhan on hyvät työkalut ja oikeat metodit. Todellinen laatu näkyy vielä vuosikymmentenkin jälkeen.
Lemin Rieska ja Betoni laittoi viestiä että jarrusatula purettu ja männät on irti, kuulemma hyvässä kunnossa. Tarttee nyt tilata huomenna tiivistesarja, palat ja tapit - ATOYn kautta sai tukkurilta rekkarin perusteella selville että Perros jarruihin saa kaikkea - bueno.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2101
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Hieno homma :thumbup:
L.R.B :thumbup:
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Zac »

Efraim kirjoitti: Ke 13.01.2021 09:43 Vanhemmat Mersut on siitä hyviä että yleensä paikat saa auki kunhan on hyvät työkalut ja oikeat metodit. Todellinen laatu näkyy vielä vuosikymmentenkin jälkeen.
Totta, avattuani lukuisia pultteja esim. tästä nykyisestä n. 55v. projektista, voi vaan ihmetellä että ne aukeaa niinkin hyvin...
Loppujen lopuksi taitaa olla yhden käden sormissa mitä pultteja on saanut poikki tai täysin nuljattua - nekin lähinnä puskurin kiinnikkeistä jotka ovat suoraan vesisateelle alttiina... :thumbup:

Kyllähän sitten esim. jarrusatuloita purkaessa otti hiukan enempi liotusöljyä ja lukuisia kuumennuskertoja... Lopulta ne vaan aukee! :D
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12309
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Tilannekatsaus.

Vasen jarrusatula purettu ja kunnostettu uusilla tiivisteillä, ammattimies auttoi siinä kun edellisestä vastaavasta hommasta yli 30 vuotta aikaa. Männät ja sylinterit oli hyvässä kunnossa, ei syöpymiä ym. Ostin uudet satulan kiinnityspultit kun entiset nähjääntyi. Oikea satula on vaihdettu jossain vaiheessa siis, kaikki 4 mäntää liikkuvat herkästi. Tilasin Atoylta myös uudet jarrulevyt, -palat ja -letkut.

Bensatankki pudotettu alas, pa-anturi oli hapettunut sisäosiltaan mutta vastuslangat on ehjät ja mittasin että toimii - bensamittari vaan ei toiminut...

Näyttää siltä että polttoainetäyttöputkea on lyhennettu jotta haarakappale lisätankille mahtuu siihen väliin. Orkkis on tämän näköinen, minulta se on katkaistu tuosta mutkan kohdalta:

Kuva

Eli vaikka saisinkin jostain orkkis letkun tuon putken ja tankin väliin niin se olisi liian lyhyt, maksaa marmorilla melkein 300 euroa se letku, tällainen:

Kuva

Tuo on lievä kartio eli putken pää on 55 mm ja tankin pää 60 mm. Tarvikkeenakin sitä saa: https://expedition-imports.com/Fuel-Fil ... _5205.html

Jos yrittäisi etsiä tuohon jotain venyvää tai reilummankokoista letkua, minkä saisi sopimaan noihin putkiin. Klemmarillahan se kiristyy jonkin verran eikä tarvisi kestää muuta kuin hydrostaattista painetta. Esim sellaista sinistä silikoniletkua mitä näkyy noissa turbohommissa, kenties? 200 mm olisi pituus.

Kävin kyselemässä Etrasta ja siellä on jotain, 57 mm koossa niin pitää mennä mallaamaan. Ostin Teknikumin Fuel-Tek 16 mm letkua bensapumppujen imupuolelle ja 12 mm vastaavaa huohotinjärjestelmään, 2,3 metriä mene siihen! Korvaan ruosteisen metallisen runkoaisojen ylittävän osan letkulla nimittäin. Nyt pitäs saada supistava nippa 12 mm --> 6 mm eli se joku paineentasaaja tms vaatii 6 mm huohotusletkun joka kytkeytyy 12 mm systeemiin. Ja pari 12 mm T-haaraa tarvitaan huohottimeen myös kun metallinen putkisto poistuu.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12309
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Bensankestäviä supistusletkuja 55 mm --> 60 mm ei löydy niin taidan hitsauttaa tuohon täyttöputkeen 60 mm jatkon, viistoon kuten aluperinkin siinä on ollut mutka lähemmäs tankkia. Ja sitten 60 tai 63 mm Fuel-Tek tai vastaavaa etanolinkestävää letkua pätkä. Tuohan jää kaikki sisälokarin taakse piiloon.

Ja orkkis supistusletku ei maksanut 300 vaan vähän alle parisataa, mutta tuo orkkis putki oli jotain reippaasti yli 200 euroa.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1005
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja kilander »

CLS 350 cdi-11
GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12309
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

kilander kirjoitti: La 23.01.2021 11:47 https://m.motonet.fi/fi/tuote/148453/Li ... -6356056mm

Ite askartelisin tuosta.
Hyvä kiitos vinkistä! Kävinkin Motonetissa eilen katsomassa niitä silikoniletkuja. Tuo on hyvä kun on mustaa, meillä töissä ois hapokkaita putkia mutta tuosta saa just hyvän.

Hei miulla on vielä siulle varattu se GLK Vorteile-kansio, jos kelpaa. Ei olla vaan nähty...
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12309
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Bensantäyttöputki korjattu 60 mm kokoiseksi. Etran letku oli liian iso ollessaan nimellisesti 63 mm sisältä mutta oikeasti se oli lähinnä 65 mm. Wurthilta saa Ivalo merkkistä letkua 60 mm sisäkoossa.

Hittolainen kun ei meinaa saada etujarruletkuja kiristettyä, niin ahtaat paikat on konehuoneen puolella eli siis korin päässä. Liitos tulee just ns sisälokkarin alareunan kohdalle sisäpuolelle ja sinne ei mahdu kääntämään avaimia, putken juntturi sen 11 mm ja letkussa 17 mm ... sain vanhat pois kun katkaisin letkun ja pitkällä 17 mm hylsyllä käänsin letkun puolelta. 11 mm avain oli kiilattu sinne jonnekin väliin. Nyt vaan ei mahdu oikein sinne kädet saatikka jaksais sormivoimin kääntää.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12309
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Panhard-tanko tuli Saksasta, on siisti ja sopivan mittainen; 147 euroa rahtenen. Bensantäyttöputken letkun hain Würthiltä, sekin sopii nyt kun on napakka 60 mm sisämitaltaan.

Laitetaan yksi kuva, tuossa se jarruletku roikkuu löysästi kun en ole saanut vielä inspiraatiota lähteä sitä nysväämään kiinni.

Kuva

Otin toiselta puolelta putken irti ABS pumpusta ja kokonaan ulos konehuoneesta kun se alempi juntturi/mutteri oli ruostunut kiinni putkeen, helpompi lämmittää sitä ja sehän irtosi pyörimään. No, inspiraatiota odotellessa...
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12309
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Sain kaverin avuksi hommiin. Laitettiin se letku kiinnikkeeseen uusillä C-klipseillä. Sitten letkua pidettiin paikoillaan Knipexin siirtoleukapihdeillä pyöränaukon puolelta kun sinne ei mahdu mikään 17 mm (jarruliitin)avain (ellei ehkä joku MB erikoisjarruliitinkiintoavain) ja toinen ukko röhnötti konehuoneessa kiristäen sen mutterin/juntturin kumpi se nyt onkaan.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12309
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Sain eilen vasemman puolen kasaan:

Kuva20210207_134811 by Kari Pykäläinen, on Flickr

Kuva

Sillä kun harjoitteli niin oikea menee varmaan nopeammin, eilen oli vaan muuta puuhaa kuten murtomaahiihtoa yms.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1174
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hyvä että etenee pikku-hiljaa, mites tekniikka puoli onko paljon tekemistä, vai meneekö ihan perushuolloilla? :thumbup:
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12309
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Pontus kirjoitti: Ti 09.02.2021 22:55 Hyvä että etenee pikku-hiljaa, mites tekniikka puoli onko paljon tekemistä, vai meneekö ihan perushuolloilla? :thumbup:
Kyllä tarkoitus perushuolto tehdä, siis perusteellinen eli kaikki nesteet ja öljyt. Aion vaihtaa vielä nuo hydraulisien lukkojen nesteet ja paineletkut kun jarruletkuista pari meni väärin Autodocista mutta ne sopii onneksi noihin lukkoperiin. Autohan vaikutti toimivan mitä noin 30 metriä sillä ajoin :lol:

Seuraavaksi nyt sitten takajarrut, ja nuo hydrauliikan letkut. Sitten pohjan ja rungon putsaus bensatankin alta ja ympäriltä, ja tankki paikoilleen.

Oikea sumuvalo pitäisi saada ja toki ne bensatankin kannatinpannat kun ne oli ihan rapeita, jos en saa niitä ajoissa Moskovasta kaverin mukana niin siten marmorilta tai netistä. Etupuskurin oikaisun ja maalauksen voi jättää kesään ja koko pohjan sekä rungon putsauksen kun ne vois tehdä ulkona. Takapuskuri on irti niin sen voisi käyttää nyt maalarilla, tietäisi vaan mikä on tuon mustan oikea sävy? Mistähän saisi varmuudella selville? Benz Worldissa joku kertoi että oisi Paint Code 7167.

Sisälattoiden pintapuhdistus ja maalaus, vähän on pintaruostetta kun matot oli kosteita.

Jackielta pitäsii vaihtaa paremmat renkaat, mutta voihan noilla omillakin tämän katsastaa.

Radion saanen Timo L.:tä, se on melkein ajanmukainen :P
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12309
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

lauri a. kirjoitti: To 24.12.2020 13:41
karra kirjoitti: Su 20.12.2020 11:32 Mihinköhän asentoon tuo jumittuu, varmaan siihen vakioasentoon eli kun tämäkin auto on seisonut vuosia paikallaan niin se antaa sen normaalin jarrutustehon kun vie katsastukseen, ja ajossa tietenkin myös. Kovassa jarrutuksessa kun kevenee niin jos on jumissa niin jarruttaa liikaa jolloin takapyörät voi lukittua ja vetää auton poikittain, kokemusta on 1963 Chevyn rumputakajarruista joka oli aika ärhäkät.
Se jumittuu juuri kuvailemallasi tavalla. Usein venttiili voi olla vielä toimintakykyinen mutta vivusto jumittuu ruosteen takia ja venttiilille menevät jarruputket ovat niin karussa kunnossa että niitä ei enää saa ehjänä irti jos putkia joutuu uusimaan.

Jarruista kannattaa ekana tutkia että sylinteri liikkuu normaalisti ja sen jälkeen katsoa onko kengät säädetty niin että kenkä on valmiiksi suht lähellä rumpua. Minulla oli tosiaan niiden automaatti säädinten kanssa ongelmia (niiden pitäisi säätää ajan kanssa itse kengät oikein), kengät oli joskus liian kaukana jolloin tuntui että poljin painuu aina vaan pohjaan eikä takapää juurikaan jarruta.
Eli takajarruista. Minullakin on noin kuskin jalkojen kohdalla liitos jossa sellainen pitkä mutikka, se on varmaan se takaiskuventtiili joka jättää kengät sitten lähelle jarrutuksen jälkeen. Muistelen että G500:ssa oli liitos samassa kohtaa mutta en tiedä oliko siinä sitä venttiiliä; jonkinlainen mutikka kuitenkin siinäkin oli. Vaihdoin nimittäin taakse menevän jarruputken siihen.

Aasinsiltana tähän autoon; se putki pitää vaihtaa, on nimittäin sen verran ruosteessa, kumma kyllä pa-putket ja takalukkoperän putki on ihan siistit. Ja, mitäs jos jätän pois tuon kuormaventtiilin, kerran jos on syytä epäillä systeemin olevan jumissa? Sen ruosteisen häkkyrän voisi purkaa pois niin saisi alustasta siistimmänkin ja turvallisuus paranee kun ruosteiset putket saa veks sieltä. Voihan sen venttiilin ja vivut sitten yrittää herkistää ja siistiä, ja asentaa takaisin - vaatii vaan uuden pitkän jarruputken sitten kun nyt se ohitettaisiin. Levyjarrullisessa G500:ssa ei tuota kuorman/asennon tuntevaa venttiiliä ollut.

Onkohan tässä varmasti automaattisäätö jarrukengille? En keksinyt mikä liikuttaisi nitä hammastettuja pyöriä jotka levittää jarrukenkiä. Chevroletin rumpujarruissa on sellainen vipu nojaamassa siihen hammastettuun pyörään ja aina liikuessaan se säätää naksauksen verran jos kengät kuluu ja sinne tulee tyhjää. Tässä en sellaista nähnyt.

Ruttuun mennyt peltivanne on oikaistu Jarlatecillä ja siihen on menossa rengas päälle, huomenna selviää pitääkö se kaltoin kohdeltu rengas ilmaa. Takapuskuri on viety maalaamoon. Bensatankin kannatinpannat tilattu tarvikkeena Saksasta. Pantoihin tulevat peltiset osat joihin pohjapanssari kiinnittyy ovat raepuhalluksessa ja työkaveri aikoo yrittää hitsata sen puhki ruostuneen yksilön kuntoon, samalla hän korjaa lambda-anturn puhki ruostuneen suojapellin. Bensatankin huohotukseen tehdään itse sopiva teräksinen supistusnippa jolla saadaan 12 mm --> 6 mm muutos jolla bensapaineenvaraajan letku saadaan liitettyä huohotukseen.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12309
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: To 25.02.2021 23:41
Ja, mitäs jos jätän pois tuon kuormaventtiilin, kerran jos on syytä epäillä systeemin olevan jumissa? Sen ruosteisen häkkyrän voisi purkaa pois niin saisi alustasta siistimmänkin ja turvallisuus paranee kun ruosteiset putket saa veks sieltä. Voihan sen venttiilin ja vivut sitten yrittää herkistää ja siistiä, ja asentaa takaisin - vaatii vaan uuden pitkän jarruputken sitten kun nyt se ohitettaisiin. Levyjarrullisessa G500:ssa ei tuota kuorman/asennon tuntevaa venttiiliä ollut.

Pantoihin tulevat peltiset osat joihin pohjapanssari kiinnittyy ovat raepuhalluksessa ja työkaveri aikoo yrittää hitsata sen puhki ruostuneen yksilön kuntoon, samalla hän korjaa lambda-anturn puhki ruostuneen suojapellin. Bensatankin huohotukseen tehdään itse sopiva teräksinen supistusnippa jolla saadaan 12 mm --> 6 mm muutos jolla bensapaineenvaraajan letku saadaan liitettyä huohotukseen.
Asentajakaverini eli raskaan kaluston kuski sanoi että älä pura pois sitä ALB järjestelmää, sitä ei ole laitettu sinne hyvin vuoksi. Vaikka se olisi jumissa niin se on jumittunut sellaiseen asentoon että taka-ja etujarrut toimii jotakuinkin oikeassa suhtessa. Jos sen ottaa pois niin takajarrut saattaa saada liikaa painetta ja jarrutuksessa auto pyörähtää. Ja sehän taitaa olla katsastusvaruste eli sitä ei saa poistaa.

Tankin alle tulevat pohjapanssarin osat on korjattu, sekä lambdan suojapelti kuten yksi nippa huohotusputkistoon tehty hapokkaasta. Nyt kun vaan saisi Saksasta ne tankin pannat...

Tuon ALB venttiilin irrotus menee siten tyyliin "blood, sweat and beers" ... sen verran pahasti on kaikki ruostunut sieltä, kuten se pisin jarruputki ALB venttiililtä sinne kuskin jalkatilan tienoille takaiskuventtiiliin asti.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1529
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Se venttiili taitaa säätää painon mukaan takajarrujen voimakkuutta. Katsastusmies ei tykkää sen poistamista, jos huomaa sen puuttuvan.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb W123 300D-82
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12309
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

slsl77 kirjoitti: Pe 26.02.2021 19:09 Se venttiili taitaa säätää painon mukaan takajarrujen voimakkuutta. Katsastusmies ei tykkää sen poistamista, jos huomaa sen puuttuvan.
Näin on. Venttiili on nyt pöydällä, kävin äsken ennen hiihtämään lähtöä auton alla totemassa että pultit on umpiruosteessa joten katkaisulaikalla pultinpäät poikki niin tippu alas kun katkaisi putket. Pitää alkaa tutustumaan kapistukseen huomenna, vaikuttaa olevan jumissa. Sitten 4 metriä jarruputkea ostoon...
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

karra kirjoitti: To 25.02.2021 23:41 Eli takajarruista. Minullakin on noin kuskin jalkojen kohdalla liitos jossa sellainen pitkä mutikka, se on varmaan se takaiskuventtiili joka jättää kengät sitten lähelle jarrutuksen jälkeen. Muistelen että G500:ssa oli liitos samassa kohtaa mutta en tiedä oliko siinä sitä venttiiliä; jonkinlainen mutikka kuitenkin siinäkin oli. Vaihdoin nimittäin taakse menevän jarruputken siihen.

Aasinsiltana tähän autoon; se putki pitää vaihtaa, on nimittäin sen verran ruosteessa, kumma kyllä pa-putket ja takalukkoperän putki on ihan siistit. Ja, mitäs jos jätän pois tuon kuormaventtiilin, kerran jos on syytä epäillä systeemin olevan jumissa? Sen ruosteisen häkkyrän voisi purkaa pois niin saisi alustasta siistimmänkin ja turvallisuus paranee kun ruosteiset putket saa veks sieltä. Voihan sen venttiilin ja vivut sitten yrittää herkistää ja siistiä, ja asentaa takaisin - vaatii vaan uuden pitkän jarruputken sitten kun nyt se ohitettaisiin. Levyjarrullisessa G500:ssa ei tuota kuorman/asennon tuntevaa venttiiliä ollut.

Onkohan tässä varmasti automaattisäätö jarrukengille? En keksinyt mikä liikuttaisi nitä hammastettuja pyöriä jotka levittää jarrukenkiä. Chevroletin rumpujarruissa on sellainen vipu nojaamassa siihen hammastettuun pyörään ja aina liikuessaan se säätää naksauksen verran jos kengät kuluu ja sinne tulee tyhjää. Tässä en sellaista nähnyt.
Laita vaan se kuormaventtiili sinne niinkuin tässä useampi jo totesikin, ei sitä sinne ole huvikseen laitettu, etenkin jos tässä on museoauto tekeillä :mrgreen:

Kyllä siellä se automaattisäätö pitäisi kengille olla. Sitä säädintä on kahta mallia, sellainen vanhempi umpinainen ja uudempi missä on ihan näkyvästi ne linkut jotka kääntää rattaita. Kun hetken kääntelet sitä näpeissäsi niin hoksaat kyllä miten se toimii, eli se kiristää säädintä nimenomaan vastakkaiselta puolelta sillon jos kengät ottaa toispuoleisesti. Takajarrujen kasauksen jälkeen kenkien "viimeinen" säätö tehdään käytännössä niin että autoa rynkytetään eteen-taakse hiljaista vauhtia voimakkaasti jarrutellen niin säädin säätää tuolta löysät pois.

Laitan tähän linkin saksalaiseen sivustoon jossa on erittäin kattavasti selvitetty G-sarjalaisen toimintaa kuvien kera, tämä otos on juurikin siitä jarrukenkien säätimestä
https://julianehehl.de/tipp31.htm (Tässä kohdassa se kenkien säädin)

Hans Hehl G-sarjan hakemisto
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12309
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

lauri a. kirjoitti: Su 28.02.2021 09:37

Laita vaan se kuormaventtiili sinne niinkuin tässä useampi jo totesikin, ei sitä sinne ole huvikseen laitettu, etenkin jos tässä on museoauto tekeillä :mrgreen:

Kyllä siellä se automaattisäätö pitäisi kengille olla. Sitä säädintä on kahta mallia, sellainen vanhempi umpinainen ja uudempi missä on ihan näkyvästi ne linkut jotka kääntää rattaita. Kun hetken kääntelet sitä näpeissäsi niin hoksaat kyllä miten se toimii, eli se kiristää säädintä nimenomaan vastakkaiselta puolelta sillon jos kengät ottaa toispuoleisesti. Takajarrujen kasauksen jälkeen kenkien "viimeinen" säätö tehdään käytännössä niin että autoa rynkytetään eteen-taakse hiljaista vauhtia voimakkaasti jarrutellen niin säädin säätää tuolta löysät pois.

Laitan tähän linkin saksalaiseen sivustoon jossa on erittäin kattavasti selvitetty G-sarjalaisen toimintaa kuvien kera, tämä otos on juurikin siitä jarrukenkien säätimestä
https://julianehehl.de/tipp31.htm (Tässä kohdassa se kenkien säädin)

Hans Hehl G-sarjan hakemisto
Kiitos muistutuksesta, oli jo onohtanut tuon Hans Hehl sivuston... juu on siellä nuo lipareet. Eikä vaikuta olevan ruosteessakaan, likaiset vaan - putsaislin niitä bräkleenillä enkä siis iroittanut saatikka purkanut. Sen keskiakselin toki voitelin kun otin nuo hammaspyörät irti.

Tuo jarrupaineen säädin vaikuttaa liikkuvan, se käyttölinkku oli vaan ruostunut ihan jumiin. Purin systeemin eli linkun irti ja voitelen sen toki, ja se paineensäätimen vipu ainakin vaikuttaa liikkuvan, en uskaltanut purkaa vipua irti kun siinä on säätö.

Kuva

Kysyn huomenna kuitenkin saako sitä Suomesta mihin hintaan, jos saisi about samaan hintaan täältä mitä Autodocissa eli 145 euroa voisin sen tilata, tarkotus oli saada tuo auton takaosa ensi viikon aikana valmiiksi.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Vastaa Viestiin