300D -90 "Lumikki"
Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
300D -90 "Lumikki"
Täällä on viime aikoina keskusteltu paljon museoajoneuvoista, juuri 124-malleista, ja ajattelin että jospa rohkenen kertoa oman ajopelini tarinaa kohti museorekisteröintiä.
Aiemminkin kävi mielessä kirjoitella aiheesta, mutta eritoten herrojen Wezze72 ja EVO X upeat satalankut matkallaan kohti mr-statusta saivat minut vetäytymään takaisin kuoreeni - eihän tällaisesta paljon ajetusta perusmallien perusmallista viitsi mitään julki kirjoitella, siinä ja tässä kehtaako edes avatarkuvaksi laittaa.
-------------------
Auto on siis vuosimallia 1990, alkuvuotensa ollut Saksassa ja tuotu käytettynä Suomeen 2000-luvun alussa Eurobenzin toimesta.
Sillä on ollut ennen minua autoliikkeen lisäksi kolme omistajaa, joista ensimmäiset arvelen olleen (nimistä ja parista muusta seikasta päätellen) ensin isä ja sitten poika, kolmas omistaja hankki auton niinikään käyttöautokseen ja ajoi sillä melkein 10 vuotta.
Itse sain ensikosketuksen tähän mersuyksilöön keväällä 2012 kun tein silloisella työpaikallani siihen kattavan (T-O-D-E-L-L-A kattavan) alustaremontin.
Vuosien varrella edelleen minä ja työkaverini teimme autolle joitain korjauksia. Viimeisimmän kerran näin auton niissä merkeissä vuonna 2018.
Edellinen omistaja kirjoitteli autosta Mese-foorumille jotain viestejä sen ollessa hänellä ensimmäisiä vuosia, kunnes useiden vuosien tauon jälkeen oli viime kesänä käynyt siellä kertomassa, että olisi aika laittaa 124 myyntiin.
Tämän huomattuani otin yhteyttä ja kysyin, olisiko auto vielä niin hienossa kunnossa kuin se oli takavuosina ollut. Sain muutaman kuvan sähköpostiin ja tarkan kuvauksen auton kunnosta, jonka jälkeen soitin ja sovimme kaupoista.
Oli jännittävä päivä muutamaa viikkoa myöhemmin, kun ajelimme vaimon kanssa keskiseen Suomeen hakemaan aiemmin ostettua autoa.
Paikan päällä auto teki samanlaisen vaikutuksen kuin se oli tehnyt minuun korjaamolle tullessaan takavuosina; voi että on hieno 124.
Tämä yksilö ei koreile väreillä eikä varusteilla, vain hieno kunto sisältä ja päältä kiinnittää huomion.
Kilometrilukemaakaan ei pääse ihastelemaan, niitä on mittarissa 576000.
Engine 603912 10 061420
Gearbox 717433 01 622174
061A CLOTH BLACK
147 ARCTIC WHITE
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
550 TRAILER COUPLING
580 AIR CONDITIONING
Varusteina on em. lisäksi jälkiasennetut vakionopeussäädin, keskuslukituksen kaukosäätö ja kyynärnoja kuskinpenkissä (jälkiasennettu alkuperäisosa).
Ajovalot on apukaukovalolliset "E500 laseilla".
"MR-projekti" eteni tämän auton osalta niin, että otin toisesta autosta kaksi peräkontin lukkopellin verhouksen kiinnitysnastaa jotka puuttuivat ja vaihdoin akun takana olevan suojamuovin niinikään toisesta autosta täysin ehjään, kun tässä autossa oli em. muovissa halkeama.
Radion vaihdoin Becker Europaan, joka löytyi viidelläkympillä viikon parin etsintöjen jälkeen.
Sitten soittelin museotarkastajille ja sovittiin aika, he tutkivat auton, hyväksi totesivat ja toimittivat lausunnon, jossa lukee mm:
"Hyvin pidetty ja huollettu erittäin siisti yksilö"
Nyt sitten vielä muutoskatsastus, kunhan sää sallii tankissa olevalla kesälaatuisella dieselillä ajamisen katsastuskonttorille.
Aiemminkin kävi mielessä kirjoitella aiheesta, mutta eritoten herrojen Wezze72 ja EVO X upeat satalankut matkallaan kohti mr-statusta saivat minut vetäytymään takaisin kuoreeni - eihän tällaisesta paljon ajetusta perusmallien perusmallista viitsi mitään julki kirjoitella, siinä ja tässä kehtaako edes avatarkuvaksi laittaa.
-------------------
Auto on siis vuosimallia 1990, alkuvuotensa ollut Saksassa ja tuotu käytettynä Suomeen 2000-luvun alussa Eurobenzin toimesta.
Sillä on ollut ennen minua autoliikkeen lisäksi kolme omistajaa, joista ensimmäiset arvelen olleen (nimistä ja parista muusta seikasta päätellen) ensin isä ja sitten poika, kolmas omistaja hankki auton niinikään käyttöautokseen ja ajoi sillä melkein 10 vuotta.
Itse sain ensikosketuksen tähän mersuyksilöön keväällä 2012 kun tein silloisella työpaikallani siihen kattavan (T-O-D-E-L-L-A kattavan) alustaremontin.
Vuosien varrella edelleen minä ja työkaverini teimme autolle joitain korjauksia. Viimeisimmän kerran näin auton niissä merkeissä vuonna 2018.
Edellinen omistaja kirjoitteli autosta Mese-foorumille jotain viestejä sen ollessa hänellä ensimmäisiä vuosia, kunnes useiden vuosien tauon jälkeen oli viime kesänä käynyt siellä kertomassa, että olisi aika laittaa 124 myyntiin.
Tämän huomattuani otin yhteyttä ja kysyin, olisiko auto vielä niin hienossa kunnossa kuin se oli takavuosina ollut. Sain muutaman kuvan sähköpostiin ja tarkan kuvauksen auton kunnosta, jonka jälkeen soitin ja sovimme kaupoista.
Oli jännittävä päivä muutamaa viikkoa myöhemmin, kun ajelimme vaimon kanssa keskiseen Suomeen hakemaan aiemmin ostettua autoa.
Paikan päällä auto teki samanlaisen vaikutuksen kuin se oli tehnyt minuun korjaamolle tullessaan takavuosina; voi että on hieno 124.
Tämä yksilö ei koreile väreillä eikä varusteilla, vain hieno kunto sisältä ja päältä kiinnittää huomion.
Kilometrilukemaakaan ei pääse ihastelemaan, niitä on mittarissa 576000.
Engine 603912 10 061420
Gearbox 717433 01 622174
061A CLOTH BLACK
147 ARCTIC WHITE
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
550 TRAILER COUPLING
580 AIR CONDITIONING
Varusteina on em. lisäksi jälkiasennetut vakionopeussäädin, keskuslukituksen kaukosäätö ja kyynärnoja kuskinpenkissä (jälkiasennettu alkuperäisosa).
Ajovalot on apukaukovalolliset "E500 laseilla".
"MR-projekti" eteni tämän auton osalta niin, että otin toisesta autosta kaksi peräkontin lukkopellin verhouksen kiinnitysnastaa jotka puuttuivat ja vaihdoin akun takana olevan suojamuovin niinikään toisesta autosta täysin ehjään, kun tässä autossa oli em. muovissa halkeama.
Radion vaihdoin Becker Europaan, joka löytyi viidelläkympillä viikon parin etsintöjen jälkeen.
Sitten soittelin museotarkastajille ja sovittiin aika, he tutkivat auton, hyväksi totesivat ja toimittivat lausunnon, jossa lukee mm:
"Hyvin pidetty ja huollettu erittäin siisti yksilö"
Nyt sitten vielä muutoskatsastus, kunhan sää sallii tankissa olevalla kesälaatuisella dieselillä ajamisen katsastuskonttorille.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mbosa.fi
Re: 300D -90 "Lumikki"

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 230 E (siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä)
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 230 E (siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä)
Re: 300D -90 "Lumikki"
Turhaan ujostelit, hieno se tämäkin on ihan livenä
kuten tuonne toisaalle totesin niin minusta kaikki hienokuntoiset yksilöt ansaitsevat säilyä. eihän tässäkään ajomäärä näy kuin mittarissa.
ja onhan se sillai ihan oikeen värinen kun Leif Lindgren on kuulemma joskus todennut että "Mersun pitää olla valkoinen ja Volvon musta"

kuten tuonne toisaalle totesin niin minusta kaikki hienokuntoiset yksilöt ansaitsevat säilyä. eihän tässäkään ajomäärä näy kuin mittarissa.
ja onhan se sillai ihan oikeen värinen kun Leif Lindgren on kuulemma joskus todennut että "Mersun pitää olla valkoinen ja Volvon musta"

"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
s123 300TD
w124 260E Sportline
exät:
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
s123 300TD
w124 260E Sportline
exät:
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: 300D -90 "Lumikki"
Tämä on kyllä hieno peli! Näin tästä kuvan joskus facebookissa ja on vähän kateellinen, että olit löytänyt tuollaisen helmen. Silloin en ollut vielä ostanut tuota omaani. Ei ikinä uskoisi kunnon perusteella, että siellä on noinkin paljon mittarissa. Pääasiahan tässäautossa on kunnon lisäksi tuo 300D tekniikka. Mukavaa museoilua 

MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Re: 300D -90 "Lumikki"
Kiitos mukavista kommenteista.
Sen verran pitää lisätä omiin tekemisiin tämän auton osalta, että ratin vaihdoin parempaan (Wade saattaa ratin muistaakin, se oli minulla 240D:ssä ja varailit että ostat sitten jos se joskus joutaa myydä - no ei joutanut, kun meni tähän käyttöön
)
Paikallaan ollut ratti ei sinänsä ollut huono, mutta kuluuhan se noilla kilometreillä kehä jo. Tässä "uudessa" ei ole pahaa kulumista:
Sen verran pitää lisätä omiin tekemisiin tämän auton osalta, että ratin vaihdoin parempaan (Wade saattaa ratin muistaakin, se oli minulla 240D:ssä ja varailit että ostat sitten jos se joskus joutaa myydä - no ei joutanut, kun meni tähän käyttöön

Paikallaan ollut ratti ei sinänsä ollut huono, mutta kuluuhan se noilla kilometreillä kehä jo. Tässä "uudessa" ei ole pahaa kulumista:
ratti.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mbosa.fi
Re: 300D -90 "Lumikki"
Hieno W124:nen tätä tulikin ihailtua tuolla Mese.fi:n puolella ja Facebookissa myös. 

Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
-
- Mersumies
- Viestit: 2110
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: 300D -90 "Lumikki"
Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »
Mielestäni tuo valkoinen on lankkuun (moneen muuhunkin autoon) hieno väri, edellyttäen että maalipinta on siisti, pidetään puhtaana ja kunnossa. Ei oikein ymmärrä tuota varusteiden hehkutusta, paljon tärkeämpää vanhassa autossa hyvä ja siisti kunto, kuin kaikki mahdolliset kilkkeet.
Perheessä:
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C 126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C 126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"
Re: 300D -90 "Lumikki"
No nyt miulla on haalittuna hyvä sisusta ja 300TDT tekniikka jemmaan. Ei puutukaan kuin W123 kori...dealer kirjoitti: ↑Ti 12.01.2021 21:48 Kiitos mukavista kommenteista.
Sen verran pitää lisätä omiin tekemisiin tämän auton osalta, että ratin vaihdoin parempaan (Wade saattaa ratin muistaakin, se oli minulla 240D:ssä ja varailit että ostat sitten jos se joskus joutaa myydä - no ei joutanut, kun meni tähän käyttöön)
Paikallaan ollut ratti ei sinänsä ollut huono, mutta kuluuhan se noilla kilometreillä kehä jo. Tässä "uudessa" ei ole pahaa kulumista:
ratti.jpg

Lämpimät onnittelut MA-statuksesta. Hieno peli ja "isolohko"

Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Re: 300D -90 "Lumikki"
Tänään käytin mersun muutoskatsastuksessa; soitto konttorille, että liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla oltaisiin tulossa vuosikatsastukseen ja eikun tien päälle.
Tosiaan muutoskatsastuksen lisäksi myös vuosikatsastin, onpahan sitten ajoaikaa vuoteen 2025.
Kesällähän tämä oli leimattu ja sen jälkeen on ajettu muutama tuhat kilometriä.
Vakuutuksen otin Pohjolasta, täyskaskolla noin 150 euroa vuosi.
Tosiaan muutoskatsastuksen lisäksi myös vuosikatsastin, onpahan sitten ajoaikaa vuoteen 2025.
Kesällähän tämä oli leimattu ja sen jälkeen on ajettu muutama tuhat kilometriä.
Vakuutuksen otin Pohjolasta, täyskaskolla noin 150 euroa vuosi.
mbosa.fi
Re: 300D -90 "Lumikki"
Tämähän muuten on liikennekäytöstä poistettuna, ei tarvinne mitään erityistoimenpiteitä muuta kuin normaali liikennekäyttöönotto ?
Miten verot, kai ne automaattisesti Traficomilla päivittävät sen osalta tiedot ettei enää laskuja tule ?
Miten verot, kai ne automaattisesti Traficomilla päivittävät sen osalta tiedot ettei enää laskuja tule ?
mbosa.fi
Re: 300D -90 "Lumikki"
130221sivu.jpg
Ei ole laskuja näkynyt. Kaunis päivä tänään, kävin vanhuksella kaupassa.Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mbosa.fi
Re: 300D -90 "Lumikki"
Hieno auto ja väri. Onnittelut! Laitakko vielä kuvia sisustuksesta.
Ajossa: S123 300TDT autom -82 659tkm http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=165053
Vastaanottotarkastuksessa: C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
Odottaa museotarkastusta: Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922
Lomalla: W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Lomalla: Monark Monarped -61 http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Vastaanottotarkastuksessa: C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
Odottaa museotarkastusta: Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922
Lomalla: W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Lomalla: Monark Monarped -61 http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Re: 300D -90 "Lumikki"
Kiitokset. Tällainen sisältä ... kepin ympärillä oleva puuosa on oikeastaan ainut kohta jossa sanomista, siihen on tekeillä "uusi" osa.
kabiini.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mbosa.fi
Vastaa Viestiin
17 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Mersuforum.net
- ↳ Yhteistyökumppanit
- ↳ Tietoa Mersuforumista
- ↳ Kirjoittajien ohjeet
- ↳ Mersuforumin ylläpito tiedottaa
- MB-Keskustelut
- ↳ Suomen Mercedes-Benz -Klubi
- ↳ Tekniikka
- ↳ Muuta Mersuasiaa
- ↳ Tuning
- ↳ Turbot
- ↳ Projektit
- ↳ Äänentoisto
- ↳ Oldtimers
- ↳ MB-linkit
- ↳ Hyvät huollot
- ↳ Koeajot
- ↳ Raskas kalusto
- ↳ Shoppailu
- Kauppatori
- ↳ Yhteistyökumppaneiden ilmoitukset
- ↳ Myydään Mersuja
- ↳ Myydään osia
- ↳ Ostetaan Mersuja
- ↳ Ostetaan osia
- ↳ Renkaat ja Vanteet
- ↳ Race- ja viritysosat
- ↳ Oldtimers-kauppatori
- ↳ Lahjoitetaan
- Muut forumit
- ↳ English forum