Näin se on. Ja kun vaan tyytyis tojotaan niin ei tarviisi edes ruuvata mitään

Anna olla vaa yön yli, kyllä siellä pikkasen virtaa menee vaikka viisari nollassa onkin. Tollanen pelkästään jänniterajotteinen "peruslaturi" ei oikee osaa ladata nopeasti täyteen asti.
Oliko ajokorttikin hukassa... sillähän osto liitetään asiakkaaseen. Sitä erillistä läpyskää mukana tartte...
Millä numeroilla noi jännite ja virta näkyvät?amatoori kirjoitti: ↑Ma 11.01.2021 21:09 Muista että se jännite nousee tuonne vasta kun akussa on riittävä varaus. Eli nyt kun tyhjän akun kanssa kattelet niitä lukemia ni toki jännite on alempi. Sieltä valikosta pitäis näkyy se latausvirtakin. Voit alkaa kattelee sitä jännitettä kun se virta alkaa olemaan pieni.
Mikä idea siinä on, että pitää olla AGM? Oma kokemus on (edellisessä autossa, ei 211) Sznajder AGM:stä, ja oletukseni on, että kaikilta osin se oli käytännössä huonompi kuin ns. normaali muun merkkinen akku? Tosin tuota Sznajder AGM:ää ei ole enää ollenkaan edes myynnissä. Pelkkä akkutyyppi ei siis suoraan takaa, että se olisi parempi.dealer kirjoitti: ↑Ma 11.01.2021 19:45 Autossa pitäisi olla AGM akku jollainen sinne kuuluu, niin jäisi nuo herjat mittaristossa vähemmälle. Nyt siinä on vääräntyyppinen akku. Oikeanlainen maksaa noin kaksinkertaisesti sen mitä tuo maksoi.
Eihän sinun tarvitse välttämättä tehdä yhtään mitään kun auto kuitenkin käynnistyy, lakkaat vaan mittailemasta jännitettä ja latailet joskus erillisellä laturilla akkua. Lataaminen auttaa jossain määrin ja noin lyhyessä ajossa joutuisit lataamaan AGM akkuakin jonkin kerran talvessa. Ei lämmityslaite kuitenkaan kauaa ole pois pelistä kun lähtee ajamaan.
Ei se ole auton vika, että sinulla on vääräntyyppinen akku siinä. Alkuun kannattaa laittaa vaatimustenmukainen akku. Sitten eri akkumerkeissäkin on eroja, ja vaikkei ne suoraan näykään hinnoissa, niin niitä kaikkein halvimpia kannattaa välttää, ellei muilla ole niistä erityisen hyviä kokemuksia.
Onhan AGM akku sinänsä parempi ja kehitetty nimen omaan tukemaan näiden uudempien autojen isompaa virrantarvetta ja webastokäyttöä yms. MUTTA auton latausjärjrstelmä pitäis myös kulkea linjassa käytetyn akkutyypin kanssa. Ja nyt mun mielestä etenkään näissä 2000 alkupää autoissa ei tämä toteudu... Eli jos auton latausjännite olis AGM akkua suosiva olis jännitteet liian korkeat tavan lyijyakulle ja se ottaisi siitä itteensä... mutta nyt kun näis Mersuis näyttää jännitteet olevan jopa hieman alhaisia tavallisellekin akulle niin ei AGM akulla ole kunnollisia toimintaedellytyksiä ja tavan lyijyakku voi toimia jopa paremmin. Mutta toki vain jos on kunnossa/kunnollinen. 100ah akkuna myyty halpiainen joka vuoden päästä muistuttaa kapasiteetiltaan lähinnä puutarhakoneen pikkuakkua niin eihän se sitten enää ole toimiva kokonaisuus... toimii välttävästi kesällä mutta sitten eräänä kylmänä päivänä ei enää lähdekään käyntiin...tehodia kirjoitti: ↑Ke 13.01.2021 14:49Mikä idea siinä on, että pitää olla AGM? Oma kokemus on (edellisessä autossa, ei 211) Sznajder AGM:stä, ja oletukseni on, että kaikilta osin se oli käytännössä huonompi kuin ns. normaali muun merkkinen akku? Tosin tuota Sznajder AGM:ää ei ole enää ollenkaan edes myynnissä. Pelkkä akkutyyppi ei siis suoraan takaa, että se olisi parempi.dealer kirjoitti: ↑Ma 11.01.2021 19:45 Autossa pitäisi olla AGM akku jollainen sinne kuuluu, niin jäisi nuo herjat mittaristossa vähemmälle. Nyt siinä on vääräntyyppinen akku. Oikeanlainen maksaa noin kaksinkertaisesti sen mitä tuo maksoi.
Eihän sinun tarvitse välttämättä tehdä yhtään mitään kun auto kuitenkin käynnistyy, lakkaat vaan mittailemasta jännitettä ja latailet joskus erillisellä laturilla akkua. Lataaminen auttaa jossain määrin ja noin lyhyessä ajossa joutuisit lataamaan AGM akkuakin jonkin kerran talvessa. Ei lämmityslaite kuitenkaan kauaa ole pois pelistä kun lähtee ajamaan.
Suoraan akkulaturilla.tehodia kirjoitti: ↑Ke 13.01.2021 14:37Millä numeroilla noi jännite ja virta näkyvät?amatoori kirjoitti: ↑Ma 11.01.2021 21:09 Muista että se jännite nousee tuonne vasta kun akussa on riittävä varaus. Eli nyt kun tyhjän akun kanssa kattelet niitä lukemia ni toki jännite on alempi. Sieltä valikosta pitäis näkyy se latausvirtakin. Voit alkaa kattelee sitä jännitettä kun se virta alkaa olemaan pieni.
tehodia kirjoitti:Mikä idea siinä on, että pitää olla AGM?
---------------------------dealer kirjoitti:Autossa pitäisi olla AGM akku jollainen sinne kuuluu, niin jäisi nuo herjat mittaristossa vähemmälle.
Edelleen, 211-mallissa on alunperin AGM-akku ja sellaista akunvalmistajat sinne suosittelevat, lisäksi AGM-akku toimii niissä paremmin.Maastis kirjoitti:...näis Mersuis näyttää jännitteet olevan jopa hieman alhaisia tavallisellekin akulle niin ei AGM akulla ole kunnollisia toimintaedellytyksiä ja tavan lyijyakku voi toimia jopa paremmin...
Tarkoitin auton valikon numeroita.joni84 kirjoitti: ↑Ke 13.01.2021 16:50Suoraan akkulaturilla.tehodia kirjoitti: ↑Ke 13.01.2021 14:37Millä numeroilla noi jännite ja virta näkyvät?amatoori kirjoitti: ↑Ma 11.01.2021 21:09 Muista että se jännite nousee tuonne vasta kun akussa on riittävä varaus. Eli nyt kun tyhjän akun kanssa kattelet niitä lukemia ni toki jännite on alempi. Sieltä valikosta pitäis näkyy se latausvirtakin. Voit alkaa kattelee sitä jännitettä kun se virta alkaa olemaan pieni.
Nää mun kommentit tuohon latausjännitteeseen ja sitäkautta akun valintaan liittyy omakohtaisiin kokemuksiin R ja GL kanssa sekä puhelinkeskusteluihin Vartan edustuksen kanssa ja muutamaan sähköpostiin toisen edustajan kanssa. Vartan suunnalta "moitittiin" latausjännitettä turhan matalaksi...dealer kirjoitti: ↑Ke 13.01.2021 18:34tehodia kirjoitti:Mikä idea siinä on, että pitää olla AGM?
---------------------------dealer kirjoitti:Autossa pitäisi olla AGM akku jollainen sinne kuuluu, niin jäisi nuo herjat mittaristossa vähemmälle.Edelleen, 211-mallissa on alunperin AGM-akku ja sellaista akunvalmistajat sinne suosittelevat, lisäksi AGM-akku toimii niissä paremmin.Maastis kirjoitti:...näis Mersuis näyttää jännitteet olevan jopa hieman alhaisia tavallisellekin akulle niin ei AGM akulla ole kunnollisia toimintaedellytyksiä ja tavan lyijyakku voi toimia jopa paremmin...
Ehkä jotkin muutkin asiat vaikuttavat kuin latausjännite, googleen vaikkapa "AGM varauksen vastaanottokyky", "AGM varausnopeus" jne...
Akkumyyjän kanssa otettiin joskus aiheesta yhteen, kun asiakas oli ostanut uuden akun heiltä ja kuluttimien poiskytkennästä edelleen melkein joka käynnistyksellä ilmoitus, ja vaihdettiin tilalle AGM ja ongelmat poistui. Akkuliikkeestä sitten soittivat pahoilla mielin kun asiakas oli vaatinut rahoja takaisin ja ilmoittivat ettei akussa ole ollut mitään vikaa ja varmasti akku on sopiva ja plaaplaaplaa. No, molemmilla kerroilla oli normi Exide myyty sieltä.
Kysyin sitten että miksi näin, kun asiakkaan mukaan ongelma poistui kun vaihdoimme AGM akun, ja tarkistitteko Exiden soveltuvuustaulukosta mitä akkua kyseiseen ajoneuvoon suositellaan ?
https://exide.fi/rekisterinumero/#
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/battery-finder
http://akkumyynti.autopalvelukeskustamp ... ulukko.pdf
https://www.akkupojat.fi/palvelut/akkuhaku-yuasa
Siis ei siinä mitään, laittaa vaan itsekukin akun minkä sopivaksi näkee ja kokee ja hyvä että toimii.
Tiedän että joillain on normiakku toiminut ongelmitta 211:ssa. Riippuu kai ajomatkojen pituudesta, siitä onko auto lämpimässä tallissa vai pihalla talvella, varmaan monesta muustakin asiasta.
Ihmetyttää vaan että onko se hintaero normiakun ja AGM välillä niin suuri, että kannattaa laittaa akku jota ei edes kyseiseen autoon sopivaksi tarjota.
Sznajder AGM-akkua myi vuosia sitten mm. KL-Varaosat yhden isomman erän verran, ja silloinen työnantaja osti niitä 10 kpl, myytiin asiakkaille ja valtaosa jouduttiin takuuseen vaihtamaan kovempien pakkasten tultua. Sillä akulla ei tehnyt yhtään mitään.