Hoonausta varten pitäisi ne irroittaa.
![Thinking :think:](./images/smilies/icon_think.gif)
Vetovasaralla vai millä nimellä sitä kutsutaan. Eli täytyy tehdä sellainen hahlo joka menee siihen ruutan runkoon ruutan ja lohkon väliin. Sit maltillisella vetoiskulla pois. Paikalleenasennus onkin sit jo oma laji ja ongelmahan siinä on se että sen ruutan suuntaus täytyy tehdä "manuaalisesti" Siinä kun ei ole mitään kiilauraa tai mitään mutakaan joka pakottaisi sen oikeaan kohtaan kuten se 602 ja 603:ssa on pultilla kiinni.
Hyvän työkalun olet tehny.Eetyzk kirjoitti: ↑Pe 26.03.2021 11:57 Moi!
Vähän venyi itsellä tuo homma. Kun päätin jättää hoonauksen tekemättä, kun en jaksanut alkaa ruuttia irroittamaan.
Kasausvaiheessa huomasin, että tuossa vaparin lohkossa on erilaiset ruutat. (Lyhyemmällä putkella ja se osoittaa männän lakea kohden, eikä öljytaskua. (Vaparin männässä ei ole öljytaskua)
Hyvin tehty työkalu. Mercedes on enenevässä määrin säästänyt kustannuksia siirtymällä halvalla tehtyihin kertakäyttömoottoreihin kun ei ole katsottu tarpeelliseksi tehdä sitä kiinnistypultti joka samalla kohdistaisi suuttimen.Eetyzk kirjoitti: ↑Pe 26.03.2021 11:57 Moi!
Vähän venyi itsellä tuo homma. Kun päätin jättää hoonauksen tekemättä, kun en jaksanut alkaa ruuttia irroittamaan.
Kasausvaiheessa huomasin, että tuossa vaparin lohkossa on erilaiset ruutat. (Lyhyemmällä putkella ja se osoittaa männän lakea kohden, eikä öljytaskua. (Vaparin männässä ei ole öljytaskua)
Ruutta.jpg
Ylhäällä om605:n turbon ruutta ja alhaalla vaparin
Piti sitten joka tapauksessa irroittaa ne ruutat ja se onnistui yllä olevilla ohjeilla oikein nätisti. Lämmitin lohkon hallilämmittimellä ja sitten kylmensin ruutan paineilmapurkista saatavalla kylmäspräyllä. (Ja vein sen lohkonkin vielä hoonaukseen)
Öljyruuttien välissä oli 4-5mm "gäppiä", johon sai tehtyä kätevästi vetotyökalun 16mm ja 9mm pitkistä (1/2) konehylsyistä.
Vastaavasti tein toisen työkalun 14mm (1/2) hylsystä, jonka sisään hitsasin stopparin sisälle oikealle korkeudelle. Eli tällä toisella hylsyllä saa naputella niin kauan, että hylsyn reunat osuu lohkon koneistettuun pintaan. Tällä kun naputtelee ruutan paikoilleen, niin ruutan ja lohkon väliin pitäisi jäädä 5mm "gäppi".
Niin ja tuli tutkittua, että tuo lohkon "hartia" on niin pohjalla, että tuo ruutta mahtuu menemään melkein kokonaan sinne. En sitte itse ainakaan viitti niin syvälle edes yrittää asentaa, kun tehtaallakin ne on jätetty vähän "pihalle".
Irroitus.png
Irroitustyökalu
Kiinnitys.png
Asennustyökalu