
Tankki rikki, mitä nyt??
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Tankki rikki, mitä nyt??
Emäntä sitten onnistui tallilla käydessään rikkomaan tankin. Ilmeisesti iso terävä kivi oli painanut sen lommolle ja tehnyt pienen reiän... Väitti kyllä kovasti väistäneensä kaikkia kiviä ja ettei ollut kuullut mitään. Autoa tarvittaisiin kokoajan eli nyt on kiire saada kuntoon. Uusi maksaa varmasti hunajaa niin että käytetty tai korjaus tulisi nyt varmaan kyseeseen, kun ei näin joulun alla ole sitä ylimääräistä rahaakaan. Ei kellään sattuisi olemaan ylimääräistä 124 farkun tankkia? Muuten pitää viedä oikaistavaksi ja hitsattavaksi... Menee taas joululomat auton korjaamiseen. Luulin jo ettei näin pääsisi käymään. Viimeksi vietin joulun autotallissa kun omistin fiatin... 

- JohtajanTähti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 272
- Liittynyt: Pe 19.11.2004 14:21
- Paikkakunta: Helsinki
Pikkuvinkkinä korjaamolla: Älä täytä sitä bensatankkia, ennen hitsattavaksi menoa. Henkilökunnalla on vain turhaa työtä, kun ne joutuvat tyhjentämään tankin bensasta/dieselistä jonnekkin toiseen säiliöön Näin kuluu tuntitaksaa ja aikaa. Tämä on tietysti itsestään selvä asia, mutta ajattelin kuitenki kertoa, jos joku sattuu unohtamaan.
Mersulla mennään eikä meinata!
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Niin huimalta kun kuullostaakin, ainakin kuorma-auton tankkia voi hitsata, kunhan se on täynnä naftaa
Olen ollut vieressä ihmettelemässä tapahtumaa, ja meinasin toppuutella hitsaria, niin hurjalta tuntui äkkinäiseltä.
Bensatankkia ei pidä hitsata ennen kunnon huuhtelua, muuten saattaa lasahtaa. En kyllä hitsaisi dieseltankkiakaan itse ilman huuhtelua vedellä. Mäntysuovallahan saa tehtyä myös pikakorjauksen, jos on pieni vuoto kyseessä.

Bensatankkia ei pidä hitsata ennen kunnon huuhtelua, muuten saattaa lasahtaa. En kyllä hitsaisi dieseltankkiakaan itse ilman huuhtelua vedellä. Mäntysuovallahan saa tehtyä myös pikakorjauksen, jos on pieni vuoto kyseessä.
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Se tankki kannattaa tosiaan täyttää vedellä, huuhtelukaan ei auta. Täällä kokemuksia tankin korjauksesta http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=38392
So long, and thanks for all the fish
Juottaminen on mielestäni varmempi vaihtoehto kuin hitsaaminen, riippuen tietysti hitsarista. Ainakin löpö tulee ulos niin pienestä reiästa ettei silmä sitä nää, hitsatessa huokosia jää ainakin tällä tinarilla helpommin. Oman pystärin tankin korjasin joskus ensin hitsaamalla, jäi vuotamaan. Tankki takaisin pöydälle, vuotokohdan kiillotus porakoneella ja teräsharjalla, messinkilangan pätkiä vuotokohdan päälle ja sulatus pillillä. Jo loppui tihkuminen.(Tietysti huuhtelu + vettä täyteen...) Ensiapuna mäntysuopapalalla hinkkaaminen toimii hyvin.
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
- JohtajanTähti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 272
- Liittynyt: Pe 19.11.2004 14:21
- Paikkakunta: Helsinki
[quote="mjo33400"]Se kemiallinen metallikin on keksitty ja on tosi kovaa kamaa.
[/quote]
Joo, itse korjasin joskus diesel-Asconan tankin kemiallisella metallilla. Tankin tyhjäsin, mutta en jaksanut irrottaa. Paremmin sai tyhjäksi, kun puhalsi paineilmaa täyttökorkin aukosta (tiivistetystä) sisään. Tosin ekalla yrittämällä huomasin, että ei saa olla liian tiivis, tuli tankista melkein pullo
Kesti ainakin sen puoli vuotta, kun oli itsellä tuo auto, enkä myydessä edes enää muistanut koko vuotavaa tankkia. Eli jos nurkissa pyörii kemiallista metallia tuubi, niin siinä ensiapua...

Joo, itse korjasin joskus diesel-Asconan tankin kemiallisella metallilla. Tankin tyhjäsin, mutta en jaksanut irrottaa. Paremmin sai tyhjäksi, kun puhalsi paineilmaa täyttökorkin aukosta (tiivistetystä) sisään. Tosin ekalla yrittämällä huomasin, että ei saa olla liian tiivis, tuli tankista melkein pullo

Kesti ainakin sen puoli vuotta, kun oli itsellä tuo auto, enkä myydessä edes enää muistanut koko vuotavaa tankkia. Eli jos nurkissa pyörii kemiallista metallia tuubi, niin siinä ensiapua...
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Joo, itse korjasin joskus diesel-Asconan tankin kemiallisella metallilla. Tankin tyhjäsin, mutta en jaksanut irrottaa. Paremmin sai tyhjäksi, kun puhalsi paineilmaa täyttökorkin aukosta (tiivistetystä) sisään. Tosin ekalla yrittämällä huomasin, että ei saa olla liian tiivis, tuli tankista melkein pullo![]()
No huh huh! Enpä kyllä suosittele moista paineilman tankkiin puhaltelua, kun siinä voi pian löytää itsensä jostain kuusen oksilta...
Onkos siitä räjähdyksestä dieselin kanssa niin vaaraa? No, jokainen toimikoon oman harkintansa mukaan omalla kohdallaan
Ehkäpä itsekin toimisin seuraavalla kerralla toisin, nuorena sitä on tehnyt paljon muutakin jälkeenpäin hölmöä 


ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
diiseli ei tosiaan syty ihan pinestä kipinästä... vaatii polttoaineen lämpenemisen ennenkuin syttyy...veppe kirjoitti:Onkos siitä räjähdyksestä dieselin kanssa niin vaaraa? No, jokainen toimikoon oman harkintansa mukaan omalla kohdallaanEhkäpä itsekin toimisin seuraavalla kerralla toisin, nuorena sitä on tehnyt paljon muutakin jälkeenpäin hölmöä