W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Hyvät toverit, hihnapyörän laakeri sirkuttaa siihen malliin että haluaa vaihtoon.
Hoppa on 2003, mahtuuko irroittamaan paikallaan ja miten se yleensä lähtee auki?
Muuten kompura pelaa niin kuin pitää.
Hoppa on 2003, mahtuuko irroittamaan paikallaan ja miten se yleensä lähtee auki?
Muuten kompura pelaa niin kuin pitää.
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Sirisee laakeri täälläkin OM642 kompressorissa, että jonain päivänä laakeri leviää lopullisesti. Onko tietoa pitääkö koko kompura irrottaa hihnapyörä laakerin vaihtoa varten?
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Ootte varmaan googlannu minkälainen kokoonpano se on? Tilan kannalta varmaan pyörän ulosveto paikaltaan on ahtain homma. Auttaa toki jos askartelee tarkoitukseen soveltuvan matalan ulosvetimen. Oli tän vaihto mielessä myös tuohon GL:ään kun vaihtelin vesipumpun ja muut rojut, mutta ei ollu laakeria siihenhätään. Pitäis varmistella laakerin mitat ja hommata valmiiksi...
https://mbworld.org/forums/c-class-w203 ... ement.html
https://mbworld.org/forums/c-class-w203 ... ement.html
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Taitaa olla yksinkertaisinta, kun vaihtaa koko kompuran kerralla.
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Toisaalta jos vanha kompura on muuten ehjä ja saa paikalleen tuon laakerin vaihdettua niin ei tarvii tyhjätä ilmastointia ja muutenkin pääsee muutamalla kympillä... ja sinänsä työnähän tuo on helppo.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Tein ulosvetäjän pyöreästä pellisitä, poraamalla keskelle reiän ja hitsaamalla mutterin. Ulosvetäjä käy ulomman lukkorenkaan alle. Kytkin irtoaa pitämällä 7 mm. avaimella kiinni ja kääntämällä nasta-avaimella kytkimestä.Maastis kirjoitti: ↑Ma 11.01.2021 22:31 Ootte varmaan googlannu minkälainen kokoonpano se on? Tilan kannalta varmaan pyörän ulosveto paikaltaan on ahtain homma. Auttaa toki jos askartelee tarkoitukseen soveltuvan matalan ulosvetimen. Oli tän vaihto mielessä myös tuohon GL:ään kun vaihtelin vesipumpun ja muut rojut, mutta ei ollu laakeria siihenhätään. Pitäis varmistella laakerin mitat ja hommata valmiiksi...
https://mbworld.org/forums/c-class-w203 ... ement.html
Laakeri on pieni hengetön yksirivinen ja löytyy laakeri.net .stä.
Hinta parikymppiä.
Hihnapyörä ei ole tiukassa, kun muistaa irrottaa sisemmän lukkorenkaan, joka onnistuu peiliä näköapuna käyttäen.
Laakerin irrotus hirvittää, kun hihnapyörä on keraamista ainetta ja laakeri tiukassa. Minulla oli uusi varalla, vaan ei tarvinnut ja on kirjahyllyssä odottamassa tarvitsijaa.
Laakerin mitta 52x35x12mm, suojattu laakeri.
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Mikähän sielä sirkuttaa? Eikö 211:ssä ole jo muuttuvatilavuuksinen kompressori?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Hihnapyörä on laakeroitu kompressorin runkoon,voima menee kumikytkimen kautta akselille. Eli magneettikytkintä ei ole, vaan kompura pyörii jatkuvasti.
Laakeri heppoinen pienikuulainen, eikä kestä enää kauan jos vikinä alkanut.
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Joo, se itse kompuran akselihan on aika hengetön ja tuon laakerin avulla hihnapyörä tukeutuu kompuran runkoon, että kestää hihnan ja voiman rasitukset.
Tuo ulosvetoidea oli hyvä ja simppeli!
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Ylläettäen youtubessa löytyy ihan kunnon pätkä jossa tämä hihnapyörä laakereineen vaihdetaan kompuran ollessa paikallaan autossa. Tarvii vähän erikoistyökaluja irrotukseen, mutta muuten ei kovin kauhea työ näytä olevan. Pitääpä kysellä MB osasta että onko tuttua puuhaa siellä. Käytin remmin irti ja kompuran hihnapyörän laakeri on ääntäjä. Aiemmin kesällä vaihdoin kiristäjän arvauksella, koska yleensä ääni tulee sieltä. OM648 oli joku sopiva remmi olemassa joka sopii, kun kompura ohitettu.
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Bingo. Just tätä hain. Sielähän on hihnapyörässä toinenkin laakeri, jonka tehtävänä on alkaa pyöriä jos hihnapyörän tarkoituksella hentoinen laippa murtuu esim. kompuran jumittaessa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Eipä tätä niin vain vaihdatetakaan eli pitää itte alkaa.
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Näkyikö nuo kuvat ulosvetäjästä? Ekaa kertaa yritän tänne kuvaa laittaa.
Ahtoputken pätkän ottaa edestä pois, niin tulee lisää tilaa.
Laakeri on tiukassa hihnapyörässä. Mulla lähti ensin sisäkooli irti. Hitsasin 1,6 mm puikolla palkoa ulkokooliin, ja naputtelin hitsipalkoon meisselillä lyöden koolin irti. Hihnapyörän puolelle jätetään peltikooli paikoilleen.
Ahtoputken pätkän ottaa edestä pois, niin tulee lisää tilaa.
Laakeri on tiukassa hihnapyörässä. Mulla lähti ensin sisäkooli irti. Hitsasin 1,6 mm puikolla palkoa ulkokooliin, ja naputtelin hitsipalkoon meisselillä lyöden koolin irti. Hihnapyörän puolelle jätetään peltikooli paikoilleen.
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Jos ulkokooli jää pesään, niin toi hitsaaminen koolin sisäpintaan on hyvä konsti. Kun siihen hitsaa varovasti palon/palon pätkiä ja antaa jäähtyä niin kooli krymppää suht paljon ja lähtee pesästä irti. Näin on nätti ottaa sylinteriputketkin irti kuivaputkisen koneen lohkosta. Kun ei vaan polta puhkiForestman kirjoitti: ↑Pe 29.01.2021 22:15 Näkyikö nuo kuvat ulosvetäjästä? Ekaa kertaa yritän tänne kuvaa laittaa.
Ahtoputken pätkän ottaa edestä pois, niin tulee lisää tilaa.
Laakeri on tiukassa hihnapyörässä. Mulla lähti ensin sisäkooli irti. Hitsasin 1,6 mm puikolla palkoa ulkokooliin, ja naputtelin hitsipalkoon meisselillä lyöden koolin irti. Hihnapyörän puolelle jätetään peltikooli paikoilleen.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Ei paljoa helpompaa hommaa ollut. Remmi pois ja yläkautta. Vedin lukkoon hihnapyörän nahkaremmisellä öljyfiltterin aukaisijalla ja 7mm hylsyllä myötäpäivään auki. Kohta hihnapyörä kädessä. Hieman kopisteli vanhaa ja kiskas nii nätisti tuli pois ja uus tilalle. 60 min kaikkine ihmettelyineen. Saksasta osa 90€ kotiovelle kaikkine hiluineen. Taas kuuluu vain kutosen sävelet konepellin alta eikä laakerin tirinöitä.
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Eli sinulle tuli ilmeisesti kokonaan uusi hihnapyörä laakereineen? "Irtotavarana" pelkkä laakeri kustantanee 20-30€...Behemoth kirjoitti: ↑Pe 29.01.2021 23:02 Ei paljoa helpompaa hommaa ollut. Remmi pois ja yläkautta. Vedin lukkoon hihnapyörän nahkaremmisellä öljyfiltterin aukaisijalla ja 7mm hylsyllä myötäpäivään auki. Kohta hihnapyörä kädessä. Hieman kopisteli vanhaa ja kiskas nii nätisti tuli pois ja uus tilalle. 60 min kaikkine ihmettelyineen. Saksasta osa 90€ kotiovelle kaikkine hiluineen. Taas kuuluu vain kutosen sävelet konepellin alta eikä laakerin tirinöitä.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Kyllä oli niin rapeassa kunnossa 15 v ja 440tkm maantietä nähnyt rulla, että kyllä se on sama uusia koko paketti. Muovi aivan korppuna pikkuisen kopistelee nii hajoaa kuin näkkileipä.Maastis kirjoitti: ↑La 30.01.2021 01:40Eli sinulle tuli ilmeisesti kokonaan uusi hihnapyörä laakereineen? "Irtotavarana" pelkkä laakeri kustantanee 20-30€...Behemoth kirjoitti: ↑Pe 29.01.2021 23:02 Ei paljoa helpompaa hommaa ollut. Remmi pois ja yläkautta. Vedin lukkoon hihnapyörän nahkaremmisellä öljyfiltterin aukaisijalla ja 7mm hylsyllä myötäpäivään auki. Kohta hihnapyörä kädessä. Hieman kopisteli vanhaa ja kiskas nii nätisti tuli pois ja uus tilalle. 60 min kaikkine ihmettelyineen. Saksasta osa 90€ kotiovelle kaikkine hiluineen. Taas kuuluu vain kutosen sävelet konepellin alta eikä laakerin tirinöitä.
TJ