Elikkä, Kyseessä on 2.0 L Bensiini koneella oleva 190 mersu, vuosimallia -90.
Kävin kaverin kanssa päästöt katsomassa niin ei mene kohdalleen CO arvo millään ! Putkesta löytyi muutama reikä jotka hitsattiin umpeen, ei pitäisi mistään enään vuotaa. Tyhjäkäynnin arvot menivät läpi kun käy ensin vähän kengittämässä mersua muutaman kilometrin matkalla.. Kierroksilla taas CO arvo hyppää ensin 12 - 20 asti ja sitten aika hitaasti siitä laskemaan n. 0,40 asti. Lambda arvo on siinä ~ 1,024 ja muut arvot ihan niinkuin pitääkin. Aluksi epäilin että lambdassa olisi vikaa ettei korjaisi seosta ja sen takia olisi CO arvo noin korkealla, mutta se testattiin ja näyttäisi olevan lambda kunnossa.. Kone on vissiinkin "Mekaanisesti sähkö-ohjatulla ruiskulla ?" josta ei itsellä ainakaan ole mitään kokemusta, että osaisiko joku kertoa mitä tuolle voisi nyt sitten tehdä että saisi nuita päästöjä kohdalleen ? Lisätietoakin saa kysymällä ! Katsastus olisi 30 pvä, eli ensiviikon keskiviikkona joten siihen mennessä pitäisi jotain keksiä !
Vois korjaantua ihan määräjakajaa säätämällä. On vaan aika tarkka siitä säädöstä, mut joku kuka osaa saa sen varmaan kohilleen. Pitkä kuusiokolo , oisko ollu joku 3mm määräjakajan päältä löytyvästäreiästä sisään ja säätämää
Huoltoasemalle vaan tyhjäkäynnin seoksen säätöön...ehasta saisi 2500rpm kohdilta sen kohdilleen mutta ei ole ihan simppeli juttu ja tällöin olisi kulutuskin kohdallaan vaikka lambdan tiedoilla ecu säätääkin sitä mutta eha pitäisi olla säätö ikkunan sisällä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Nyt on käyty auto katsastamassa, en sitä kerennyt katsomaan ennen katsastusta ja eihän se läpi mennyt.. Tyhjäkäynnillä HC arvo oli melkein 150 (raja 100) ja kierroksilla CO arvo oli 0,4 luokkaa. Olisiko nämä sitten rikkinäisen lambdan oireita ? Määräjakajaa varmaan lambdan vaihdon jälkeen yritän säätää, jos ei lambdan vaihdolla parane tilanne.
Viittaat ilmeisestui vähäpäästöisen moottorin päästöarvoihin. Vm 1990 moottorin ei pitäisi olla vähäpäästöinen, jolloin raja-arvot ovat jotain muuta. Katsastusasemalla ei ehkä tuneta asiaa tai sitten autosi on jostain syystä kirjattu vähäpäästöiseksi. Katso hakutoiminnolla vastaavia juttuja foorumilla, missä katsastusasemalla on toimittu virheellisesti.
Kyllä auto on vähäpäästöinen tai ainakin kirjattu, kävin trafilta hakemassa nuo tiedot. Rekisteriotteessa ei ollut mitään siitä sanottu, mutta siellä tarkemmissa tiedoissa oli sanottu:
tomant kirjoitti:Viittaat ilmeisestui vähäpäästöisen moottorin päästöarvoihin. Vm 1990 moottorin ei pitäisi olla vähäpäästöinen, jolloin raja-arvot ovat jotain muuta. Katsastusasemalla ei ehkä tuneta asiaa tai sitten autosi on jostain syystä kirjattu vähäpäästöiseksi. Katso hakutoiminnolla vastaavia juttuja foorumilla, missä katsastusasemalla on toimittu virheellisesti.
tomant
Mulla oli -89 mersu joka oli vähäpäästöinen...
Oletko sytkäosia vaihtanut? Tuossa oli hc alkuun ~120 ja putosi lähelle nollaa kun uusin ilmanputsarin, tulpat, johdot, virranjakajan kannen ja pyörijän.
Nyt on mersusta katsottu Lambda anturi, lämpötila anturi ja eha tarkistettu, kaikki näyttäisi toimivan.. HC arvo meni kohdalleen säätämällä ilmanputsarin päällä olevassa kolossa ruuvvia. CO Arvo on kuitenkin tyhjäkäynillä ja kierroksilla noin 0,44 se pitäisi saada vielä laskemaan 0,3 alle.
Olisiko ongelma sitten katalysaattorissa ? Eikö tälläinen http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... ori-79802/" onclick="window.open(this.href);return false; yleismallin katalysaattori ajaisi ihan asian, ainakin katsastuksen ajan, Saisiko tuolla sitä CO arvoa laskettua? Vai kannattaisiko ennemmin lähteä sytytyspuolta vaihtamaan?
Noni, Vaihdettiin tuollainen Bilteman yleiskatalysaattori sinne ja alko heti näyttää päästöarvot oikeaa! CO laski 0,02 ja HC 20 - 30, Nyt vain leima hakemaan ! Mutta kiitoksia kaikille avusta ja vinkeistä !
Moro. Itsellä -88 w201 ja katsastuksessa hylky päästömittauksista. Tyhjäkäynnillä CO%: 4.14, CO2: 10.66, HC ppm: 340 ja O2: 0.96. Katsuri sanoi että konetta ruuvaamalla saat CO arvon siihen 3:n alle, millä leima. Mitäköhän sieltä kannattaa pyöritellä ja minkä verran? Autolla oli ajettu viimeisen vuoden aikana vain 200km eli seisonut aika kauan. Itse kyllä olen kuukauden aikana ajanut noin 1tkm. Voisiko arvot saada kohilleen ihan vain suodattimien ja öljyjen vaihdolla? Vai löytyykö ideoita, mitä säätää? Vienkö suosiolla korjaamolle säädettäväksi ja mitattavaksi?
Heps. Siinnä ilmansuodatinkopan päällä on kumitulppa. Ota se pois ja 3mm kuusiokolo sisään. Paina avainta alaspäin jousta vastaan niin paljon kuin menee. Aukipäin kiertämälkä seos laihenee. Paljon ei pidä pyöräyttää, ehkä 1/5 osa kierrosta riittää.
Kotelon kannessa, päällä. Onko käyny niin että tulppa on lentänyt pois ja on pelkkä reikä. Ei kai se voi enää kaasutinversio olla... Jos ei löydy niin suodatinkoppa pois ja määränjakajan keskellä pitäisi olla.
Ei ollut suodatinkopan allakaan mitään. Suodatinkoppa on koneen päällä ja sen alla ei siis ole mitään. Myöskään suodatinkopan kannessa ei ole muuta kuin 3 reikää joissa mutterit joilla kansi kiinni. Mersu taitaa olla kaasarilla. Näin itse olen ymmärtänyt.
Tyhjäkäynnille varmaan löytyy seoksensäätöruuvi kaasuttimen kyljestä. Kun kerran pääsin Nissanista eroon niin en sen jäkeen ole kaasutinvehkeisiin koskenut, joten ruuvin tarkasta siainnista minulla ei ole tietoa. Kannattaa käyttää mittarissa. Ei maksa paljon kun säätävät ja sattuu kohdilleen.
Okei kiitos. Niin ajattelinkin että kaasuttimessa ruuvin täytyy olla ja juuri tuota tyhjäkäyntiä täytyy säätää, koska kierroksilla ei taidettu tuosta edes lukemia ottaa. Varmaan käytettävä säädettävänä niin ei tarvitse katsastuksessa taas pettyä.