w210 230E -95 Imunokkien ennakon säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jsoininen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 21.12.2014 22:34
Paikkakunta: Lieksa

w210 230E -95 Imunokkien ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja jsoininen »

Haen tähän mysteeriin ratkaisua. Kyseesä nokkien ennakon säätimen ralahtelu kaasua polkaistessa ja löysätessä. Normaalisti pitäisi kuulua vain napsahdus. Aiheesta on ollut paljonkin keskustelua täälläkin. Auto on 180 tkm ajettu ja ollut kohta 20v. Kokoajan ääni on kuulunut. Autoon on vaihdettu säätimen kaikki jouset ja magneettikela, mutta ongelma ei poistunut. Magneetilla avataan venttiili öljylle joka puolestaan säätää ennakon. Onko joku paininut kyseisen vaivan kanssa ja onko tietoa mistä magneetti saa käskynsä? Onko kyseessä joku alipainetunnistin vai mikä ohjaa? Puolenkymmentä vuotta on pistoke ollut magneetista nyt irti ja sen takia on alavääntöä hukassa.
w211 220CDI
w210 230E
ex. w211 220CDI
ex. w124 220TE
ex. w202 C180
ex. w124 E230
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w210 230E -95 Imunokkien ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja tomant »

M111-koneessa imunokan säädön pitäisi mennä kierrosluvun mukaan. Aikaistaminen (20 astetta aikaisemmalla) on noin alueella 1200-4300 RPM, muualla myöhäisemmällä (säätö=0).

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
jsoininen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 21.12.2014 22:34
Paikkakunta: Lieksa

Re: w210 230E -95 Imunokkien ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja jsoininen »

Onko mitään visiota mistä ottaa tietonsa ja mikä ohjaa. Moottorin ohjaus boxista käsky varmaan lähtee mutta onko jokin erillinen anturi. Hlv.. kun ei vika selviä.
w211 220CDI
w210 230E
ex. w211 220CDI
ex. w124 220TE
ex. w202 C180
ex. w124 E230
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w210 230E -95 Imunokkien ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja tomant »

Normaali kierrosluvun anturi, ilmeisesti 60-2 hampaita lukeva YKK-anturi lohkon takapäässä. Jos sytytys on kunnossa, ei kierrosluvun lukemisessa liene häikkää. Veikkaisin kuitenkin mekaanista vikaa itse säätimessä, joita löytyy todennäköisesti purkaamoilta tai täältä foorumilta sopuhintaan. Minultakin löytyisi yksi vanha, mutta se on atomeina muovipurkissa, luultavasti kaikki osat tallella.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
jsoininen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 21.12.2014 22:34
Paikkakunta: Lieksa

Re: w210 230E -95 Imunokkien ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja jsoininen »

Kaikki toimii muuten täydellisesti. Tosiaan jouset ovat uudet ja toimintaperiaate on yksinkertainen. Sähköllä venttiili auki ja öljynpaine säätää ennakon. Olemus kuitenkin äänestä päätellen on että säätääkkö vaiko ei säätää. Osat ei näytä kuluneilta, ravisteleeko sähköpuoli venttiiliä vai helevatako sitä riivannee.
w211 220CDI
w210 230E
ex. w211 220CDI
ex. w124 220TE
ex. w202 C180
ex. w124 E230
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w210 230E -95 Imunokkien ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja tomant »

Säätimeen tulee muistaakseni +12V ja maa. Maajohto runkoon, niin voi toiminnan testata. Samoin voi +12V vakauden katsoa yleismittarilla, jos tulevassa jännitteessä on vaihtelua. Moottorin maadoitus vaihteiston pultista koriin kannattaa myös tarkistaa, vaikka se luultavasti näkyisi myös muuna ongelmana.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
jsoininen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 21.12.2014 22:34
Paikkakunta: Lieksa

Re: w210 230E -95 Imunokkien ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja jsoininen »

On jo muutama vuosi kun katsoin, mutta muistaakseni molemmissa navoissa oli jännite. Pitää pistää mitaten kun autolla käyn. On tällä hetkellä lämpöisässä talvisäilössään. Jännitettä en muista paljonko oli ja oliko molemmissa navoissa sama. Kiitoksia vinkeistä!
w211 220CDI
w210 230E
ex. w211 220CDI
ex. w124 220TE
ex. w202 C180
ex. w124 E230
jsoininen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 21.12.2014 22:34
Paikkakunta: Lieksa

Re: w210 230E -95 Imunokkien ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja jsoininen »

Kävin mittaamassa navat ja toisessa on jatkuvast 14v. Toisessa 7,6v ja kun polkaisee kaasua jännite putoaa hyvin lähelle nollaa hetkellisesti, jolloin ääni kuuluu. Jos kierroksia on 2000 on jännite 7,6v ja nopesti polkaisee kaasua putoaa jännite taas lähelle nollaa hetkellisesti. Tasakaasulla on jännite 7,6v kierroksista riippumatta. Ei mene jakeluun millään. Aivan kuin alipaine ohjaisi kyseistä värkkiä.
w211 220CDI
w210 230E
ex. w211 220CDI
ex. w124 220TE
ex. w202 C180
ex. w124 E230
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w210 230E -95 Imunokkien ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tuntuu oudolta tuo säätimen toiminta. Tyhjäkäynnilla nokan pitäisi olla myöhällä rauhallisen käynnin vuoksi. Huippukierroksilla pitäisi myöhäisellä olla parempi teho. Vain keskialueella nokan pitäisi olla aikaisella. WISin mukaan muistaakseni vaihtokohdilla oli selkeät kierrosluvut. Ikävä kyllä WIS ei ole enää käytettävissä harrastajille.

EDIT: Löysin vanhan paperitulosteen WISistä, jossa kerrottiin juuri nuo kierrosluvut 1200 ja 4300 rpm. Siellä sanottiin vain, että säädintä ohjataan tasajännitteellä (DC), mutta jännitetasoja ei annettu. Mitään mainintaa alipaineohjauksesta ei ollut.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
jsoininen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 21.12.2014 22:34
Paikkakunta: Lieksa

Re: w210 230E -95 Imunokkien ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja jsoininen »

Joo, noin se kävis juuri järkeen. jostain nyt tulee väärää tietoa moottorin ohjausboksille, tai alkaa vähän jo arveluttaa että onko ohjausboksi jopa sökö. Jokatapaukessa noilla volttiarvoilla se ei voi toimia noin, niin kuin kirjoitit tomant. En nyt tiedä mitähän tälle nyt seuraavaksi keksisi.
w211 220CDI
w210 230E
ex. w211 220CDI
ex. w124 220TE
ex. w202 C180
ex. w124 E230
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w210 230E -95 Imunokkien ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja dealer »

Testerikö ei näytä minkään olevan pielessä ?
wiimax.fi
jsoininen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 21.12.2014 22:34
Paikkakunta: Lieksa

Re: w210 230E -95 Imunokkien ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja jsoininen »

En pääse testerillä käsiksi autoon. On se iso pyöreä pistoke ja adapteri on kiinan markkinoilta, joten en tiedä onko se susi ollut jo syntyessään. Starissa en ole käyttänyt.
w211 220CDI
w210 230E
ex. w211 220CDI
ex. w124 220TE
ex. w202 C180
ex. w124 E230
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w210 230E -95 Imunokkien ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kovin hankala lähestymistapahan se tällaiseen ongelmaan on, ettei testaa Starilla vaan vaihtaa osia toivoen että tulisi kuntoon.
wiimax.fi
jsoininen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 21.12.2014 22:34
Paikkakunta: Lieksa

Re: w210 230E -95 Imunokkien ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja jsoininen »

Jep. Aamulla tilasin uuden adapterin. Kun ensin pääsisi kiinni autoon ja katsoo omilla laitteilla antaako mitään herjaa mistään, ennenkuin alkaa syytää seteleitä starin omistajille.
w211 220CDI
w210 230E
ex. w211 220CDI
ex. w124 220TE
ex. w202 C180
ex. w124 E230
Vastaa Viestiin