Help! historiaa Mersujen turvallisuuskeksinnöistä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Help! historiaa Mersujen turvallisuuskeksinnöistä

Viesti Kirjoittaja samisalama »

Mistä löytyisi? (netistä).
Valmistajan sivuilta löytyi vain ylimalkainen viittaus.
Avatar
JohtajanTähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Pe 19.11.2004 14:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JohtajanTähti »

Tässä on kyllä minusta aika tuhti paketti tietoa.

http://www.mercedes-benz.fi/amw/emb/fi/ ... -0,00.html
Mersulla mennään eikä meinata!
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

23.01.1951 Mercedes-Benz patentoi ns. turvakorirakenteen autoissa, joka edisti huomattavasti passiivisen turvallisuuden määrää senaikaisissa henkilöautoissa, turvakorirakenne otettiin ensimmäisen kerran käyttöön W111 korisarjan henkilöautoissa.

1903 Patentoi ranskalainen Gustav Lebav turvavyön.
1957 MB otti ns. lannevyön autoihinsa ja vuonna 1962 oli saatavilla etumatkustajille rintakehää suojaava vyöjärjestelmä, joka oli käytössä kuitenkin erittäin hankala.
1971 Mercedes - Benz korvasi edellämainitun naruhässäkän kolmipisteturvavyöllä, joka oli aluksi saatavana vakiona vain etumatkustajille.

1979 Mercedes - Benz otti kaikissa ajoneuvoissaan kolmipisteturvavyöt myös takamatkustajille vakiovarusteeksi.

Ensimmäinen kehitysversio lukkiutumattomista jarruista oli W116 korisarjan Mercedeksiin saatavilla joulukuussa 1978

Samoiseen automalliin oli jo ensiesittelyssä 1971 lueteltu joukko passiivista turvallisuutta kehittäviä innovatiivisia ratkaisuja. Kuten esim A-pilareiden muotoilu, joka esti ajaessa veden kulkeutumisen sivulaseihin. W116 automallissa esiteltiin myös ns. rihlatut takavalot, jotka eivät likaantuneet huonossakaan säässä helposti umpeen.

Mitä muuta voidaan pitää Mercedeksen kehittäminä turvallisuusratkaisuina? Lista on varmaankin pitkä verrattuna kilpailijoihin, jos kaikki turvallisuutta parantavat yksityiskohdat jokaiselta vuosikymmeneltä ruvettaisiin luettelemaan. Onhan tietyllä tavalla ajateltuna myös erillisjousitettu peräkin turvallisuutta edistävä tekninen ratkaisu, joka tuskin kovinkaan monelle kuljettajalle tulee mieleen auton penkillä istuskellessa mieleen.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

So long, and thanks for all the fish
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Crash testauksia yms. Aika laaja sivusto.
http://www.whnet.com/4x4/crashes.html
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mesedesi kirjoitti: 1979 Mercedes - Benz otti kaikissa ajoneuvoissaan kolmipisteturvavyöt myös takamatkustajille vakiovarusteeksi..
Nusnus: ainakin W124:ssakin on vielä takana keskellä lannevyö, jota loogisemmin voisi kutsua kaksipisteratkaisuksi. .Toki reunoilla nuo kolmipistevyöt on ollut jo ammoin.
Mesedesi kirjoitti:Mitä muuta voidaan pitää Mercedeksen kehittäminä turvallisuusratkaisuina?
Yleinen viihtyvyys ohjaamossa, mistä syystä mersun puikoissa harvemmin v**tuttaa -- hyväntuulinen kuski on pahansisuista turvallisempi! :)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

kuka on airbagin kehittäny?
dodge dart 1967
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mesedesi kirjoitti: W116 automallissa esiteltiin myös ns. rihlatut takavalot, jotka eivät likaantuneet huonossakaan säässä helposti umpeen.
Itse asiassa rihlatut takavalot esiteltiin R107:ssa edellisenä vuonna, 1971.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

santtu kirjoitti:kuka on airbagin kehittäny?
Taispa olla GM jenkeissä joskus 50-luvun alussa. Niillä oli joku "safety car" projekti jossa tuota taidettiin testaillakin 50-60-luvun vaihteessa.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Timo L. kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti: W116 automallissa esiteltiin myös ns. rihlatut takavalot, jotka eivät likaantuneet huonossakaan säässä helposti umpeen.
Itse asiassa rihlatut takavalot esiteltiin R107:ssa edellisenä vuonna, 1971.
Samoin tuo veden sivulaseille kulkeutumisen estävä A-pilari tuli jo 107:ssa.

Tuolta löytyy juttua ja kuvia Bela Barenyin turvallisuuskeksinnöistä.
http://www.veteran-mercedes.hu/
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

XUX63 kirjoitti:
santtu kirjoitti:kuka on airbagin kehittäny?
Taispa olla GM jenkeissä joskus 50-luvun alussa. Niillä oli joku "safety car" projekti jossa tuota taidettiin testaillakin 50-60-luvun vaihteessa.
Ilmatyynyä on testattu myös W108/9:ssä. Tästä oli kuva jossain sivuilla, olisikohan www.whnet.com/4x4
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

Timo L. kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:
santtu kirjoitti:kuka on airbagin kehittäny?
Taispa olla GM jenkeissä joskus 50-luvun alussa. Niillä oli joku "safety car" projekti jossa tuota taidettiin testaillakin 50-60-luvun vaihteessa.
Ilmatyynyä on testattu myös W108/9:ssä. Tästä oli kuva jossain sivuilla, olisikohan www.whnet.com/4x4
niinpä, muistelin että olisin nähnyt jossain vanhassa kuvassa ilmatyynyn
dodge dart 1967
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Matti R kirjoitti:Tuolta löytyy juttua ja kuvia Bela Barenyin turvallisuuskeksinnöistä.
http://www.veteran-mercedes.hu/
On tuolla vaan mahtavia mustavalkokuvia, löytyy niistä alareunan vuosilukulinkeistä.

Edit: löytyihän se sieltä. Onko tuo sittenkin W115?:
Kuva
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

taitaa olla w115
dodge dart 1967
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

santtu kirjoitti:taitaa olla w115
Eriävä mielipide:
http://www.whnet.com/4x4/W108_crashtest.html
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti:
santtu kirjoitti:taitaa olla w115
Eriävä mielipide:
http://www.whnet.com/4x4/W108_crashtest.html
Juu, itse kun en tuosta liittämästäni kuvasta nähnyt tuplapuskureita... no, sama se, mikä malli, mutta 1960-l. lopulla testattu ja 1980-luvun alussa saataville.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Aku P kirjoitti:
santtu kirjoitti:taitaa olla w115
Eriävä mielipide:
http://www.whnet.com/4x4/W108_crashtest.html
Kuvissa näkyy molemmat mallit. Mercedes-Benzin Airbagiä voidaan pitää ensimmäisenä kelvollisena airbaginä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Muffler kirjoitti: Mercedes-Benzin Airbagiä voidaan pitää ensimmäisenä kelvollisena airbaginä.
Toki.

Mielenkiintoista muuten, TM:n Mauri Salo (toivottavasti muistan oikein, että se oli juuri hän) joskus 1970-luvun lopussa kävi "koeistumassa" auton, jossa on airbag. Tilanteessa siis auto seisoi paikallaan ja Salo istui kuskinpaikalla ja bagi räjäytettiin ykskaks auki.
Jutun loppupäätelmä oli sen suuntainen, että omaan autoonsa herra ei keksintöä huolisi, syynä mm. mahdollinen pelästyminen ja se, että tyyny lauetessaan saattaa tönäistä kuljettajan kädet irti ratista.
Lukekaas tm:aa vaikka vaan 90-luvulta. JOhan siellä manataan airbagiton auto aivan puutteelliseksi näiltä osin.

Niin ne ajat muuttuvat.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Sama numero tuon Pystärin kyljessä kuin omissa kestotestiautoissa :P
w115,123,124,126,210 yms.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jarski kirjoitti:Sama numero tuon Pystärin kyljessä kuin omissa kestotestiautoissa :P
Ja herra nähköön mitä muita tulkintoja forumin koiranleuat kyseiselle yhdistelmälle keksivät....vielä kun luku on takapenkille johtavaan oveen maalattu... :twisted: :lol: :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JohtajanTähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Pe 19.11.2004 14:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JohtajanTähti »

Eikös Volvo kehittänyt turvavyöt alunpitäen? :shock:
Mersulla mennään eikä meinata!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13610
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ...

Viesti Kirjoittaja karra »

Aku P kirjoitti:Ja herra nähköön mitä muita tulkintoja forumin koiranleuat kyseiselle yhdistelmälle keksivät....vielä kun luku on takapenkille johtavaan oveen maalattu... :twisted: :lol: :oops:
No minulla tulee mieleen heti pelkästään kuus piste ysi...tietenkin :P . Pysytään vaan autoasioissa :lol: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Aku P kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti: 1979 Mercedes - Benz otti kaikissa ajoneuvoissaan kolmipisteturvavyöt myös takamatkustajille vakiovarusteeksi..
Nusnus: ainakin W124:ssakin on vielä takana keskellä lannevyö, jota loogisemmin voisi kutsua kaksipisteratkaisuksi. .Toki reunoilla nuo kolmipistevyöt on ollut jo ammoin.
Nusnutanusnusnussunnussu. :D

Takapenkillä keskimmäinen matkustaja on oikeastaan "ylimääräinen", koska siinähän on kyynärnoja.

Keskimatkustajaa voisi pitää liki poikkeustapauksena. Itse olen sitä mieltä, että insinöörit on kaikesta mahdollisuudesta huolimatta ajatelleet takapenkin olevan vain kahden ihmisen käytössä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Muffler kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
santtu kirjoitti:taitaa olla w115
Eriävä mielipide:
http://www.whnet.com/4x4/W108_crashtest.html
Kuvissa näkyy molemmat mallit...
Samaa mieltä! Kuvissa ei ole sama auto. Yläkuvassa W115.

Muistaakseni pystärillä testattin ensimmäisiä airbageja, sekä ABS:siä. Joka tapauksessa testattiin, mutta pioneerin aseman voin muistaa väärinkin.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

santtu kirjoitti:kuka on airbagin kehittäny?
Vastaus:

Airbagin kehitti Walter Linderer vuonna 1951

Ensimmäinen kuluttajamarkkinoille tullut airbagillä varustettu ajoneuvo oli Mercedes-Benz S joulukuussa 1980, tällöin vielä lisävaruste.

Täysikokoinen kuljettajan airbagi on ollut vakiovaruste kaikissa Mercedes-Benzin kokoluokissa vuodesta 1993 lähtien.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Mesedesi kirjoitti:Ensimmäinen kuluttajamarkkinoille tullut airbagillä varustettu ajoneuvo oli Mercedes-Benz S joulukuussa 1980, tällöin vielä lisävaruste.
GM toi bägin testikäyttöön 73 ja lisävarusteeksi 74.

http://www.airbagcrash.com/pages/5/page ... 6360006907
So long, and thanks for all the fish
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

107 taisi olla eka malli jossa on ovien turvalukot, eli ovet ei aukea nappia painamalla. Kolarissa kun auto pyörii ympäri niin ovet pysyvät paremmin kiinni ja matkustajat sisällä. Tosin R107:sta saattaa lentää ulos muutakin kautta kuin ovista........ :roll:
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1634
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Mesedesi kirjoitti:Ensimmäinen kuluttajamarkkinoille tullut airbagillä varustettu ajoneuvo oli Mercedes-Benz S joulukuussa 1980, tällöin vielä lisävaruste.
Tämä keskustelu on sellainen suo, että ette saa tähän kyllä ainakaan väittelemällä totuutta esiin. :) Niin montaa näkemystä näistä turvatekniikan historia -asioista on (nim. aihetta melkoisesti penkoneena). Mersu sanoo keksineensä kaiken, samoin Volvo, amerikkalaiset sanovat keksineensä etuvedon 1960-luvulla (!) ja Neuvostoliitto television. Tosi juttu.

Tuota W126:n "ensimmäistä turvatyynyä" himmentää se, että vuosina 1974-76 GM tarjosi ameriikassa turvatyynyä valinnaisvarusteeksi Cadillaciin (aiemmin sitä oli testattu Chevy Impaloissa). On kiistanalaista, oliko noita tyynyjä loppujen lopuksi ainollakaan "oikealla asiakkaalla", vai tuliko niitä ainoastaan yritysleasing yms. autoihin. Menekkiä heikensi tietysti tyynyjen huono maine ja harhakäsitykset (vrt. Mauri Salo yllä) sekä korkea hinta. Kokonaisuudessa liikutaan kai joissain sadoissa tyynyissä.

Seuraava jenkkityyny tulikin sitten Fordiin vuonna 1986, ja Mersu pitää siksi itseään ensimmäisenä tässä asiassa. Mutta ei sitä kannata hirvean suureellisesti liputtaa, kun homma on näin tulkinnanvarainen. Älkääkä uskoko ihan kaikkea, vaikka se olisi johonkin oikein painettukin (netti kokonaan sikseen). Pseudotietoa ja omaan pussiin tulkintaa on paljon.

-Daaz

PS. Jos joku on vielä niin kylttyrelli, että kääntää turvatyynyä tarkoittavan airbagin "ilmapussiksi" tai "ilmatyynyksi", poistan varmistimen. :wink: Suomi ja englanti ovat kaksi ihan eri kieltä. Ja ainoastaan merivartiosto käyttää ilmatyynyaluksia. Eikä turvatyyny täyty ilmalla.

Edit: W115:n ja W108:n erottaa takalokasuojan kaaresta ja takahelman pokkauksesta. Se on W115, kuten jo todettiin.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Täytyy nostaa hattua Daazin vahvoille tiedoille aiheesta ja oikeanlaisille käsityksille myös. :wink:

Tosiaan, 1973 Impala / Caprice olivat GM:n ilmeisesti ensimmäiset autot mihin turvatyynyt asennettiin. Niitä tehtiin lopuksi muistaakseni alle 10 ja kuten todettu, varmasti aika pitkälti nekin yrityksen omaan käyttöön tms.

Tuosta televisiosta, Neuvostoliittolaiset tosiaan ilmoittivat keksineensä television, mutta vielä paremmaksi panevat Gruusialaiset, jo ennen toista maailmansotaa nimittäin, ja ennen suurta ja mahtavaa... :lol:
Arppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 06.01.2004 17:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arppa »

raul kirjoitti:Täytyy nostaa hattua Daazin vahvoille tiedoille aiheesta ja oikeanlaisille käsityksille myös. :wink:

Tosiaan, 1973 Impala / Caprice olivat GM:n ilmeisesti ensimmäiset autot mihin turvatyynyt asennettiin. Niitä tehtiin lopuksi muistaakseni alle 10 ja kuten todettu, varmasti aika pitkälti nekin yrityksen omaan käyttöön tms.
Mulla on sellainen mielikuva, että turvatyynyjä laitettiin joihinkin valtion virka-autoihin, ja tällä esimerkillä valtio halusi näyttää ihmisille esimerkkiä liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Voi tosin olla myös harhatietoa, mutta muutamaman vuoden ikäinen Moottori-lehti muistaakseni kertoi näin.
Vastaa Viestiin