Help! historiaa Mersujen turvallisuuskeksinnöistä
- samisalama
- Vakiokalustoa
- Viestit: 239
- Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
- Paikkakunta: Kouvola
Help! historiaa Mersujen turvallisuuskeksinnöistä
Mistä löytyisi? (netistä).
Valmistajan sivuilta löytyi vain ylimalkainen viittaus.
Valmistajan sivuilta löytyi vain ylimalkainen viittaus.
- JohtajanTähti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 272
- Liittynyt: Pe 19.11.2004 14:21
- Paikkakunta: Helsinki
Tässä on kyllä minusta aika tuhti paketti tietoa.
http://www.mercedes-benz.fi/amw/emb/fi/ ... -0,00.html
http://www.mercedes-benz.fi/amw/emb/fi/ ... -0,00.html
Mersulla mennään eikä meinata!
23.01.1951 Mercedes-Benz patentoi ns. turvakorirakenteen autoissa, joka edisti huomattavasti passiivisen turvallisuuden määrää senaikaisissa henkilöautoissa, turvakorirakenne otettiin ensimmäisen kerran käyttöön W111 korisarjan henkilöautoissa.
1903 Patentoi ranskalainen Gustav Lebav turvavyön.
1957 MB otti ns. lannevyön autoihinsa ja vuonna 1962 oli saatavilla etumatkustajille rintakehää suojaava vyöjärjestelmä, joka oli käytössä kuitenkin erittäin hankala.
1971 Mercedes - Benz korvasi edellämainitun naruhässäkän kolmipisteturvavyöllä, joka oli aluksi saatavana vakiona vain etumatkustajille.
1979 Mercedes - Benz otti kaikissa ajoneuvoissaan kolmipisteturvavyöt myös takamatkustajille vakiovarusteeksi.
Ensimmäinen kehitysversio lukkiutumattomista jarruista oli W116 korisarjan Mercedeksiin saatavilla joulukuussa 1978
Samoiseen automalliin oli jo ensiesittelyssä 1971 lueteltu joukko passiivista turvallisuutta kehittäviä innovatiivisia ratkaisuja. Kuten esim A-pilareiden muotoilu, joka esti ajaessa veden kulkeutumisen sivulaseihin. W116 automallissa esiteltiin myös ns. rihlatut takavalot, jotka eivät likaantuneet huonossakaan säässä helposti umpeen.
Mitä muuta voidaan pitää Mercedeksen kehittäminä turvallisuusratkaisuina? Lista on varmaankin pitkä verrattuna kilpailijoihin, jos kaikki turvallisuutta parantavat yksityiskohdat jokaiselta vuosikymmeneltä ruvettaisiin luettelemaan. Onhan tietyllä tavalla ajateltuna myös erillisjousitettu peräkin turvallisuutta edistävä tekninen ratkaisu, joka tuskin kovinkaan monelle kuljettajalle tulee mieleen auton penkillä istuskellessa mieleen.
1903 Patentoi ranskalainen Gustav Lebav turvavyön.
1957 MB otti ns. lannevyön autoihinsa ja vuonna 1962 oli saatavilla etumatkustajille rintakehää suojaava vyöjärjestelmä, joka oli käytössä kuitenkin erittäin hankala.
1971 Mercedes - Benz korvasi edellämainitun naruhässäkän kolmipisteturvavyöllä, joka oli aluksi saatavana vakiona vain etumatkustajille.
1979 Mercedes - Benz otti kaikissa ajoneuvoissaan kolmipisteturvavyöt myös takamatkustajille vakiovarusteeksi.
Ensimmäinen kehitysversio lukkiutumattomista jarruista oli W116 korisarjan Mercedeksiin saatavilla joulukuussa 1978
Samoiseen automalliin oli jo ensiesittelyssä 1971 lueteltu joukko passiivista turvallisuutta kehittäviä innovatiivisia ratkaisuja. Kuten esim A-pilareiden muotoilu, joka esti ajaessa veden kulkeutumisen sivulaseihin. W116 automallissa esiteltiin myös ns. rihlatut takavalot, jotka eivät likaantuneet huonossakaan säässä helposti umpeen.
Mitä muuta voidaan pitää Mercedeksen kehittäminä turvallisuusratkaisuina? Lista on varmaankin pitkä verrattuna kilpailijoihin, jos kaikki turvallisuutta parantavat yksityiskohdat jokaiselta vuosikymmeneltä ruvettaisiin luettelemaan. Onhan tietyllä tavalla ajateltuna myös erillisjousitettu peräkin turvallisuutta edistävä tekninen ratkaisu, joka tuskin kovinkaan monelle kuljettajalle tulee mieleen auton penkillä istuskellessa mieleen.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
http://www.germancarfans.com/classics.c ... 040727.001
http://www.germancarfans.com/classics.c ... 040513.002
Tuossapa pari juttua aiheesta.
http://www.germancarfans.com/classics.c ... 040513.002
Tuossapa pari juttua aiheesta.
So long, and thanks for all the fish
Crash testauksia yms. Aika laaja sivusto.
http://www.whnet.com/4x4/crashes.html
http://www.whnet.com/4x4/crashes.html
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Nusnus: ainakin W124:ssakin on vielä takana keskellä lannevyö, jota loogisemmin voisi kutsua kaksipisteratkaisuksi. .Toki reunoilla nuo kolmipistevyöt on ollut jo ammoin.Mesedesi kirjoitti: 1979 Mercedes - Benz otti kaikissa ajoneuvoissaan kolmipisteturvavyöt myös takamatkustajille vakiovarusteeksi..
Yleinen viihtyvyys ohjaamossa, mistä syystä mersun puikoissa harvemmin v**tuttaa -- hyväntuulinen kuski on pahansisuista turvallisempi!Mesedesi kirjoitti:Mitä muuta voidaan pitää Mercedeksen kehittäminä turvallisuusratkaisuina?

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Itse asiassa rihlatut takavalot esiteltiin R107:ssa edellisenä vuonna, 1971.Mesedesi kirjoitti: W116 automallissa esiteltiin myös ns. rihlatut takavalot, jotka eivät likaantuneet huonossakaan säässä helposti umpeen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Samoin tuo veden sivulaseille kulkeutumisen estävä A-pilari tuli jo 107:ssa.Timo L. kirjoitti:Itse asiassa rihlatut takavalot esiteltiin R107:ssa edellisenä vuonna, 1971.Mesedesi kirjoitti: W116 automallissa esiteltiin myös ns. rihlatut takavalot, jotka eivät likaantuneet huonossakaan säässä helposti umpeen.
Tuolta löytyy juttua ja kuvia Bela Barenyin turvallisuuskeksinnöistä.
http://www.veteran-mercedes.hu/
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Ilmatyynyä on testattu myös W108/9:ssä. Tästä oli kuva jossain sivuilla, olisikohan www.whnet.com/4x4XUX63 kirjoitti:Taispa olla GM jenkeissä joskus 50-luvun alussa. Niillä oli joku "safety car" projekti jossa tuota taidettiin testaillakin 50-60-luvun vaihteessa.santtu kirjoitti:kuka on airbagin kehittäny?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
niinpä, muistelin että olisin nähnyt jossain vanhassa kuvassa ilmatyynynTimo L. kirjoitti:Ilmatyynyä on testattu myös W108/9:ssä. Tästä oli kuva jossain sivuilla, olisikohan www.whnet.com/4x4XUX63 kirjoitti:Taispa olla GM jenkeissä joskus 50-luvun alussa. Niillä oli joku "safety car" projekti jossa tuota taidettiin testaillakin 50-60-luvun vaihteessa.santtu kirjoitti:kuka on airbagin kehittäny?
dodge dart 1967
On tuolla vaan mahtavia mustavalkokuvia, löytyy niistä alareunan vuosilukulinkeistä.Matti R kirjoitti:Tuolta löytyy juttua ja kuvia Bela Barenyin turvallisuuskeksinnöistä.
http://www.veteran-mercedes.hu/
Edit: löytyihän se sieltä. Onko tuo sittenkin W115?:

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Juu, itse kun en tuosta liittämästäni kuvasta nähnyt tuplapuskureita... no, sama se, mikä malli, mutta 1960-l. lopulla testattu ja 1980-luvun alussa saataville.Aku P kirjoitti:Eriävä mielipide:santtu kirjoitti:taitaa olla w115
http://www.whnet.com/4x4/W108_crashtest.html
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kuvissa näkyy molemmat mallit. Mercedes-Benzin Airbagiä voidaan pitää ensimmäisenä kelvollisena airbaginä.Aku P kirjoitti:Eriävä mielipide:santtu kirjoitti:taitaa olla w115
http://www.whnet.com/4x4/W108_crashtest.html
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Toki.Muffler kirjoitti: Mercedes-Benzin Airbagiä voidaan pitää ensimmäisenä kelvollisena airbaginä.
Mielenkiintoista muuten, TM:n Mauri Salo (toivottavasti muistan oikein, että se oli juuri hän) joskus 1970-luvun lopussa kävi "koeistumassa" auton, jossa on airbag. Tilanteessa siis auto seisoi paikallaan ja Salo istui kuskinpaikalla ja bagi räjäytettiin ykskaks auki.
Jutun loppupäätelmä oli sen suuntainen, että omaan autoonsa herra ei keksintöä huolisi, syynä mm. mahdollinen pelästyminen ja se, että tyyny lauetessaan saattaa tönäistä kuljettajan kädet irti ratista.
Lukekaas tm:aa vaikka vaan 90-luvulta. JOhan siellä manataan airbagiton auto aivan puutteelliseksi näiltä osin.
Niin ne ajat muuttuvat.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: ...
Ja herra nähköön mitä muita tulkintoja forumin koiranleuat kyseiselle yhdistelmälle keksivät....vielä kun luku on takapenkille johtavaan oveen maalattu...jarski kirjoitti:Sama numero tuon Pystärin kyljessä kuin omissa kestotestiautoissa



S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- JohtajanTähti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 272
- Liittynyt: Pe 19.11.2004 14:21
- Paikkakunta: Helsinki
Re: ...
No minulla tulee mieleen heti pelkästään kuus piste ysi...tietenkinAku P kirjoitti:Ja herra nähköön mitä muita tulkintoja forumin koiranleuat kyseiselle yhdistelmälle keksivät....vielä kun luku on takapenkille johtavaan oveen maalattu...![]()
![]()


1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Nusnutanusnusnussunnussu.Aku P kirjoitti:Nusnus: ainakin W124:ssakin on vielä takana keskellä lannevyö, jota loogisemmin voisi kutsua kaksipisteratkaisuksi. .Toki reunoilla nuo kolmipistevyöt on ollut jo ammoin.Mesedesi kirjoitti: 1979 Mercedes - Benz otti kaikissa ajoneuvoissaan kolmipisteturvavyöt myös takamatkustajille vakiovarusteeksi..

Takapenkillä keskimmäinen matkustaja on oikeastaan "ylimääräinen", koska siinähän on kyynärnoja.
Keskimatkustajaa voisi pitää liki poikkeustapauksena. Itse olen sitä mieltä, että insinöörit on kaikesta mahdollisuudesta huolimatta ajatelleet takapenkin olevan vain kahden ihmisen käytössä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Samaa mieltä! Kuvissa ei ole sama auto. Yläkuvassa W115.Muffler kirjoitti:Kuvissa näkyy molemmat mallit...Aku P kirjoitti:Eriävä mielipide:santtu kirjoitti:taitaa olla w115
http://www.whnet.com/4x4/W108_crashtest.html
Muistaakseni pystärillä testattin ensimmäisiä airbageja, sekä ABS:siä. Joka tapauksessa testattiin, mutta pioneerin aseman voin muistaa väärinkin.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Vastaus:santtu kirjoitti:kuka on airbagin kehittäny?
Airbagin kehitti Walter Linderer vuonna 1951
Ensimmäinen kuluttajamarkkinoille tullut airbagillä varustettu ajoneuvo oli Mercedes-Benz S joulukuussa 1980, tällöin vielä lisävaruste.
Täysikokoinen kuljettajan airbagi on ollut vakiovaruste kaikissa Mercedes-Benzin kokoluokissa vuodesta 1993 lähtien.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
GM toi bägin testikäyttöön 73 ja lisävarusteeksi 74.Mesedesi kirjoitti:Ensimmäinen kuluttajamarkkinoille tullut airbagillä varustettu ajoneuvo oli Mercedes-Benz S joulukuussa 1980, tällöin vielä lisävaruste.
http://www.airbagcrash.com/pages/5/page ... 6360006907
So long, and thanks for all the fish
107 taisi olla eka malli jossa on ovien turvalukot, eli ovet ei aukea nappia painamalla. Kolarissa kun auto pyörii ympäri niin ovet pysyvät paremmin kiinni ja matkustajat sisällä. Tosin R107:sta saattaa lentää ulos muutakin kautta kuin ovista........ 

Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Tämä keskustelu on sellainen suo, että ette saa tähän kyllä ainakaan väittelemällä totuutta esiin.Mesedesi kirjoitti:Ensimmäinen kuluttajamarkkinoille tullut airbagillä varustettu ajoneuvo oli Mercedes-Benz S joulukuussa 1980, tällöin vielä lisävaruste.

Tuota W126:n "ensimmäistä turvatyynyä" himmentää se, että vuosina 1974-76 GM tarjosi ameriikassa turvatyynyä valinnaisvarusteeksi Cadillaciin (aiemmin sitä oli testattu Chevy Impaloissa). On kiistanalaista, oliko noita tyynyjä loppujen lopuksi ainollakaan "oikealla asiakkaalla", vai tuliko niitä ainoastaan yritysleasing yms. autoihin. Menekkiä heikensi tietysti tyynyjen huono maine ja harhakäsitykset (vrt. Mauri Salo yllä) sekä korkea hinta. Kokonaisuudessa liikutaan kai joissain sadoissa tyynyissä.
Seuraava jenkkityyny tulikin sitten Fordiin vuonna 1986, ja Mersu pitää siksi itseään ensimmäisenä tässä asiassa. Mutta ei sitä kannata hirvean suureellisesti liputtaa, kun homma on näin tulkinnanvarainen. Älkääkä uskoko ihan kaikkea, vaikka se olisi johonkin oikein painettukin (netti kokonaan sikseen). Pseudotietoa ja omaan pussiin tulkintaa on paljon.
-Daaz
PS. Jos joku on vielä niin kylttyrelli, että kääntää turvatyynyä tarkoittavan airbagin "ilmapussiksi" tai "ilmatyynyksi", poistan varmistimen.

Edit: W115:n ja W108:n erottaa takalokasuojan kaaresta ja takahelman pokkauksesta. Se on W115, kuten jo todettiin.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Täytyy nostaa hattua Daazin vahvoille tiedoille aiheesta ja oikeanlaisille käsityksille myös.
Tosiaan, 1973 Impala / Caprice olivat GM:n ilmeisesti ensimmäiset autot mihin turvatyynyt asennettiin. Niitä tehtiin lopuksi muistaakseni alle 10 ja kuten todettu, varmasti aika pitkälti nekin yrityksen omaan käyttöön tms.
Tuosta televisiosta, Neuvostoliittolaiset tosiaan ilmoittivat keksineensä television, mutta vielä paremmaksi panevat Gruusialaiset, jo ennen toista maailmansotaa nimittäin, ja ennen suurta ja mahtavaa...

Tosiaan, 1973 Impala / Caprice olivat GM:n ilmeisesti ensimmäiset autot mihin turvatyynyt asennettiin. Niitä tehtiin lopuksi muistaakseni alle 10 ja kuten todettu, varmasti aika pitkälti nekin yrityksen omaan käyttöön tms.
Tuosta televisiosta, Neuvostoliittolaiset tosiaan ilmoittivat keksineensä television, mutta vielä paremmaksi panevat Gruusialaiset, jo ennen toista maailmansotaa nimittäin, ja ennen suurta ja mahtavaa...

Mulla on sellainen mielikuva, että turvatyynyjä laitettiin joihinkin valtion virka-autoihin, ja tällä esimerkillä valtio halusi näyttää ihmisille esimerkkiä liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Voi tosin olla myös harhatietoa, mutta muutamaman vuoden ikäinen Moottori-lehti muistaakseni kertoi näin.raul kirjoitti:Täytyy nostaa hattua Daazin vahvoille tiedoille aiheesta ja oikeanlaisille käsityksille myös.![]()
Tosiaan, 1973 Impala / Caprice olivat GM:n ilmeisesti ensimmäiset autot mihin turvatyynyt asennettiin. Niitä tehtiin lopuksi muistaakseni alle 10 ja kuten todettu, varmasti aika pitkälti nekin yrityksen omaan käyttöön tms.