
Tarina alkaa tämän kyseisen auton kanssa siitä, että etsin itselleni ensimmäistä autoa netistä. Ajokorttiinkin oli vielä lähes vuosi aikaa, mutta ajattelin että järkevää ostaa jo hyvissä ajoin joku auto jotta kerkeän myös sitä laittelemaan. Alkuun ajattelin ostavani Ford Sierran tai jonkin vanhemman BMW:n, mutta kuitenkin lopulta päädyin selailemaan W201 korisia mersuja. Tämä kyseinen 190e löytyi nettiautosta. Auto tuli haettua 28.11.2016 isäni ja pappani kanssa naapuripaikkakunnalta. Tekniikkana oli 2.3 M102 ja 5-vaihteinen manuaalivaihteisto. Kaikkiaan tällä oli ajettu 380tkm, se ei kuitenkaan huolettanut minua. Mitään erikoisia lisävarusteita ei oikeastaan ollut, sähkökäyttöinen kattoluukku ja ulkolämpömittari ehkä ainoat mainitsemisen arvoiset


Kuva otettu ostamisen jälkeisenä päivänä.

Jääradalla ajamisen ohessa viihdyin myös penkoissa.

Ensimmäiset muutokset, mittaristossa oli ilmeisesti edellisen omistajan toimesta laitettu jotkin valkopohjaiset paperitaustat alkuperäisten mittaritaulujen päälle. Ne otin pois ja laitoin kojelaudan osiin puukuviosta vinyyliteippiä, lisäksi ostin aidon Nardin.

Kun ajokortti alkoi lähestyä niin aloin myös korjaamaan ruosteita. Myös mukana tulleet kesävanteet vaihdoin alle. Auto on koriltaan mersuksi pysynyt yllättävän hyvänä, esimerkiksi ovien listojen alla ei ollut lainkaan ruostetta. Etukaarissa sen sijaan oli ja myös konepellin lakka oli heikossa kunnossa. Päätin korjata ja maalata huonot etulokarit, konepellin ja muovilistat/puskurit.




Auto oli sen jälkeen "valmis". Maalatuissa osissa oli iso sävyero, mutta en antanut sen sillä hetkellä häiritä. Jossain vaiheessa kesän 2017 aikana asensin myös kaukolukituksen ja eteen sähköikkunat sekä autoa madallettiin hieman. Mitään isompaa en ollut vieläkään tehnyt autolle.

Seuraavalle talvelle hankin autoon 8-reikäset Mercedeksen alkuperäiset vanteet.

Jossain vaiheessa talvea hankin E36 M-sport puskurin jonka muokkasin W201 koriseen sopivaksi. Tämä ei kuitenkaan ikinä jäänyt lopullisesti paikalleen. Huomaa myös sumuvalojen keltaiset pohjat


Auton mukana tulleet 17" alumiinivanteet alkoivat kyllästyttämään, joten aloin etsiä uusia. Mieleiset löydettyäni sovittelin niitä paikalleen, huomasin heti, että vanteet vaativat reilusti spaceria. Vanteethan ovat kolmeen osaan purkautuvat Artec Axxis 17x8 kokoisena.

Löysin myös autoon korisarjan käytettynä, siinä ensimmäisiä sovitteluja.




Aluksi keväällä 2018 mentiin kuvien mukaisena. Autoa oli hieman vielä madallettu ennestään ja korisarjasta vain takapuskuri vaihdettu sattuneista syistä:D. Alkuperäisten takavalojen tilalle myös vaihdettiin muistaakseni Hellan tummaoptiikka valot.



Myöhemmin keväällä kun lämpöisemmät kelit tulivat, niin pääsin sovittamaan lopun korisarjan autoon ja maalaamaan koko auton uudestaan. Auto "valmistui" toukokuussa 2018. Foorumin automaalarit varmasti kokevat voimakasta myötähäpeää, kun näkevät miten tuo tuli maalattua, mutta itselle kelpasi vaikkei maalauksen taso ollutkaan ehkä SEMA-näyttelyyn kelpaava





Muutama kuva toisen kerran "valmistuneesta" autosta.




2018 kesällä turbotin alkuperäisen M102 moottorin. Projekti tehtiin erittäin pienellä budjetilla (Osiin meni ehkä maksimissaan 200€.) ja lähinnä käytetyillä/kiinan osilla. Minkäänlaista omakohtaista kokemusta minulla ei ollut aiemmin vastaavasta. Ruiskutusjärjestelmä pysyi alkuperäisenä KE-Jetronicina, josta yritin säätää polttoaineen syöttöä. Minkäänlaista käyntihäiriötä ei säätöjen jälkeen autossa oikeastaan edes ollut, joten se ilmeisesti onnistui. Tehoakin tuli selvästi lisää, arvioisin että kokonaisteho oli noin 180-200hp, mutta tämä on vain oma arvioni. Alunperin M102 2.3 moottorissa on noin 130hp, joten käytännössä 180-200hp pitäisi olla täysin mahdollinen.
No, kuten arvata saattaa, niin eihän tämä ollut kovin pitkäikäinen, kesti ehkä kuukauden


Purin autosta kaikki turbotukseen liittyvät osat, mutta sen jälkeen autossa oli kokoajan jotain käyntihäiriöitä. Ilmeisesti ruiskun ilmamäärämittari tai määräjakaja oli hajonnut jollain tavalla. En kuitenkaan saanut varsinaista vikaa ikinä selville, vaikka ruiskutusjärjestelmän osat käytiin useaan kertaan läpi. Onneksi ei oikeastaan edes ollut enää tarvetta korjata vikaa, koska olin ostanut jo aiemmin toisen käyttöauton.

Mitään kovin merkittävää ei sitten tapahtunutkaan pitkään aikaan tälle autolle. Aika meni lähinnä muihin projekteihin. Tein kuitenkin korisarjasta hieman parannetun version ja muuta pientä.

Kesällä 2019 irrotin M102 moottorin korista. Alunperin mietin, että käyn moottorin läpi ja ahdan fiksummin "oikealla" moottorinohjauksella ja ruiskutusjärjestelmällä. Se sitten kuitenkin jäi toteuttamatta ja myin alkuperäisen moottorin ja vaihteiston sekä muut osat pois.

Tilalle ostin M104 2.8 moottorilla varustetun W202 osien luovuttajaksi. Tämä moottori piti vain laittaa W201 koriin W202 mukana tulleella vaihteistolla ja muilla osilla sellaisenaan.

Ensimmäisiä sovitteluja. Moottorin alumiiniset kannakkeet ovat W124 M103 moottorilla varustetusta autosta, niiden lisäksi vaihteiston takakannaketta pitää muokata. Muuten M104 moottori menee täysin suoraan W201 koriin.


Projekti taas alkoi sitten lähteä käsistä, aloin ostamaan ja tekemään M104 turbostusta varten osia. Myös koko moottori käytiin läpi ja vaihdettiin kulutusosat, kuten laakerit ja männänrenkaat yms. Lohko ja venttiilikoppa maalattu flake-maaleilla, muutenkin koneen yleisilmeestä yritetty tehdä edes jollain tapaa siistimpi kuin vakiona. Ennen moottorin purkua ajattelin ostavani 3.0 alakerran tähän mäntien öljyruiskujen takia, mutta ne olivatkin myös tässä 2.8 koneessa. Vaihteistoksi tuli W203 CDI:n 6-vaihteinen manuaali, jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt ostaa vaan ZF gs6-53dz ja tehdä siihen kytkinkopan vaihto.
Tekniikan kokoonpano on siis tällä hetkellä seuraava:
-2.8 M104
-Gt3582
-1000cc suuttimet + 2jz tarkoitettu suutinkisko
-VAG-puolat
-Atecu
-itse tehty imu- ja pakosarja (molemmat vielä kesken) Toisessa kuvassa 2jz tarkoitettu painekotelo, mutta en ole vielä varma tuleeko se käyttöön koska se ei meinaa käydä kovin järkevästi konetilaan.
-sre765+jousittamaton 4-lapainen sintteri
Auto ei ole tällä hetkellä vielä ajokuntoinen, isoin puute on vauhtipyörä. Viimeisessä kuvassa näkyvästä vauhtipyörästä ei saanutkaan tehtyä tähän projektiin sopivaa.
Ulkonäöllisesti auto on edelleen samanlainen mitä viimeisimmissä kuvissa. Ulkonäköön tulee toki vielä muutosta, vanteisiin on tarkoitus hankkia reilusti leveämmät ulkolipat tai vaihtaa vanteet jos löydän jostain sopivat.
Korisarjaan tulee näillä näkymin myös pientä muutosta, ainakin takapuskurin osalta. Kaaret pysyvät alkuperäisenä eli autoa ei aleta levittämään.
Muutenkin paljon kuvia jäi lisäämättä, mutta ajattelin että viestistä tulisi liian pitkä jos kertoisin aivan kaiken mitä olen tehnyt.
Autoon on hankittu valmiiksi myös ilmajousituksen osat, mutta en ole niistäkään varma tuleeko vielä alle vai käytänkö normaaleja rautajousia sekä esimerkiksi edessä E36 coilover tolppia.
Jos kukaan jaksoi edes lukea koko viestiä loppuun asti niin kerro toki mielipiteesi! Pahoittelut kirjoitusvirheistä, huonoista kuvista ja muista vastaavista, koitan niitä korjata myöhemmin.