Tämä on sit ehkä osin ohi topiikin mutta.....
Toi Lion akku on aika paljonkin erilainen verrattuna lyijy tms. akkuihin verrattuna? Toi BMS -lyhenne käsittääkseni tarkoittaa tyylin "Battery Management system" tai jotain tuohon tyyliin? Ton BMS:n toimintatapa on oikeastaan käsittääkseni "mekaaninen"? Ts lyhyesti: Tarvittaessa se eristää toistesa kanssa reagoivat metallit toisistaan? (liian korkea lämpötila tai paikalliset "oikosulut" tms?)
LiOn tai LiPoy akkujen polymeerit muuttuu tai saostuu LI -metaliksi lataustason alentuessa liian alhaiseksi tai kylmän akun liian ison latausvirran takia ja tai lämpötilan muuttuessa alemmaksi? Se taas aiheuttaa sen että akku muuttuu epävakaamaksi jota tuo BMS yrittää hallita? Siitä syystä latausvirtaa rajoitetaan alhaisissa lämpötiloissa. Kun ja jos akun polymeerit saostuu niin vaara hallitsemattomaan ns. "exsotermiseen reaktioon" suurenee.
Ts. jos akku alkaa lämmetä niin se ruokkii itse itseään ja jos ko akku alkaa sauhuta niin siitä muodostuu
TAPPAVAN MYRKYLLISTÄ kaasua! Erityisesti käsittääkseni palossa muodostuva
Vety Fluoridi jonka tappava myrkyllisyys on todettu rottakokeissa? Tuloksista on aika äkkiä laskettu se kuinka monta milligramma riittää tappamaan ihmisen. No mä mistään mitään tiedä. Luettua aihetta netistä.
No kuten edellä totesin ni mä en ole mikään asiantuntija mutta jos ittellä esim. vaikka akkuporakoneen akku putoaa lattialle niin se viedään välittömästi pihalle ja viettää seuraavan vuorokauden ulkona erillään rakennuksista olen senverta vainoharhainen
No nyt kun akunkuva loistaa taulussa niin siihen kannattaa ehkä suhtautua vakavasti mussakin mielessä eikä vain siksi ettei auto käynnisty paukkupakkasessa,,,, Ehkä? Ja navoista napaan kaapeleitten kanssa apukäynnistys..... Ei ehkä suositeltavaa? Se helpolla pilaa sen LiOn virtaa vastaanottavan akun ja kun se BMS alkaa toimia ni se sulkee osan sen akun toiminnasta ja siten sen kapasiteetista? Sitä syystä sit se akunkuva tauluun myöhemmin pöllhtää? Jos toi akku syttyy palamaan ni sehän ei sammu muuta kuin hiekalla? ,,,,, vissiin?
Akkujen valmistusprosesessien epäpuhtaudet asettaa myös todellisia haasteita ja ilmeisesti siitä syystä Ford -merkkisissä Hybrideissä oli "käyttäjillä ei toivottuja tapahtumia" tässä lähiaikoina ja jossain kohtaa ko merkin jotkin mallit oli toimituskiellossa vaikka ne myyntikiellossa eivät olleetkaan

"No nuokin vaan mun juttuja" .....