B 180 -06 CDI W245 ei starttaa, eikä hehkun valo syty...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Gonzarelloz
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 22.08.2020 11:54

B 180 -06 CDI W245 ei starttaa, eikä hehkun valo syty...

Viesti Kirjoittaja Gonzarelloz »

Hei !
Ongelmat alkoi pakkasten saavuttua tänne pk-seudulle. -15C ajossa auto ilmoitti että "ESP Inoperative" ja "Run Flat Indicator Inoperative" ja meni sitten limp home -modeen. Köröttelin sillä 50 km/h nopeudella kotiin, ja oltuaan yön +4 C tallissa, oli viat poissa. Ilmakin lämpeni. Noin viikkoa myöhemmin tuli taas -15 C pakkaset ja auto ei lähtenyt tunnin ulkoparkkeraamisen jälkeen käyntiin. Edes hehkun valo ei syttynyt ja vikailmoitukseksi tuli "Oil sensor faulty , visit workshop".
Auto jäi sinne yöksi pihalle, ja aamulla kun oli lämpötila noussut -5 C paikkeille, oli vika poissa, auto käynnistyi normaalisti, vain hieman heikosti pyöritti, joten ajattelin ongelman johtuvan huonosta akusta, kun eri foorumeissakin kovasti vinkataan jotta nää B mallit tarttee kunnon akun toimiakseen.
Nyt sitten tuli taas kylmät kelit ja vein aamulla vaimon töihin, lähtö +5C tallista ihan normaalisti, akussa 12,5 V jännite, ajoa 10 km -15 C ja takaisin talliin. Iltapäivällä auto ei taaskaan käynnistynyt, ei siis pyöritä eikä se hehkuvalo syty. Nyt kun auto oli valmiiksi tallissa pääsin sitä räpeltämään ja yritin usealla OBD-laitteella lukea vika-ilmoituksia, ei vaan saanut yhteyttä autoon.
Tutkiskelin sulakkeita ja testasin sen jarruvaloanturin, joka jonkin foorumin mielestä aiheuttaa outoja vikoja, toimi aika normaalisti. Parin tunnin pakerruksen jälkeen auto taas käynnistyi normaalisti, OBD:t toimi, muttei OBDLink mitään vikailmoituksia löytänyt ja olin jo ehtinyt hajottaa mun CReader VII:n.
No, katellaan aamulla kun vaimo on viety töihin ajattelin, mutta tänä aamuna vaikka auto on ollut tallissa, on vika taas palannut. Ei vaan suostu käynnistymään ja väittää öljysensoria rikkinäiseksi. Tänään ajattelin tutkia SAM:ia ja releitä, mutta kysäisen nyt raadilta:

1. Olisiko jotain jäänyt huomaamatta
2. Toimiiko * jos normi OBD-lukijat ei saa yhteyttä (vian päällä ollessa)
3. ja jos 2. vastaus on kyllä, onko kellään *:ia Espoon Ison Omenan lähistöllä?
4. Mitä muuta pitäisi kokeilla? (auton vaihto oikeaan Mersuun ei nyt onnistu)

Timppa
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: B 180 -06 CDI W245 ei starttaa, eikä hehkun valo syty...

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Jos sulla on akussa +5 asteen lämmössä jännite 12.5V, niin se kertoo että akku on vajaa tai ikänsä päässä. Kaikennäköstä virhettä voi tulla siitä. Tekstissäsi ei ollut mainintaa ylläpitolatauksesta. 10 kilometrin ajolla akku ei kylmällä lataudu. Jos reilun latauksen jälkeen ongelmat ei poistu niin starin päähän vaan kiinni. Akun testauttaminen ei ole huono idea. "normi OBD" lukijat näkee lähinnä osan moottoriohjausyksikön koodeista, ei juuri muuta, eipä sellaisella tollaisissa vioissa mitään tee vaan sinne starin päähän se pitää saada. Tekniikka osion "Täältä löytyy star:t" auttaa sellaisen löytymisessä.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Gonzarelloz
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 22.08.2020 11:54

Re: B 180 -06 CDI W245 ei starttaa, eikä hehkun valo syty...

Viesti Kirjoittaja Gonzarelloz »

Päivitystä ongelmanselvityksestä:
- Revin niitä matkustajan jalkatilan eristeitä kädet verissä, jotta pääsisin sinne SAM yksikköön ja K100 relepaneliin, on varsin kovaa se muovi näin kylmällä. Laastareita sormiin asetellessa tuli mieleen jotta ongelmahan voisi olla ajonestossa, eikös tuossa avaimessa ole joku optinenkin salaus. Putsasin virtalukon reijän paperitupoilla ja pumpulipuikoilla tuloksella että avainta kääntäessä taas syttyi hehkuvalokin ja moottori käynnistyi kuin palmun alta. Eristeet takaisin paikalleen ja taas oli yksi ruuvi hukkunut, missäköhän muuten on se luola jonne hukkuneet ja muuten kadonneet pikkuosat vaeltaa kuolemaan?
- Ajettiin sitten suoraan Biltemaan, josta mukaan otettiin uusi akku, jotta saadaan se poistettua yhtälöstä. Kerrankin oli mun autoon sopiva varaosa yleisesti käytettävä, eli ei ollu akku edes hyllyssä vaan lavalla, kun menekki on niin suurta. Pihalta lähti taas iloisesti käyntiin, nyt ladataan akku yön yli ja katotaan huomenna mitä ongelmia silloin ratkotaan.
- Ja tosiaan kun vika on päällä ei normi OBD-lukija saa yhteyttä, bluetooth yhdistää puhelimen palikkaan mutta mikään protokolla ei pelitä. Nyt kun vika on poissa, yhdistää ihan normaalisti.

Timppa
Vastaa Viestiin