Käyttöautona X164 GL450
Re: Käyttöautona X164 GL450
Katsastusaiheinen kysymys. On edelleen korjaamatta se imusarjan runnereiden läppäakselien vipu. Läpät on vaan käännettynä ja lukittuna äärilaitaan. Siitä on kuitenkin vikakoodi muistissa. Pomppaako katsastuksessa?
Korjatahan tuo jossain vaiheessa pitää. Vaatii vaan koko imusarjan irroituksen. Samalla pitää tutkia onko läppäakselien puslaukset kuinka kuleneet, eli joutuuko uusia koko imusarjan...
TJ
Korjatahan tuo jossain vaiheessa pitää. Vaatii vaan koko imusarjan irroituksen. Samalla pitää tutkia onko läppäakselien puslaukset kuinka kuleneet, eli joutuuko uusia koko imusarjan...
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Käyttöautona X164 GL450
Moi
Tulipa viimeinkin vaihdettua takaiskarit jotka hankin jo hyvä aika takaperin. Hommahan lähti siitä kun testautin iskarit ja kuskinpuolen takaiskari oli huono. Sattui sitten sopivasti täysi sarja OEM iskareita/pussit silmiin täällä foorumilla. No tuli vaihdettua vain etupäähän pyöränlaakereiden vaihdon yhteydessä. Samalla hoitui tihkuva etupussi... senkin vuodon tutkin vasta tänään ja vuotu tuli pussin alapään metallirungosta. Oli ruostunut puhki. Ruostepöhöön tökkäsi puukonkärjellä niin läpi meni hyvä että ei hajonnu kuitenkaan tienpäälle.
No takaiskarit tuli nyt tosiaan viimeinkin vaihdeltua kun katsastus alkaa olla käsillä. Vähän hommaa noissa verhoiluissa että pääsi käsiksi yläpään muttereihin. Toisellapuolen (ehjällä) oli jotain käyty tekemässä kun oli vaahtomuoveja jo availtu. Ehkä sinne oli sitten kertaalleen iskari vaihdettu... iskareiden yläpäät oli vähän ruosteessa joten putsailin enimmät, hapotin ja suihkin "calvacoloria"/lakkaa. Korissa vastapuoli näytti ihan siistiltä. Pistin väliin reilusti vaseliinia ehkäisemään korroosiota.
TJ
Tulipa viimeinkin vaihdettua takaiskarit jotka hankin jo hyvä aika takaperin. Hommahan lähti siitä kun testautin iskarit ja kuskinpuolen takaiskari oli huono. Sattui sitten sopivasti täysi sarja OEM iskareita/pussit silmiin täällä foorumilla. No tuli vaihdettua vain etupäähän pyöränlaakereiden vaihdon yhteydessä. Samalla hoitui tihkuva etupussi... senkin vuodon tutkin vasta tänään ja vuotu tuli pussin alapään metallirungosta. Oli ruostunut puhki. Ruostepöhöön tökkäsi puukonkärjellä niin läpi meni hyvä että ei hajonnu kuitenkaan tienpäälle.
No takaiskarit tuli nyt tosiaan viimeinkin vaihdeltua kun katsastus alkaa olla käsillä. Vähän hommaa noissa verhoiluissa että pääsi käsiksi yläpään muttereihin. Toisellapuolen (ehjällä) oli jotain käyty tekemässä kun oli vaahtomuoveja jo availtu. Ehkä sinne oli sitten kertaalleen iskari vaihdettu... iskareiden yläpäät oli vähän ruosteessa joten putsailin enimmät, hapotin ja suihkin "calvacoloria"/lakkaa. Korissa vastapuoli näytti ihan siistiltä. Pistin väliin reilusti vaseliinia ehkäisemään korroosiota.
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Käyttöautona X164 GL450
Hyvännäköistä tekemistä! Hieman näyttää yksinpuhelulta, tarkoittaneeko tuo sitä että tällä foorumilla ei kovin monia X164-käyttäjiä ole? Itsellekin on moinen tulollaan, samalla moottorilla muuten mutta hieman isommalla kuutiotilavuudella. Satkun verran ajettu, mutta varmasti jotain pientä näpräämistä siitä löytyy. Aikeena on tehdä itse kaikki mitä ilman nosturia kotitallissa pystyy tekemään, ja merkkiliikkeestä pysytään mahdollisimman kaukana. Hyvä että on täällä jo tiettyihin puuhiin tarinaa olemassa.
Re: Käyttöautona X164 GL450
Tervetuloa Gerhoon ihan on tästä tähän saakka tykätty. Täyttää hyvin paikkansa meidän tarpeissa. Ja kulutuspuolikin on asettunut tavoitteeseen joka oli: vähemmän kuin 3,7 V6 Cherokee. Noin litra tällä kuluu nurkka-ajos vähemmän vaikka kokoa ja tehoa onkin ihan toiseen malliin.Itsellekin on moinen tulollaan, samalla moottorilla muuten mutta hieman isommalla kuutiotilavuudella. Satkun verran ajettu, mutta varmasti jotain pientä näpräämistä siitä löytyy.
Ainahan näissä näpräämistä piisaa kun on paljon tekniikkaa samassa paketissa. Onko sinun hankinta muuten minkämoisella varustuksella?
Kysymys V8 bensa omistajille. Joskus satunnaisesti kone on vähän pitkässä startissa. Yleensä se tapahtuu lämpöisenä kun sammuttaa johonkin ja kohtapian käynnistää uudelleen. Pyörittää sitten joskus pidempään ennenkuin lähtee. Käy kuitenkin heti siististi. Onko mahdollisesti oire jostain tai ominaisuus?
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Käyttöautona X164 GL450
Kohtuuhyvin siinä on varusteita, tärkeimpinä ehkä offroad-paketin lisäksi kattoluukut, ilmastoidut multicontourit edessä, lämmitetty takapenkki ja sähköllä kippaava kolmas penkkirivi. Hifipaketti myös.Ainahan näissä näpräämistä piisaa kun on paljon tekniikkaa samassa paketissa. Onko sinun hankinta muuten minkämoisella varustuksella?
Re: Käyttöautona X164 GL450
Hei tuli mieleen kysäistä että oletko laittanut sisätilalämppärin haaraa tähän? Jos, niin olisiko vinkkiä mitä kautta läpivienti helpoiten onnistuisi?
Re: Käyttöautona X164 GL450
Moi
Laitoin viime syksynä vähän kiireessä lämmitysvastuksen alavesiletkuun. Sisähaarankin osat oli mutta jäi kiirees laittamatta ja reittikin miettimättä... Eli ei vielä kokemusta.
Noista ilmastoiduista penkeistä. Onko ne minkämoiset käytös? Mulla ei niitä ole ja olen miettinyt minkälaiset ne oikein käytössä olisi... yksi turhan kuuloinen varuste mistä kuitenkin itse olen tykännyt on ohjauspyörän lämmitys. Kiva ajella lämpöösellä ratilla etenkin jos joutuu ensin näpit jääs putsata laseja tms.
TJ
Laitoin viime syksynä vähän kiireessä lämmitysvastuksen alavesiletkuun. Sisähaarankin osat oli mutta jäi kiirees laittamatta ja reittikin miettimättä... Eli ei vielä kokemusta.
Noista ilmastoiduista penkeistä. Onko ne minkämoiset käytös? Mulla ei niitä ole ja olen miettinyt minkälaiset ne oikein käytössä olisi... yksi turhan kuuloinen varuste mistä kuitenkin itse olen tykännyt on ohjauspyörän lämmitys. Kiva ajella lämpöösellä ratilla etenkin jos joutuu ensin näpit jääs putsata laseja tms.
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Käyttöautona X164 GL450
Ilmastoidut penkit on kiva lisä. Vähänkin pidemmällä matkalla huomaa kuinka huosun taukset eivät muutu nihkeiksi. Siis lämpimällä. Kerrotko vielä tuosta lisälämppäri jutusta alavesiletkuun ja sisähaarasta.
T.
Jyrki
T.
Jyrki
Re: Käyttöautona X164 GL450
Eli laitoin alavesiletkuun Defan olisko ollu 411422 mallin lämmitinvastuksen. Ostin käytettynä torista vastuksen ja tarvittavat kaapelit, myös sisähaaran jota en ole viä laittanut. Liittimen "jemmasin" keulamaskin nurkkaan ripojen väliin. Aika huomaamaton paikka ja ei tarvi kontata johtoa liittäes. Osat tais maksaa yhteensä 70e... vuositakaperin noita oli ainakin hyvin käytettynä saatavilla.Kerrotko vielä tuosta lisälämppäri jutusta alavesiletkuun ja sisähaarasta.
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Käyttöautona X164 GL450
Laitoitko sen siis tuohon väliin missä tässä näkyy tuo Y-haara? Pohdin tässä ja totesin että on tuo 5.5L-moottori sellainen malmikasa että lienee viisain panostaa rajallisen sulakekapasiteetin puitteissa sen lämmitykseen, ja jättää sisälämppäri laittamatta. Eli ajattelin että 1500W TT-Thermon (tai vastaavan qtherm:in) laittaisin tuohon. Olisiko se viisain asentaa vain tuohon alavesiletkun "väliin" tuon Y-kappaleen sijasta?Maastis kirjoitti:Eli laitoin alavesiletkuun Defan olisko ollu 411422 mallin lämmitinvastuksen. Ostin käytettynä torista vastuksen ja tarvittavat kaapelit, myös sisähaaran jota en ole viä laittanut. Liittimen "jemmasin" keulamaskin nurkkaan ripojen väliin. Aika huomaamaton paikka ja ei tarvi kontata johtoa liittäes. Osat tais maksaa yhteensä 70e... vuositakaperin noita oli ainakin hyvin käytettynä saatavilla.Kerrotko vielä tuosta lisälämppäri jutusta alavesiletkuun ja sisähaarasta.
TJ
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Käyttöautona X164 GL450
Hei
http://old.defa.com/vfp/eh/411476.pdf
Tuollaisen kiertovesipumpullisen TT:n olen aiemmin laittanut R malliin. Laitoin sen lämmityslaitteen kennon linjaan ja liitin webaston sivuhaaralla jotta normi ajossa kuuma vesi ei kierrä lämmittimen läpi. Näin se on toiminu ja kestäny hyvin. Uskoisin kestoon vaikuttavan kun sitä ei pidetä jatkuvasti kuumana... siitä joku kuva:
Tuo sinun kuva on varmaan lämppärikennolta palaavia linjoja? Y haarasta menee putki siihen alavesiletkuun mihin laitoin defan? Mietin ensin TT:n laittoa myös GL mutta päädyin sitten edullisempaan ratkaisuun kun lämmitystarpeet tälle autolle niin satunnaisia. Ja en sitten tutkinut sen kummemmin mikä olis ollu soppeli paikka TT kannalta...
TJ
Mä laitoin sen defan elementin tuon defan asennusohjeen tyylisesti vaikka elementti vähä erinäköinen onkin. Eli se tuli ihan siihen noin 4cm paksuun alavesiletkuun. Koitin kaivaa kuvaakin kun olin melkovarma että otin kuvan, mutta en vissiin ottanutkaan... homman tein yläkautte samalla kun vaihdoin vesipumpun ja moniurahihnan hiluineen. Alla linkki defa ohjeeseen ja oikea kohta on 6.Laitoitko sen siis tuohon väliin missä tässä näkyy tuo Y-haara?
http://old.defa.com/vfp/eh/411476.pdf
Tuollaisen kiertovesipumpullisen TT:n olen aiemmin laittanut R malliin. Laitoin sen lämmityslaitteen kennon linjaan ja liitin webaston sivuhaaralla jotta normi ajossa kuuma vesi ei kierrä lämmittimen läpi. Näin se on toiminu ja kestäny hyvin. Uskoisin kestoon vaikuttavan kun sitä ei pidetä jatkuvasti kuumana... siitä joku kuva:
Tuo sinun kuva on varmaan lämppärikennolta palaavia linjoja? Y haarasta menee putki siihen alavesiletkuun mihin laitoin defan? Mietin ensin TT:n laittoa myös GL mutta päädyin sitten edullisempaan ratkaisuun kun lämmitystarpeet tälle autolle niin satunnaisia. Ja en sitten tutkinut sen kummemmin mikä olis ollu soppeli paikka TT kannalta...
TJ
Re: Käyttöautona X164 GL450
Kiitokset tiedosta ja kuvista. En ole itse päässyt vielä tutkimaan tuota tarkemmin, sain tuon kuvan vain kaverilta joka oli tuon TT-thermon kytkenyt ikäänkuin "rinnalle" johonkin kiertoon noilla Y-haaroilla. Jotenkin itsestä tuntuu että nuo 17mm/19mm lähdöt tuossa TT-Thermossa hieman kuristaa nesteen kulkua jos 40mm letkun supistaa siihen...
Onko tuo webaston sivuhaara siis jonkunlainen takaiskuventtiili joka estää nesteen paluun tuohon kiertoon ajossa?
Onko tuo webaston sivuhaara siis jonkunlainen takaiskuventtiili joka estää nesteen paluun tuohon kiertoon ajossa?
Re: Käyttöautona X164 GL450
Juu, ei missään nimessä TT:tä itse alavesiletkuun. Noi y haaran pikkuputket on varmaankin lämppärikierron putkia joten sinänsä oikea paikka TT tyyppiselle lämppärille.Jotenkin itsestä tuntuu että nuo 17mm/19mm lähdöt tuossa TT-Thermossa hieman kuristaa nesteen kulkua jos 40mm letkun supistaa siihen...
Joo, paksun kohdan sisällä on kevyt kuula. Kun auto hoitaa itse kiertoa pääsee neste virtaamaan suoraan läpi kulkematta lisälämmittimen kautta. Kun taas lisälämmittimen pumppu pyörii sulkeutuu tuo suora reitti ja kierto tapahtuu lämmittimen kautta. Muuten sitä ei voi oikein rinnalle kytkeä, jotta varmistuu nesteen kierto moottorin kautta... aika usein nämä TT tyyppiset isketään vaan sarjaan lämppärikierron kanssa ja siinä ne sitten hehkuvat kuumaa kun auto käyttölämmössä... tuo webaston haara kustantaa noin 50e ja itse ainakin laitan jatkossakin jos tuon tyyppistä lämppäriä käytän.Onko tuo webaston sivuhaara siis jonkunlainen takaiskuventtiili joka estää nesteen paluun tuohon kiertoon ajossa?
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Käyttöautona X164 GL450
Kiitos. Tuo Webaston takaiskuventtiili näyttäisi tältä, muistatko onko sama tuote: https://www.topautoset.fi/tuote/webasto ... ohivuotoa/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos oikein ymmärrän niin tuossa vesi siis kiertää noin, sininen kylmänä / TT-Thermon lämmittäessä, ja punainen "normikierto"?
Jos oikein ymmärrän niin tuossa vesi siis kiertää noin, sininen kylmänä / TT-Thermon lämmittäessä, ja punainen "normikierto"?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Käyttöautona X164 GL450
Moi
Hieman eri tuote. Eli tämä venttiili:
https://www.fixparts-online.com/en/weba ... 9485a.html
Googlaa tuolla tuotenumerolla 1319485A mistä etuusimmin löytyy. Itse ostin silloin jostain saksalaisesta kaupasta, tais olla Autoteilemann. Tuttu tais saada 25e hintaluokkaan virolaisesta nettikaupasta, jossa ei nyt ollut...
Vesi kiertää juurikin kuten värit piirsit. Pitää vaan katsoa että on oikein päin linjassa. Ainakin R mallis se oli helppo tunnistaa kun katsoi kuinka se lämppärikierron lisäpumppu oli.
TJ
Hieman eri tuote. Eli tämä venttiili:
https://www.fixparts-online.com/en/weba ... 9485a.html
Googlaa tuolla tuotenumerolla 1319485A mistä etuusimmin löytyy. Itse ostin silloin jostain saksalaisesta kaupasta, tais olla Autoteilemann. Tuttu tais saada 25e hintaluokkaan virolaisesta nettikaupasta, jossa ei nyt ollut...
Vesi kiertää juurikin kuten värit piirsit. Pitää vaan katsoa että on oikein päin linjassa. Ainakin R mallis se oli helppo tunnistaa kun katsoi kuinka se lämppärikierron lisäpumppu oli.
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Käyttöautona X164 GL450
Kiitos, näytti tuosta sinun linkistäsi edullisimmin löytyvän. Yllättävän kiven takana tuntui olevan kyllä mistään löytää tuota. Etsiessäni löysin eberspächerin vastaavan tuotteen osanumeronkin, 221000101100 mutta se oli kalliimpi ainakin löytämissäni paikoissa. Tuolta sinun linkistäsi se jäi alle 50€ toimitettuna, niin laitoin tilaukseen sieltä.
Re: Käyttöautona X164 GL450
Pistetäänpä päivitystä. Auto on ollu suht vähällä käytöllä nyt kun täysin etätyössä. Tenavien kuskailut päiväkotiin menny pääosin Dieselillä ja nyt sittemmin sähköllä...
No tänään tuli heitettyä veneenhakureissu 750km. Alkuun menomatka loskapaskaa ja sitten muuten vaan vesirähmää... matkakulutus oli mennes karvan alta 13l/100km. Paluumatkalla venetraileri peräs alkuun pitäytyi 15,5 paikkeilla, mutta kärryn rengasrikon jälkeen alkoi nousta 16 paikkeille. Ei vissiin tykänny kun ainoon vararenkaan jälkeen pudotin matkanopeutta .
No sitten vähän murheita... auto vilautteli menomatkalla SRS häiriövaloa ja kertoili oikean etupyörän viallisuudesta... eli kai siellä ABS lukeminen takkuaa? Virhe tuli ja meni säännöllisen epäsäännöllisesti. Paluumatkalla taas ei ilmoitellut kertaakaan. Alan epäillä, että uusittu, nyt noin 5tkm ajettu Swag laakeri on kaput... Olen kyllä kuunnellut että uusi laakeri jo ääntäisi, mutta olettanut että ehkä tulee takaa koska eteen jo vaihdettu... ja ääni on pysynyt pienenä ja about muuttumattomana niin ajatellut että seurataan... Mutta aika todennäköistä se on että ongelma on uudessa etulaakerissa ja nyt sielä rautaa kiertää häiriten ABS magneettirengastakin, joka integroitu laakeriin. Olisko pesä soikee... tai vaan huono halppis laakeri...
TJ
No tänään tuli heitettyä veneenhakureissu 750km. Alkuun menomatka loskapaskaa ja sitten muuten vaan vesirähmää... matkakulutus oli mennes karvan alta 13l/100km. Paluumatkalla venetraileri peräs alkuun pitäytyi 15,5 paikkeilla, mutta kärryn rengasrikon jälkeen alkoi nousta 16 paikkeille. Ei vissiin tykänny kun ainoon vararenkaan jälkeen pudotin matkanopeutta .
No sitten vähän murheita... auto vilautteli menomatkalla SRS häiriövaloa ja kertoili oikean etupyörän viallisuudesta... eli kai siellä ABS lukeminen takkuaa? Virhe tuli ja meni säännöllisen epäsäännöllisesti. Paluumatkalla taas ei ilmoitellut kertaakaan. Alan epäillä, että uusittu, nyt noin 5tkm ajettu Swag laakeri on kaput... Olen kyllä kuunnellut että uusi laakeri jo ääntäisi, mutta olettanut että ehkä tulee takaa koska eteen jo vaihdettu... ja ääni on pysynyt pienenä ja about muuttumattomana niin ajatellut että seurataan... Mutta aika todennäköistä se on että ongelma on uudessa etulaakerissa ja nyt sielä rautaa kiertää häiriten ABS magneettirengastakin, joka integroitu laakeriin. Olisko pesä soikee... tai vaan huono halppis laakeri...
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Käyttöautona X164 GL450
Sen kummemmin tutkimatta pistin tilaukseen uuden laakerin ja ABS anturin. Kokeellaan nyt Meylen laakeria. ABS anturi Hüco/Hitachi. Mitäköhän tuo laakeri tykkäis jos sinne varuiksi lisäis rasvaa... liika rasva ei tietysti ole hyväksi, mutta joskus nämä on aika kuivia... jokatapaukses pitää purkies mitata pesän ympyrämäisyyttä reikämikrolla ja varmistaa jotta ei ole soikea.
TJ
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Käyttöautona X164 GL450
Hei
Tuli eilen vähän askarreltua GL kanssa. Koitin star kanssa kaivella tuota SRS herjaa, jota auto on välillä ilmoitellut. Auton näytössä vilahtavasta tekstistä "front right..." (en nyt muista sanatarkasti) oletin sen liittyvän oikean etupyörän abs lukuun/mahdollisesti ongelmaan laakerissa ja siihen integroidussa abs renkaassa. Tätä olettamusta tuki lievä laakerinrohinalta kuulostava ääni mikä on kuulunut viimeist 10tkm etulaakerien vaihdosta huolimatta... eli oletus oli että halpiais laakeri olis ollu laadullisesti huono ja siitä nyt ongelmia... mutta... koitin esti nostaa etupyörät ylös ja pyörittelin renkaita käsin ja koitin stetoskoopilla kuunnella etunavan rungosta... en kuullu kuin jarrulevyn kahinaa. Ehkä sielä ei sitten olekaan laakerivikaa... No mitä star näytti? Ei mitään suoraan SRS nimettynä, eikä mitään abs liittyen. EPS alla oli tallentuneena: "the supply voltage of the control unit is too low (undervoltage)" ja "CAN signal 'cruise control lever' from control unit N80 (steering column module) is implausible". Noi ei varmaankaan liity tähän SRS virheilmoitukseen? Ehkä liittyvät siuhen että vakkari lakkaa aina joskus toimimasta... löytyykö das kautta mitään aikaleimaa koska vika ilmennyt? Eli tuon silloin tällöin ilmenevän SRS valon syttymisen syyn ummärrys ei itselleni jalostunut nyt mihinkään suuntaan... Eikä myöskään laakerin rohina... ajattelis että SRS valon sytyttyä ja näyttöön tulevan virheilmoituksen myötä ko. Ilmoitus myös löytyis tallentuneena...
No, jotta tuli edes jotain tehtyä niin koitin sitten ronklata rengaspaineanturointia. Joskus aiemmin tästä kirjoittelin, kun autossa ko järjestelmä on, mutta anturit puuttui ja järjestelmä oli ronklattu pois käytöstä jotta mittaristossa ei olisi herjoja (edellisten toimesta). Ostin ne rengaspaineanturit jo viimetalvena, mutta ei sitten ollut sopivaa hetkeä koodausta tutkia. Srar pikatesti paljasti aktiivisena TPM kommunikointi herjan. TPM ohjainlaite kuitenkin tunnisti anturit ja paineet. ZGW koodauksen alta löytyi sitten tyre pressure monitor ja alarm. Ne kun pisti aktiivisiksi niin mittaristoon ilmestyi painenäyttö ja vieläpä paineetkin. Hälyjä järjestelmä kuitenki generoi jatkuvasti vikamuistiin väliĺä F ja välillä f... kuitenkin paineet näkyi kokoajan... no antaa nyt olla päällä ja seurataan...
TJ
Tuli eilen vähän askarreltua GL kanssa. Koitin star kanssa kaivella tuota SRS herjaa, jota auto on välillä ilmoitellut. Auton näytössä vilahtavasta tekstistä "front right..." (en nyt muista sanatarkasti) oletin sen liittyvän oikean etupyörän abs lukuun/mahdollisesti ongelmaan laakerissa ja siihen integroidussa abs renkaassa. Tätä olettamusta tuki lievä laakerinrohinalta kuulostava ääni mikä on kuulunut viimeist 10tkm etulaakerien vaihdosta huolimatta... eli oletus oli että halpiais laakeri olis ollu laadullisesti huono ja siitä nyt ongelmia... mutta... koitin esti nostaa etupyörät ylös ja pyörittelin renkaita käsin ja koitin stetoskoopilla kuunnella etunavan rungosta... en kuullu kuin jarrulevyn kahinaa. Ehkä sielä ei sitten olekaan laakerivikaa... No mitä star näytti? Ei mitään suoraan SRS nimettynä, eikä mitään abs liittyen. EPS alla oli tallentuneena: "the supply voltage of the control unit is too low (undervoltage)" ja "CAN signal 'cruise control lever' from control unit N80 (steering column module) is implausible". Noi ei varmaankaan liity tähän SRS virheilmoitukseen? Ehkä liittyvät siuhen että vakkari lakkaa aina joskus toimimasta... löytyykö das kautta mitään aikaleimaa koska vika ilmennyt? Eli tuon silloin tällöin ilmenevän SRS valon syttymisen syyn ummärrys ei itselleni jalostunut nyt mihinkään suuntaan... Eikä myöskään laakerin rohina... ajattelis että SRS valon sytyttyä ja näyttöön tulevan virheilmoituksen myötä ko. Ilmoitus myös löytyis tallentuneena...
No, jotta tuli edes jotain tehtyä niin koitin sitten ronklata rengaspaineanturointia. Joskus aiemmin tästä kirjoittelin, kun autossa ko järjestelmä on, mutta anturit puuttui ja järjestelmä oli ronklattu pois käytöstä jotta mittaristossa ei olisi herjoja (edellisten toimesta). Ostin ne rengaspaineanturit jo viimetalvena, mutta ei sitten ollut sopivaa hetkeä koodausta tutkia. Srar pikatesti paljasti aktiivisena TPM kommunikointi herjan. TPM ohjainlaite kuitenkin tunnisti anturit ja paineet. ZGW koodauksen alta löytyi sitten tyre pressure monitor ja alarm. Ne kun pisti aktiivisiksi niin mittaristoon ilmestyi painenäyttö ja vieläpä paineetkin. Hälyjä järjestelmä kuitenki generoi jatkuvasti vikamuistiin väliĺä F ja välillä f... kuitenkin paineet näkyi kokoajan... no antaa nyt olla päällä ja seurataan...
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Käyttöautona X164 GL450
Siis SRS on airbag vikavalo kylläkin. Termit sekaisin?
Re: Käyttöautona X164 GL450
Joo niin on, mutta se teksti mikä vilahtanut muutaman kerran näytöllä samalla kun SRS syttyny niin siitä jäi jotain muuta mieleen... siitä on nyt taas monta kuukautta kun omassa ajossa vilautteli niin ei jaksa muistaa... ja Starilla kun vikamuistia plarasin niin ei ollu muistis airbag alle mitään... voishan se teksti sitten olla jotain vaikka apparin penkkiin liittyen... mutta sellaista mielikuvaa siitä ei jääny... no odotellaan seuraavaa kertaa ja pitää heti ottaa kuva muistin tueksi. Se on aina kadonnu kohta poan ittekseen ja error messages ei ole mitään...
TJ
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Käyttöautona X164 GL450
Tulipa tänään testattua GL:n etenemiskykyä kunnon lumihangessa. Lähdettiin kaverin kanssa jänismettälle ja kun lunta on tullu nyt niin paljon niin ei viittitty alkaa kävelemään pelipaikalle. Edes viimeisiä satoja metrejä... Edessä oli reippaan pituinen peltoaukealla laskuojan vieressä oleva auraamaton taival. Jotkut pidemmät korret merkkaili laskuojan puolta. Joskus syksyllä sielä käyny niin muistin tien olevan aika kapea myös... ilmeisesti myös edellisten lumien aikaan joku sielä oli käynyt kun vähän siellä täällä näkyi että olis ajouran painaumaa muuten sileässä hangessa. No ei muutakuin jousitus ylimpään asentoon ja pikkupuoli päälle. Sinnehän se lähti suoltamaan jonkin verran luiruitellen kun paksun lumen alla oli selvästi kapeamman kulkineen aiemmin polkemat kovettuneet uranpohjat. Välillä pohja ja puskuri aurasi lunta jousituksen korkeimmasta asennosta huolimatta... Sitten stana lipsahti. Putos vähän laskuojanpuolelle ja istui siihen. Piti oikein nousta autosta, putosin munaskuja myöden hankeen laskuojanpuolella, ja räpiköin sieltä potkimaan lumet renkaiden edestä. Tuli todettua että vähän turhan lähellä isoa ojaa mennään... Ei meinannu lähteä enää liikkeelle... no sitte alusta matalaksi ja reilu paritonninen ruho liiskasi lumet alla lyttyyn. Alusta ylös ja niin matka jatkui . Sitte piti keksiä kääntöpaikka. Edes näkyikin laskuojan yli pellolle vievä silta. Vauhdilla vaan ja keula sillasta sinne pellon puolelle. Stana, varmaan kyntövako kun istahti siihen... Sanoin sitte kaverille jotta mennään ny mettälle esti ja kaivetaan sitte poislähties... Tunnin hangessa rämmittyä tuli sitten mieleen että laitoin kyllä pikkupuolelle mutta lukot tais unohtua. Piti sitten vielä pitää kaveria jännitykses jonkunaikaa ennenkuin tunnustin että vähä viä löytyy apuja. Sen verran se kuitenkin siinä kaivoi pyörille kuopat jotta piti vähä kenttälapiolla siivota renkaiden takaa jotta pääsi liikkeelle. Lukot päällä ei ollu sitten mitään ongelmaa vekslata ja kääntää auto paluumatkalle. Ja nyt ei enää käyty laskuojankaan reunalla vaan koitettiin pysyä paremmin tiellä. Kyllähän siinä tuli toki manattua jotta oliko tää nyt ihan pakko tänne ajaa
Sellaisen huomion oon tehny kun muutaman kerran koittanu jousitymuksen nostaa ylätasoon jotta se ei aina ikäänkuin saavuta korkeinta kohtaa ollenkaan. Tuntuu että kompura vaan jauhaa ja jauhaa... mitään vuotoa siinä ei kuitenkaan tuntuisi olevan... pysyy kyllä ylhäällä "viikkoja", ei siis laske ittekseen ollenkaan, kun nyt korona aikana on paljon käyttötaukoja. Ne antureiden vivutkin uusin viimekesänä.
TJ
Sellaisen huomion oon tehny kun muutaman kerran koittanu jousitymuksen nostaa ylätasoon jotta se ei aina ikäänkuin saavuta korkeinta kohtaa ollenkaan. Tuntuu että kompura vaan jauhaa ja jauhaa... mitään vuotoa siinä ei kuitenkaan tuntuisi olevan... pysyy kyllä ylhäällä "viikkoja", ei siis laske ittekseen ollenkaan, kun nyt korona aikana on paljon käyttötaukoja. Ne antureiden vivutkin uusin viimekesänä.
TJ
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20
Re: Käyttöautona X164 GL450
Katsastuksessa on nyt pariin kertaan valiteltu että iskareiden erot akselilla liian suuret. Gunther on aikanaan vaihtanut nurkan kerrallaan joten ikä eroa ainakin löytyy, varmaan kohta sama jumppa edessä kun sulla.
Löytykö nuo korkeusanturien linkut mersulta vai mistä hankit? Viimeksi kun katoin niin sen verran nahkea oli nivel että se muovinen varsi taipui.
Löytykö nuo korkeusanturien linkut mersulta vai mistä hankit? Viimeksi kun katoin niin sen verran nahkea oli nivel että se muovinen varsi taipui.
Re: Käyttöautona X164 GL450
Juu, mullahan meni niin että kävin katsastusasemalla teettämäs välystenetsintä tarkastuksen ennen kuin vien auton pyörien suuntaukseen. Siinä tuli sitten iskareiden osalta esille jotta toinen takaiskari oli sökö... sattui sitten sopivasti koko kierros osia ja kun edessä pussi jo toisellapuolen vuotikin niin vaihtelin sitten kaikki poislukien takapussit joissa ei vielä mitään oireita.Droc Rewop kirjoitti: ↑Su 21.02.2021 10:27 Katsastuksessa on nyt pariin kertaan valiteltu että iskareiden erot akselilla liian suuret. Gunther on aikanaan vaihtanut nurkan kerrallaan joten ikä eroa ainakin löytyy, varmaan kohta sama jumppa edessä kun sulla.
Löytykö nuo korkeusanturien linkut mersulta vai mistä hankit? Viimeksi kun katoin niin sen verran nahkea oli nivel että se muovinen varsi taipui.
Noi antureiden varsien pikkunivelet oli mullakin umpijumissa. Löyhyyttelin ne ensin wd40 kanssa ottamalla tangon irti ja viilapenkis muljuttelin. Mutta tilasin sitten myös uudet. Ne tuli ihan MB osanumerolla orginaaliosana. Kehitystä oli myös tapahtunut kun uusissa oli suojattu nivel kuten muutkin alustanivelet. Olivat jotain 50e kipale... vähä kalliin puolooset mutta onpahan nyt laitettu.
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Käyttöautona X164 GL450
Jahas, nyt näyttäis tulleen oikein vika autoon. Eilen kävin lyhyellä lenkillä ja moottorin vikavalo syttyi ja käynti ontui yhden sylinterin verran. Haiskahti myös bensalle. Tänään katsoin starilla niin kertoo sytytysongelmista pytyllä 7.
Tulppa?
Puola?
Suutin?
Ehkä se sytkäpuolesta kannattaa aloittaa? Tulpat oon hankkinu jo puolivuotta takaperin, mutta ei ole tullut aijalliseksi vaihtaa. Ei myöskään tietoo koska olis vaihdettu. Kannattaisko kuitenkin aloittaa vaan kokeilemalla vaihtaa vaikka 6 ja 7 coilit päikkäin? Jos vika seuraa coilia niin tietää että siinä ongelma... ja toki nyt vaihtaa tulpatkin sitten samalla mutta jos tuosta kuitenkin alkais. Katsoin että Hellan coilit oli nyt 27e kipale. Ne varmaan ihan ok kamaa jos tarve uusia.
EDIT:
Kyllä se puola oli. Ehdin tuossa töiden jälkeen kokeilla heittää ristiin 6 ja 7 puolat. Vika siirtyi puolan mukana. Tuli siinä sitten tuhojakin. Oli liittimen kynnen vastapuolet niin krapeita että ne napsahteli... no pitää tilata muutama varalle jotta on vaihtaa jos hajoo muitakin. Alkuperäisiä näkyivät olevan.
EDIT 2:
Laitoin tilaukseen Hella tuotemerkillä olevia puolia 4kpl. Jemmataan pari takakonttiin niin on varuilta jos tienpäällä tulee tarve
TJ
Tulppa?
Puola?
Suutin?
Ehkä se sytkäpuolesta kannattaa aloittaa? Tulpat oon hankkinu jo puolivuotta takaperin, mutta ei ole tullut aijalliseksi vaihtaa. Ei myöskään tietoo koska olis vaihdettu. Kannattaisko kuitenkin aloittaa vaan kokeilemalla vaihtaa vaikka 6 ja 7 coilit päikkäin? Jos vika seuraa coilia niin tietää että siinä ongelma... ja toki nyt vaihtaa tulpatkin sitten samalla mutta jos tuosta kuitenkin alkais. Katsoin että Hellan coilit oli nyt 27e kipale. Ne varmaan ihan ok kamaa jos tarve uusia.
EDIT:
Kyllä se puola oli. Ehdin tuossa töiden jälkeen kokeilla heittää ristiin 6 ja 7 puolat. Vika siirtyi puolan mukana. Tuli siinä sitten tuhojakin. Oli liittimen kynnen vastapuolet niin krapeita että ne napsahteli... no pitää tilata muutama varalle jotta on vaihtaa jos hajoo muitakin. Alkuperäisiä näkyivät olevan.
EDIT 2:
Laitoin tilaukseen Hella tuotemerkillä olevia puolia 4kpl. Jemmataan pari takakonttiin niin on varuilta jos tienpäällä tulee tarve
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Käyttöautona X164 GL450
Noniin, tuli vaihdettua puola ja samalla tulpat. Tilasin tosiaan Hella merkkiset puolat. Made in China niissä luki isolla päällä... tulpiksi meni Bosch tuplaplatinat. Ei tietoa paljoko edellisillä tulpilla oli ajettu, mutta kärkiväli oli jo melkoinen. Pitää melkein oikeen rakotulkilla kattoa. Tai oli jo niin suuri että voi mitata vaikka työntömitalla
Tavataanko muuten noihin tulpan kierteisiin pistää jotain smörjää? Päädyin laittamaan ihan pikkuriikkisen kuparirasvaa... jotain harmaata antisize tahnaa oli edellinen laittanut...
TJ
Tavataanko muuten noihin tulpan kierteisiin pistää jotain smörjää? Päädyin laittamaan ihan pikkuriikkisen kuparirasvaa... jotain harmaata antisize tahnaa oli edellinen laittanut...
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Käyttöautona X164 GL450: Venttiilin naputusta??
Hei
Nyt tuliajankohtaiseksi alkaa perehtyä tämmöseen pikkuvaivaan. Eli autoa on vaivannut kokoajan sellainen ärsyttävä vaiva, että apparin puolelta kuuluu tyhjäkäynnillä lämpimänä sellainen venttiilin napsutus... ei kuulu ihan heti käynnistäessä vaan muutaman minuutin lämmittyä. Katoaa myös kun antaa vähän kierroksia. Kokeilin laittaa 5w-30 öljyjen sijaan 10w-60 ja ääni vaimeni ja kestää pidempään ennenkuin kuuluu. Stetoskoopilla kuulen äänen parhaiten pakosarjasta 2 ja 3 sylintereiden kohdalta.
Näitä pohdittua yksi teoria mitä mietin vois olla väljistynyt venttiilin välyksenpoistaja pakopuolella. Jos se ei jaksaisi kantaa tyhjäkäynnin öljynpaineella ja kuumalla öljyllä ja näin alkais olla välystä josta moinen napse. Ja kuuluis pakosarjaan venttiilin kautta... tässähän on sellainen "poikkiorsi" jonka toinen pää venttiilinpäällä ja toinen välyksenpostajan päällä. Nokka painaa sitten keskeltä rullan avulla.
Purkasin nyt sitten tuon apparin puolen auki. Ei nyt mitään selkeää ahaa elämystä. Osa välyksenpoistajista oli sormissa ihan kovia ja osa jousti vähän... ulospäinkään ne ei sormivoimin liiku... kokeilin paketista uusia niin ne oli sormissa umpikovia ja ulospäin eivät sormin liiku. Uudet mitä ostin on KS tekemät... Oletin noiden olevan ihan simppeleitä "mäntä sylinterissä" namiskoja, mutta ehkä sielä sisällä on jotain muutakin? Onko jollain kokemusta näistä?
Sen verran uutta osatarvetta tuli myös että ainakin imunokan pulssipyörä pitää uusia. Siinä on onnettomat pienet prässätyt sokat ja kun ketjupyörän pultin avaa niin kai ne siinä voi helposti katketa. Ohjeissakin oli että tarkastaa on sokat ehjät. Epäilenpä että tuo oli vaan yhden nystyrän varassa... ja että koneessa on käyty aiemminkin. Ehkä siitä on tehty jakopää koska kaikki ajoitusmerkit oli ihan tasan merkissään.
TJ
Nyt tuliajankohtaiseksi alkaa perehtyä tämmöseen pikkuvaivaan. Eli autoa on vaivannut kokoajan sellainen ärsyttävä vaiva, että apparin puolelta kuuluu tyhjäkäynnillä lämpimänä sellainen venttiilin napsutus... ei kuulu ihan heti käynnistäessä vaan muutaman minuutin lämmittyä. Katoaa myös kun antaa vähän kierroksia. Kokeilin laittaa 5w-30 öljyjen sijaan 10w-60 ja ääni vaimeni ja kestää pidempään ennenkuin kuuluu. Stetoskoopilla kuulen äänen parhaiten pakosarjasta 2 ja 3 sylintereiden kohdalta.
Näitä pohdittua yksi teoria mitä mietin vois olla väljistynyt venttiilin välyksenpoistaja pakopuolella. Jos se ei jaksaisi kantaa tyhjäkäynnin öljynpaineella ja kuumalla öljyllä ja näin alkais olla välystä josta moinen napse. Ja kuuluis pakosarjaan venttiilin kautta... tässähän on sellainen "poikkiorsi" jonka toinen pää venttiilinpäällä ja toinen välyksenpostajan päällä. Nokka painaa sitten keskeltä rullan avulla.
Purkasin nyt sitten tuon apparin puolen auki. Ei nyt mitään selkeää ahaa elämystä. Osa välyksenpoistajista oli sormissa ihan kovia ja osa jousti vähän... ulospäinkään ne ei sormivoimin liiku... kokeilin paketista uusia niin ne oli sormissa umpikovia ja ulospäin eivät sormin liiku. Uudet mitä ostin on KS tekemät... Oletin noiden olevan ihan simppeleitä "mäntä sylinterissä" namiskoja, mutta ehkä sielä sisällä on jotain muutakin? Onko jollain kokemusta näistä?
Sen verran uutta osatarvetta tuli myös että ainakin imunokan pulssipyörä pitää uusia. Siinä on onnettomat pienet prässätyt sokat ja kun ketjupyörän pultin avaa niin kai ne siinä voi helposti katketa. Ohjeissakin oli että tarkastaa on sokat ehjät. Epäilenpä että tuo oli vaan yhden nystyrän varassa... ja että koneessa on käyty aiemminkin. Ehkä siitä on tehty jakopää koska kaikki ajoitusmerkit oli ihan tasan merkissään.
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Käyttöautona X164 GL450
Hei
Oliko kukaan roplannu noiden M272/M273 venttiilien hydraulisten välystenpoistajien kanssa? Onkohan V6CDI myös samat... Mistä tunnistaa jos joku on huonompi kuin toinen?
TJ
Oliko kukaan roplannu noiden M272/M273 venttiilien hydraulisten välystenpoistajien kanssa? Onkohan V6CDI myös samat... Mistä tunnistaa jos joku on huonompi kuin toinen?
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Käyttöautona X164 GL450
Kasaan päin... tuli putsailtua paikat loppuun ja vaihdeltua ne venttiilien välyksenpoistonamiskat. Nokkien päähän laittelin myös käyttöpyörät "hollille". Pyörittelin sitten vielä koneen niin että varmistin kuskinpuolenkin pysyneen oikealla hampaalla. Nokkien laakerointiin pyyhkääsin sormenpäällä vaseliinia ohuelti niin ei kuivana pyöri eikä valu tiivistepinnalle liimausta häiritsemään. Seuraavaksi sais pistää kopan kiinni ja sitte uusien pulssikiekkojen kanssa nokan käyttöpyörät momenttiin. Toivottavasti napina poistuu... ei se ruuvaaminen mutta tuo putsaaminen...
Remppa ei vielä tän jälkeen pääty. Nyt kun on purettu jo näin pitkälle niin pitäis ottaa imusarja käteen ja vaihtaa se läppien katkennut vipu. Sellainen tulikin hommattua jo aiemmin, mallia alumiininen.
Eli nämä namiskat nyt vaihdeltu:
TJ
Remppa ei vielä tän jälkeen pääty. Nyt kun on purettu jo näin pitkälle niin pitäis ottaa imusarja käteen ja vaihtaa se läppien katkennut vipu. Sellainen tulikin hommattua jo aiemmin, mallia alumiininen.
Eli nämä namiskat nyt vaihdeltu:
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Käyttöautona X164 GL450
Lauantaina pääsi iltapäivästä sadetta pitämään talliin. Jatkoin sitten mursun parissa. Ensin venttiilikoneiston kansi paikalleen ja muuten sujui mukavasti mutta varmistuksen varmistukseksi jouduin ottaa vielä uuden jakoketjun kiristäjän irti. Sai sitte opetella sen uudelleenvirittämisen... moneen kertaan tuli tarkastettua että jaon merkit täsmää ja vielä myös avaamattomallakin puolella. Anturin reijistä kuitenkin helppo kattoa.
Sitte olikin imusarjan vuoro. Siinä oli muuta nippeli/nappeli että sen sai ongittua ylös. Itse imusarja ei sitten monella pultilla olekaan. Kuvassa imusarja menossa paikalleen. Imuriin piti teippailla pieni putki kärsäksi niin sai imuuteltua imukanavista roskat... Tiivisteiden kanssa sai vähän asuulla. Niis näytti olevan fiksut kiinnikkeet joilla pysyysivät imusarjan pohjassa kiinni. Mutta käytäntö oli toinen. Ei ne niis pysyneet. Kynnet kuoleentui ja vaikka kokeili minkämoisella holkilla niitä juntata tiiviimmäksi niin huonommin vaan pysyivät. Laitoin sitte naruilla jotka katkoin ja kiskoin ulos ennen pulttien kiristystä.
Ja imusarjaan pitisiis vaihtaa tuo läppiä kääntelevän sylkyn kolmion mallinen vipu. Fiksusti tehty kun ei pääse vaihtamaan imusarjaa irroittamatta. Alkuperäinen muovia ja ne tuppaa katketa ja varaosana myydään koko imusarja... Itse läpät liikkui kevyesti ja tarkistin myös sarjan sisälle jotta laakeroinnit vielä paikallaan. Välystä akseleissa jo lli, mutta ei se nyt mielestäni pahalta vaikuttanu. Tilasin jo auton ostettuani jenkkilästä tuollaisen metallilavan. Mutta se oli laadultaan niin huono jotta hommasin sitte vielä puolasta toisen. Se näyttikin jo paremmalta mutta oli täysi askartelusarja. Tankojen pallot oli jääny 0.3mm suuriksi. Eihän ne liikkuneet mihinkään. Virsikirjan kans vingulla niistä jyystin mitasta pois ja muotoilin johonkin 8.05-8.1 halkasijaan niin oli hyvät. Jenkkilän osas taas olo keskimmäinen alimitas 0.2 niin se ei olisi edes pysyny sylinterin varres...
Sitten vaan loputkin romppeet kiinni ja koittaa muistaa kaikki anturit... huomenna vois koittaa käyntiin ja sitte kasata loput romppeet. Jaa, ilmastoinnin kompuran hihnapyörän laakeri pitää vielä vaihtaa nyt kun on flektit jne purettuna. Siinä vielä pikku askare... Olis varmaan hyvä panna piuhaan ja pyörittää esti startilla niin että nousee öljy yläkertaan. Pistin nokan laakerointeihin vähän vaseliinia niin se voitelee niitä kyllä.
TJ
Sitte olikin imusarjan vuoro. Siinä oli muuta nippeli/nappeli että sen sai ongittua ylös. Itse imusarja ei sitten monella pultilla olekaan. Kuvassa imusarja menossa paikalleen. Imuriin piti teippailla pieni putki kärsäksi niin sai imuuteltua imukanavista roskat... Tiivisteiden kanssa sai vähän asuulla. Niis näytti olevan fiksut kiinnikkeet joilla pysyysivät imusarjan pohjassa kiinni. Mutta käytäntö oli toinen. Ei ne niis pysyneet. Kynnet kuoleentui ja vaikka kokeili minkämoisella holkilla niitä juntata tiiviimmäksi niin huonommin vaan pysyivät. Laitoin sitte naruilla jotka katkoin ja kiskoin ulos ennen pulttien kiristystä.
Ja imusarjaan pitisiis vaihtaa tuo läppiä kääntelevän sylkyn kolmion mallinen vipu. Fiksusti tehty kun ei pääse vaihtamaan imusarjaa irroittamatta. Alkuperäinen muovia ja ne tuppaa katketa ja varaosana myydään koko imusarja... Itse läpät liikkui kevyesti ja tarkistin myös sarjan sisälle jotta laakeroinnit vielä paikallaan. Välystä akseleissa jo lli, mutta ei se nyt mielestäni pahalta vaikuttanu. Tilasin jo auton ostettuani jenkkilästä tuollaisen metallilavan. Mutta se oli laadultaan niin huono jotta hommasin sitte vielä puolasta toisen. Se näyttikin jo paremmalta mutta oli täysi askartelusarja. Tankojen pallot oli jääny 0.3mm suuriksi. Eihän ne liikkuneet mihinkään. Virsikirjan kans vingulla niistä jyystin mitasta pois ja muotoilin johonkin 8.05-8.1 halkasijaan niin oli hyvät. Jenkkilän osas taas olo keskimmäinen alimitas 0.2 niin se ei olisi edes pysyny sylinterin varres...
Sitten vaan loputkin romppeet kiinni ja koittaa muistaa kaikki anturit... huomenna vois koittaa käyntiin ja sitte kasata loput romppeet. Jaa, ilmastoinnin kompuran hihnapyörän laakeri pitää vielä vaihtaa nyt kun on flektit jne purettuna. Siinä vielä pikku askare... Olis varmaan hyvä panna piuhaan ja pyörittää esti startilla niin että nousee öljy yläkertaan. Pistin nokan laakerointeihin vähän vaseliinia niin se voitelee niitä kyllä.
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex