TPLtre kirjoitti: ↑Ke 24.02.2021 18:02
Miksi ei menisi oikein? Jos se oikein lasketaan. Ja pakkohan sitä on muokata jotenkin, jos pyydetään sellaista mitä vakiosta ei löydy.
Voit toki laajentaa karttoja vaikka 200 mm3 saakka mutta ei siinä mitään järkeä ole. Pitää muistaa aina itse kartassa oleva arvo ja varmistaa onko se millään tapaa toteuttamiskelpoinen. Tehokkaalle ruiskutusajalle on vain tietty aikaikkuna (kammenkulman asteet) missä ajassa ruiskutus pitää tapahtua, jotta sillä saadaan vääntöä. Kun mäntä pakenee kohti alakuolokohtaa niin turha niitä sylinterin seinämiä on huuhdella.
MJPfin kirjoitti: ↑Ti 23.02.2021 23:37
En muuten ihmettelisi mutta mun matikan mukaan 120mg soppaa tarttisi 16:1 seoksella jolloin dpf viellä menestyisi jotenkin 1920mg ilmaa joka olisi 500cc sylinterissä 3840mbar abs.
Ja tuon työntäminen ei sitten enään luonnistu tuolla pikkuisella pillerillä.
Nimenomaan. Ja hyvä huomio että otit esille ilmamäärän (massan). Painetta voi nostella ihan oman mielen mukaan mutta aina pitää seurata sen vaikutus ahtoilman lämpötilaan ja ilmamassaan. Jos ilmamassa ei nouse merkittävästi niin painetta on turha nostaa, lopputulos on turhaan kasvanut ahtimen pyörintänopeus (ilman hyötyä) ja entistä kuumempi ahtoilma.
OM654 (vakio), muutama poiminta logista:
1970 1/min, 2765 mbar, 34 C-degrees, 1333 mg/Hub [lambda target 1,05 / AFR 15,35] -> 86,84 mg/Hub
***
2490 1/min, 2861 mbar, 31 C-degrees, 1388 mg/Hub [lambda target 1,05 / AFR 15,35] -> 90,42 mg/Hub
***
3100 1/min, 2933 mbar, 30 C-degrees, 1362 mg/Hub [lambda target 1,05 / AFR 15,35] -> 88,73 mg/Hub
***
3650 1/min, 2962 mbar, 29 C-degrees, 1334 mg/Hub [lambda target 1,05 / AFR 15,35] -> 86,90 mg/Hub
***
4030 1/min, 2815 mbar, 31 C-degrees, 1264 mg/Hub [lambda target 1,05 / AFR 15,35] -> 82,34 mg/Hub
***
*** = laskennallinen maks. ruiskutusmäärä vakioilmamassalle käyttäen lambda 1,05 seosta (edit.25.2.2021)
Jokainen voi itse laskea millaisella ilmamassalla sitä "120 milliä" pitäisi ruiskuttaa. Ja edelleen, ahtimena on GTD1449VK.
Tiedän kyllä lopputuleman tälle keskustelulle. Jonain keväisenä päivänä tässä viestiketjussa on "dynolappu" jossa lukee 280 hv ja 580 Nm, tjsp.