Mersun lämpeneminen
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Mersun lämpeneminen
On nämä kummallisia tekeleitä, jo toinen perään mikä lämpenee huonosti. Edellinen w212 220 cdi lämpeni tosi huonosti, sai ajaa 30km ennenkuin lämmöt oli +80. Tämä 320cdi sama juttu, on vaihdettu uusi termostaatti ja sama juttu. Töistä kotiin (18km) niin lämmöt +60c jos ajaa pidempään vaikka 10km lisää niin nousee sinne 80c tuntumaan. Koskaan ei kuitenkaan mittarin mukaan 82c ylemmäs, ja aivan sama oli edellisessä. Jos ajaa isommilla kierroksilla lämmöt nousee nopeammin, tai paikallaan jos huudattaa niin nousee kyllä. Luulisi tuollaisen 224hv v6 tuottavan energiaa sen verran että lämpenisi nopeammin, mutta ei. Merkillisiä laitteita ei voi muuta sanoa...
Ei päivää ilman ongelmia :)
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Mersun lämpeneminen
kyllä 231hp v6 lämpenee noin 10km ssä. ja nousee suoraan siihen 80, mittari joku kello 14:30 ja pysyy siinä.
luulisi että ainoa joka tuohon vaikuttaa on termostaatti ja EGR jäähdytin. Polttoaineesta saatava energiahan on oltava aika sama koska kulutus on about sama. Tietysti v6 vie litran enemmän joten lämpöäkin tulee sen 10kWh enemmän sadalle.
luulisi että ainoa joka tuohon vaikuttaa on termostaatti ja EGR jäähdytin. Polttoaineesta saatava energiahan on oltava aika sama koska kulutus on about sama. Tietysti v6 vie litran enemmän joten lämpöäkin tulee sen 10kWh enemmän sadalle.
W212 E350cdi
Re: Mersun lämpeneminen
Onko maskisuoja käytössä talvella? Onko mahdollista antaa Webastolla lisälämpöä? Kiertääkö vesi hyvin lämmityslaitteen kennossa? Ilmaa? Onko moottorin esilämmitys mahdollista?jupasierra kirjoitti: ↑Ke 10.03.2021 07:07 On nämä kummallisia tekeleitä, jo toinen perään mikä lämpenee huonosti. Edellinen w212 220 cdi lämpeni tosi huonosti, sai ajaa 30km ennenkuin lämmöt oli +80. Tämä 320cdi sama juttu, on vaihdettu uusi termostaatti ja sama juttu. Töistä kotiin (18km) niin lämmöt +60c jos ajaa pidempään vaikka 10km lisää niin nousee sinne 80c tuntumaan. Koskaan ei kuitenkaan mittarin mukaan 82c ylemmäs, ja aivan sama oli edellisessä. Jos ajaa isommilla kierroksilla lämmöt nousee nopeammin, tai paikallaan jos huudattaa niin nousee kyllä. Luulisi tuollaisen 224hv v6 tuottavan energiaa sen verran että lämpenisi nopeammin, mutta ei. Merkillisiä laitteita ei voi muuta sanoa...
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
BMW i3 2019
Re: Mersun lämpeneminen
Samaa ongelmaa olen huomannut omassa w204:ssa.
Ootko kokeillut laittaa ilmastointia pienemmälle? Itsellä vaikuttaa todella paljon lämpenemiseen, kun ottaa automaatilta sen ilmastoinnin pois ja pistää manuaalilla puhaltamaan sillä kolmosella tai nelosella.
Ootko kokeillut laittaa ilmastointia pienemmälle? Itsellä vaikuttaa todella paljon lämpenemiseen, kun ottaa automaatilta sen ilmastoinnin pois ja pistää manuaalilla puhaltamaan sillä kolmosella tai nelosella.
Re: Mersun lämpeneminen
Kyllä om651 lämpenee ihan vikkelään ja kunnolla lämpimäksi oli pakkasta tai ei.
Mittari näyttää sen 80-85 mutta todellisuudessa se lämpönon hivenen korkeampi. Jossain 90-100 on amg menun mukaan nesteet.
Mittari näyttää sen 80-85 mutta todellisuudessa se lämpönon hivenen korkeampi. Jossain 90-100 on amg menun mukaan nesteet.
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: Mersun lämpeneminen
Niinhän sitä luulisi, tämä on siis jo toinen perään ja edelisessä ei löytynyt syytä miksi ei lämmennyt. Enkä usko että löytyy tästäkään, ellei joku tiedä suoraan syytä. Tässä -08 on 224hv ja mittaristo pystypalkeilla ei viisarilla. Mittarin mukaan jää siihen noin 80c kunhan ensin nousee siihen (30km).Nurmituomas kirjoitti: ↑Ke 10.03.2021 07:51 kyllä 231hp v6 lämpenee noin 10km ssä. ja nousee suoraan siihen 80, mittari joku kello 14:30 ja pysyy siinä.
luulisi että ainoa joka tuohon vaikuttaa on termostaatti ja EGR jäähdytin. Polttoaineesta saatava energiahan on oltava aika sama koska kulutus on about sama. Tietysti v6 vie litran enemmän joten lämpöäkin tulee sen 10kWh enemmän sadalle.
Ei päivää ilman ongelmia :)
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: Mersun lämpeneminen
Ei ole maskisuojaa, edellisessä oli automaattinen verho joka toimi mutta ei lämmennyt. Ei ole webastoa eikä mahdollista lämmittää etukäteen. Miten se veden kiertäminen kennossa vaikuttaa moottorin lämpenemiseen?B170 kirjoitti: ↑Ke 10.03.2021 07:55Onko maskisuoja käytössä talvella? Onko mahdollista antaa Webastolla lisälämpöä? Kiertääkö vesi hyvin lämmityslaitteen kennossa? Ilmaa? Onko moottorin esilämmitys mahdollista?jupasierra kirjoitti: ↑Ke 10.03.2021 07:07 On nämä kummallisia tekeleitä, jo toinen perään mikä lämpenee huonosti. Edellinen w212 220 cdi lämpeni tosi huonosti, sai ajaa 30km ennenkuin lämmöt oli +80. Tämä 320cdi sama juttu, on vaihdettu uusi termostaatti ja sama juttu. Töistä kotiin (18km) niin lämmöt +60c jos ajaa pidempään vaikka 10km lisää niin nousee sinne 80c tuntumaan. Koskaan ei kuitenkaan mittarin mukaan 82c ylemmäs, ja aivan sama oli edellisessä. Jos ajaa isommilla kierroksilla lämmöt nousee nopeammin, tai paikallaan jos huudattaa niin nousee kyllä. Luulisi tuollaisen 224hv v6 tuottavan energiaa sen verran että lämpenisi nopeammin, mutta ei. Merkillisiä laitteita ei voi muuta sanoa...
Ei päivää ilman ongelmia :)
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: Mersun lämpeneminen
Tätä kokeiltiin jo edellisessäkin, ei vaikutusta. Myös sellaista kokeiltiin että muutaman kilometrin jälkeen pysähdytään, ja kohta jatketaan matkaa. Olisiko ollut pieni vaikutus, en muista.
Ei päivää ilman ongelmia :)
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: Mersun lämpeneminen
Onko sulla se valinnainen kaihdin siinä puhaltimen kehikossa?
Itsellä sellainen on, ja lämpiää todella nopeasti.
Jotain vikaa on jos ei lämpene, noi kyllä pitäisi lämmetä vikkelästi, ihan vaan jo päästöjen kannalta.
Itsellä sellainen on, ja lämpiää todella nopeasti.
Jotain vikaa on jos ei lämpene, noi kyllä pitäisi lämmetä vikkelästi, ihan vaan jo päästöjen kannalta.
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 604
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Mersun lämpeneminen
M113 lämpenee ihan ok, etanolillakin.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: Mersun lämpeneminen
Eikö se ongelma ole tässä? Omat OM648 sekä OM651 lämpenee sähäkästi, mutta en muista, milloin olisin tehnyt kylmäkäynnistyksen ilman esilämmitystä. Ja OM648:ssa Webasto tehostaa lämpenemistä huimasti.Ei ole webastoa eikä mahdollista lämmittää etukäteen.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Mersun lämpeneminen
Mulla Sprinterissä OM651 sen järkyttävän kokoisen öljypohjan kanssa (öljyy menee 12 litraa) ei kyllä lämpene sitten oikeen millään ellei nyt motaria aja 120 lasissa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Mersun lämpeneminen
Onko tässä ketjussa kysymys lämmityslaitteen tehosta vai lämpömittarin näyttämästä?
A250e 2020 W177
-
- Mersumies
- Viestit: 559
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Mersun lämpeneminen
Oma S212 350cdi OM642 vm-12, moottori lämpenee 92C n 8 km kun ajaa hissukseen pikkuteitä ( Ei webastoa, ei pahvia nokalla) ( -20c)
Sähkövastus jossain lämpökanavissa auttaa . Kun laittaa tuulilasille täyden puhalluksen, voi lasin raapia puhtaaksi ilman "piikkausvasaraa", kun on ensin kiertänyt auton lumet pois muualta. Sen jälkeen voi sitä sisällä olla ilman hanskoja,
Sähkövastus jossain lämpökanavissa auttaa . Kun laittaa tuulilasille täyden puhalluksen, voi lasin raapia puhtaaksi ilman "piikkausvasaraa", kun on ensin kiertänyt auton lumet pois muualta. Sen jälkeen voi sitä sisällä olla ilman hanskoja,
Re: Mersun lämpeneminen
Onko EGR otettu pois käytöstä? Itse huomasin, että oma OM646 lämpiää nyt huomattavasti hitaammin EGR:än poiston jälkeen.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: Mersun lämpeneminen
Ei ole sitä säleikköä/verhoa tässä, edellisessä W212 oli mutta sekään ei lämmennyt...
Ei päivää ilman ongelmia :)
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: Mersun lämpeneminen
Eli jos ei ole webastoa eikä lohkoa niin kuuluukin lämmetä huonosti, vai mitä tarkoitit.
Ei päivää ilman ongelmia :)
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: Mersun lämpeneminen
Lisätään nyt tähän vielä että tunnen kaverin, joka korjaa vain mersuja tehnyt sitä jo yli 30 vuotta. Veho korjauttaa tällä kaverilla joskus ongelmatapauksia, jotain kokemusta löytyy tähtimerkeistä. Hänellä korjautan myös itse oman mersun, aina tullut kuntoon. Mutta hän sanoi että toiset lämpenee toiset ei, ei sitä syytä tiedä miksi näin mutta näin se vaan on. Minun edelliseen W212 220Cdi vaihdettiin termostaatti ja vesipumppu, vesipumppu siksi kun siellä on kuulema joku ihme härpäke joka jotenkin vapauttaa jonkin pumpussa alipaineella. Siksi tarvikepumpuissa on se oksa tukittu pitää porata auki että toimii, itse en asiasta enempää tiedä mutta sen tiedän että sitä autoa ei saanut lämpenemään sitten millään.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Re: Mersun lämpeneminen
Sähköohjattu pumppu kaiketi. Mulla on egr pois käytöstä ja toi lämpiää silti nopeammin ku yksikään dieseli mitä mulla on ollut.
Todella mystistä että jotkut ei sitten lämpene
Todella mystistä että jotkut ei sitten lämpene
Re: Mersun lämpeneminen
alipaineohjattu,mainostetaan monesti vesipumppua ostaessa löytyykö vai ei.
itsellä kokemus kahdesta w212 220 -14 mallisesta autosta(ei kaihtimia syylärin takana) ja kahdesta (-14 ja -15) sprinteristä jossa om651.
yhteenveto että ilman webastoa tai maskin peittämistä(tai tehtaan kaihtimia?) ei moottori lämpene nopeasti ,jompikumpi vaaditaan.
ekaan autoon vaihdoin uuden alkuperäisen termostaatin ihan varmuudenvuoksi eikä se siitä parantunut mikä oli kyllä melkein tiedossa,kun lämpö ei ylävesiletkuun vuotanut.
itse käytän jokatapauksessa webastoa sen 10-30min aina ennen lähtöä joten lämmöt nousee ok.
-20 pakkasilla ilman esilämmitystä ja ilman maskisuojaa(tai tehtaan kaihtimia) jos ajelee 50-80 nopeusrajoitusalueella ei taida lämpömittari koskaan nousta 85-90 asteeseen missään noissa neljästä autosta vaikka ajaisi kaksi tuntia,edes testerillä katsottuna ei pääse ihan 80 asteeseen ,poikkeuksena kun dpf poltto menee päälle ja lämmöt nousee 95asteeseen tai vähän ylikin.
itsellä kokemus kahdesta w212 220 -14 mallisesta autosta(ei kaihtimia syylärin takana) ja kahdesta (-14 ja -15) sprinteristä jossa om651.
yhteenveto että ilman webastoa tai maskin peittämistä(tai tehtaan kaihtimia?) ei moottori lämpene nopeasti ,jompikumpi vaaditaan.
ekaan autoon vaihdoin uuden alkuperäisen termostaatin ihan varmuudenvuoksi eikä se siitä parantunut mikä oli kyllä melkein tiedossa,kun lämpö ei ylävesiletkuun vuotanut.
itse käytän jokatapauksessa webastoa sen 10-30min aina ennen lähtöä joten lämmöt nousee ok.
-20 pakkasilla ilman esilämmitystä ja ilman maskisuojaa(tai tehtaan kaihtimia) jos ajelee 50-80 nopeusrajoitusalueella ei taida lämpömittari koskaan nousta 85-90 asteeseen missään noissa neljästä autosta vaikka ajaisi kaksi tuntia,edes testerillä katsottuna ei pääse ihan 80 asteeseen ,poikkeuksena kun dpf poltto menee päälle ja lämmöt nousee 95asteeseen tai vähän ylikin.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: Mersun lämpeneminen
Juuri näin, samaa olen lukenut ja kuullut. Haluaisinkin nähdä mersun joka lämpenee nopeasti, tai ollenkaan...
Ei päivää ilman ongelmia :)
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 604
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Mersun lämpeneminen
Minulla ei ole autossa mitään esilämmittimiä, näillä kovilla pakkasillakin alkaa puhaltaa lämmintä n.3 km jälkeen.jupasierra kirjoitti: ↑Pe 12.03.2021 14:55 Juuri näin, samaa olen lukenut ja kuullut. Haluaisinkin nähdä mersun joka lämpenee nopeasti, tai ollenkaan...
Täydet lämmöt on noin 6km jälkeen.
Mersu on tämäkin vaikka ei tupaöljyllä toimikaan.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: Mersun lämpeneminen
Hienoa että toisilla toimii, omat W212 220Cdi ja tämä W211 320Cdi ei lämpene tai siis tuo 220Cdi ei lämmennyt kunnes lämpeni kunnolla auto nimittäin syttyi itsekseen tuleen kesken ajon. Jos joku keksii miten tuon 320Cdi:n saa lämpenemään kuten muilla, niin 100€ on tienattu. Eikä sitten mitään kokeile vaihtaa se ja se osa, arpomalla en ala kokeilemaan. Termostaatti koteloineen vaihdettu ja alkuperäinen kun "asiantuntijoiden" mielestä termari on syynä, mutta ei mitään vaikutusta todella huonosti lämpenee edelleen. Esimerkiksi eilen kun lähdin työpaikalta, ilma -4c ja 20km ajon jälkeen karvan alle 80c. Termostaatti pitäisi aueta +87c mutta sellaista lämpötilaa ei saavuteta koskaan. Oma mielipide on että mersu on epäonnistunut tässäkin, kuten monessa muussakin asiassa.
Ei päivää ilman ongelmia :)
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: Mersun lämpeneminen
Kyllä mullakin ne bensamersut mitä on ollut lämpeni, mutta nämä nakut ei näköjään toimi.Jari Nysten kirjoitti: ↑Pe 12.03.2021 21:57Minulla ei ole autossa mitään esilämmittimiä, näillä kovilla pakkasillakin alkaa puhaltaa lämmintä n.3 km jälkeen.jupasierra kirjoitti: ↑Pe 12.03.2021 14:55 Juuri näin, samaa olen lukenut ja kuullut. Haluaisinkin nähdä mersun joka lämpenee nopeasti, tai ollenkaan...
Täydet lämmöt on noin 6km jälkeen.
Mersu on tämäkin vaikka ei tupaöljyllä toimikaan.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Re: Mersun lämpeneminen
En osaa sanoa mitäkö siinä varmasti on vialla, mutta kun olet sen saanut aavistuksen lämpenemään niin mittaa syylarin letkujen lämpötila, jos yhtään kiertää jäähdyttäjän läpi niin ei varmasti lämpene.
Joskus se uusikin termari voi olla virheellinen, liian lyhyt eikä sulje kunnolla. Riippuen tietysti onko kaksitoiminen. Tai aukeaa liian alhaisessa lämpötilassa.
Uusikin termari olisi hyvä testata missä lämpötilassa aukeaa, että ei aukea liian aikaisin.
Ja suomen oloissa se 87 termari on vaan vähän turhan kylmä, ihan hyvin saisi olla 92 asteinen
Joskus se uusikin termari voi olla virheellinen, liian lyhyt eikä sulje kunnolla. Riippuen tietysti onko kaksitoiminen. Tai aukeaa liian alhaisessa lämpötilassa.
Uusikin termari olisi hyvä testata missä lämpötilassa aukeaa, että ei aukea liian aikaisin.
Ja suomen oloissa se 87 termari on vaan vähän turhan kylmä, ihan hyvin saisi olla 92 asteinen
Re: Mersun lämpeneminen
Ihan varmasti se moottori kuitenkin tuottaa sitä hukkalämpöä vähintäänkin riittävästi. Polttoaineen energiasta kuitenkin yli 50% katoaa muuhun kuin tuotettuun akselitehoon ja iso osa siitä siirtyy lämpönä jäähdytysnesteeseen. Mutta kuten MJPfin tuossa totesikin niin jos termari falskaa tai on jokin muu reitti josta neste pääsee lohkossa vaihtumaan niin silloin lämpeneminen heikkenee. Lämmityslaite tietysti itsessään toimii jäähdyttäjänä, mutta kyllä silti koneen pitäisi saavuttaa termarin lämpötila. Muita ongelmia termarin lisäksi voisi sitten olla jokin muu reitti mistä neste pääsee kiertämään. Väärin laitettu lohkolämmitin? Sitä pikkutermarikiertoa näissä ei taida enää olla mitä vanhemmis oli?Esimerkiksi eilen kun lähdin työpaikalta, ilma -4c ja 20km ajon jälkeen karvan alle 80c. Termostaatti pitäisi aueta +87c mutta sellaista lämpötilaa ei saavuteta koskaan. Oma mielipide on että mersu on epäonnistunut tässäkin, kuten monessa muussakin asiassa.
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Mersun lämpeneminen
Eikös joissain malleissa ole 1,5kW:n sähkövastus lämppärin kotelossa. Se lämmittää sisään tulevaa ilmaa hyvinkin nopeasti koneen lämmöstä riippumatta. Ystäväni autossa W211 320CDI:ssä (vm 2006 facelift) vastuksen toiminnan huomasi pienestä hajusta kuin sähkökiuas olisi ollut päällä.