EDIT: latausvirran säätöjuttu tarkentuikin jo.
Kaikki uudet mersut taitaa ladata joko kahdesta tai kolmesta vaiheesta. Shukolla pärjää jos ei tarvitse koko lataustehoa koskaan käyttää kunhan pistokkeet on kunnossa.
EDIT: latausvirran säätöjuttu tarkentuikin jo.
Sanoiko mitään teknistä perustelua käyttöikäargumenttiin? Melkein väittäisin päinvastoin ja tehokkaamman laturin saa aina halutessaan toimimaan pienemmällä virralla.
Anteeksi, kirjoitin vähän huonosti, korjasin tekstiä.DBFI kirjoitti: ↑To 25.02.2021 18:50Mikäs se sellainen latausvastus on? Tarkoitatko sitä signaalilinjaa jolla latausasema kertoo autolle maksimivirran?
Kaikki uudet mersut taitaa ladata joko kahdesta tai kolmesta vaiheesta. Shukolla pärjää jos ei tarvitse koko lataustehoa koskaan käyttää kunhan pistokkeet on kunnossa.
Maanantaista asti ollut kokoajan vika, vaikka ajanut töihin 45km, luulis koneen lämpeevän tolla matkalla.Remppa kirjoitti: ↑Ke 10.03.2021 07:09Onko ongelmaa vaan tälläisellä kovemmalla pakkasella? Siellä taitaa olla useampi muuttuja joita auto tarkastelee, ennen mahdollisuutta ajaa sähköllä. Koneen tarvii olla tarpeeksi lämmin, kopin lämpötila suht kunnossa, jne. Itelläkin tämä aamu -18C piti ajaa 12km moottoritietä, jonka lopussa kaasulta nostaessa sammutti moottorin. Siitä sitten pääsi ajeleen 1km ennenkun käynnisti uudelleen moottorin. Loput työmatkasta ~2km kaupungissa meni sähköllä. Eli tosta noin 20km matkasta meni sähköllä vain ~3km.
Tietäjät voi korjata, jos näissä on iha olennaista vikaa, joka ei johdu lämpötilasta, kun ei pääse ollenkaa sähköllä ajeleen.
On ladattu ja pakkaset olleet myös noin 5-7 astetta täällä hämeenlinnassa, käyn huomena länsi-autossa katsomassa akun kondiksen.amatoori kirjoitti: ↑Ke 10.03.2021 16:55 Tarkista että ilmastointi on säädetty johonkin järkevään lämpötilaan (vaikkapa 18-19 astetta) ja voit vielä kokeilla pistää A/C offiin. Et kertonut mitään oleellisia tietoja kuten että kuinka kylmä ulkona on (pohjoisessa on ollut jotain 30 asteen pakkasia), onko auto ollut latauksessa, oletko esilämmittänyt sitä jne jne.
Sen starttiakun voinee testata ihan perinteisellä akkutesterillä. Kuntoa voi myös arvioida katsomalla jännitteen sekä virran huoltovalikosta (kilometrinäytössä, virta-avain 1. asennossa, luuri ylös -nappi pohjassa yhtä aikaa OK nappia n 5-10s ajan).
Jos auto starttaa normaalisti, epäilen että vika olisi starttiakussa, mutta ei se mahdotonta ole. Tuohan lataa sisäänrakennetulla laturillansa myös sen starttiakun kun auto on piuhan päässä. Kannattanee laittaa stariin kiinni ja katsoa löytyykö jotain vikakoodeja.
Forumilaisten stareja voi etsiä tästä linkistä, siellä on oikeen komee karttakin.
viewtopic.php?f=3&t=114363
Jäi tää sen verran mietityttää että kaivelin toimintakuvia ja kytkentäkaavioita tuon osalta. Siellä tosiaan on 60 A:n ei vaihdettava sulake "high voltage power distributor plate" -nimisessä osassa. Se on tehoelektroniikan ohjausyksikön kyljessä ja siihen on liitetty kiinteät kaapelit jotka menevät kohti korkeajänniteakkua. Itse PTC lämmittimen johto on vaihdettavissa, mutta siinä johdossa ei mitään sulaketta ole.Remppa kirjoitti: ↑Pe 05.03.2021 07:53 Moro,
Voisin laitella päivitystä hieman eksoottiseen tilanteeesen oman plugarin kanssa. Taitaa löytyä höpinää sivuilta 11-12 asiasta.
Tosiaan oma C 350 e (S205) 2015 PTC-lämmitin oli hajonnut ja sitä piti lähteä vaihtamaan yhteistuumissa autokaupan kanssa, jolta tuon käytetynä ostin.
Autoo tutkittu/korjattu: Veho -> Mekonomen -> Veho.
Vehon eka diagnoosi oli viallinen PTC-moduuli. Koitettiin 10tkm ajettua vaihto-osaa tilalle Mekonomenillä ilman tuloksia.
Takasin Veholle kokopäivän valohoitoon, jonka tuloksena vika tarkentui korkeajännitejohtosarjan 60A sulakkeeseen.
Kyseistä sulaketta ei voi vaihtaa, joten uusi johtosarja tilattava ~2200€ ja tähän päälle uusi PTC-moduuli ~2000€.
Työt päälle, joka Vehon mekaanikon mukaan saattaa vaatia moottorin noston autosta. Tullaan kokonaishintaan 7k€ +/- 15%.
HUHHUH
Saas nähä mitä auton myyjäliike tästä tuumaa. Taitaa alkaa haisemaan jo kaupan purulta, kun auton hankintahinta taisi viime alkukesästä olla sen ~25k€.
All in all, jos alkaa auton lämmitys pelkällä sähköllä reistaamaan, kannattaa varmaan hävittää auto vähin äänin johonkin
Tähän voisin sen verran vastata, että ainakin Vehon työnjohdon mukaan hybridien akustoa, joko lämmitetään tai jäähdytetään riippuen siitä mikä on akkujen lämpötila. luulisi, että ammattilaiset tietävät mistä puhuvat.monsteri kirjoitti: ↑Pe 19.02.2021 09:52Ei hybridin akustossa ole lämmitystä, vain jäähdytys. ladatkaa ne hybridit lähtöaikaan, lataaminen lämmittää akustoa ja auttaa sähköiseen ajoon. Ei se lähtöaikainen sisätilojen vartin lämmitys auta yhtään mitään, akut eivät lämpiä. latasin 17 asteella akuston täyteen reilut 2 tuntia ennen lähtöä ja lämmitys päälle. Auto lähti 17 asteen pakkasella sähköllä ja antoi ajaa akun tyhjäksi ilman mitään ongelmaa. Pahimmillaan yli 20 astetta oli pakkasta työmatkalla.Petzku kirjoitti: ↑To 18.02.2021 10:50 Jotain outoa tuossa minun GLC:ssä on, kun vertaa muiden vastaavien käyttäytymisiin. Su-ti työmatkat mentiin taas siten, että esim. su aamulla 04:30 lähtö töihin, auto ollut yön piuhassa ja ennen lähtöä esilämmitti 25 min. Lähdössä ulkona 4 astetta pakkasta ja moottori käyntiin heti. Koko matka 26 km polttomoottorilla ja E-MODE harmaana koko matkan. Ajoasetus oli eco hybridi. Työvuoron auto oli parkkihallissa reilu 10 tuntia, jossa lämpötila noin 10 astetta plussaa. Sieltä lähtiessä auto toimi normaalisti, eli sähköllä ajo onnistui. Sama juttu muinakin päivinä, mutta ti kun tulin kotiin ja laitoin auton piuhan ja ehti olla siinä reilu kaksi tuntia pakkasta reilu 10 astetta. Lähdin heittää pojan kotiin ja ajoin 4 km ja tämä sitten mentiin sähköllä. Vaikuttaisi siltä, että polttomoottri ei jostain syystä lämmitä ajoakkuja, näin olen ymmärtänyt että pitäisi lämmittää. Mitään vikakoodeja ei ilmaannu, joten uotoa on. Auto menee taas ensi keskiviikkona Veholle tutkittavaksi, saa nähdä löytävätkö nyt syytä moiseen käyttäytymiseen.
Ammattilaiset tietävätkin mutta miksi referoit Vehon työnjohdon näkemyksiin?
Joo, mäkin veholle ekaks soittelin mut ei ollut vastaavaa vikaa kuulemma ollut aiemmin..Petzku kirjoitti: ↑Pe 19.03.2021 15:34 Tuossa aikaisemmin ihmettelin, kun ei sähköllä ajo onnistunut GLC 350e -17. Nyt auto käynyt uudemman kerran Veholla ja tällä kertaa löytyi vika 12v akusta. Akku vaihdettu ja nyt homma toimii niin kuin pitääkin. Näköjään Wäkälläkin ollut sama ongelma ja ratkennut akun vaihdolla. Pitää vaan ihmetellä, ettei eka kerralla Veho löytänyt vikaa.
Ainakin viime käynnillä kertoivat, ettei vikakoodeja olisi. Tällä hetkellä pajalla käyttö menee vielä huoltotakuisiin, koska ongelmat realisoituivat heti edellisen huollon jälkeen, saas vaan kattoa kauanko näin mennään. Edellisestä öljynvaihdosta ja punnituksesta on nyt 415 kilsaa, vielä kottero ei pyydä öljyä tsekkaamaan, mutta tussahdukset antaa aihetta sille. Kun kiihdyttää ei tussahdusta tai savutusta tapahdu, mutta kun kiihdytyksen päättää menee pari sekuntia ja jälkeen jää sellainen saastepilvi, että ohiajavat katsovat kuin kituvaa sirkuseläintä. Mutta ongelman tietää alkaneen auton käynnistäessä, tyhjäkäynti väppää siellä täällä. Eli seuraava käynti on kun tulee 1000 kilsaa täynnä tai auto pyytää öljytikkua ihmettelemään.amatoori kirjoitti: ↑Ma 22.03.2021 16:46 Näissä moottoreissa on huohotinventtiileissä vikoja, siitä on ollut jonkinlainen kampanjakin mutta ei ainakaan oman huollon mukaan koske hybridejä. Onko vikakoodit luettu millon viimeksi, onko moottorinohjausyksikössä mahdollisesti jotain huohotusventtiileihin liittyviä vikakoodeja?