sisätilat lämpeää kyllä varmasti kaikilla ja nopeasti kunhan termari kunnossa, kaikki omat c ja e sarjalaiset ovat olleet sen suhteen lämpimiä talivautoja.
siitähän ei ole tässä ketjussa kyse, vaan halu saada se moottori oikeaan käyntilämpöön.
monilla merkeillähän ei ole edes lämpömittarissa numeroita, vaan viisarin keskivaiheilta kaikki karkeasti 60-110 astetta on "hyvä"
Oma ML 320 (OM642) lämpenee ihan normaalisti ja kelillä kuin kelillä se palkkinäyttö pysyy siellä 90 asteen paremmalla puolella. Kotoa tallille on 8 km ja sinne mennessä lämpenee pakkasestakin reilusti yli 80 asteen, ei aivan siihen mitä pidemmällä matkalla. Ja EGR pois pelistä. Eli pitänee liittyä tähän vähemmistökuoroon, joilla lämpenee.
MJPfin kirjoitti: ↑La 13.03.2021 09:48
En osaa sanoa mitäkö siinä varmasti on vialla, mutta kun olet sen saanut aavistuksen lämpenemään niin mittaa syylarin letkujen lämpötila, jos yhtään kiertää jäähdyttäjän läpi niin ei varmasti lämpene.
Joskus se uusikin termari voi olla virheellinen, liian lyhyt eikä sulje kunnolla. Riippuen tietysti onko kaksitoiminen. Tai aukeaa liian alhaisessa lämpötilassa.
Uusikin termari olisi hyvä testata missä lämpötilassa aukeaa, että ei aukea liian aikaisin.
Ja suomen oloissa se 87 termari on vaan vähän turhan kylmä, ihan hyvin saisi olla 92 asteinen
Alkuperäinen on juuri tuo 87c, niin oli paikallaan ollut alkuperäinen myös. En usko että molemmat olisi viallisia, uusi sekä vanha mersu vaan on...
Esimerkiksi eilen kun lähdin työpaikalta, ilma -4c ja 20km ajon jälkeen karvan alle 80c. Termostaatti pitäisi aueta +87c mutta sellaista lämpötilaa ei saavuteta koskaan. Oma mielipide on että mersu on epäonnistunut tässäkin, kuten monessa muussakin asiassa.
Ihan varmasti se moottori kuitenkin tuottaa sitä hukkalämpöä vähintäänkin riittävästi. Polttoaineen energiasta kuitenkin yli 50% katoaa muuhun kuin tuotettuun akselitehoon ja iso osa siitä siirtyy lämpönä jäähdytysnesteeseen. Mutta kuten MJPfin tuossa totesikin niin jos termari falskaa tai on jokin muu reitti josta neste pääsee lohkossa vaihtumaan niin silloin lämpeneminen heikkenee. Lämmityslaite tietysti itsessään toimii jäähdyttäjänä, mutta kyllä silti koneen pitäisi saavuttaa termarin lämpötila. Muita ongelmia termarin lisäksi voisi sitten olla jokin muu reitti mistä neste pääsee kiertämään. Väärin laitettu lohkolämmitin? Sitä pikkutermarikiertoa näissä ei taida enää olla mitä vanhemmis oli?
TJ
Ei ole lohkoa ja kiinnostaisi tietää mitkä ne muut reitit on, ja vielä kerran ei lämmennyt edellinenkään vaikka eri moottori ja kaikki erilaista termostaatit ja kaikki. Sitä koitettiin saada ja lämpenemään mutta ei millään, mittarin mukaan 82c saavutti kun jaksoi ajaa sen 25-30km tai huudattaa pienemillä kierroksilla. Kyllä se vaan on niin että nämä on yksilöitä, toiset lämpenee toiset ei ja vikaa ei löydy.
Esimerkiksi eilen kun lähdin työpaikalta, ilma -4c ja 20km ajon jälkeen karvan alle 80c. Termostaatti pitäisi aueta +87c mutta sellaista lämpötilaa ei saavuteta koskaan. Oma mielipide on että mersu on epäonnistunut tässäkin, kuten monessa muussakin asiassa.
Ihan varmasti se moottori kuitenkin tuottaa sitä hukkalämpöä vähintäänkin riittävästi. Polttoaineen energiasta kuitenkin yli 50% katoaa muuhun kuin tuotettuun akselitehoon ja iso osa siitä siirtyy lämpönä jäähdytysnesteeseen. Mutta kuten MJPfin tuossa totesikin niin jos termari falskaa tai on jokin muu reitti josta neste pääsee lohkossa vaihtumaan niin silloin lämpeneminen heikkenee. Lämmityslaite tietysti itsessään toimii jäähdyttäjänä, mutta kyllä silti koneen pitäisi saavuttaa termarin lämpötila. Muita ongelmia termarin lisäksi voisi sitten olla jokin muu reitti mistä neste pääsee kiertämään. Väärin laitettu lohkolämmitin? Sitä pikkutermarikiertoa näissä ei taida enää olla mitä vanhemmis oli?
TJ
Ei ole lohkoa ja kiinnostaisi tietää mitkä ne muut reitit on, ja vielä kerran ei lämmennyt edellinenkään vaikka eri moottori ja kaikki erilaista termostaatit ja kaikki. Sitä koitettiin saada ja lämpenemään mutta ei millään, mittarin mukaan 82c saavutti kun jaksoi ajaa sen 25-30km tai huudattaa pienemillä kierroksilla. Kyllä se vaan on niin että nämä on yksilöitä, toiset lämpenee toiset ei ja vikaa ei löydy.
Onko kukaan joka kärsii vastaavasta varmistanut 100% varmuudella että lämpö ei vuoda moottorin kierrosta syylärin puolelle? Eli ihan konkrettisisti mittaamalla letkuista/kennosta jollain sopivalla pintalämpömittarilla. Mikään käsikopelointi ei anna riittävän luotettavaa tulosta... jos syylärin lämpö nousee ennenkuin termari aukee niin jostain kuuma neste pääsee kiertämään syylärin puolelle ja sittenhän se kone ei pääse lämpeemään...
Oma kokemus parin vuoden takaa nykypäivään. Ei lämmennyt, termari vaihtoon, jonka jälkeen kone lämpeni "nopeasti". Tänä talvena lämpeneminen taas kestää kauan.
Taitaa termari olla taas rikki, johan se MB original osa pari vuotta kestikin.
Eli oma kokemus autona on w212 220cdi. Ehjällä termarilla ainakin lämpenee kohtuu nopeasti, noin kymmenen kilometrin matkalla jo normi lämmöissä.
tuulihaukka kirjoitti: ↑Ma 15.03.2021 21:45
Oma kokemus parin vuoden takaa nykypäivään. Ei lämmennyt, termari vaihtoon, jonka jälkeen kone lämpeni "nopeasti". Tänä talvena lämpeneminen taas kestää kauan.
Taitaa termari olla taas rikki, johan se MB original osa pari vuotta kestikin.
Eli oma kokemus autona on w212 220cdi. Ehjällä termarilla ainakin lämpenee kohtuu nopeasti, noin kymmenen kilometrin matkalla jo normi lämmöissä.
Edellinen juurikin W212 220Cdi ja ei saanut millään lämpenemään.
Viimeviikolla Nilsiästä lähtiessä pakkasta oli -37 astetta. Auto oli roikassa n. 1.5 tuntia. N. 15km jälkeen lämmöt oli normaalissa ja kabiiniin puhalsi tosi lämmintä, olin ällistynyt miten lämmin auto on. Maskin edessä ei oo pahvia.
Määränpäässä pakkanen laski -35c, auto pyöri tyhjäkäyntiä sen 4 tuntia mitä jouduin ulkona työskentelemään. Auton sisätilat pysyi tyhjkäynnilläkin tosi lämpimänä missä oli mukava käydä lämmittelemässä.
Nuoruudessa mulla oli Datsun 120 af2 joka oli yhtä lämmin mutta siinä sisätilat varmaan kolmasosa Ärrään nähden. On kyllä tosi lämmin auto ja lämpiää nopeasti.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Mulla lämpiää hyvin W111 220S 1963 kun laitoin uuden termarin kii ja maskin peiton -20asteen pakkasellakin tulee hyvin lämmintä ei tarvi ajaa kun muutama kilometri . Bensa kutonen tuottaa lämpöä hyvin, samoin tulee lämmintä hyvin W123 250 1979 on vielä lämpimänpi kun vaihdoin uudet etuovien tiivisteet niin ei tuule sisälle, W 111 kun ei oo kunnon tiivisteitä kun ajaa motarilla yli sataa niin ilma vaihtuu.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Tässä keinoja varmistaa, miten termostaatti oikeasti toimii, siis vuotaako.
Tuon langattoman mittarin anturin voi kiinnittää ylävesiletkuun teipillä. Kannattaa kiertää vaahtomuovi suikale eristeeksi , ettei konehuoneen lämpö turhaan vaikuta mittaustulokseen.
Mercedes ME adapterilla näkee kännykän ruudulta mukavasti eri lämpötilat, miten koneen lämpö nousee ja nouseeko 92c asteeseen
Jos ylävesiletkun lämpötila alkaa kohota, niin termostaatti vuotaa.
jupasierra kirjoitti: ↑To 18.03.2021 13:00
Miten voi vuotaa vanha ja uusi alkuperäinen termostaatti, en usko että siinä vika. Ei vaan lämpene, mersut on sanonko...
EemeliErkki kirjoitti: ↑To 18.03.2021 10:24
Tässä keinoja varmistaa, miten termostaatti oikeasti toimii, siis vuotaako.
Tuon langattoman mittarin anturin voi kiinnittää ylävesiletkuun teipillä. Kannattaa kiertää vaahtomuovi suikale eristeeksi , ettei konehuoneen lämpö turhaan vaikuta mittaustulokseen.
Vaikea sanoa.
Mutta oman koneen lämmöt jäi alle 70C, ennen termarin vaihtoa. (Lämpömittari näytti kyllä melkein normaalia)
Kun sattuneesta syystä jouduin kokeilemaan monella termostaatilla (tarvikkeita) , huomasin, että jotkut noista eivät edes kymänäkään sulkeutuneet kunnolla, jäi rako. Mm. termostaatissa (siis uusi versio) on sähköinen lämityselementti, jonka ei sopinut kunnolla varaosa termostaatti en kanssa.