W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Tossa on varmaan jotenkin 2-rikastuspiiriä.
16 = Magnet mixture control. Tuo ei taida kuitenkaan olla suoranaisesti kylmäkäynnistykseen vaan ehkä vaan pitää kierrokset vähän korkeammalla kunnes kone on lämmin.
11 = electromagnetic starting valve. Tuo lienee enemmän kylmäkäynnistykseen. Tuota taasen pätkii tuo 12 "thermo time switch"
16 = Magnet mixture control. Tuo ei taida kuitenkaan olla suoranaisesti kylmäkäynnistykseen vaan ehkä vaan pitää kierrokset vähän korkeammalla kunnes kone on lämmin.
11 = electromagnetic starting valve. Tuo lienee enemmän kylmäkäynnistykseen. Tuota taasen pätkii tuo 12 "thermo time switch"
W111
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Solenoidista 16 käytetään monessa lähteessä nimitystä "cold start magnet" mutta olet oikeassa, se on päällä startin jälkeenkin.
Kaivoin vähän kirjallisuudesta:
11 tosiaan on "ryyppy" eli tuo venttiili päästää bensapumpun jatkuvasta kierrosta paineistetun bensan imusarjan päässä olevalle kylmäkäynnistyssuuttimelle. Tässä alla tuo "Rele II" vastaa sitä vasemmanpuoleista relettä 8 aiemmassa kytkiksessä:
Toimintalämpötilat ovat tosiaan eri: pumpun magneetilla +45C ja taas tuo ryyppy toimii vain alta +5C.
Ja sillä taisi olla myös tehostettu moodi jossain tyyliin alle -15C. Täytyy katsoa jos tuolta löytäisi myös ajat noille timereille...
PS. mulla on mahdollista toimittaa digikopsua tästä Vehon korjaamo-oppaasta, jos on tarvetta. Olen pyytänyt siitä pientä toimituskulua.
Muitakin digi-formaatissa olevia opuksia löytyy, esim. 220SEb user manual, ym.
Kaivoin vähän kirjallisuudesta:
11 tosiaan on "ryyppy" eli tuo venttiili päästää bensapumpun jatkuvasta kierrosta paineistetun bensan imusarjan päässä olevalle kylmäkäynnistyssuuttimelle. Tässä alla tuo "Rele II" vastaa sitä vasemmanpuoleista relettä 8 aiemmassa kytkiksessä:
Toimintalämpötilat ovat tosiaan eri: pumpun magneetilla +45C ja taas tuo ryyppy toimii vain alta +5C.
Ja sillä taisi olla myös tehostettu moodi jossain tyyliin alle -15C. Täytyy katsoa jos tuolta löytäisi myös ajat noille timereille...
PS. mulla on mahdollista toimittaa digikopsua tästä Vehon korjaamo-oppaasta, jos on tarvetta. Olen pyytänyt siitä pientä toimituskulua.
Muitakin digi-formaatissa olevia opuksia löytyy, esim. 220SEb user manual, ym.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Tänään ajattelin että "ei tämä nyt voi niin mutkikasta olla" ja pähkäilin että Releen I:
- Nastalle 30 pitäisi tulla virta kun laittaa virrat päälle
- Nastalle 86 pitäisi tulla virta kun starttaa
No ensin mittaamaan nasta 30: no eipä sinne tullutkaan jännitettä, kun virrat päällä
Tutkintaa ja jäljitystä: vika löytyi sulakerasiasta jossa toki oli ehjä sulake mutta kun nämä
==>
...sulakkeenpidikkeen liuskat tällä tavoin korkkaavat...
Tein alkuunsa pikafixin laittamalla tuohon reikään tinanöölin, täytyy etsiä ehjiä liuskoja jostain purkurasiasta, eli kuten tuo oikeanpuoleinen.
No, sitten alkoi sähkö kulkea sulakkeen (6 = pätkä) ylitse.. Joten eikun testailemaan.
Ensin virrat päälle --> tuli nastalle 30 jännite Mutta sitten starttasin -> ja sain aikaan savut... sulakkeesta nro 6.
Koitin tarkistaa kytkennät, mutten heti keksinyt mikä mättää... Kokeilin sitten:
- Otin sen 4.95e releen veks ja kytkin takaisin kiinni oman releensä (I)
- Otin releen II kokonaan irti (koska se suuttimen venttiilikin on irrallaan eli ei se mitään käskytä...)
- (Kokeilin alkuun ottaa myös jäähdytysnesteanturin johdon irti, mutta toisella kertaa kytkin sen kiinni)
Ja voila - näyttäisi tulevan nyt magneetille se 12V
... mutta jäi mietityttämään että mikä sen sulakkeen poltti... Ehkä testaan vielä laittaa tuon releen II kiini jotta näkee oliko se vialla(?)
- Nastalle 30 pitäisi tulla virta kun laittaa virrat päälle
- Nastalle 86 pitäisi tulla virta kun starttaa
No ensin mittaamaan nasta 30: no eipä sinne tullutkaan jännitettä, kun virrat päällä
Tutkintaa ja jäljitystä: vika löytyi sulakerasiasta jossa toki oli ehjä sulake mutta kun nämä
==>
...sulakkeenpidikkeen liuskat tällä tavoin korkkaavat...
Tein alkuunsa pikafixin laittamalla tuohon reikään tinanöölin, täytyy etsiä ehjiä liuskoja jostain purkurasiasta, eli kuten tuo oikeanpuoleinen.
No, sitten alkoi sähkö kulkea sulakkeen (6 = pätkä) ylitse.. Joten eikun testailemaan.
Ensin virrat päälle --> tuli nastalle 30 jännite Mutta sitten starttasin -> ja sain aikaan savut... sulakkeesta nro 6.
Koitin tarkistaa kytkennät, mutten heti keksinyt mikä mättää... Kokeilin sitten:
- Otin sen 4.95e releen veks ja kytkin takaisin kiinni oman releensä (I)
- Otin releen II kokonaan irti (koska se suuttimen venttiilikin on irrallaan eli ei se mitään käskytä...)
- (Kokeilin alkuun ottaa myös jäähdytysnesteanturin johdon irti, mutta toisella kertaa kytkin sen kiinni)
Ja voila - näyttäisi tulevan nyt magneetille se 12V
... mutta jäi mietityttämään että mikä sen sulakkeen poltti... Ehkä testaan vielä laittaa tuon releen II kiini jotta näkee oliko se vialla(?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 711
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Askel kerrallaan lähemmäksi toimivaa..
Noi on vähillä haastavia löytää tuollaiset "piiloviat"..
Noi on vähillä haastavia löytää tuollaiset "piiloviat"..
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Positiivista episodissa lienee että mikään ei varsinaisesti ollutkaan "rikki" - jollei tuota kuparin mekaanista väsymistä lasketa...
...
Olen tässä talvilomalla koittanut tusata neljän oven pohjatöitä... Muistin oikein: etenkin pakkelivaihe on pitkäpiimäistä touhua
Kun kumma kyllä ihan jokaikisessa noista neljästä oli noita klommoja...
...
Olen tässä talvilomalla koittanut tusata neljän oven pohjatöitä... Muistin oikein: etenkin pakkelivaihe on pitkäpiimäistä touhua
Kun kumma kyllä ihan jokaikisessa noista neljästä oli noita klommoja...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Pakkeli vaiheesta se pölyn irroitus pinnasta on se tympein vaihe. Sitä tomua on kokoa paja täys.
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Eikö nuo sulakkeen vastikkeet ole messinkiä eikä kuparia. Ainakin väristä päätellen olisi messinkiä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Hyvä huomio ja tarkennus, kyllä ne varmaan messinkiä (brass) ovat eikä pelkkää pehmyttä kuparia (copper)...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Tässä kun on ollut (lukusia tunteja) aikaa suorittaa mekaanista työstöä eli pakkelin levitystä ja hiontaa niin sitä on ehtinyt jopa filosoimaan näistä mersun ovista seuraavaa...
Kun tälläistä n. 55-vuotiasta mersua ajattelee, niin sanoisin että likimain kaikki '"hyvät ja joutilaat" ovet ovat menneet tarpeeseen jo männä vuosikymmeninä...? Ei vain ole oikein mahdollista että jossain nököttäisi vielä siipimersuja joissa "sattuisi" olemaan hyvät ja ruosteettomat ovet tarjolla:think: Jopa tässä omassa aihiossa, mikä oli Suomen rapaliikenteessä vain vuoden 1965 lopulta vuoteen 1975, kaikki ovenpohjat olivat läpimätiä.
Joten jos ja kun onnistuu löytämään ruosteettoman oven jostain varaston perukoilta, niin täytyy olla joku muu SYY miksi se on sinne aikoinaan HYLÄTTY...? Tämä päätelmä on aika ilmeinen kun näitä omia aihioitakin katselee...
Tämä sininen etuovi ei aikoinaan ole kelvannut kylkikolaroituun W110:een vaihto-oveksi, syy lienee siinä että tämä on ollut jonkinlaisessa haverissa itsekin? Mahdollisesti keulakolaroidusta tai "ovi auki törmätystä" autosta, koska tuo oven etureuna on kummasti "repsahtanut"...
Tämä viimeksi hommattu on mahdollisesti ollut murtovarkaan kohteensa, sen verran "sikaa" on tuo kahvan seutu saanut osakseen
Siitä oli joku jo sittemmin maalin poistanutkin, mistä sitten aiheutui myös ruosteen torjuntaa.
Tämän punaisen takaoven yläosa on ihan timmi, mutta voi vain ihmetellä minkälaisena potkupeltinä tuo alaosa on ollut..(?)
Vaikea keksiä millaisella kolarillakaan tälläisiä kupruja saisi aikaan - sisäpuolelta näyttää kuin olisi tehtaan jäljistä.. Outo tapaus.
Viimeisenä tämä musta takaovi, jota myöskään ei oltu aikoinaan W110:een kelpuutettu... Ovi saattaa kuitenkin olla näistä jopa paras siinä mielessä että se on sentään kaiken kaikkiaan suora ja käytännössä täysin ruosteeton myös. Pakkelia joutui toki käyttämään kun joku tästäkin oli alkanut jo "tekemään" rälläkän kanssa, mutta luovuttanut hommat sitten kesken....
Eli parempiakin voisi olla, mutta kyllä näistä näyttäis syntyvän. Taidan lähtee takas hiomaan, pakkeli lienee ehti tätä kirjoittaessa jo kuivaa
Kun tälläistä n. 55-vuotiasta mersua ajattelee, niin sanoisin että likimain kaikki '"hyvät ja joutilaat" ovet ovat menneet tarpeeseen jo männä vuosikymmeninä...? Ei vain ole oikein mahdollista että jossain nököttäisi vielä siipimersuja joissa "sattuisi" olemaan hyvät ja ruosteettomat ovet tarjolla:think: Jopa tässä omassa aihiossa, mikä oli Suomen rapaliikenteessä vain vuoden 1965 lopulta vuoteen 1975, kaikki ovenpohjat olivat läpimätiä.
Joten jos ja kun onnistuu löytämään ruosteettoman oven jostain varaston perukoilta, niin täytyy olla joku muu SYY miksi se on sinne aikoinaan HYLÄTTY...? Tämä päätelmä on aika ilmeinen kun näitä omia aihioitakin katselee...
Tämä sininen etuovi ei aikoinaan ole kelvannut kylkikolaroituun W110:een vaihto-oveksi, syy lienee siinä että tämä on ollut jonkinlaisessa haverissa itsekin? Mahdollisesti keulakolaroidusta tai "ovi auki törmätystä" autosta, koska tuo oven etureuna on kummasti "repsahtanut"...
Tämä viimeksi hommattu on mahdollisesti ollut murtovarkaan kohteensa, sen verran "sikaa" on tuo kahvan seutu saanut osakseen
Siitä oli joku jo sittemmin maalin poistanutkin, mistä sitten aiheutui myös ruosteen torjuntaa.
Tämän punaisen takaoven yläosa on ihan timmi, mutta voi vain ihmetellä minkälaisena potkupeltinä tuo alaosa on ollut..(?)
Vaikea keksiä millaisella kolarillakaan tälläisiä kupruja saisi aikaan - sisäpuolelta näyttää kuin olisi tehtaan jäljistä.. Outo tapaus.
Viimeisenä tämä musta takaovi, jota myöskään ei oltu aikoinaan W110:een kelpuutettu... Ovi saattaa kuitenkin olla näistä jopa paras siinä mielessä että se on sentään kaiken kaikkiaan suora ja käytännössä täysin ruosteeton myös. Pakkelia joutui toki käyttämään kun joku tästäkin oli alkanut jo "tekemään" rälläkän kanssa, mutta luovuttanut hommat sitten kesken....
Eli parempiakin voisi olla, mutta kyllä näistä näyttäis syntyvän. Taidan lähtee takas hiomaan, pakkeli lienee ehti tätä kirjoittaessa jo kuivaa
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Vaihteeksi vähän edistymistä, eli pääsi siivoilemaan pakkelinpölyä varmaan sentin lattialta ja aika monelta muultakin pinnalta...
Sitten tein tuollaisen ovien "maalauslinjaston" - yksi puoli kerrallaan onnistuu tosin vain maalata:
Car Systems'in 2K pohjamaali vedettynä oviin:
Alkuunsa (vasen ovi yo. kuvassa) tahtoi maali hiutaloitua turhan paljon, tuo hellitti kun lisäsi seuraavaan satsiin 1,5 kertaisen määrän liuotinta...
No, pientä fixitarvetta noista maalattuina löytyi joten varmaankin hion nuo vielä yli (400?) ja vedän toisen kerroksen pohjamaalia.
Mutta ihan "kamalat" ei sentään tullut pohjista
Sitten tein tuollaisen ovien "maalauslinjaston" - yksi puoli kerrallaan onnistuu tosin vain maalata:
Car Systems'in 2K pohjamaali vedettynä oviin:
Alkuunsa (vasen ovi yo. kuvassa) tahtoi maali hiutaloitua turhan paljon, tuo hellitti kun lisäsi seuraavaan satsiin 1,5 kertaisen määrän liuotinta...
No, pientä fixitarvetta noista maalattuina löytyi joten varmaankin hion nuo vielä yli (400?) ja vedän toisen kerroksen pohjamaalia.
Mutta ihan "kamalat" ei sentään tullut pohjista
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
No niin, taas on tullut "leikittyä" maalaria... Joku voisi ihmetellä että eikö tuo päällipuolen maalaus (pintavärillä) ole vaan maalin haaskuuta jos auto kerran on aikomus on vetää lähiaikoina kokonaan yli? No, hupinsa kullakin... Näkeehän sen pohjien onnistumisen ym. kuitenkin paljon paremmin pintamaalin kanssa.
Ei se vaan ihan helppo ollut nytkään: ekan oven kohdalla alkoi tietty ruisku räkiä joten sen maalaus jäi nyt vähän puolitiehen tänään.
Antaapi kuivua ja hion tuon vielä sileäksi ennen uutta kerrosta....
Toisen oven (oik.) haminoissa alkoi jo ruiskukin pelittää paremmin, pienen puhdistuksen jälkeen
Sitten etenkin kolmannen oven kohdalla alkoi näyttää jo niin hyvältä, että taisi iskeä ahneus...?
Koitin siis vetää yhdellä kerroksella peittoon ja mitäs muuta siitä seurasikaan kuin valumaa
Oli tullut varmaan seokseen puhdistusepisodissa enemmän kuin suositus 10-15% liuotinta... Siksi valuikin helpommin(?)
Lisäpuhdetta siis luvassa kun silottaa nuo valumakohdat, ja samalla myös ekan oven "räkimisjäljet"... huoh.
No, kukaan ei ole seppä syntyessä! Tämä on harrastelua isolla H:lla
Ei se vaan ihan helppo ollut nytkään: ekan oven kohdalla alkoi tietty ruisku räkiä joten sen maalaus jäi nyt vähän puolitiehen tänään.
Antaapi kuivua ja hion tuon vielä sileäksi ennen uutta kerrosta....
Toisen oven (oik.) haminoissa alkoi jo ruiskukin pelittää paremmin, pienen puhdistuksen jälkeen
Sitten etenkin kolmannen oven kohdalla alkoi näyttää jo niin hyvältä, että taisi iskeä ahneus...?
Koitin siis vetää yhdellä kerroksella peittoon ja mitäs muuta siitä seurasikaan kuin valumaa
Oli tullut varmaan seokseen puhdistusepisodissa enemmän kuin suositus 10-15% liuotinta... Siksi valuikin helpommin(?)
Lisäpuhdetta siis luvassa kun silottaa nuo valumakohdat, ja samalla myös ekan oven "räkimisjäljet"... huoh.
No, kukaan ei ole seppä syntyessä! Tämä on harrastelua isolla H:lla
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 711
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Hionta on sen verran "mukavaa" puuhaa, että ehkäpä seuraavalla maalauskerralla on malttia enemmän.
Kyllä niistä hyvät tulee vielä, tsemppiä!
Kyllä niistä hyvät tulee vielä, tsemppiä!
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Haluatko vastaanottaa neuvoja maalaukseen liittyen?
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
@Ernst: No aivan varmasti - anna palaa vaan!
Ensimmäinen voisi olla: järjestä täysin tyhjä ja pölytön tila... Tuo oli heti mission next to impossible
Varsinaiseen maalaukseen koitan saada tämän "oikeaan" maalaamotilaan.
PS. Tuusulasta bongasin tällaisen mielenkiintoisen "Tee-Itse Maalaamo" mahdollisuuden:
https://www.timaalaus.fi/ti-maalaamo - noin 2h trailerilla on vielä siinä mahdollisuuksien rajoissa jollei Tre seudulla vastaavia ole...(?)
Ensimmäinen voisi olla: järjestä täysin tyhjä ja pölytön tila... Tuo oli heti mission next to impossible
Varsinaiseen maalaukseen koitan saada tämän "oikeaan" maalaamotilaan.
PS. Tuusulasta bongasin tällaisen mielenkiintoisen "Tee-Itse Maalaamo" mahdollisuuden:
https://www.timaalaus.fi/ti-maalaamo - noin 2h trailerilla on vielä siinä mahdollisuuksien rajoissa jollei Tre seudulla vastaavia ole...(?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Sen harsokerroksen osaat varmasti ensin vetää.
Seuraava kerros tulee olla läpimärkä, mutta peittävä sen ei tarvitse olla.pidä rauhassa 15-30min tauko ja vedä uusi märkä varvi.
Omiin olen neljäkin kerrosta vedellyt, kun ympäri paklattuja osia ovat.kerralla ei siis pidä ahnehtia värin kanssa.tuollaista paksua lopputulosta kestää kiillottaa ilman puhkimenemisen pelkoa.
Omissa olen hionut kunnolla kuivaneet osat vesissä tonnisella, näin lähtee aplari ja roskat.siihen sitten loppukiillotus vesissä 1500-2000-3000 ja myllytys kolmella tahnalla/laikalla.
Seuraava kerros tulee olla läpimärkä, mutta peittävä sen ei tarvitse olla.pidä rauhassa 15-30min tauko ja vedä uusi märkä varvi.
Omiin olen neljäkin kerrosta vedellyt, kun ympäri paklattuja osia ovat.kerralla ei siis pidä ahnehtia värin kanssa.tuollaista paksua lopputulosta kestää kiillottaa ilman puhkimenemisen pelkoa.
Omissa olen hionut kunnolla kuivaneet osat vesissä tonnisella, näin lähtee aplari ja roskat.siihen sitten loppukiillotus vesissä 1500-2000-3000 ja myllytys kolmella tahnalla/laikalla.
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Nonni, kyllä tuon "tartuntakerroksen" eli harson olen tiennyt, ja osannut sitä käyttääkin, mutta täytyy sanoa että jostain syystä tällä pintamaalikierroksella mopo pääsi vähän keulimaan ja liian nopeasti liian märän veto kostautui... Liekö se fokus hukkui siinä kun tuli heti alkuun tukkeentumis-/appelsiiniongelmaa... Aika lirulla pitää vetää että noista ongelmista pääsee(?)
Tuollainhan se pitäisi tehdä sitten että märkäkerroksiakin useita, taukoa välissä tosiaan sopivasti.
Voi nyt maalauskelitkin paranevat kun jonain päivinä on ollut -5..-10C pakkasta ja laittaa tallin huippuimurin kohtuu isolle niin vaihtuu vähän liiankin tehokkaasti viileää ilmaa tilalle -> ideaalinen +20C lämpö ei täyty. Samoin maali voi olla turhan viileää(?)
Tuo jälkihionta on sellainen vaihe, mitä en ole aiemmissa maalauksissani tehnyt. En ehkä ole vaan uskaltanut koskea uuteen pintaan. Tonnisella ei saa niin pahoja skraaduja maaliin etteikö niitä saisi tahnalla kiillottamalla pois, niinkö?
Papereita on nyt jo varattuna 2000 asti.
Tuollainhan se pitäisi tehdä sitten että märkäkerroksiakin useita, taukoa välissä tosiaan sopivasti.
Voi nyt maalauskelitkin paranevat kun jonain päivinä on ollut -5..-10C pakkasta ja laittaa tallin huippuimurin kohtuu isolle niin vaihtuu vähän liiankin tehokkaasti viileää ilmaa tilalle -> ideaalinen +20C lämpö ei täyty. Samoin maali voi olla turhan viileää(?)
Tuo jälkihionta on sellainen vaihe, mitä en ole aiemmissa maalauksissani tehnyt. En ehkä ole vaan uskaltanut koskea uuteen pintaan. Tonnisella ei saa niin pahoja skraaduja maaliin etteikö niitä saisi tahnalla kiillottamalla pois, niinkö?
Papereita on nyt jo varattuna 2000 asti.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Oli kyllä maalaaminen tänään - näillä ohjeilla - jo sujuvampaa...
Loppiujem lopuksi ne ovien pintapuolet olivat pääosin yllättävän hyviä joten en vielä alkanut niitä muutamaa valumaa edes pois hiomaan.
Käänsin sen sijaan sisäpuolen ja vesihioin niistä pohjamaalin maalauskuntoon.
Tänään ruiskukin toimi eiliseen verrattuna kuin unelma, tai ainakin niin hyvin kuin tuollainen yläsäiliöllinen perusruisku nyt voi toimia...
Tein 2K Standoxia ohjeen mukaan 3:1 ja siihen lisäsin ohennetta vielä 1,5 osaa. Tuntui olevan varsin sopivaa.
Harsotin kaikki ovet kauttaaltaan, ja odottelin sitten tovin ennen kuin vedin märän kerroksen.
Tänään en onnistunut saamaan yhtään valumaa, enkä edes appelsiinia... vissiin moukan tuuria(?)
Huomenna näkee sitten millaiset tuli kuivuttuaan.
Loppiujem lopuksi ne ovien pintapuolet olivat pääosin yllättävän hyviä joten en vielä alkanut niitä muutamaa valumaa edes pois hiomaan.
Käänsin sen sijaan sisäpuolen ja vesihioin niistä pohjamaalin maalauskuntoon.
Tänään ruiskukin toimi eiliseen verrattuna kuin unelma, tai ainakin niin hyvin kuin tuollainen yläsäiliöllinen perusruisku nyt voi toimia...
Tein 2K Standoxia ohjeen mukaan 3:1 ja siihen lisäsin ohennetta vielä 1,5 osaa. Tuntui olevan varsin sopivaa.
Harsotin kaikki ovet kauttaaltaan, ja odottelin sitten tovin ennen kuin vedin märän kerroksen.
Tänään en onnistunut saamaan yhtään valumaa, enkä edes appelsiinia... vissiin moukan tuuria(?)
Huomenna näkee sitten millaiset tuli kuivuttuaan.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Maalit kannattaa lämmittää.vesihaude toimii.
Itse olen löpölämppärin puhalluksella niitä kuumentanut.
Jos tuusula ei nappaa niin minulta saa myös vuokrata maalaamotilan käyttöön.mikään kammio se ei ole, mutta kunnon valaistu valkoinen iso tila, minne tulee lämmin ilma suodatettuna ja poistopuhallus.
Toki tästä ei tuusulaan ole kummoista matkaeroa.
Itse olen löpölämppärin puhalluksella niitä kuumentanut.
Jos tuusula ei nappaa niin minulta saa myös vuokrata maalaamotilan käyttöön.mikään kammio se ei ole, mutta kunnon valaistu valkoinen iso tila, minne tulee lämmin ilma suodatettuna ja poistopuhallus.
Toki tästä ei tuusulaan ole kummoista matkaeroa.
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Sen jälkihionnan kanssa ei kannata pitää mitään kiirettä. Vaikka akryylillä onkin maalattu. Pehmeää on vielä, vaikka läpikuivanutta olisikin. Odottelee muutaman viikon ennenkuin alkaa hioskelemaan; noin kun ei ole ollut uunissa.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Joo, teen noita jälkihiontoja vasta sitten kun auto on ylitse kokonaan vedetty ja kunnolla kuivunut.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Purin sitten viikonlopun alkajaisiksi "maalausstudion" ja aloin seuraavaan vaiheeseen:
Autosta lähti irti vanha takaovi (useimmat ruuvit sai porata..), penkit, etupuskuri ja vasen etulokari.
Sitten tunkkasin autoa niin ylös pukeille että vasen kynnys tuli n. 60 cm korkeuteen. Eikä sitten muuta kuin rälläkkää kehiin:
Sisuskaluja pitää vielä ehostaa, mutta sovittelin jo kuitenkin uuttakin helmaa paikoilleen.
Hyvin ovat Puolan pojan kanttiikoneessa osuneet mitat kohdilleen
Tuo kuvissa näkyvä sininen kurakaaren pätkä olis tarkoitus sovittaa samalla, saa muodon kerrasta kohdilleen.
Autosta lähti irti vanha takaovi (useimmat ruuvit sai porata..), penkit, etupuskuri ja vasen etulokari.
Sitten tunkkasin autoa niin ylös pukeille että vasen kynnys tuli n. 60 cm korkeuteen. Eikä sitten muuta kuin rälläkkää kehiin:
Sisuskaluja pitää vielä ehostaa, mutta sovittelin jo kuitenkin uuttakin helmaa paikoilleen.
Hyvin ovat Puolan pojan kanttiikoneessa osuneet mitat kohdilleen
Tuo kuvissa näkyvä sininen kurakaaren pätkä olis tarkoitus sovittaa samalla, saa muodon kerrasta kohdilleen.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Teetti viime viikolla vähän vielä hommaa, että kaikki oli hitsuukunnossa "lankalauantaihin" mennessä...
Nippa nappa kerkesin - olen tälläinen "deadline-efektillä" toimiva yksilö
Kyllä se uus helma paikkansa haki, etulokarin kolon jätin vanhasta palasta, kun tässä puolalaisessa moista koloa ei ollut:
Keskitolpan juureen, sen sisäpuolelle alhaalta päin ujuttamalla, laitettiin 1mm pellistä vahvikeprofiilia, oli parempi hitsatakin kun materiaalia takana kunnolla:
Takakaareen tuli tuollainen purkupeltiosa, jossa oli myös sisälokaria reilusti, tästä tuli nyt muodoltaan sellainen ettei tarvitse tolkuttomasti pakkeloida:
Samalla tuosta näkyy mitä on edessä seuraavana: erityisesti noiden sisäkanttien hitsisaumojen hiominen on aina "hauskaa"
Siihen pitäisi päästä tänä iltana kiinni, koska pääsiäisen pyhät (su-ma) heitin tämän suhteen ns. lonkkaa...
Nippa nappa kerkesin - olen tälläinen "deadline-efektillä" toimiva yksilö
Kyllä se uus helma paikkansa haki, etulokarin kolon jätin vanhasta palasta, kun tässä puolalaisessa moista koloa ei ollut:
Keskitolpan juureen, sen sisäpuolelle alhaalta päin ujuttamalla, laitettiin 1mm pellistä vahvikeprofiilia, oli parempi hitsatakin kun materiaalia takana kunnolla:
Takakaareen tuli tuollainen purkupeltiosa, jossa oli myös sisälokaria reilusti, tästä tuli nyt muodoltaan sellainen ettei tarvitse tolkuttomasti pakkeloida:
Samalla tuosta näkyy mitä on edessä seuraavana: erityisesti noiden sisäkanttien hitsisaumojen hiominen on aina "hauskaa"
Siihen pitäisi päästä tänä iltana kiinni, koska pääsiäisen pyhät (su-ma) heitin tämän suhteen ns. lonkkaa...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Nyt tuli hinkutettua hitsisaumoja sen verta mitä jaksoi... Sisäkanteissa oli käytössä yks sarja "dremelin" hiomakiviä ja yks sarja metallin jyrsinteriä (jotka olivat ihan sutta ja sekundaa...) Noilla hiomakivillä sai kuitenkin hitsinypyt siloiteltua, vaikka sarjasta menikin kyllä kaikki sopivat terät aika loppuun...
Tykkään laittaa pohjamaalin myös korikitin alle, sillä siistin nuo päätynurkat:
Sitten aloin sovittaan noita helmakouruja, ja -listoja:
Tuon ison alumiinisen helmakourun kiinnitys on aika helppo, siihen olen varannut marine roster-ruuveja.
Mutta tuo päällimmäisen listan kiinnike on aika eksoottinen? Helman puolella tulisi olla n. 8.5mm pyöreä reikä mihin tuo teräsklipsu tarraa.
Noita täytyisi n. 10 kpl löytää mutta en kyllä muista missään vastaavia nähneeni?
Tykkään laittaa pohjamaalin myös korikitin alle, sillä siistin nuo päätynurkat:
Sitten aloin sovittaan noita helmakouruja, ja -listoja:
Tuon ison alumiinisen helmakourun kiinnitys on aika helppo, siihen olen varannut marine roster-ruuveja.
Mutta tuo päällimmäisen listan kiinnike on aika eksoottinen? Helman puolella tulisi olla n. 8.5mm pyöreä reikä mihin tuo teräsklipsu tarraa.
Noita täytyisi n. 10 kpl löytää mutta en kyllä muista missään vastaavia nähneeni?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Mahtaisiko tuolta esim.löytyä http://nippelit.fi/shop/html/default.asp
On monenlaista "rautalankaa"kiinitykseen
On monenlaista "rautalankaa"kiinitykseen
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Kiitos linkistä! Hain tänään aiemmin "nippeli" -hakusanalla mutta päädyinkin vain fillarikauppaan
Nuo esim. voisivat olla liki:
http://nippelit.fi/1st/html/default.asp ... e=showprod
Nuo esim. voisivat olla liki:
http://nippelit.fi/1st/html/default.asp ... e=showprod
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Rst ruuvit ja alumiini lista ei tunnu oikein hyvälle idealle.
Lähtee epäjalompi metalli syöpymään vauhdilla.
Tietysti teet niinkuin tykkäät.
Lähtee epäjalompi metalli syöpymään vauhdilla.
Tietysti teet niinkuin tykkäät.
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Tuota mä vähän mietin että mitenkähän käy, syntyykö sähköpari... lisäksi alukouruista on jo materiaalia hävinnyt, joten varaa ei olis syövyttää lisää.
Näyttäis olevan nippelit-kaupassa myös koriruuveissa valikoimaa, täytyy ottaa alkup. ruuveista mitat kun menee talliin (ne ovat pieniä, varmaan alta 3mm reiälle...)
http://nippelit.fi/1st/html/default.asp ... 1&p_id=132
Näyttäis olevan nippelit-kaupassa myös koriruuveissa valikoimaa, täytyy ottaa alkup. ruuveista mitat kun menee talliin (ne ovat pieniä, varmaan alta 3mm reiälle...)
http://nippelit.fi/1st/html/default.asp ... 1&p_id=132
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Tilasin viime viikolla noita ruuveja ja kiinnikkeitä Nippelit-kaupasta ja ne tulivatkin nopeasti kirjeessä...
Harmi kyllä ruuvit (2 laatua "koriruuveja" tilasin) olivat liiankin pieniä, otin nyt noista orggiksista oikein kuvaa ja mittoja:
- Kanta on hyvin litteä ja leveä: 8,5mm halk. Saisi olla vielä "uraruuvi"...
- Pituus vain 11,5mm (mutta pituudesta ei ole haittaa)
- jenka (tai reikä paremminkin) on 3,0 mm
Tilasin myös helmalistaan mahdollisia kiinnikkeitä sieltä... Periaatteessa yksistä tulleista saa kunhan jaksaa hioa leveydestä 1-2 mm pois... Oikein näppärä kauppa, paljon pikkusälää jota on yleensä kaikista vaikein löytää
Korihommissa tuli viime viikolla muutaman päivän "lääkärin määräämä" tauko kun onnistuin työn tuoksinassa rälläköimään silmään metallia ja sitä piti sitten käydä päivystyksessä neulalla sieltä pois ronkituttamassa... No, näkö säilyi ja ab-kuurikin jo ohi niin eiköhän tuo tuosta...
Eilen hainkin sitten Standofleet -maalisatsin (n. 300 eurolla) jolla pitäisi päästä vetämään mersu yli ...
Ihan ekana olisi kuitenkin tänään tarkoitus maalata tuo ovenkarmi, kynnys ja helma kun se on nyt vielä pellillä:
Sitten pääsisikin nostamaan tän puolen (maalattuja) ovia paikoilleen.
...in Tunturi we Trust
Harmi kyllä ruuvit (2 laatua "koriruuveja" tilasin) olivat liiankin pieniä, otin nyt noista orggiksista oikein kuvaa ja mittoja:
- Kanta on hyvin litteä ja leveä: 8,5mm halk. Saisi olla vielä "uraruuvi"...
- Pituus vain 11,5mm (mutta pituudesta ei ole haittaa)
- jenka (tai reikä paremminkin) on 3,0 mm
Tilasin myös helmalistaan mahdollisia kiinnikkeitä sieltä... Periaatteessa yksistä tulleista saa kunhan jaksaa hioa leveydestä 1-2 mm pois... Oikein näppärä kauppa, paljon pikkusälää jota on yleensä kaikista vaikein löytää
Korihommissa tuli viime viikolla muutaman päivän "lääkärin määräämä" tauko kun onnistuin työn tuoksinassa rälläköimään silmään metallia ja sitä piti sitten käydä päivystyksessä neulalla sieltä pois ronkituttamassa... No, näkö säilyi ja ab-kuurikin jo ohi niin eiköhän tuo tuosta...
Eilen hainkin sitten Standofleet -maalisatsin (n. 300 eurolla) jolla pitäisi päästä vetämään mersu yli ...
Ihan ekana olisi kuitenkin tänään tarkoitus maalata tuo ovenkarmi, kynnys ja helma kun se on nyt vielä pellillä:
Sitten pääsisikin nostamaan tän puolen (maalattuja) ovia paikoilleen.
...in Tunturi we Trust
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
No mutta, noita nippeleitä täytyy vielä tilata kesemmällä lisää... myös Marcel Kappenilta mistä näytti saavan vähän harvinaisempiakin listan "vinyylitulppia" (olisi muuten hyvä olla näissä helmoissakin tuon tyyppisillä kuten on esim W114...) ja sitten esim. "neliökantaisia" minipultteja noille 300SE-tyylisille kromilistoille.. mahdollisesti kiinnikkeitä tarvii myös tuulilasin listoille jne.
Mutta parina viime iltana tuli taas "reenattua" maalaushommia... En vieläkään mitään "osaa" mutta ainakin tiedän jo muutaman mokan mitä voi koittaa välttää...
Pohjamaalin kanssa se ei täysin onnistunut, eli ekasta vedosta jäi pari valumaa pois hiottavaksi ennen seuraavan pv. kerrosta.
Mutta itse pintavärin kanssa sujui jo tavallista paremmin:
Ei äkkiä huomaa että tuohon olisi mitään kaarta edes vaihdettu...?
Helma on myös "kelpaa mulle" tasoista jälkeä... (fokuksessa oli toki maalata siis kynnys / karmi...)
Saman tein myös saranat ja ruuvit/pultit olivat "valkaisussa":
En tiedä mikä siinä onkin, mutta ainakin itselle tälläinen ~onnistunut maalipinta antaa kiksejä ja draivia jatkaa täysillä kohti ylimaalausvaihetta... "vielä on kesää jäljellä" ei saa muuttua katkeransuloiseksi sävelmäksi tänä vuonna....
Mutta parina viime iltana tuli taas "reenattua" maalaushommia... En vieläkään mitään "osaa" mutta ainakin tiedän jo muutaman mokan mitä voi koittaa välttää...
Pohjamaalin kanssa se ei täysin onnistunut, eli ekasta vedosta jäi pari valumaa pois hiottavaksi ennen seuraavan pv. kerrosta.
Mutta itse pintavärin kanssa sujui jo tavallista paremmin:
Ei äkkiä huomaa että tuohon olisi mitään kaarta edes vaihdettu...?
Helma on myös "kelpaa mulle" tasoista jälkeä... (fokuksessa oli toki maalata siis kynnys / karmi...)
Saman tein myös saranat ja ruuvit/pultit olivat "valkaisussa":
En tiedä mikä siinä onkin, mutta ainakin itselle tälläinen ~onnistunut maalipinta antaa kiksejä ja draivia jatkaa täysillä kohti ylimaalausvaihetta... "vielä on kesää jäljellä" ei saa muuttua katkeransuloiseksi sävelmäksi tänä vuonna....
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?
Mistä ostit nuo kynnyskotelot ja olivatko sopivat vai pitikö paljon sovittaa?
Ehkä ensi talvena olisi tarvetta minullakin.
Ehkä ensi talvena olisi tarvetta minullakin.
W111