Alle 7,5t kuorma-auton katsastuksesta
Alle 7,5t kuorma-auton katsastuksesta
No niin, olipas taas aika viedä vuosikatsastukseen tuo 616cdi Sprinter. Maanantaina kävin ottamassa päästöt tutulla korjaamolla ja siitä ajelin täällä Porvoossa Huoltopalvelu J Holmberg Oy:lle (joka on siis Mercedes Benz- merkkihuolto),saadakseni nopeudenrajoitin todistuksen. Tiskillä kerroin specsit, niin sanoivat samantien että kun on ajopiirturi, niin siitä tarvitaan tarkastustodistus myös katsastukseen, hinta on 150€+rajoitinlappu 60€. Kerroin, että auto on yksityisomisteinen ja yksityiskäyttöinen, sanoivat että ei väliä, se on lain mukaan pakollinen. No tähän en suostunut, ajoin A-katsastukseen katsurilta kysymään, sieltä tuli samantien, että pakollinen. No, ei vieläkään mennyt jakeluun, että minkä ketun takia ko lappu tarvitaan, jos tossa katiskassa ei kyseistä värkkiä käytetä. Siitä vielä Porvoon Autotechille, joka huoltaa Scaniaa. Samat tarinat, sanoivat että eihän tuon ikäisessä yksityiskäyttöisessä sitä vaadita. Tule keskiviikkona ja tossa nurkalla on K1-katsastus, käy kysymässä sieltä. Auto tänään leimattu ilman piirturi-todistusta. Taas olisi mennyt 150€ tässä perseeseen vetäjien maassa. Miten voi olla, että merkkiliikkeessä ja valtakunnan isossa katsastusyrityksessä sanotaan, että on PAKOLLINEN!? Onko niin että asiakkaalle voi sanoa ihan mitä vaan? 150€ tori.fi kusetus taitaa mennä lievä petos-rikosnimikkeellä...
616cdi
ML320
ML320
Re: Alle 7,5t kuorma-auton katsastuksesta
Meillä oli 2012 mallinen KA Sprinter yksityiskäytössä ja siinä oli piirturi. Ei tarvittu sille mitään todistuksia katsastuksesta, nopeudenrajoittimesta vain aina printti DAS:ista. K1:llä enimmäkseen katsastettu.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Alle 7,5t kuorma-auton katsastuksesta
Pitäis käydä näyttämäs tuota museoajoneuvoa J Holmbergilla
. Siinäkin on ajopiirturi, ja alle 7,5t kuorma-auto
.


Re: Alle 7,5t kuorma-auton katsastuksesta
2018 mallisen auton 13kk ikäisenä puolasta hain, onneksi ennakkoon kyselin konttoreilta vaatimuksia ,missään ei samat ehdot.
piirturia eikä kuraläppiä tarvitse , lähikonttorin valitsin.
piirturia eikä kuraläppiä tarvitse , lähikonttorin valitsin.
Re: Alle 7,5t kuorma-auton katsastuksesta
Tässä ei käsittääkseni keskusteltu siitä tarvitaanko yksityiskäytössä piirturia vaan siitä pitääkö se "katsastaa" jos sellainen autossa on.
Kuraläpät taakse on pakolliset kuorma-autossa ellei säännöt hiljattain ole muuttuneet.
- Norsukuski
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke 02.03.2011 12:26
- Paikkakunta: kemijärvi
Re: Alle 7,5t kuorma-auton katsastuksesta
Jep tuttua turinaa, käytin omaani 412 -97 ja siinä sattui olemaan piirturi mikä ei toiminut, Kemijärven A1 konttorilla ei puhuttu mitään, mutta Rovaniemen putkiaivoinsinööri väitti että sen pitää olla kunnossa, kerroin auton olevan yksityiskäytössä, mutta tuntui siltä ettei se kelvannut, pitkän tinkauksen jälkeen sain leiman vain siksi että auto oli muuten hyvässä kunnossa, toisekseen ei tuon ikäiseen katiskaan saa enää piirturia, yritin vaihtaa mittaristoakin, mutta nopeusmittaria en saanut toimimaan, niin ja katastushinta oli 136 ege
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Alle 7,5t kuorma-auton katsastuksesta
On ne hulluja. Koulun penkille nuo pitäis passittaa.
Mihin noista idiooteista voi tehdä valituksen?
Mihin noista idiooteista voi tehdä valituksen?
Re: Alle 7,5t kuorma-auton katsastuksesta
Toukokuussa katsastin oman kevyt K-A Sprintterin, A-katsastus ainakin vaati myös piirturista todistuksen vaikka yksityiskäytössä. Kotkalaisessa kuorma-auto ehjäämössä todistus 80€ ja todistus voimassa kaksi vuotta, eli seuraava kats menee samalla lapulla.
Ei se satu eikä siinä syvää ole...
Re: Alle 7,5t kuorma-auton katsastuksesta
Tästä olen jo toiseen ketjuun kirjoittanut mutta pistetään tähänkin.
Uusien sääntöjen mukaan pitää olla piirturitodistus jos autosta piirturi löytyy, näin myös yksityiskäytössä olevasta autosta. Sprintereissä ongelmana on ensimmäisen sukupolven malli jossa piirturi on mittariston yhteydessä. Jos se ei toimi niin auto kannattaa viedä pikku korjaamolle joka katsastaa auton ja toivon mukaan piirturista ei tule huomautusta. Sama kikka pätee rikkinäisiin tuulilaseihinkin.
Omassa v.-00 facelift mallissa siirsin piirturin hansikaslokeroon pois silmistä. TCO-valo palaa mittaristossa, mutta ei ole kukaan kysellyt katsastuksessa mitään.
Onko tuohon TCO-valoon mitään helppoa kikkaa?
Uusien sääntöjen mukaan pitää olla piirturitodistus jos autosta piirturi löytyy, näin myös yksityiskäytössä olevasta autosta. Sprintereissä ongelmana on ensimmäisen sukupolven malli jossa piirturi on mittariston yhteydessä. Jos se ei toimi niin auto kannattaa viedä pikku korjaamolle joka katsastaa auton ja toivon mukaan piirturista ei tule huomautusta. Sama kikka pätee rikkinäisiin tuulilaseihinkin.
Omassa v.-00 facelift mallissa siirsin piirturin hansikaslokeroon pois silmistä. TCO-valo palaa mittaristossa, mutta ei ole kukaan kysellyt katsastuksessa mitään.
Onko tuohon TCO-valoon mitään helppoa kikkaa?
Re: Alle 7,5t kuorma-auton katsastuksesta
Jos kuorma-autossa on turvatyyny, pitääkö sen toimia? Mulla siis 4,2t Italian ihmeessä palaa tyynyn valo. Voinkonvaan ottaa polttimon pois? Rekisteriotteessa ei ole turvavarusteissa siitä tyynyn olemassaolosta mainintaa ollenkaan...