W212 Takailmajouset
W212 Takailmajouset
Moikka kaikille foorumilaisille..Aattelin täältä kysellä lisätietoja takailmajousista..Eli tekee mulla sitä et perä laskee kuskin puolelta vuorokaudessa mut kompura nostaa ylös kun auton käynnistää..Nyt auto seisonu käyttämättä melkein 2vuorokautta ja perä täysin normaalissa asennossa..Mistähän vois johtuu? Vika ei varmaankaa iso ole kun tekee tota satunnaisesti..
Re: W212 Takailmajouset
Seurataan.
Uusi tuttavuus minulle tuo ilmajousitus. Eikä ole mitään hyvää sanottavaa. Peräpää laskeutuu tasaisesti pohjan muutamassa tunnissa. Käytetyt huollossa ilman, että olisivat mitään vuotoa löytäneet.
Uusi tuttavuus minulle tuo ilmajousitus. Eikä ole mitään hyvää sanottavaa. Peräpää laskeutuu tasaisesti pohjan muutamassa tunnissa. Käytetyt huollossa ilman, että olisivat mitään vuotoa löytäneet.
Re: W212 Takailmajouset
Siis meinaatko että ei ole mitään vuotoa kun eivät huollossa löytäneet? Muuten vaan ilma haihtuu sieltä jousista jonnekin avaruuteen?
Eri asia jos eivät löytäneet vuotokohtaa. Se kun voi olla itse jousipalkeessa, letkuissa tai venttiileissä vuoto.
Sama se jos on viallinen vaihteisto, moottori tai jousitus. Viallisena niistä ei juuri ole hyvää sanottavaa. Jos siellä takapäässä olisi pelkät vieterit niin ei siinäkään kuormattuna paljoa hyvää sanottavaa olisi. Eikä ne vanhemmat hydrauliset tasonsäädötkään ihan yksinkertaisia ja kestäviä olleet.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 482
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 Takailmajouset
Varmaan yleisin ongelma on vesi letkuissa ja venttileissä. Vesi hapettaa venttiilit. Alkavat sitten hissukseen vuotaa. Yleistä varsinkin syksyllä, kun pakastaa.
Mersu on hoitanut ongelman: veden suodatin, eli kuivain. Silica rakeita kompurassa hoitaa hommaa.
Sitten se ongelma: kun ryynit kastuu ajan mittaa, niin eivät osaa vaihtaa niitä. Kun siitä ei ole huolto-ohjetta.
Mersu on hoitanut ongelman: veden suodatin, eli kuivain. Silica rakeita kompurassa hoitaa hommaa.
Sitten se ongelma: kun ryynit kastuu ajan mittaa, niin eivät osaa vaihtaa niitä. Kun siitä ei ole huolto-ohjetta.
Re: W212 Takailmajouset
Helppo tutkia korjaamolla vuotaako putki, pussi vai venttiilistä.
Kulunut talvi oli "kova" ilmajusitukselle ainakin näillä korkeuksilla, useammastakin kompurasta on saanut lähes kaatamalla kaataa vettä ryynejä kuivatessa.
Kulunut talvi oli "kova" ilmajusitukselle ainakin näillä korkeuksilla, useammastakin kompurasta on saanut lähes kaatamalla kaataa vettä ryynejä kuivatessa.
oulaistenliikenne.fi
Re: W212 Takailmajouset
Kiitos vastauksistaAika varattu huoltoo ni toivotaa et jotain selviää..
Re: W212 Takailmajouset
Vähän tilanne päivitystä.. Auto kävi sunilla tarkastuksessa ja eivät löytäneet mitään vikaa.. Starilla nosti perän yli korkeuteen ja 45min ei perä laskenut yhtään vaan nousi lisää lämpötilan muutoksesta.. Sano vielä että näyttöön ei tule mitään ilmoitusta koska perä ei tipu ns "kriittiselle alueelle" Pitäisköhän antaa auton olla tollasena vai mitä sille viel vois tehä?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 482
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 Takailmajouset
Lue ketju uudestaan.
Veden suodatin/kuivain ei kuulu henkilöauto puolella huolto-ohjelmaan. Eivät siksi osaa tehdä sen huoltoa. (Raskaassa kalustossa suodatin kyllä vaihtuu joka syksy.)
Voi myös odottaa, että ongelma kasvaa. Sitten alkaa osien vaihtorumpa. Vaihtavat kyllä sitten kompuran, venttiilin, ja pussit... Missä järjestyksessä, arpovat varmaan kahvihuoneessa. Saattaa kyllä maksaa tuhansia.
Veden suodatin/kuivain ei kuulu henkilöauto puolella huolto-ohjelmaan. Eivät siksi osaa tehdä sen huoltoa. (Raskaassa kalustossa suodatin kyllä vaihtuu joka syksy.)
Voi myös odottaa, että ongelma kasvaa. Sitten alkaa osien vaihtorumpa. Vaihtavat kyllä sitten kompuran, venttiilin, ja pussit... Missä järjestyksessä, arpovat varmaan kahvihuoneessa. Saattaa kyllä maksaa tuhansia.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 482
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 Takailmajouset
Lainataan tähän, kun sattui silmään sopivasti
"Takapusseja ei mennyt. Niihin paras ennakoiva huolto on kompuran ryynien vaihto joka syksy. Sekin on hauska ja helppo homma tehdä. Tarvikkeet siihen ei maksa paria kymppiä enempää. Kompressorikin on varsin helpossa paikassa. "
viewtopic.php?p=1325300#p1325300
S212 kompura on takana, varapyörä kotelon ulkopuolella, vasemmalla.
"Takapusseja ei mennyt. Niihin paras ennakoiva huolto on kompuran ryynien vaihto joka syksy. Sekin on hauska ja helppo homma tehdä. Tarvikkeet siihen ei maksa paria kymppiä enempää. Kompressorikin on varsin helpossa paikassa. "
viewtopic.php?p=1325300#p1325300
S212 kompura on takana, varapyörä kotelon ulkopuolella, vasemmalla.
Re: W212 Takailmajouset
Kyllä tuollainen "ei säännöllinen" vuotelu voisi viitata kosteuden aihettamiin ongelmiin venttiileissä. Eli tuo kuivaimen huolto olis syytä tehdä alkuun. Ei välttämättä kuitenkaan enää auta kun se pitäis tehdä ennakolta että kosteus ei pääse tekemään tuhojaan...
Sitten tuo tapa kuinka testattu. Että nostetaan jousitus ylös ja odotetaan suht lyhyt aika. Tuolla selviäisi lähinnä jo suht iso vuoto... mutta jos vaikka pussissa olis vasta pientä murtumaa niin parhaassa tapauksessa tuo nosto pois normaalista käyttökorkeudesta sulkisi murtuman...
TJ
Sitten tuo tapa kuinka testattu. Että nostetaan jousitus ylös ja odotetaan suht lyhyt aika. Tuolla selviäisi lähinnä jo suht iso vuoto... mutta jos vaikka pussissa olis vasta pientä murtumaa niin parhaassa tapauksessa tuo nosto pois normaalista käyttökorkeudesta sulkisi murtuman...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: W212 Takailmajouset
Oma kokemukseni S212:sta: perä alkoi aluksi laskea ihan vähän parin päivän seisonnassa. Ongelma väheni kun ryynit piti kuivana. Mutta lopulta parin vuoden jälkeen perä alkoi talvella tippua kunnolla jo yhdessä yössä. Sitten piti pussit uusia, ja nyt perä pysyy vaikka kuinka pitkään oikeassa tasossa. Mutta kannattaa huolehtia, että kompuran imuletku on ehjä, suodatin vaihdettu ja ryynit vaihdettu tai kuivattu. Minulla letkut on edelleen alkuperäiset eikä niissä ole vuotoa.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: W212 Takailmajouset
Joo alan itekki kallistuu sinne pusseihin. Eilen kaverin verstaalla huollettiin kompura ja kuivaimesta tuli tipoittain vettä. Vaihettii myös se ilmansuodatin ja rasvattii ne tasonsäätötangot ni ei kauheasti vaikutusta. Ootteko muuten mistä tilannu noit pusseja?
Re: W212 Takailmajouset
Hei
Pistän tähän saman kun toiseen aihetta käsittelevään säikeeseen. Jos nyt olus pussitarvetta niin houkuttelis kokeilla näitä:
https://luftmaster.lt/en/produkto-kateg ... r-springs/
Dunlop kuulostaa vanhalta perinteiseltä kumivalmistajalta . Ei siis mitään kokemusta näistä, mutta ei ole hinnalla pilattu ja voisko olla parempi kuin kiinalainen?
TJ
Pistän tähän saman kun toiseen aihetta käsittelevään säikeeseen. Jos nyt olus pussitarvetta niin houkuttelis kokeilla näitä:
https://luftmaster.lt/en/produkto-kateg ... r-springs/
Dunlop kuulostaa vanhalta perinteiseltä kumivalmistajalta . Ei siis mitään kokemusta näistä, mutta ei ole hinnalla pilattu ja voisko olla parempi kuin kiinalainen?
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: W212 Takailmajouset
Jos tilanne on äitynyt näin pahaksi, niin systeemissä on paljon kosteutta. Kosteus vähenee pikku hiljaa, kun kompura työntää sinne kuivempaa ilmaa.ville86 kirjoitti: ↑Ke 14.04.2021 07:24 Joo alan itekki kallistuu sinne pusseihin. Eilen kaverin verstaalla huollettiin kompura ja kuivaimesta tuli tipoittain vettä. Vaihettii myös se ilmansuodatin ja rasvattii ne tasonsäätötangot ni ei kauheasti vaikutusta. Ootteko muuten mistä tilannu noit pusseja?
Mutta varmaan sinulla pussit vuotaa, jos tilanne ei parane ja letkuissa ei ole vuotoa. Itse tilasin pussit air-suspension-shop.com:ista ja vaihdoin ne itse (työ oli suht nopea). Ei pahaa sanottavaa Miesslerin pusseista. Ei sillä, että Bilsteinit ja ehkä myös Arnottit ovat laadukkaampia.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 482
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 Takailmajouset
Kuivasitte ryynit uunissa?ville86 kirjoitti: ↑Ke 14.04.2021 07:24 Joo alan itekki kallistuu sinne pusseihin. Eilen kaverin verstaalla huollettiin kompura ja kuivaimesta tuli tipoittain vettä. Vaihettii myös se ilmansuodatin ja rasvattii ne tasonsäätötangot ni ei kauheasti vaikutusta. Ootteko muuten mistä tilannu noit pusseja?
Ja edelleen perä laskeutuu? Tuleeko alas nyt nopeammin?
Tasonsäätö tangot kannattaa voidella, niin kuin autoa kannattaa huoltaa, varmuudeksi, että toimii jatkossakin moitteetta...
Re: W212 Takailmajouset
Joo aattelin nyt hetken seurata tilannetta.. Sit jos ei muutosta parempaan ni pussit kummallekki puolelle uusiks..jusi kirjoitti: ↑Ke 14.04.2021 10:09Jos tilanne on äitynyt näin pahaksi, niin systeemissä on paljon kosteutta. Kosteus vähenee pikku hiljaa, kun kompura työntää sinne kuivempaa ilmaa.ville86 kirjoitti: ↑Ke 14.04.2021 07:24 Joo alan itekki kallistuu sinne pusseihin. Eilen kaverin verstaalla huollettiin kompura ja kuivaimesta tuli tipoittain vettä. Vaihettii myös se ilmansuodatin ja rasvattii ne tasonsäätötangot ni ei kauheasti vaikutusta. Ootteko muuten mistä tilannu noit pusseja?
Mutta varmaan sinulla pussit vuotaa, jos tilanne ei parane ja letkuissa ei ole vuotoa. Itse tilasin pussit air-suspension-shop.com:ista ja vaihdoin ne itse (työ oli suht nopea). Ei pahaa sanottavaa Miesslerin pusseista. Ei sillä, että Bilsteinit ja ehkä myös Arnottit ovat laadukkaampia.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 482
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 Takailmajouset
Jos vielä vuotaa satunnaisesti, niin itse vaihtaisin varmaan ensin venttiili blockin.
En usko että pusseissa on reikä (yhtä aikaa molemmilla puolin?), tai että reikä menisi kiinni välillä (jos välillä pysyy ylhäällä 2 päivää) Painetta on kuitenkin about 10bar.
Venttiilit voisi ehkä testata niin, että laittaa kompuran ilmaletkun vesilasiin. Jos yhtään kuplii, niin venttiili vuotaa.
Letkut voi myös hankautua kompuran suojamuovin reunan alle.
Kuivasitko ryynit, vai mistä sait uudet tilalle?
En usko että pusseissa on reikä (yhtä aikaa molemmilla puolin?), tai että reikä menisi kiinni välillä (jos välillä pysyy ylhäällä 2 päivää) Painetta on kuitenkin about 10bar.
Venttiilit voisi ehkä testata niin, että laittaa kompuran ilmaletkun vesilasiin. Jos yhtään kuplii, niin venttiili vuotaa.
Letkut voi myös hankautua kompuran suojamuovin reunan alle.
Kuivasitko ryynit, vai mistä sait uudet tilalle?
Viimeksi muokannut EemeliErkki, Ke 14.04.2021 18:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W212 Takailmajouset
Hei
Tälläisiä sarjoja on ainakin saatavilla:
https://www.ebay.co.uk/itm/Mercedes-W21 ... qYEALw_wcB
TJ
Tälläisiä sarjoja on ainakin saatavilla:
https://www.ebay.co.uk/itm/Mercedes-W21 ... qYEALw_wcB
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: W212 Takailmajouset
Joo kuivattiin vanhat ryynit ku ei uusia siihen hätää ollu.. Ei ollu kamalan märkiä edes ja kuivattiin kaikki märät paikat huolellisesti..Vesilasi testi tehtiin ja ei onneks kuplinu.. Tänää auto seiso yli 12tuntii työmaan pihalla ja yhtää ei ollu perä laskenu..Jospa tuli noil eilisil toimenpiteillä kuntoo.. Pitää varmaanki tilata noit ryynejä ja silloin tällöin vaihella niitä ku ei ole paha homma..
Re: W212 Takailmajouset
Toivottavasti tuli kuntoon mutta anturien rasvaamisesta se parkissa putoaminen ei korjaannu. Imuilmasuodatinkaan ei parkissa vaikuta. Kuivaimen kuivaus hyvä homma mutta lämpöasteilla ei kiusaa jäätyminen eikä ne venttiilien hapettumat heti kuivauksen jälkeen korjaannu. Saattaa olla että threadi saa vielä jatkoa.
Re: W212 Takailmajouset
Toivotaa parasta ja pelätää pahintaDBFI kirjoitti: ↑Ke 14.04.2021 19:14Toivottavasti tuli kuntoon mutta anturien rasvaamisesta se parkissa putoaminen ei korjaannu. Imuilmasuodatinkaan ei parkissa vaikuta. Kuivaimen kuivaus hyvä homma mutta lämpöasteilla ei kiusaa jäätyminen eikä ne venttiilien hapettumat heti kuivauksen jälkeen korjaannu. Saattaa olla että threadi saa vielä jatkoa.
Re: W212 Takailmajouset
Hyvin on mese toiminu..Saattaa olla et edelliset omistajat ei oo koskaa aiemmin huollattanu sitä kompuraa vaikka huoltokirja on muuten täydellinen.. Taas tietää vähän enemmän
Re: W212 Takailmajouset
Nonii taas alko ongelmat.. Nyt putoaa kumpikin puoli tasaisesti alas.. Mitähän seuraavaks vois tehä?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 482
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 Takailmajouset
Tuossa yläpuolella mainitsin asiasta. Vesi on tainnut muhia pitkään, ja tahmata venttiilit. Eivät ehkä mene aina kunnolla kiinni.
Mutta, voisi odottaa muutaman päivän, että ilma kuivuu putkissa.
Kuten itsekin totesit, ei Suni löytänyt vikaa, eikä ehdottanut huoltoa. Mersulla ei ole huolto-ohjetta, eivät siksi osaa...
viewtopic.php?p=1325397#p1325397
Lue koko ketju uudestaan,
Mutta, voisi odottaa muutaman päivän, että ilma kuivuu putkissa.
Kuten itsekin totesit, ei Suni löytänyt vikaa, eikä ehdottanut huoltoa. Mersulla ei ole huolto-ohjetta, eivät siksi osaa...
viewtopic.php?p=1325397#p1325397
Lue koko ketju uudestaan,
Re: W212 Takailmajouset
Itsellä oli vuosi sitten lopputalvesta samanaisia oireita FL212:ssa. Keväällä oireet poistuivat ja perä pysyi kesän ylhäällä ainakin pari päivää. Sen pidempiä ajotaukoja ei juuri tulekaan. Syksyllä ilmojen viiletessä ongelmat palasivat. Ei vikakoodeja. Star:lla tehdyt kompura- ja venttiilitestit ongelmitta läpi. Ongelma korjaantui uusilla pusseilla. Tällä yksilöllä oli 7 vuotta ikää ja 180 tkm.
Alkuperäislaatu on mielelstäni huonontunut S211 ajoista. Silloin pussit kestivät nyrkkisääntönä 10 v/300 tkm. Liekö Bilstein edelleen OEM-toimittaja? Itsellä huonoja kokemuksia uusista Bilstein pusseista S211 ajoilta viiden vuoden takaa. Uusi pussi räjähti puolen vuoden jälkeen ja veljen autossa sama juttu 1,5 v. vanhalle pussille. Takuuna toki menee, mutta ylimääräistä vaivaa ja sydämentykytystä näistä aina tulee.
Paljonkohan mahtaa autolla olla ajettu ja minkä ikäinen? Veikkaan seuraavaksi pussien vaihtoa.
Re: W212 Takailmajouset
Auto on 2013 ja kilometrejä 191tkm..
Re: W212 Takailmajouset
Kosteuden kanssa leikkiminen loppuu tuolla keinoin. Aikoinaan 2010 vm s212 ja ongelmista suuri osa ratkesi kun tein kunnon ilmankuivaimen. Järjestelmä on hyvä ja tykkään ilmajousista, mutta kosteudella sen saa pilalle. Muutamalla kympillä tekee siihen oikeesti toimivan ja helppohoitoisen systeemin. N. 300 tkm menee kun saa alkaa vaihdella pusseja, noin omaan kokemukseen perustuen. Nyt jo toinen s212 ajossa ja kun älysin tarpeeksi alkaisin rakentaa kuivaimen, niin nähtäväksi jää miten pitkälle pötkitään tällä kertaa.
viewtopic.php?p=1319469#p1319469
viewtopic.php?p=1319469#p1319469
W245 -2011
Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Re: W212 Takailmajouset
Viime perjantaina vaihettii uudet pussit taakse (Arnott merkkiset) ja ongelmat loppu..Vuoti palkeesta..
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 482
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 Takailmajouset
Yhdet kanssa vaihdoin kun ei muualta vuotoa löytynyt. Laski usein molemmilta puolilta tai ainakin siltä vaikutti. Vaihdon jälkeen ei enää ole kuulemma laskenut et kai se kuntoon tuli. Kompura tuli myös huollettua, muttei sillä vielä teppuilu loppunut. Ei ollu tosin ryynitkään kovin kosteat.
Katselin noita vanhoja palkeita ja ei niissä kyllä silmällä näkynyt mitään halkeamia tai epäilyttäviä vekkejä. Hankalahan noiden vuotoja on tutkia, kun siinä päällä on se suojahaitari jota on hankala irrottaa ja laittaa takaisin.
Katselin noita vanhoja palkeita ja ei niissä kyllä silmällä näkynyt mitään halkeamia tai epäilyttäviä vekkejä. Hankalahan noiden vuotoja on tutkia, kun siinä päällä on se suojahaitari jota on hankala irrottaa ja laittaa takaisin.