Jari Ke kirjoitti: ↑Ke 21.04.2021 07:17
Onkos se niin että museoajoneuvon katsastuksen pystyy suorittamaan vain "museokatsastaja"? Meinaan voiko "normikastastusinsinööri" edes otta oikeinpaljoa kantaa vanteisiin jos hänen pätevyys ei museokatsastukseen riitä?
Mites se on tämä museoautoilla ajaminen? Ts. voiko niillä ajaa läpivuoden vaikka sitte jokaikisenä päivänä ja silti katsastus on joka 4. vuosi ja vakuutus sekä veromaksut on kuten museoajoneuvossa ovat?
Vai miten se näissä menee?
No, monta kyssäriä, monta vastausta.
- Museoajoneuvon katsastuksen (sekä muutos- että määräaikaiskatsastuksen) tekee kuka vain katsastaja
- Mutta museoajoneuvolle tehdään museoajoneuvotarkastus ennen muutoskatsastusta museoajoneuvoksi. Sen tekee joku valtuutettu tarkastaja ja tarkastuksesta tehdään raportti, johon sisältyy kuva ajoneuvosta, etuviistosta vasemmalta. Hyväksytyn raportin kanssa mennään teettämään muutoskatsastus museoajoneuvoksi sitten.
- Sen jälkeen jokaisessa määräaikaiskatsastuksessa katsastajan tehtävä on varmistaa, että auto on edelleen museokelpoinen, kuten Juhani edellä totesi
- Museoajoneuvossa ei ole ajoneuvoveroa ja katsastus on pitemmällä aikavälillä, taitaa nykyään tosiaan olla sen neljä vuotta ajoneuvon iästä riippumatta. Aiemmin oli uudemmilla museoautoilla kaksi vuotta ja riittävän vanhoilla neljä vuotta.
- Itsellä esim. on sellainen vakuutus, jolla saa ajaa 30 päivää vuodessa, se on museoajoneuvoille tarkoitettu halpa vakuutus. Vaihtoehtoisesti voi ottaa normaalihintaisen vakuutuksen ja sitten saa ajaa joka päivä, sikäli mikäli tätä aika yleisesti porsaanreikänä pidettyä juttua ei ole toiseksi muutettu hiljattain.