"EGR:n" poisto OM606 Turbodieselissä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

S@M kirjoitti:Tuota hommaa kun katselee, niin näyttää homma luvattoman helpolta.
Mutta mutta. Noissa kuvissa näkyy olevan vain yksi alipainekello, mutta mites mulla, kun noita kelloja on ainakin 3 + kaikki muut hilavitkuttimet siihen päälle. Ja letkuja niin maan perkeleesti.

Veskolalle laitoin kuvankin tuosta systeemistä. Jospa sen sais tännekkin. Autohan on Vito -99 ja V230TD.
Kuva

Kuva

Kuva

:D Huomatkaa S@m:n auton upea 'pornoväritys', en ole tuota vielä nähnyt livenä, mutta taisin bongata netissä silloin kun se oli myytävänä.

Ne syöttöpumpulle menevät letkut ovat:
- alipaineletku, jolla pumppu vetäsee stop vivun kiinni asentoon kun auto sammutetaan.
- ahtopaineletku, jolla pumppu nostaa syöttömäärää ahtojen mukaan.
Älä murehdi noista letkuista. [öhöm, sitä ollaan jo näin asiantuntijoita, kun juuri pari kk sitten kyselin noita letkuja itse :P ]

...ja sitten EGR asiantuntijat arvuuttelemaan mitä letkuja katkotaan ja tulpataan tästä moottorista. Muille tiedoksi, että nuo härvelit puuttuvat kokonaan 97 mallisista autoista.

===============
Tässä on kuva minun konehuoneesta, eli tosiaan hieman yksinkertaisempi tuo ilmansyöttö moottorille.
Kuva
Viimeksi muokannut veskola, Su 19.12.2004 17:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mauri H. kirjoitti:Pistä pois päältä vaan se kierrätys, ei ne paikat päivässä puhdistu, erot tulee esille pitkässä juoksussa. Ja EGR ei millään tavalla pienennä päästöjä katsastuksen savutustestissä, päinvastoin.
No mites suorituskyky?
Pitäisikö jotain vaikutusta olla?
Nyt asiaa kun on "perstuntumalla" kaksi henkilöä tieteellisesti tutkinut :lol: niin vaikuttaa ehkä kuitenkin siltä, että kierrätys päällä kiihtyvyys on parempi :shock:

Pitäisikö kierrätyksen poistamisen jälkeen ohjelmoida "tietokone" uudelleen?
Paitsi että se ei taida ihan meikäläisen läppärillä onnistua :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

veskola kirjoitti:[...ja sitten EGR asiantuntijat arvuuttelemaan mitä letkuja katkotaan ja tulpataan tästä moottorista. Muille tiedoksi, että nuo härvelit puuttuvat kokonaan 97 mallisista autoista.
Numero 3 tukkoon.
S@M
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 30.10.2004 20:14
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja S@M »

Pornovärityspä hyvinkin :lol: Jos auto erottuu massasta nyt ,niin katsellaan keväällä uudestaan. Sen verran on visioita kulkinetta kohtaan 8)
Tuo väri oikein huutaa kaikkea palikkaa kaverikseen, mutta katsotaan mitä kevät tuo tullessaan.

Ilmeisesti tuo palikka numeroiden 3 ja 4 välissä kuuluu kanssa tuohon kierrätys mysteeriöön. Siinä pellissä ylhäällä. Ja miten paljon noita palikoita on vielä piilossa jossain. Ei pysty sanomaan.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ari66 kirjoitti:No mites suorituskyky?
Pitäisikö jotain vaikutusta olla?
Nyt asiaa kun on "perstuntumalla" kaksi henkilöä tieteellisesti tutkinut :lol: niin vaikuttaa ehkä kuitenkin siltä, että kierrätys päällä kiihtyvyys on parempi :shock:

Pitäisikö kierrätyksen poistamisen jälkeen ohjelmoida "tietokone" uudelleen?
Paitsi että se ei taida ihan meikäläisen läppärillä onnistua :wink:
Ei sen pitäisi pahasti vaikuttaa, kellon kanssahan totuus selviää, mutta hullulta tuntuu jos se heikommin kulkee kierrätys pois päältä.

Ota vaikka joku hyvä nopeusväli kellolla, vaikka 80-120 tai mieluummin suuremmissa nopeuksissa, erot tulee jo esille.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

S@M kirjoitti:Ilmeisesti tuo palikka numeroiden 3 ja 4 välissä kuuluu kanssa tuohon kierrätys mysteeriöön. Siinä pellissä ylhäällä. Ja miten paljon noita palikoita on vielä piilossa jossain. Ei pysty sanomaan.
Minulla menee kanssa ahtopaineletku sellaseen muovipalikkaan, johon tulee (tai lähtee) sähköjohdot ja lisäksi alipaineletku. Olisko joku suojasysteemi liikaa ahtopainetta vasten ?

Eiköhän ne tuossa ole, toivotaan...mitä ne 4 ja 5 mahtaa olla ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, ylipainesuojan magneettiventtiili se sulla on.

Noista muista kuvan alipainekelloista en tiedä.
S@M
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 30.10.2004 20:14
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja S@M »

olikos tuo numero 3 jonkin sortin kierrätys venttiili ? Sieltä takaa siihen tulee putki ilmeisesti pakosarjalta. Ja tuo venttiili ottaa voiman tuosta imusarjasta vai ?

Letku tukkoon tuosta päältä? Eikö muuta?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

S@M kirjoitti:Letku tukkoon tuosta päältä? Eikö muuta?
Laita umpiputki (esim. 6x30 mm kierretanko) sen keltaisen jatkoliittimen tilalle, niin näyttää siistiltä.
(Niin... ja pidä varmuuden vuoksi se alkup. jatko tallessa).

Tavoitehan on se, että letkua pitkin ei alipaine imaisisi kalvotoimilaitteella olevaa venttiiliä auki.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ari66 kirjoitti:Laita umpiputki (esim. 6x30 mm kierretanko) sen keltaisen jatkoliittimen tilalle, niin näyttää siistiltä.
(Niin... ja pidä varmuuden vuoksi se alkup. jatko tallessa).

Tavoitehan on se, että letkua pitkin ei alipaine imaisisi kalvotoimilaitteella olevaa venttiiliä auki.
Tai vaihtoehtoisesti kuulalaakeri sinne letkun sisälle, jollei ole tuota keltaista 'jatko-osaa'. Kunhan se laakeri ei sitten pääse lipsahtamaan kellon sisälle :shock: Näyttää että letku on toiminnassa mutta ilmapa vain ei pääse kulkemaan heh heh.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

veskola kirjoitti: Tai vaihtoehtoisesti kuulalaakeri sinne letkun sisälle, jollei ole tuota keltaista 'jatko-osaa'.
Ei kannata varmaan ihan koko laakeria yrittää alkaa ahtamaan niin pieneen letkuun, vaikka on kai niitä pieniä laakereitakin olemassa :wink:
Laakerista yksi kuula riittänee 8)
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
S@M
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 30.10.2004 20:14
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja S@M »

Jaa-ha :lol: Aamulla koittamaan ja katsotaan mitä tapahtuu.
Mä en kyllä vieläkään ymmärrä minkä takia noita venttiileitä täytyy olla noin saakelisti.

Mutta totuushan on se, että mikään ei ole niin viisas kuin saksalainen insinööri :P
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ari66 kirjoitti:Ei kannata varmaan ihan koko laakeria yrittää alkaa ahtamaan niin pieneen letkuun, vaikka on kai niitä pieniä laakereitakin olemassa :wink:
Laakerista yksi kuula riittänee 8)
heh, viisastellaan oikein urakalla. Volkkarin pyöränlaakerin kuula on just hyvä muistaakseni, tai joku polkupyörän...mul on ainakin kuulia laatikot täynnä...saa sen sitten ehkä poiskin tarvittaessa, ilmakompressorilla painetta toiselle puolelle, ja auton ikkunaan ei kannata tähdätä.
S@M kirjoitti:Mutta totuushan on se, että mikään ei ole niin viisas kuin saksalainen insinööri :P
Paitsi suomalainen insinööri, jonka on ihan pakko yrittää purkaa ne autosta, ja saada se vielä toimimaan paremmin kuin uutena :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

veskola kirjoitti:heh, viisastellaan oikein urakalla.
Sorry.... :oops:
Ei voinut vastustaa kiusausta....
Kuittaile takaisinpäin sopivassa saumassa :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
S@M
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 30.10.2004 20:14
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja S@M »

"Paitsi suomalainen insinööri, jonka on ihan pakko yrittää purkaa ne autosta, ja saada se vielä toimimaan paremmin kuin uutena :D"

Aamen :lol:
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Itse kokeilin kans tuota EGR:n poistoa OM606:sta ja täytyy sanoa, että jostain syystä tuntuu kierrätys päällä olevan enemmän paukkuja :?:
Lienekkö tuo sitten vaikuta kuitenkin johonkin muuhunkin tai jotain muutakin on muutettava???
Spekuloidaampa vielä tätäkin asiaa...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Hyvä että tuli "ulkopuolinenkin" mielipide asiaan, ettei tässä itseään ihan kahjoksi luule, kun samalta tuntui.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mikkop »

Ari66 kirjoitti:Hyvä että tuli "ulkopuolinenkin" mielipide asiaan, ettei tässä itseään ihan kahjoksi luule, kun samalta tuntui.
Ei ole onnistunut täälläkään noita letkuja tukkimalla, joskin kyseessä OM605. Tehot katoaa - menee vikatilaan. Seuraavaksi tarkoitus sulkea se putki jota pakokaasu virtaa imusarjaan, ja lukita puhtaan ilman läppä auki-asentoon. Siinä en viimeksi onnistunut nippusidekikkailulla, täytyy keksiä jotain hienompaa.
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ari66 kirjoitti:Hyvä että tuli "ulkopuolinenkin" mielipide asiaan, ettei tässä itseään ihan kahjoksi luule, kun samalta tuntui.
Luuleeko se pumppu, tai sitä ohjaava 'aivo', ettei ilma kulje enää samalla vauhdilla kuin ennen tjms.

[edit]: Mites jos osan ilmasta kierrättää sen ilmamasamittarin ohi, eli ilmanpuhdistimelta tulee imusarjaan noin 20 mm putki, tai esimerkiksi samanlainen, jolla sitä pakokaasua tuodaan imusarjalle.

Näin ilmamassamittari näyttäisi 80% kun todellinen koneeseen menevä raitisilma olisi 100 %. Tilanne voisi vastata hyvinkin egr käytössä tilannetta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

kierrosherkkyys ainakin kärsii ja kiihtyvyydessä tuntuu olevan useamman kymmenyksen, jopa puolen sekunnin ero...
Kaiken lisäksi tuntui että laatikko oli (normaaliajossa) vaihtohetkellä hieman epävarman oloinen??
Ihmettelin tuota kättäytymisen muutosta verrattuna viime syksyyn jolloin oli kesärenkaat viimeksi alla ja muistin sitten tässä päivänä eräänä tuon Arin kommentin ja otin egr:n käyttöön, jonka talven aikana tulppasin. Muutoksen tunsi heti.
Eli jotenkin muuten tuo tulee hoitaa, tuleehan tuo koneensotkija saada kuitenkin pois käytöstä.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

veskola kirjoitti: Näin ilmamassamittari näyttäisi 80% kun todellinen koneeseen menevä raitisilma olisi 100 %. Tilanne voisi vastata hyvinkin egr käytössä tilannetta.
Menipäs spekulaation puolelle :lol: Mitenköhän pakosarjassa oleva ylipaine saataisiin huomioitua?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

pyhimys kirjoitti:Menipäs spekulaation puolelle :lol: Mitenköhän pakosarjassa oleva ylipaine saataisiin huomioitua?
helposti, eli otetaankin se ahtimen jälkeen eikä ennen.

Toisaalta, voihan sen ilmamassamittarin antojännitteenkin huijata pienemmäksi vastuskikkailuilla, menee kyllä melkoisen kokeiluksi ja tuon kokeilun aikana pitäisi olla jokin monitorointi mitä siellä eculla oikeasti tapahtuu, paljonko on mittausarvot ja paljonko ne saa olla jne jne.

Voisi hyvin kokeilla sellaista massamittarinohi kierrätysputkea, ja siihen säädettävä läppä, jolla hakee toimivan arvon. Kun tuo on saatu pelittämään niin muut plagioi sen putken halkaisijan kohdalleen.

[heh, toivotaan, että kohta joku joka oikeasti tietää asiasta älähtää miten se pitää tehdä]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

veskola kirjoitti:
pyhimys kirjoitti:Menipäs spekulaation puolelle :lol: Mitenköhän pakosarjassa oleva ylipaine saataisiin huomioitua?
helposti, eli otetaankin se ahtimen jälkeen eikä ennen.

[heh, toivotaan, että kohta joku joka oikeasti tietää asiasta älähtää miten se pitää tehdä]
Kun ei tiedä, niin yritetään kuitenkin arvailla :lol:
EGR venttiilihän on ymmärtääkseni auki vain osakuormalla. Tämä siitä syystä, että osakuormalla typen oksideja muodostuu palamistapahtumassa liikaa. Sitä varten EGR kai on suunniteltukin. Tästä tulee mieleen lähinnä se, että EGR:n poistaminen ei vaikuta tehoihin täyskuormituksella millään tavalla. Toki imupuolen nokeentuminen loppuu, joka varmasti vaikuttaa myös täyskuormitustilanteeseen.

Se mihin se kyllä vaikuttaa, on se, kuinka nopeasti tehot ovat käytettävissä. Toiseksi voi hyvinkin olla, että EGR-venttiili on aikaa myöten, mm. noen vaikutuksesta, osittain jumittunut, jolloin saattaa päästellä pakokaasuja aina imusarjalle.

Aikanaan vaparidiesel Primerassa EGR:n ollessa vielä käytössä kaasua antaessa oli sellainen 1-2 sekunnin viive, ja vasta sitten lähti auto kiihtymään. EGR-venttiili toimi alipaineella, joten tietty kesti hetken, ennenkuin venttiili vedettiin kiinni. Toki turboissa ei pitäisi viiveen näkyä juurikaan minkäänlaisena :wink:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Kokeilin tuossa viime viikolla tukkia EGR:n pakokanavan osittain, koska jos sen tukkii kokonaan, lakkaa automaatti vaihtamasta oikein. Äkkiseltään, kun jätin vain parin millin reiän pakokaasuille, tuntui automaatti toimivan täysin normaalisti. Kuitenkin kun auton käynnisti, laittoin D:n päälle ja lähti ajamaan, lähti auto 2. vaihteella liikkeelle, vaihtoi 1. vaihteelle, nosti kierrokset lähes 3 tonniin ja vaihtoi taas 2. vaihteelle kunnon nykäyksen saattelemana. Ei hyvä :cry:

Testasin tuota sekä imusarjan läppä ohitettuna että toiminnassa, ei vaikutusta. Kuitenkin pihasta peruuttamalla lähdettäessä ja sitten vasta eteenpäin mennessä, vaihteet toimivat normaalisti. Eli yksi vaihtoehto voisi olla, että EGR:n alipaineletkut tukitaan vasta hetken kuluttua käynnistyksen jälkeen. Pitäisi jolla joku venttiili letkussa, joka sulkeutuisi vasta parin minuutin jälkeen. Kun tuntuu siltä, että käynnistyksen yhteydessä järjestelmä testaa EGR:n toiminnan, mutta sen jälkeen se ei piittaa, toimiko EGR vai ei.

Lopulta luovutin ja putsasin imusarjan ja kas kummaa automaatin vaihdot pehmenivät ja auto tuntuu toimivan huomattavasti sivistyneemmin kuin ennen testailuja ja puhdistusta.

Eli ehkä kannattanee CDI konella pitää se EGR toiminnassa, kun sitä ei tahdo saada järkevästi kierrettyä. Mutta kannattaa kuitenkin putsata koko järjestelmä n. 100-150 tkm välein. Tuntuisi vaikuttavan automaatin toimintaan ja muutenkin käynnin pehmeyteen.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Numa80
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 27.09.2010 20:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Numa80 »

Terve! Tämä Hämeen hidaskin laskeutui vihdoin puhelinlangoille, mut älkää ampuko alas! Vain 5 vuotta kulunut, mutta tahtoo palata tähän aiheeseen. Tämän keskustelun kuvat ei näy enää, johtuuko 5 vuoden viiveestä vai onko mulla joku blokkeri päällä?

Voisiko joku laittaa kuvia konehuoneesta, EGR:stä ja sen venttiilistä/kelloista, joita olette keskustelussa numeroineet. Kuulostaa meinaan nuo oireet tutuilta. Ostin vuosi sitten ensimmäisen Viton 110 CDI -99 automaatti lootalla. Aluksi toimi kuin "unelma", mutta kesällä alkoi lämpimillä temppuilemaan, oireet viittaavat tukkoiseen egr:ään. Heittää vikatilaan, ei tehoja ja tämä toistuu yhä useammin ja useammin. Tuntuu vaikuttavan laatikon käyttäytymiseen myös. Moottoritien rampissa on nyt tullut hytissä hakattua rattia tarpeeksi monta kertaa ja putkesta ruvennut tulemaan sen verran paljon mustaa savua, että täytyy tehdä jotakin.. Elättelen toivoa, että syynä on vain tuo tukkoinen egr ja sen saisi puhdistettua tai eliminoitua. Saatteko laitettua noita edesmenneitä tai uusia kuvia, niin pääsen hommasta jyvälle? Kiitän kauniisti!
Menovettä meseen, kiitos!
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Numa80 kirjoitti:Terve! Tämä Hämeen hidaskin laskeutui vihdoin puhelinlangoille, mut älkää ampuko alas! Vain 5 vuotta kulunut, mutta tahtoo palata tähän aiheeseen. Tämän keskustelun kuvat ei näy enää, johtuuko 5 vuoden viiveestä vai onko mulla joku blokkeri päällä?

Voisiko joku laittaa kuvia konehuoneesta, EGR:stä ja sen venttiilistä/kelloista, joita olette keskustelussa numeroineet. Kuulostaa meinaan nuo oireet tutuilta. Ostin vuosi sitten ensimmäisen Viton 110 CDI -99 automaatti lootalla. Aluksi toimi kuin "unelma", mutta kesällä alkoi lämpimillä temppuilemaan, oireet viittaavat tukkoiseen egr:ään. Heittää vikatilaan, ei tehoja ja tämä toistuu yhä useammin ja useammin. Tuntuu vaikuttavan laatikon käyttäytymiseen myös. Moottoritien rampissa on nyt tullut hytissä hakattua rattia tarpeeksi monta kertaa ja putkesta ruvennut tulemaan sen verran paljon mustaa savua, että täytyy tehdä jotakin.. Elättelen toivoa, että syynä on vain tuo tukkoinen egr ja sen saisi puhdistettua tai eliminoitua. Saatteko laitettua noita edesmenneitä tai uusia kuvia, niin pääsen hommasta jyvälle? Kiitän kauniisti!
tässä ketjussa käsitelty systeemi ei sovi CDI koneesen siinä egr pitää ohjelmasta sulkea (se on helppo homma)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

313 cdi Sprinterissä -02 sama tauti. Menee tyhjäkäynniltä vikatilaan. Tehot saa takaisin katkaisemalla koneesta virrat vaikka "lennosta". Sikäli tuo "vikatila" ihmetyttää, kun käsittääkseni vikatilakartalla pitäs olla rivi nollia 3000rpm jälkeen, mutta tuo kiertää kuin ei mitään. Ahtopaine ja siten myös kulkuhalut vain katoaa jonnekin. Snap onin testeri anto EGR viasta koodin, enempää en tuosta vehkeestä älynny. Putsasin IMM:n präkleenillä, muttei tuo siitä lopettanu kiukutteluaan. Sontanen se mittari kyllä oli ku mikä.

Tuukko CDI203 laitteistos kanssa J-päähän ens miitingin aikaan? Tietäs taas suunnitella jotta millä tulee ja mitä rassaa. Tosin viimeksikin kävin vaihtamassa autoa toiselle kattaukselle. :lol:
Numa80
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 27.09.2010 20:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Numa80 »

Vito ei vikatilassa kierrä eikä kiihdy. Ja koneen buuttauskaan ei enää tahdo auttaa, kai se on jo niin noessa. Se on ehkä joka neljäs käynnistys kun tehoa on, mut sitten moottorijarrutuksessa muistaa taas tukkosen vikansa. Ajattelin koittaa puhdistaa egr:n mut ei sinne näe tai osaa katsoa ni en tiedä kuinka kauan siihen menee. Mitkä kaikki ois syytä puhdistaa? Joku kuva ois kiva.

Jos puhdistus ei auta, niin tuon Viton piuhan päähän.
Menovettä meseen, kiitos!
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Numa80 kirjoitti:Vito ei vikatilassa kierrä eikä kiihdy. Ja koneen buuttauskaan ei enää tahdo auttaa, kai se on jo niin noessa. Se on ehkä joka neljäs käynnistys kun tehoa on, mut sitten moottorijarrutuksessa muistaa taas tukkosen vikansa. Ajattelin koittaa puhdistaa egr:n mut ei sinne näe tai osaa katsoa ni en tiedä kuinka kauan siihen menee. Mitkä kaikki ois syytä puhdistaa? Joku kuva ois kiva.

Jos puhdistus ei auta, niin tuon Viton piuhan päähän.
koko imusarja irti ja sitten rassailemaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: "EGR:n" poisto OM606 Turbodieselissä

Viesti Kirjoittaja epk »

hep, vapari om606 , 124 e-mallin korissa. egrrän poisto...

alipainekellon letkun tulppaus , muita toimenpiteitä lisäksi ?


kannataako tämä tehdä ? :

Kuva
Vastaa Viestiin