En oman kokemuksen perusteella suosittele karjalaisen suuttimia. Tästä mersusta meni 2 kertaa männät rikki, ilmeisesti suuttimien takia. Ekalla kerralla poltti ihan kunnon reijän lakeen
203 270CDI viritysprojekti
Re: 203 270CDI viritysprojekti
w203 270Cdi
Re: 203 270CDI viritysprojekti
Kuka teki ohjelman suuttimille?
Re: 203 270CDI viritysprojekti
Itsellä toiminut kyllä karjalaisen suuttimet. Niille täytyy tehdä kokonaan uudet kartat vain, että ohjelmoijjalta vaatii enempi ammattitaitoa.
Dieselillä tehään voimaa, pensalla pestään pensselit 

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
- Paikkakunta: Kajaani
Re: 203 270CDI viritysprojekti
Minullakin on toiminut Karjalaisen suuttimet todella hyvin, niin mersuissa kuin muissakin merkeissä. Enkä ole saanut yhtään mäntää poltettua mistään, paitsi muutamasta bensa vehkeestä aikanaan ja syykin löytyi peilistä.
Suutinkartat joutuu tekemään uusiksi isoille suuttimille. Helpolla jos haluat päästä niin otat 535d:n kartoista mallia niin pääset jo oikealle suunnalle. toimii niillä ihan ok. Hyvän jos haluat niin otat ohjelman myös Karjalaiselta tai joltain muulta joka ymmärtää mitä on tekemässä. Suuttimen tekijä tietää parhaiten minkälaiset kartat pitää niille suuttimille olla. Toki auton pitää olla myös muiltaosin kunnossa ja likaa ei saa päästää polttoainelaitteisiin jne.
Onko suuttimet tarkistettu ensimmäisen vaurion jälkeen?
Suutinkartat joutuu tekemään uusiksi isoille suuttimille. Helpolla jos haluat päästä niin otat 535d:n kartoista mallia niin pääset jo oikealle suunnalle. toimii niillä ihan ok. Hyvän jos haluat niin otat ohjelman myös Karjalaiselta tai joltain muulta joka ymmärtää mitä on tekemässä. Suuttimen tekijä tietää parhaiten minkälaiset kartat pitää niille suuttimille olla. Toki auton pitää olla myös muiltaosin kunnossa ja likaa ei saa päästää polttoainelaitteisiin jne.
Onko suuttimet tarkistettu ensimmäisen vaurion jälkeen?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 203 270CDI viritysprojekti
Eli syys hajoamisen löytyy peilistä
mäntävaurio=suutimien tarkistu
olipa sitten vaikio tai viri suuttimeta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
- Paikkakunta: Kajaani
Re: 203 270CDI viritysprojekti
Jos suuttimia ei tarkistettu niin ihan mielenkiinnosta kysyn miten päädyit ratkaisuun, että suuttimet on aiheuttaneet mäntävaurion? Paljonko oli ruiskutusmäärä?
Re: 203 270CDI viritysprojekti
Jos suutin kusee niin aika äkkiä saa mäntävaurioita aikaan.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 203 270CDI viritysprojekti
Ei niitä oikeestan mikään muu riko(mitä nyt joku tyylin kanki ulos)|parsakaali| kirjoitti: ↑Ke 14.04.2021 16:47Jos suuttimia ei tarkistettu niin ihan mielenkiinnosta kysyn miten päädyit ratkaisuun, että suuttimet on aiheuttaneet mäntävaurion? Paljonko oli ruiskutusmäärä?
ja aina kun mäntä hajoaa olipa sitten viritetty niin suutimen tarkistus
jos ei tehty niin siihien toiseen perätäiseen hajomiseen löyttyy syy peilistä
ruiskutus määrästä en tiedä eno le nähnnyt missään tietoa siitä
E: hajoa noista 5syl mäntiä myös 1syl usein jäähdytyksen liityvä vika ja 3syl liialinen kierätys pask..
mutta nekään ei riko 2 kertaa peräkäin noin nopeasti
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: 203 270CDI viritysprojekti
Mäntien halkeamista ja sitten reijän palamista aiheuttaa myös liika aikainen ruiskutus. Suutinkartan "tekeminen mallia katsomalla" ihmetyttää kovasti, luulisi isoihin suuttimiin löytyvän mittauslaput joiden perusteella lasketaan suutinkartta uusiksi ihan todellisen syötön mukaan. Tämmöisestä esimerkki on Dlla144p1417 joka on 7x0.245 reijillä ja 144 asteen ruiskutus kulmalla. Käyttö kokemusta on paljon, mittaus pisteiden perusteella laskettu suutinkartta on yleisesti jaossa. toimii niin 1350bar rungossa kuin 1600bar rungossa.
Re: 203 270CDI viritysprojekti
Jaa on, eipä ole näkynyt moista karttaa yleisesti jaossa. Taitaa olla MAN tga kärki jos en ihan väärin katsonut.
Saa jakaa kartan jos sellainen on hallussa.
Saa jakaa kartan jos sellainen on hallussa.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 203 270CDI viritysprojekti
Selvää on että jos ruiskii liian aikaisin niin mäntä menee,123CDI kirjoitti: ↑Ke 21.04.2021 08:03 Mäntien halkeamista ja sitten reijän palamista aiheuttaa myös liika aikainen ruiskutus. Suutinkartan "tekeminen mallia katsomalla" ihmetyttää kovasti, luulisi isoihin suuttimiin löytyvän mittauslaput joiden perusteella lasketaan suutinkartta uusiksi ihan todellisen syötön mukaan. Tämmöisestä esimerkki on Dlla144p1417 joka on 7x0.245 reijillä ja 144 asteen ruiskutus kulmalla. Käyttö kokemusta on paljon, mittaus pisteiden perusteella laskettu suutinkartta on yleisesti jaossa. toimii niin 1350bar rungossa kuin 1600bar rungossa.
myös jos suhku osuu väärän kohtaan, sekin rikko mäntiä jos sinne laittaa kovasti
paljon enemän mitä pystyy polttamaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 27
- Liittynyt: Ke 28.09.2022 14:07
Re: 203 270CDI viritysprojekti
Onko auto vielä sulla? Saitko mitattua tehot?w203mersu kirjoitti: ↑To 24.03.2016 16:15 Morjesta vaan foorumilaiset. Elikkäs tässä olisi tarkotus tehdä ajanpuitteissa vähän rivakampi kuin orginaali 270CDIkäyttö-ominaisuuksista tinkimättä tietenkään kun toimittaa tuota käyttö-auton virkaa.
200tkm kohdalla/2014 tuikun softa ollut ja siihen on kyllä ollut todella tyytyväinen. Tosin sammumisia täyskiihdytyksessä on esiintynyt sillointällöin tai useimmiten, enimmäkseen useimmiten..ja sehän alkoi jo vähän kyllästyttämään.
Polttoaineputkiin tuli vaihettua o-renkaat mutta ei tuntunu auttavan. Pumpussa ei riittäne kapasiteetti enää pitämään paineita sillä syöttömäärällä (95milliä) tarpeeksi korkealla.
Puoltoista vuotta tuli ajettua tämän viän kanssa.
Sitten tuli luettua vähän 400CDI:n pumpun laittamisesta. Siinä ainakin kapasiteetti riittäisi.. Eikun Ebaysta kahtelemaan pumppuja ja niimpä löytykin kohtuu hinnalla pumppu (200e ja risat kotiin tuotuna)
Siitä hyvä lähteä liikkeelle.
Suunnitelmissa olisi isomman pumpun lisäksi, Cooleri ( kenties 550x230x65 kokoa), Turbo (320CDI, muokattuna) , suuttimet. Tehotavoite pyörii siinä 300-350hv välillä.
Alempana 400CDI korkeapainepumpun asentelua
400CDI vs. 270CDI
Siinä on korkeapainepumppu, alipainepumppu ja siirtopumppu irrotettuna. Hienolla paint muokkauksella näkyy mistä kohi pitää kannen päätylevyä vähän leikellä ja reijät porata että uus pumpppu asettuu paikoilleennuolella osotettu oikeenpuoleinen reikä käy siis paikoilleen
Siinä on muutama kuva leikkely ja poraushommista.
Termostaatin kopastakin joutu vähän ottamaan pois
Kun ei ole tarpeeksi ketterää poraa, etkä viitsi syyläriä irroittaa![]()
Tältä näyttää kun on päätylevy saatu "muotoiltua" uusiksi ja reijät porattu sekä kierteet tehtySiirtopumpun reijän kohdalle kävi näppärästi 30mm pakkasproppu.
Rail-paineputken ja paluuputken joutu vaihtamaan. C30AMG:stä ne onneksi käy suoraan![]()
Lisäksi tarvitsee laittaa yksi ylimääräinen ohjainrulla, ettei hihna ota kiinni pumppuun. Öljynsuodatinkannasta löytyy reikä valmiina, kierteet vain tehdä.
Paineputki A6120700033
Paluuputki A6120702232
Pumppu paikoillaan
![]()
Re: 203 270CDI viritysprojekti
Rengaspalvelu Karjalainen löytynee googlella tarkemmat yhteystiedot.