W124 m102.982 tyhjäkäynti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kelmi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 10.04.2021 16:12

W124 m102.982 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kelmi »

Moi,

aiheesta löytyikin jo monta postausta, on niitä tullut lueskeltuakkin mutta päätin kysellä yksilökohtaista näkemystä. Ja tämä tyhjäkäynti puoli on aika outo juttu meikäläiselle. :D

Mitä on tarkastettu; yj-releen sulakkeet, tyhjäkäynti mottoorin mikrokytkin.

Öljyt juuri vaihdettu, öljynsuodatin ja ilmanputsari.

Oireilu, ykkös-vaihteelta painaessa kytkintä kun lähden parkkipaikalta, auto meinaa usein sammahtaa. Voiko mahdollisesti johtua jännitteen äkillisestä laskusta? Tyhjäkäynti myös humppaa +-100 kierrosta/min. Moottori on vähän lämmennyt niin rupeaa vispaamaan senverran että tuntuu hytissä.

Kyseessä siis manuaali. :?


Mitkäs ovat tästä seuraavat asiat mitä lähdetään tarkastamaan? Ja Missä tarkalleen ottaen sijaitsee lisäilma luisti?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1483
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 m102.982 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Lisäilmaluisti (tyhjäkäyntimoottori) on 3-4 pyttyjen välissä imusarjan puolella. Se kannattaa puhdistaa ja katsoa siihen kiinnittyvien putkien kunto. Tarkasta myös mahdolliset ilmavuodot; ilmanputsarin ja venttilikopan välillä kulkevat huohotinputket, määränjakajan alla olevaa kumikaukaloa voi myös tunnustella halkeamien varalta.
Vika voi olla myös ilmamäärämittarin potentiometrissa, sen putsaus ja säätö 0,7V (hakemalla löytyy täsmällisempää tietoa).
Tuossa nyt jotain ilmaisia tarkastuskohteita. Aiheesta on tosiaan paljon keskusteluja ja monenlaisia ratkaisuehdotuksia sekä vianhakuohjeita.
kelmi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 10.04.2021 16:12

Re: W124 m102.982 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kelmi »

Moi,
Tässä ropailin tyhjäkäynnin osia ja eha ventiilistä uupuu toinen o-rengas. Äkkiseltään en löytänu kivijalka kaupoista niitä, mistähän saisi uuden o-rengas tiivisteen ja toimiiko laitos hetken aikaa ilman sitä? :)

Edittiä. Löytyi o-rengas EHA'an. Onkos MAF tuo osa joka on määräjakajassa kiinni maskin puolella?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1483
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 m102.982 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Onkos MAF tuo osa joka on määräjakajassa kiinni maskin puolella?
Tuskin. Jos tarkkoja ollaan, niin M102 ei ole MAFia (ilmamassamittari) ollenkaan. Ilmamäärämittari löytyy ja sehän on siis tämän näköinen: Kuva
kelmi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 10.04.2021 16:12

Re: W124 m102.982 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kelmi »

Moi!

Kuukausi mennyt, muutama viikko mentiin ilman oireiluja mutta viimeisen viikon aikana alkoi taas sammuilu. Tänään aamulla kaupassa käydessä auto tumppas joka risteykseen :/ Kierrokset tippuvat "kuin lehmänhäntä".
Olen tehnyt huomion että ongelma tulee eteen harvemmin, joskon ollenkaan kun moottorin lämpötila mittari värähtää (+40c astetta). Voisiko vika olla lämpöanturissa jolloin ruisku säätää seosta liian laihalle.
Auttaisiko tähän laajakaista lambdan asennus alkuperäisen lambdan lähettyville ja seurailla seoksia sitä kautta vai oonko ihan hakoteillä?

Putsasin siis tyhjäkäyntimoottorin break cleanerillä, vaihdoin EHA'n Viton O-renkaat sattuneesta syystä.. :D
Ja huohotusputkiin ruiskuttelinn kliineriä mutta eipä se auton tyhjäkäynti reagoinut juuri mitenkään eli huohotinputkien vuodot on pois-suljettu..

Millainen on EHA sielunelämä? Onko sillä vaikutusta tyhjäkäyntiin? Onko se nimenomaan venttiili joka säätelee bensan painetta Ilmamäärämittarin antaman tiedon avulla?

Mikrokytkin, maallikon silmin se näyttäisi toimivan mutta onko jokin "oikea" tapa varmistua sen moitteettomasta toiminnasta?

Muita tyhjäkäyntiin selvästi vaikuttavia osia tai mitkä saattaisivat teettää tuollaisen ongelman?
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1536
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: W124 m102.982 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Itsellä oli m102ssa tyhjäkäyntiongelmaa ja sammumistaa parisen vuotta sitten. Vaihdoin muutamia antureita, mutta asialla ei ollut vaikutusta. Kävin sitten kaikki moottorin päällä menevät johdot läpi ja liittimet putsasin. Sen jälkeen korjaantui itsestään. Eli kannattaa pyöritellä nätisti niitä johtoja ja liittimiä, jotkut saattaa olla heikossa kunnossa iän myötä.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
kelmi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 10.04.2021 16:12

Re: W124 m102.982 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kelmi »

Okei, sama tyhmä pää kesät talvet... En tullut edes ajatelleeksi tälläistä. Kiitos!
kelmi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 10.04.2021 16:12

Re: W124 m102.982 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kelmi »

Parisenvuotta menny ja sama ongelma jatkuu.
Jollakulla saattaa esiintyä kysymys "etkö ole viekään korjannu tätä vikaa", en. :D
Nyt kun on talli missä tehdä olis tarkotus ruveta laitteleen muutenkin tekniikkapuolta, voi myös olla että jää taas roikkumaan muiden kiireiden keskelle.
Mutta ennen kun laitetaan uutta olemassaolevien vikojen juurisyyt täytyy poistaa eli asiaan.

Tänä 2-vuoden aikana oon pistäny merkille että tyhjäkäynti rupeaa takerteleen +20 ulkoilman lämpötilalla, mitä kuumempi sen pahempana. Jos hellettä on 28-astetta ei auto välttämättä käy tyhjää edes kylmällä moottorilla, kevät/syksy ja toimii kun junan vessa. :shock:

Jarruttaessa pysähdyksiin tyhjäkäynti tippuu 0-300rpm, kun auto pysähtyy tyhjäkäynti nousee ~450-600rpm tienoille. Jaksaa käydä tyhjää niillä kierroksilla mihin asettuukaan.
Normaalisti toimiessaan käy lämpimänä ~750rpm.
Kylmäkäynnistyksen aikana kun seosta rikastetaan toimii vallan hyvin.


Oon herätellyt ajatuksia moottoritilan lämmön vaikutuksesta ilmalämpömittarin toimintaan ja sen valheelliseen toimintaan, mutta sehän vaikuttaisi joka kierrosalueella?

Tänään tyhjäkäynnin vähän täristäessä ja kerran tippuessa 300rpm tienoille ruikin jarrukliineria vielä kerran huohotinputkiin, ei vastausta. Otin valojen AP-letkun irti, ei minkään näköistä vaikutusta, ruiskasin letkuun kliineriä ilman tuloksia.

Päätin koittaa miten moottori ylipäätään reagoi kliineriin. Suihkuttaessa sitä imuilman ottoputkesta sisään moottori rupes tukehtuun ja yskimään samalla tavalla kun pahimmillaan tyhjäkäydessä, eikö vaikutuksen pitäsi olla juuri päinvastainen? Johtuko tää mahdollisesti imuilman lämpöanturista, eikö tän anturin idea ole vaan myöhäistää sytytystä ilman lämmetessä?

Millainen on Ke-jetronicin, EZL-kat sytkällä ja katilla varustetun moottorin tyhjäkäyntiprotokolla? Milloin seosta ei enään rikasteta, milloin tyhjäkäyntiin käytetään huohotinilmaa lisäilmaluistimen kautta?

Sitten vielä alipaineletkut, mihin kaikkiin tää aparaatti käyttää moottorin alipainetta jotta tietäis käydä kaikki letkut läpi.

Älkää kivittäkö huonosta kirjotusasusta, yritin jäsentää romaanin selkeeks. :wink:
Vastaa Viestiin